- 1 Tony kokainy w Gdyni. Mówili, że to kreda (43 opinie)
- 2 Kiedy otwarcie Kauflandu w Gdyni? (149 opinii)
- 3 Dodatkowy lewoskręt odkorkuje Trasę WZ? (158 opinii)
- 4 Miliony strat po setkach ataków hakerskich (67 opinii)
- 5 Borawski rezygnuje z wiceprezydentury (151 opinii)
- 6 Burza o "nowy" parking, który już istnieje (58 opinii)
Tramwaj na Morenę i PKM wymuszą zmiany w komunikacji miejskiej
Przedłużenie linii tramwajowych 10 i 12 na Morenę, skrócenie linii autobusowych do Siedlec oraz powiązanie autobusów z przystankami Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. To najważniejsze zmiany, które wejdą w życie za kilka tygodni - po otwarciu we wrześniu trasy tramwajowej na Morenę i Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Zmiany wejdą w życie w ciągu najbliższych tygodni. Termin uzależniony będzie od uzyskania niezbędnych pozwoleń na użytkowanie nowej trasy (prace na większości odcinków są zakończone lub na ukończeniu). Koniec budowy zaplanowano na 30 września, ale istnieje duża szansa na skrócenie tego terminu do początku września.
Pod względem układu linii tramwajowych, linia 10 będzie jeździć do krańcówki przy PKM Brętowo, natomiast linia 12 do zakończenia torów w ciągu ul. Bulońskiej. Z racji braku pętli, do obsługi obu linii zostanie skierowany wyłącznie tabor dwukierunkowy, w tym przede wszystkim tramwaje Pesa Jazz Duo.
Likwidacji ulegnie linia 1 (Nowy Port - Chełm Witosa), a pojazdy tej linii zasilą linię 10.
Tramwaje obu linii w godzinach szczytu będą kursować z częstotliwością co 10 minut naprzemiennie, co oznacza, że na przystankach tramwaj na wspólnej trasie pojawi się co 5 minut.
Poza godzinami szczytu, 10 i 12 będą kursowały co 20 minut w soboty, niedziele i święta oraz co 30 minut wieczorami. Tym samym na wspólnej trasie obu linii na pojazd szynowy będziemy musieli czekać maksymalnie 10-15 minut.
Do czasu zakończenia przebudowy wiaduktu Hucisko, tramwaje obu linii będą kursowały nadal przez ul. 3 Maja.
Postęp prac na budowie trasy tramwajowej na Morenę na początku lipca.
- Będzie obserwowali sytuacje i sprawdzali, jak rozłożą się potoki pasażerskie. W przyszłości planujemy kolejne modyfikacje układu linii tramwajowych - szczególnie w momencie otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą, którym będą jeździły autobusy linii 158 na Stogi - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku ds. przewozów.
Nieoficjalnie mówi się, że na Siedlcach po otwarciu przeprawy pod Martwą Wisłą, skierowana ma być linia 8, jeżdżąca obecnie na trasie Stogi - Jelitkowo.
Pętla Siedlce ma być też pomocna w razie zablokowania ruchu na ul. Kartuskiej lub Hucisku, ponieważ będzie można do niej skrócić awaryjnie linie z Moreny (na pętli nie ma łuku do zawracania, ale układ torowy pozwala na zmianę kierunku i toru jazdy dla tramwaju dwukierunkowego).
Pętla Siedlce to jednak przede wszystkim węzeł przesiadkowy z odpowiednim zapleczem dla autobusów. To właśnie do tego miejsca skrócone zostaną autobusy dojeżdżające dotychczas do Śródmieścia. By dalej podróżować, będzie niezbędna przesiadka na tramwaj. Ulicą Kartuską kursować będą wyłącznie nocne linie autobusowe.
- Podobną zasadę wygodnych przesiadek zastosowaliśmy na pętli Chełm Witosa, a potem Łostowice Świętokrzyska. Badania prowadzone co roku pokazują, że takie rozwiązanie się sprawdza, a pasażerowie oceniają je pozytywnie - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej
Czy z przesiadek na Siedlcach pasażerowie również będą zadowoleni? Dotychczasowe rozkłady jazdy autobusów i tramwajów sprawiały, że autobus siedlecki odcinek ul. Kartuskiej pokonywał szybciej niż tramwaj. Problem są nie tylko przystanki (tramwaj ma ich więcej), ale przede wszystkim fatalnie ustawiona sygnalizacja świetlna, która spowalnia tramwaj.
- Nie planujemy zmiany rozkładowego czasu przejazdów tramwajów, ale warto zauważyć, że całkowity czas podróży i tak może ulec skróceniu. Dotychczas większość pasażerów dokonywała przesiadki przy dworcu głównym, gdzie zajmowało to kilka minut. Na Siedlcach będzie można wygodnie i szybko przesiąść się bezpośrednio z autobusu do tramwaju - zwraca uwagę Zomkowski.
Oprócz skrócenia tras do Siedlec, zmiany obejmą też kilka innych linii. Dotyczy to m.in. likwidacji linii 142 oraz 183. W zamian zwiększona zostanie częstotliwość kursowania autobusów linii 227 (Migowo - Wrzeszcz PKP), zaś do Niedźwiednika zamiast 183, zostanie wydłużona linia 184 z zajazdem do Wileńskiej w obu kierunkach.
Zmiany dotkną także pętlę Chełm Witosa . To do niej będą dojeżdżały autobusy z Otomina linii 174. Natomiast autobusy 156, które dotychczas zaczynały i kończyły bieg na pętli Chełm Witosa, zostaną skierowane do pętli Siedlce, pozwalając po drodze na przesiadki w zespole przystanków Emaus .
Tymczasowo na okres kilku miesięcy zostanie uruchomiona linia 995 relacji PKM Jasień - Jasień Pólnicy . Docelowo zostanie ona przedłużona do pętli Jaworzniaków, co nastąpi przypuszczalnie w grudniu, w momencie zakończenia budowy mostu nad Potokiem Kozackim.
Do PKM Jasień dotrzemy też autobusami linii 127, 129 oraz 130. Udało się także utworzyć połączenie do PKM Kiełpinek , gdzie jeszcze niedawno dojazd autobusem stał pod znakiem zapytania. Dotrzemy tutaj linią 164, która zostanie wydłużona do PKM-ki z Jasienia.
Póki co, poza korektą rozkładu, nie planuje się zmian na linii 210. Jej trasa zostanie utrzymana w obecnym kształcie.
Pełne zmiany zmiany w komunikacji zawarte są w prezentacji poniżej:
Niestety w początkowej fazie nie będzie można liczyć na wspólne bilety komunikacji miejskiej na kolej oraz tramwaje i autobusy. Na pewno 1 września (uruchomienie PKM) nie zostanie wprowadzony zapowiadany bilet godzinny metropolitalny w cenie 4,60 zł.
- Zostało za mało czasu. Samą taryfę powinniśmy podać do publicznej wiadomości na dwa tygodnie przed - przyznaje Hubert Kołodziejski, przewodniczący zarządu MZKZG.
Postęp prac na budowie dojazdów do Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w sierpniu.
Istnieje natomiast szansa, że wspólny bilet - co najmniej na Gdańsk - uda się wprowadzić wraz z grudniowym rozkładem kolejowym, w tym na PKM. W kwietniu padła propozycja, by taki bilet w granicach administracyjnych Gdańska na autobus, tramwaj, SKM, PKM kosztował 110 zł.
- Będziemy we wrześniu przedstawiać propozycje i analizy finansowe samorządom. I to one dokonają ostatecznego wyboru, jaką kwotę wesprzeć nowy bilet metropolitalny, który mógłby zacząć działać w grudniu - dodaje Kołodziejski.
Alternatywą wobec biletu metropolitalnego, choć niewygodną, może okazać się też tandem biletu ZTM i SKM/PKM na wzór biletu 30+. To jednak ostateczność, biorąc pod uwagę uciążliwości związane z jego wyrobieniem i przedłużeniem (trzeba to robić de facto dla dwóch biletów oddzielnie).
Pewne jest natomiast, że 1 września na trasie PKM zostanie wprowadzona taryfa SKM-ki z ceną zależną od długości trasy. Będzie więc można kupić bilet miesięczny odcinkowy, uwzględniający przesiadkę we Wrzeszczu np. przystanek PKM Jasień - przesiadka na stacji Wrzeszcz - przystanek SKM Oliwa.
Więcej informacji na temat taryfy PKM przeczytaj tutaj.
Miejsca
Opinie (441) 7 zablokowanych
-
2015-08-18 12:25
ciekawe czy ludzie rano na Siedlcach ktorzy wysiada z kilku linii m zmieszczą sie di zatłoczonego tramwaju z Moreny (1)
- 19 0
-
2015-08-22 17:17
Siedlec e Morena
Będą musieli wynająć Tramwaj albo wykupić miejscówkę..... brawo 😤 Radni.....
- 1 0
-
2015-08-18 14:30
dziękujemy (1)
teraz w porannym szczycie wsiąść do tramwaju poniżej Emaus i dojechać do centrum w miarę przyzwoitych warunkach będzie nie lada wyczynem ,dziękujemy
ZTM- 22 0
-
2015-08-22 16:06
zloty autobus
Kochani Radni
Złoty Autobus 🚌 dla was albo złoty Tramwaj 🚃- 0 0
-
2015-08-18 22:59
to celowe działanie (1)
Adamowicz zawiesił przynaleznosc do PO po tym jak sie nie moze doliczyc mieszkan i teraz pewnie mysli o zapisaniu sie do PISu, bo tylko tak rozumiem wku..denerwowanie ludzi przed wyborami.
A powaznie to czy w ZTM ktos umie liczyc do dziesięciu?
10 i 12 przyjadą na Siedlce zawalone ludzmi z Moreny i gdzie beda mieli sie zmiescic pasazerowie całego autobusu 167 plus po drodze ci z Siedlec?- 17 1
-
2015-08-22 16:04
racja
Gdzie ci ludzie wejść mają....
- 0 0
-
2015-08-22 13:26
zmiany na gorsze
W języku polskim,nie istnieje dość słów określających bezsensowne myślenie radnych,nie ma słowa.które by skrytykowało zmiany.komunikacji.
Trzeba mieć olej w głowie aby projektować zmiany a nie samo siano.
To tylko jest możliwe w Polsce.
Złoty autobus Radni.
Zmieńcie coś bo Was zmienią- 2 0
-
2015-08-22 12:16
zmiany zmiany
najwieksze nieporozumienie.
167 do siedlec przeciez to wydluzy czs jazdy, i te przesiadki,bez sensu
142 likwidacja kolejna kpina
jak moga autobusy zniknac z Kartuskiej to kolejny niewypał
174 do chelmu...... kpina czs się wydłuży o conajmniej 25 minut
pomyślcie głową radni.Głową a nie p.....m- 8 0
-
2015-08-21 13:26
porażka zmiany
Mieszkam na morenie,i mówię głośno Nie.Zmiany są do bani,źle pomyślane,a zabranie 142 z Kartuskiej to totalne nieporozumienie.
Jeszcze skrócenie 174,167.....Kochani radni,czas dojazdu wydłuża się o 20 min....Czy myślicie głową....
A pomyślcie o starszych emerytach,ludziach na wózku,oni nie chcą przesiadek.
Jeszcze macie czas....- 8 0
-
2015-08-21 12:37
komunikacja autobusowa linii 183
Niestety, czarno to widzę, dlaczego teraz będę zmuszona do przesiadki ? (mam 66 lat) a są mieszkańcy o wiele starsi, a gdzie myślenie o osobach z małymi dziećmi lub z wózkami ? a w zimie ? przesiadka to zawsze utrudnienie. Miało być lepiej a będzie gorzej !!
niezadowolona mieszkanka najwyższego Niedźwiednika
Helena Kowalska- 6 0
-
2015-08-21 10:12
Zmiany (1)
Jeśli ktoś pisze, że to bardzo dobrze przemyślane zmiany to znaczy, że w ogóle nie przeanalizował tych posunięć. To jest po prostu wprowadzanie oszczędność po dużej inwestycji, ale poprawy jakości komunikacji na pewno nie odczują mieszkańcy korzystający z linii 142 i 183. Zignorowano postulaty mieszkańców. Zlikwidowano bezpośredni i szybki dojazd, z którego korzystała masa ludzi a w zamian dano transport o wydłużonym czasie dojazdu do celu. Utrzymano natomiast "szemraną" linię 283, która ma średnio 30% obłożenia.
Nie wspomnę już o ewentualnej awarii trakcji - wtedy Morena i Kartuska leży - do Gdańska idziemy na piechotę lub tłoczymy się w jednej linii. To jest to bardzo dobra zmiana? Statystycznie w Gdańsku tramwaj stoi z różnych przyczyn 13 raz w roku to jest mniej więcej raz w miesiącu. Statystycznie przynajmniej raz w miesiącu będziemy mięli problem z dojazdem do pracy lub powrotem bo alternatywę wykoszono. Generalnie inwestycję należy pochwalić ale z logistyki transportu należy się nagana- 7 0
-
2015-08-21 10:31
A ile przesiadek ........
- 3 0
-
2015-08-21 07:45
142 183
Totalnie nieporozumienie.Brawo Radni.Kiedy zabraknie prądu na Kartuska ro idziemy na piechotę.
- 8 0
-
2015-08-20 21:51
O nie nie nie. Nie zgadzamy sie na zabranie 8 ze stogów.
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.