• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj przez ul. Kołobrzeską? Czytelnik proponuje, miasto nie mówi "nie"

Krzysztof Koprowski
27 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Skrzyżowanie ul. Kołobrzeskiej z al. Rzeczypospolitej i ul. Chłopską, gdzie proponowana trasa łączyłaby się z istniejącą przez Zaspę-Przymorze.
  • Przejazd pod torami kolejowymi. Zgodnie z koncepcją czytelnika tramwaj wykorzysta przestrzeń zajmowaną przez jezdnię w stronę Oliwy (al. Grunwaldzkiej).
  • Przystanek SKM Gdańsk Przymorze-Uniwersytet, znajdujący się nad ul. Kołobrzeską.
  • Widok na ul. Kołobrzeską w stronę Przymorza. Jezdnia po lewej zostałaby przekształcona w torowisko z możliwością przejazdu po nim autobusów.
  • Widok z przystanku SKM w stronę al. Grunwaldzkiej i Bażyńskiego.
  • Skrzyżowanie ul. Bażyńskiego z ul. Wita Stwosza, wzdłuż której przebiega torowisko tramwajowe.

Jak połączyć kompleks biurowców w Oliwie, kampus Uniwersytetu Gdańskiego z przystankiem SKM oraz trasą tramwajową przez Zaspę-Przymorzę? Nasz czytelnik proponuje budowę torów tramwajowych w ul. KołobrzeskiejMapkaBażyńskiegoMapka, które rozwiązałyby te problemy komunikacyjne, a jednocześnie znacznie ułatwiłyby organizację ruchu tramwajowego na Dolnym Tarasie. Urzędnicy nie mówią "nie" takiej propozycji, zaś wkrótce zlecą analizy możliwości rozbudowy układu transportowego w tym rejonie miasta.



Która propozycja przebiegu tramwaju jest lepsza?

Zgodnie z koncepcją przygotowaną przez pana Piotra, naszego czytelnika, tramwaje na nową trasę mogłyby wjeżdżać z każdego kierunku w ul. Wita Stwosza oraz Chłopskiej i al. Rzeczypospolitej, tworząc tym samym możliwości realizacji nowych połączeń np.:
  • z Jelitkowa przez Chłopką - Kołobrzeską - Wita Stwosza do Wrzeszcza i dalej w stronę Śródmieścia oraz na Górny Taras lub Stogi,
  • z Oliwy przez ul. Kołobrzeską - al. Rzeczypospolitej i dalej do Śródmieścia oraz Górny Taras lub Stogi.

- Przy obecnym układzie linii tramwajowych mogłoby się to odbyć np. poprzez skierowanie linii 12 [Migowo, wkrótce al. Adamowicza - Oliwa - dop. red.] przez ul. Kołobrzeską do Jelitkową, zaś 8 [Stogi (tymczasowo Przeróbka) - Jelitkowo - dop. red.] przez Kołobrzeską do Oliwy. Uzupełnieniem mogą być autobusy wjeżdżające w głąb osiedli Przymorza czy obsługujące rejon ul. Polanki - dodaje pan Piotr.

Aktualne rozkłady tramwajów i autobusów


Propozycja naszego czytelnika oraz planowany przebieg trasy Nowej Abrahama z tramwajem. Propozycja naszego czytelnika oraz planowany przebieg trasy Nowej Abrahama z tramwajem.

Przestrzeń dla pieszych, rowerzystów oraz szpalery drzew



Koncepcja przygotowana przez naszego czytelnika nie opiera się jednak wyłącznie na luźnym pomyśle budowy nowego połączenia tramwajowego, lecz zawiera szczegółowe wyliczenia. Zgodnie z nimi na ul. Kołobrzeskiej (widok w stronę Przymorza):
  • po lewej stronie znajdowałby się chodnik o szerokości 2,5 m,
  • obok chodnika przewidziano 1-metrowy pas zieleni z drzewami lub krzewami,
  • lewa jezdnia (tj. w stronę Oliwy) zostałaby przekształcona w torowisko tramwajowe z możliwością poruszania się po nim autobusów,
  • między torowiskiem a prawą jezdnią (obecnie w stronę Przymorza) przewidziano kolejny pas zieleni,
  • dwukierunkowa jezdnia składałaby się z dwóch pasów ruchu (szer. 2,75 m) oraz przestrzeni do parkowania (2,5 m),
  • po obu stronach jezdni przewidziano pasy rowerowe o szerokości 1,5 m,
  • chodnik (2,5 m szerokości) po prawej stronie zostałby oddzielony od jezdni pasem zieleni.

Proponowane przekroje ul. Kołobrzeskiej i Bażyńskiego. Kliknij w grafikę, aby otworzyć w nowym oknie. Proponowane przekroje ul. Kołobrzeskiej i Bażyńskiego. Kliknij w grafikę, aby otworzyć w nowym oknie.
Na ul. Bażyńskiego tramwaje, zgodnie z propozycją czytelnika, poruszałyby się środkiem ulicy po tzw. zielonym torowisku. Dla kierowców nadal pozostałyby dwa pasy ruchu, zaś rowerzyści zyskaliby drogę i pas rowerowy. Przewidziano też chodniki o szerokości 3,5 i 4,1 m, oddzielone od układu drogowo-torowego szpalerami drzew.

- Od razu przyjąłem zasadę, że chcę wszystko zmieścić w obecnych działkach pasa drogowego. Optymalnie będzie też wykorzystać jedną nawę przejazdu pod torami kolejowymi, ponieważ budowa kolejnego przejazdu wymagałaby wykupu gruntów, zaś przebudowa przejazdu byłaby bardzo kosztowna i wiązałaby się z dużymi utrudnieniami w ruchu - objaśnia pan Piotr - Kolejnym założeniem było zachowanie jak największej liczby drzew i możliwość dosadzenia nowych. Z tego wynika też układ ul. Bażyńskiego, który umożliwia pozostawienie szpalerów po obu stronach (obecnie mocno wybrakowanych).

Miejsca do parkowania, rezygnacja z części sygnalizacji



Nasz czytelnik nie ukrywa, że kierował się również kwestiami przepustowości układu drogowego. Na ul. Kołobrzeskiej teoretycznie możliwe byłoby pozostawienie czterech pasów ruchu, ale jednocześnie oznaczałoby to rezygnację z przestrzeni do parkowania, lewoskrętów i pasów dla rowerzystów.

W zamian pan Piotr proponuje rezygnację z sygnalizacji na części skrzyżowań, które będzie łatwiej można pokonać pieszo, a w przypadku przejazdu przez torowiska zastosować sygnalizację ostrzegawczą.

Czytaj też:

Rewolucja na gdańskich drogach. Priorytet dla pieszych i rowerzystów



  • Skrzyżowanie ul. Bażyńskiego oraz Wita Stwosza.
  • Skrzyżowanie Bażyńskiego - Grunwaldzka - Kołobrzeska z przejściem tramwaju w układ asymetryczny w północnej jezdni ul. Kołobrzeskiej.
  • Skrzyżowanie ul. Kołobrzeskiej z Chłopską - al. Rzeczypospolitej.
- Skrzyżowanie z al. Grunwaldzką zostało przeze mnie zaproponowane w taki sposób, aby zmaksymalizować przepustowość dla aut. W mojej koncepcji możliwy jest jednoczesny przejazd tramwajów i skręt z Kołobrzeskiej w stronę Wrzeszcza na jednej fazie cyklu sygnalizacji. W drugim wariancie "zielone" dla tramwajów może być także w fazie wyjazdu z Bażyńskiego i wyjazdu z Kołobrzeskiej na wprost - zwraca uwagę nasz czytelnik.

Szczegółowy przebieg całej proponowanej trasy na stronie czytelnika



Warto wykorzystać rezerwę terenową Nowej Abrahama



Pan Piotr ponadto postuluje, aby nie rezygnować całkowicie z trasy Nowej Abrahama, która dotychczas była uwzględniania w dokumentach planistycznych miasta jako "zastępstwo" tramwaju przez ul. Kołobrzeską.

Nowa Abrahama to trasa drogowo-tramwajowa, która jest uwzględniania przez miasto od wielu lat w dokumentach planistycznych. Docelowo ma ona łączyć rejon przystanku PKM BrętowoMapka wzdłuż trasy kolejowej przez Trasę Słowackiego (od tego miejsca dochodzi do niej układ drogowy) aż do pętli na ZaspieMapka.

W przedmiotowym obszarze najważniejszy jest odcinek pomiędzy pętlą Strzyża PKMMapkapętlą ZaspaMapka, który jednak przebiega z dala od przystanków SKM, co jest największą wadą tego rozwiązania komunikacyjnego. Dlatego nasz czytelnik sugeruje - w miarę możliwości finansowych miasta - budowę tutaj wyłącznie infrastruktury drogowej, bez tramwaju.

Nowa Abrahama: tramwajem z Zaspy na Morenę



Koncepcja z 2012 r. potencjalnego układu drogowo-tramwajowego w obrębie przystanku PKM Strzyża przy realizacji ul. Nowej Abrahama z torowiskiem tramwajowym. Koncepcja z 2012 r. potencjalnego układu drogowo-tramwajowego w obrębie przystanku PKM Strzyża przy realizacji ul. Nowej Abrahama z torowiskiem tramwajowym.

Miasto: powstanie analiza nowej trasy tramwajowej



Pan Piotr przyznaje, że jest studentem na kierunku niezwiązanym z projektowaniem transportowym, zaś cała koncepcja powstała w wolnym czasie i była konsultowana ze znajomym przede wszystkim w kontekście infrastruktury rowerowej.

Urzędnicy nie przekreślają jednak pomysłu naszego czytelnika, a wręcz przeciwnie - biorą takie rozwiązanie transportowe pod uwagę.

- Obecnie przygotowujemy się do zlecenia studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, w ramach którego rozstrzygnięte zostaną m.in. możliwości trasowania nowego połączenia z trasy tramwajowej w ul. Wita Stwosza w trasę tramwajową w ul. Chłopską - al. Rzeczypospolitej. Powyższe zlecenie z udziałem finansowania środków zewnętrznych pochodzących w części od inwestorów prywatnych planujemy uruchomić w najbliższych tygodniach poprzez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańską. STEŚ nie będzie dotyczył tylko ul. Kołobrzeskiej, ale również trasy Nowej Abrahama - zapowiada Izabela Kozicka-Prus z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Studium dopuszcza różne przebiegi tras tramwajowych



Urzędnicy zwracają ponadto uwagę, że obowiązującym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego w pełni dopuszcza odejście od wytyczonych korytarzy komunikacji tramwajowej, "o ile analizy funkcjonalne, techniczne i ekonomiczne w ujęciu ogólnomiejskim wykażą możliwość i celowość takich inwestycji".

Propozycja tramwaju w ul. Kołobrzeskiej nie stoi zatem w sprzeczności z treścią tego dokumentu planistycznego, a wręcz przeciwnie - jego realizacja jest teoretyczne możliwa bez potrzeby zmiany studium.

Przejazd techniczny na al. Adamowicza (Nowej Bulońskiej)

Opinie (372) 7 zablokowanych

  • A wystarczyłoby zmierzyć odległość budynków naprzeciwko siebie które przedziela jezdnia... (1)

    ...i stwierdzić że większego nonsensu dawno nikt nie zaproponował.

    • 24 13

    • 25m

      i tyle dokładnie ma narysowany przekrój. Polecam takie urządzenie jak kalkulator

      • 2 0

  • Kto przejeżdża Kołobrzeską,kto mieszka przy niej popuka się w czoło... (7)

    Większej bzdury nie wymyślono dawno. Proponuję przejazd Kołobrzeską w godz. np 7- 9 lub 15-17 albo obserwację w tych godzinach i normalni zrozumieją bezsens i dlaczego nie. Ale znam życie i ten kraj-projekt przejdzie!

    • 46 26

    • (2)

      Czemu jest to bzdurą?

      • 3 2

      • (1)

        Bo trzeba by wyburzać kamienice, bloki,sklepy po jednej lu po drugiej stronie ulicy, a mieszkańców wysiedlać na Syberię. Kilka tysięcy za jednym zamachem.

        • 3 6

        • Wszystko jest zaprojektowane w istniejącej działce drogowej.

          • 0 0

    • Na Kartuskiej dali rade, północny odcinek Kolobrzeskiej tez swietnie dziala i wygląda (2)

      • 6 8

      • (1)

        Na Kartuskiej kolego
        1. nigdy oficjalnie nie było 2 pasów
        2. teraz są pasy do skrętów i jeden na wprost Na Kołobrzeskiej według tej genialnej wizij nie będzie miejsca na pasy do skrętu.

        • 7 5

        • Będzie

          W okolicach skrzyżowań można pas do parkowania zamienić na lewoskręt.

          • 3 5

    • To będziesz stał w blachosmrodzie godzinę w korku.

      Ja przejadę w trzy minuty tramwajem.

      • 5 5

  • (14)

    Pan Piotr- wizjoner naszych czasów

    • 129 29

    • Właśnie przechodził .....- z tragarzami? - Tak Rysiu, właśnie z tragarzami

      I stąd powstał pomysł

      • 0 0

    • tylko metro,

      i tyle

      • 0 0

    • Wizje

      A na dole artykuł "Jednym tramwajem z Zaspy na Morenę" z 2014 roku. Mamy 2020... Haha.

      • 0 0

    • A czym się zajmują miejscy planiści?

      • 2 0

    • Mói Zenek jak wypije też ma wizje (1)

      Ciekawe po czym on ma takie chore wizje?Mam pytanie czy rowerzyści będą dostawać darmowy tlen po przejeżdzie tego zatłoczonego przejazdu?A czy piesi też go dostaną?

      • 7 9

      • janusz, zostaw swojego zenka i idź kartofle na polu zbierać.

        • 5 1

    • miszczu, nasz trollu z naszych czasów

      • 0 0

    • Znikają, nie ma odpowiedzi

      • 3 1

    • O co chodzi z komentarzami

      • 3 0

    • Jestem za, a nawet przeciw.

      W pierwszej kolejności inwestycja drogowa, Nowa Abrahama.Nastepnie przebudowa ulicy Kolobrzeskiej i wlaczenie trakcji tramwajowej.
      Cel. "Wyprowadzenie" części ruchu samochodowego z ul. Kołobrzeskiej.
      W innej kolejności nastąpi niedroznosc układu komunikacyjnego na całym omawianym terenie.

      • 7 6

    • Raczej to ten nawiedzony Larczyński (1)

      I jego "świetne" pomysły.

      • 17 14

      • Nie, to idee Redaktora

        Autora artykułu

        • 4 2

    • Wy już lepiej nie dotykajcie tramwajów

      Bo dobrze wiecie, że większość linii jest w opłakanym stanie. Wydanie milionów jest proste, ale zapewnić sprawne pojazdy i całą infrastrukturę to już nie potraficie.

      • 14 6

    • Kolejny i**ota który jest szkodnikiem dla wszystkich .Rowerzysci maja wdychac spaliny bo on ma sieczke zamiast mózgu.

      I kolejny przykład głupoty zastępowanie autobusu tramwajem który powoduje hałas, obciążenia przenosi na budynki .

      • 9 27

  • Przeciwnie powinno sie likwidowac wszystkie połaczenia tramwajowe i zastepowac je bus pasami dla autobusów eletrycznych

    Skorzystają na tym wszyscy mieszkańcy miasta będzie to tańsze wygodniejsze dla wszystkich ,bez codziennych problemów z awariami tramwajów ,awariami sieci itp. A tereny po pętlach na te stare szroty będzie można przeznaczyć dla mieszkańców .
    Jednocześnie skończą się wszystkie protesty wszystkich przeciwników tramwajów które niszczą budynki i hałasów jakie powodują!

    • 4 0

  • Hajs hajs hajs (1)

    Plan powstaje aby odciążyć w przyszłości bardziej grunwaldzką, gdyż z powodu słabej przepustowości i ilości tam ludzi jest ciasno i jak ktoś chciałby ubiegać się o budowę nowego wieżowca w OBC lub alchemii mógłby nie dostać zgody, ale jak powstanie tramwaj tak akurat kołobrzeska nie inna droga co też jest i**otycznym pomysłem, z automatu wiezowce otrzymają zgodę na budowę( do pozwolenia na budowe są potrzebne pozytywne analizy w tym komunikacyjne)- co za tym idzie hajs hajs hajs do miasta bejbi

    • 5 2

    • Spisek biurowców. A tramwaje robią chemtrailsy

      • 0 0

  • Od dawna wiadomo kto chce nam wszedzie torowiska wprowadzic specjalista od wagonów z "Chorego Gdańska" (1)

    Od dawna sa tutaj promowani mają zapędy polityczne !!! I maja gdzieś mieszkańców to co proponują niema nic wspólnego z ekologia ich to nie obchodzi chodzi im oto tylko było realizowane to co oni chcą.

    • 1 3

    • Spisek! Wszędzie spisek, powstańmy

      Bo inaczej obudzimy się wsadzeni na rower i co to będzie, zamach na wolność!!1one

      • 1 1

  • A może dość pajacowania z tramwajami? (2)

    Drogie to, psuje się, hałasuje niemiłosiernie, waży 3x tyle co autobus, torowisko - w przeciwieństwie do drogi - nadaje się wyłącznie dla tramwajów. Dlatego autobusy - a dla fanów trakcji - trolejbusy są lepszym rozwiązaniem.

    • 3 2

    • I wiencej samochoduff bo ja mam i to dobre jest

      • 1 2

    • dokladnie tak dodatkowo tramwaj potrzebuje ogromnej petli a autobusy nie !!

      • 2 1

  • (1)

    ogolnie dobry pomysl , ja jestem przeciwny koncepcji tramwaji zwanych taksowka nedzarzy ,czy naprawde w tym miescie nikt oprocz mnie (mam nadzieje ze nie jestem jeden)nie wpadl na pomysl zeby autobus nr 139 zamiast konczyc kurs na skm przymorze jechalby dalej az do tramwaju na Bazynskiego albo nawet do polanek i wracal oliwa do skm oliwa , czy narawde potrzeba z pchac jakies zelastwo w srodek i tak w sumie waskiego gardla bo planisci komunisci byli tak ciasni umyslowo ze nei przewidzieli ze ulice moga byc 3 pasowe (2 jednia 1 bus pas i rowwrery) pzdr

    • 3 2

    • Chlopie przecież 139 od ponad roku nie konczy kursu przy SKM Przymorze tylko jedzie az do dworca we Wrzeszczu. I tacy "specjaliści" tu proponują swoje "koncepcje".

      • 2 0

  • Budowanie linii tramwajowej...

    ... W odległości mniejszej niż 100m od budynków, a w przypadlu budynków wysokich w odległości poniżej 150m powinno być zabronione prawnie.

    • 3 2

  • Paranoja

    A gdzie płatności?????
    Czytelnik (brawo) rozwiązuje problemy komunikacyjne Gdańska.
    Gdzie planiści , Biuro Rozwoju Gdańska ...
    Paranoja

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane