• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj wodny przegrał z nierealnymi założeniami

Szymon Zięba
13 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Tramwaj wodny w Gdańsku nie będzie już dofinansowywany przez miasto, co właściwie oznacza koniec jego istnienia. Tramwaj wodny w Gdańsku nie będzie już dofinansowywany przez miasto, co właściwie oznacza koniec jego istnienia.

Tramwaj wodny był nierentowny, nie sprawdził się jako środek transportu, a priorytetem władz Gdańska jest teraz zapewnienie sprawnej, punktualnej i komfortowej komunikacji miejskiej - tak urzędnicy tłumaczą, dlaczego miasto nie będzie dalej wspierać finansowo tego przedsięwzięcia. Oszczędność godna pochwały czy wyrok na atrakcję turystyczną, z powodzeniem działającą w portowych miastach?



Przypomnijmy:

Miasto powinno dokładać się do tramwaju wodnego?

  1. Do 2017 r. tramwaj wodny działał w ramach realizowanego przez Gdańsk od 2012 r. programu ożywienia dróg wodnych. Zgodnie z jego założeniami wybudowano przystanki tramwaju wodnego. Statki należały do operatora wyłonionego w przetargu.
  2. W 2018 r., po zakończeniu programu ożywienia dróg wodnych, zarówno w funkcjonowaniu tramwaju, jak i organizacji samych rejsów opracowano wizję marketingową promującą tramwaj wodny jako publiczny transport zbiorowy, a jednocześnie jako ofertę turystyczną umożliwiającą poznawanie Gdańska od strony wody.
  3. We wrześniu 2020 r. zakończyła się umowa na wykonywanie rejsów. Nie przedłużono jej na kolejne lata. Urzędnicy chcieli, by tramwaj wodny funkcjonował komercyjnie. Oznacza to, że musiałby sam na siebie zarabiać.

Do tej pory bowiem Gdańsk do interesu dopłacał - i to niemało. W ostatnich latach średnio od 1,6 mln do 2 mln zł rocznie., ale w tym przypadku nie chodziło o zysk.

Tramwaj wodny miasto zwykle uruchamiało wraz z początkiem maja. Jego działanie zawieszono w związku z wybuchem pandemii koronawiursa. Od tej pory rejsów nie wznowiono.

Nic nie wskazuje jednak na to, by atrakcja wróciła w dotychczasowej formie, czyli wspieranej przez miasto, np. poprzez Zarząd Transportu Miejskiego.

Różne podejścia do wodnej komunikacji w miastach



Regularnie kursujące przez Tag promy łączą Lizbonę z miejscowościami położonymi po drugiej stornie rzeki. Regularnie kursujące przez Tag promy łączą Lizbonę z miejscowościami położonymi po drugiej stornie rzeki.
Położone nad wodą miasta mają różne podejścia do transportu wodnego. W jednych traktowane są jako środek podróży dla mieszkańców - np. w Lizbonie, gdzie są regularne kursy przez Tag, do położonych za rzeką przedmieść.

We francuskim mieście La Rochelle niewielki prom kursuje między atrakcjami turystycznymi w porcie i choć mieszkańcy także mogą z niego korzystać, to raczej jest wykorzystywany przez turystów.

Z kolei w bogatym Hamburgu sieć promów zapewnia transport mieszkańcom do dzielnic oddzielonych od siebie rozległymi akwenami portowymi, ale jednocześnie pozwala turystom oglądać portowe instalacje, traktowane jako atrakcja turystyczna.

Promy kursujące po porcie w Hamburgu przewożą zarówno mieszkańców, jak i turystów. Promy kursujące po porcie w Hamburgu przewożą zarówno mieszkańców, jak i turystów.
Wydaje się, że twórcy tramwajów wodnych w Gdańsku liczyli, że podobny, mieszany charakter będzie miała komunikacja wodna nad Motławą. Tak się jednak nie stało: nikt z mieszkańców nigdy nie traktował tramwaju wodnego jako wygodnego środka poruszania się po mieście.

Dlatego urzędnicy zdecydowali o wycofaniu się z projektu, który przed laty stworzyli i promowali.

Wszystkie "wady" gdańskiego tramwaju wodnego



- Tramwaj wodny jest przede wszystkim atrakcją turystyczną. Widać to zarówno w opiniach posiadaczy Gdańskiej Karty Mieszkańca (zgadza się z tym 70 proc. respondentów), jak i w sposobach, w jaki użytkownicy korzystali z tramwaju - mówi Jędrzej Sieliwończyk z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Jak twierdzi - bardzo niewielu pasażerów wybierało tramwaj wodny jako środek komunikacji w codziennych podróżach po mieście.

- W kontekście potrzeb komunikacyjnych mieszkańców Gdańska tramwaj wodny jest wyjątkowo nieefektywnym środkiem transportu - mówi Sieliwończyk.
I wylicza jego wady:

  • mała pojemność jednostek,
  • niewielka prędkość, jaką jest w stanie rozwinąć,
  • przystanie, do których przybija, są w pewnym oddaleniu od głównych ciągów komunikacyjnych, którymi na co dzień podróżują mieszkańcy naszego miasta

- Priorytetem władz Gdańska jest zapewnienie sprawnej, punktualnej i komfortowej komunikacji miejskiej, z której korzysta jak najwięcej mieszkańców - mówi Sieliwończyk. - Dlatego w tej kadencji podejmowane są bezprecedensowe działania, dzięki którym wszyscy korzystający z komunikacji publicznej mogą odczuć znaczącą poprawę jakości świadczonych usług.
Jak tłumaczy, wiąże się to z ogromnymi nakładami, jakie są ponoszone na bieżącą eksploatację i dalszy rozwój transportu publicznego.

- Dotyczy to jednak wyłączne autobusów i tramwajów, bo tylko takie pojazdy są w stanie zapewnić pełną efektywność. Tramwaj wodny należy traktować raczej jako rozrywkę niż realną alternatywę dla autobusów i tramwajów lub uzupełnienie oferty przewozowej realizowanej przez te pojazdy - mówi Jędrzej Sieliwończyk.

Dopłaty do biletów na tramwaj wodny



Warto przy tym przypomnieć, że w 2019 r. wpływy z biletów na tramwaj wodny wyniosły 605 567 zł. Stanowiło to zaledwie 27 proc. ogólnych wydatków na tramwaj wodny.

- Dopłata GMG wyniosła aż 1 642 260 zł netto. Z tych powodów, biorąc pod uwagę bardzo trudną sytuację, na którą wpływ mają m.in. szalejąca inflacja, wzrost cen energii elektrycznej i drastyczne podwyżki cen paliw, a co za tym idzie - ograniczone środki, miasto aktualnie nie jest w stanie dofinansowywać tej atrakcji - mówi Jędrzej Sieliwończyk.
W gestii miasta w dalszym ciągu pozostają przystanki tramwaju wodnego. W imieniu Gminy Miasta Gdańska zarządza nimi Gdański Ośrodek Sportu.

Co dalej z przystankami po tramwaju wodnym?



- W marcu odbyło się spotkanie przedstawicieli tej jednostki z przedsiębiorcami, którzy są zainteresowani świadczeniem usługi na zasadach komercyjnych. W tym roku chęć korzystania z zarządzanych przez GOS przystanków zgłosiło aż 13 podmiotów prywatnych - podsumowuje.

Tak wyglądała wyprawa tramwajem wodnym. Film archiwalny.

Miejsca

Opinie (418) ponad 20 zablokowanych

  • jakoś wszędzie na świecie się opłaca mieć taką atrakcję tylko nie w Gdańsku (3)

    ...jak to jest, ze u was nic sie nie oplaca?

    • 7 1

    • Przecież są statki białej floty, pływaj ile chcesz (1)

      Niby czemu mieszkańcy mają dokładać ze swoich podatków do stateczków dla turystów ?

      • 0 2

      • PO to gorsza od PZPR

        • 1 0

    • Tam gdzie Peło tam wszystko nierentowne..

      • 0 0

  • miasto jest całościowe skompromitowane (1)

    UM w osobie Dulkiewicz, Grzelaka, Borawskiego, radnej na "D", Aleksandrowicza itd. itp to potwarz. Nic więcej

    • 5 0

    • Dla mnie to słupy raczej są

      • 1 0

  • Niszczą Gdańsk w sposób zorganizowany (1)

    • 6 0

    • Takie to standardy Pełowskich

      • 2 0

  • Władzom Gdańska opłaca się jedynie współpraca z developerami. (1)

    W każdym dużym mieście zbiorowa komunikacja miejska jest dotowana podobnie jak szkoły, przedszkola, muzea, teatry i inne tego typu placówki. W Gdańsku władze miasta mają inne priorytety. Skupiły się wyjątkowo gorliwie na zaspokajaniu potrzeb developerów oraz dużych sieci handlowych np. nowe przejście naziemne do Forum Gdańsk za 5,8 mln złotych z podatków Gdańszczan. Dlaczego ? Ponieważ rajcy Gdańska szeroko otworzyli przed inwestorami bramy miasta ale nie tylko bramy.

    • 7 0

    • Natychmiast zarząd komisaryczny

      • 1 0

  • (5)

    no,to, podniesmy cene biletu w autobusach oo,1 zet!!

    • 23 3

    • Tak, bo przecież to jest miasto turystyczne (3)

      Niech więc mieszkańcy finansują z podatków atrakcje dla turystów - może więc jakieś zniżki dla nich, dwa bilety na Hel dla każdej rodziny - no ale po co?
      Ma być drogo w restauracjach, drogie mieszkania, parkowanie 10 PLN/h bo przecież turyści tu wożą workami szmal - ale zaraz zaraz, płacę 50 PLN za bułę z sieciówy bo międzynarodowe lotnisko turystyczne - ale czy w związku z tym moja pensja w tejże sieciówie też jest międzynarodowa czy taka sama jak w Suwałkach czy Sępopolu? No właśnie - ale to nasza wina, my marudzimy, jesteśmy niewdzięczni i tak dalej.

      • 2 0

      • Karta mieszkańca (2)

        A w karcie mieszkańca nie był czasem rejs w 1 stronę ?

        • 2 0

        • To byś musiał rok wcześniej w kolejce stanąć

          • 0 0

        • Owszem, było i to się chwali

          Podobnie jak np. bezpłatne parkowanie dla mieszkańców w niedzielę w Gdynii.

          • 1 0

    • A wam paliwo o 5

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    (32)

    Ogromna szkoda,jedna z nielicznych atrakcji...a że nierentowna?Wesprzeć,jeśli jest kasa na jakieś nowe palmy powinna i być na to.A argumenty o szalejącej inflacji czy wzroście cen energii...a co szary Kowalski ma powiedzieć?

    • 352 92

    • Ty Svenie to skurat masz do powiedzenia tyle ile twe auto pali

      • 0 0

    • Ktoś poniósł odpowiedzialność?

      • 0 0

    • Wspaniała, wspaniała nowina!!! (3)

      Ten rzępol kupiony ze złomowiska w rosyjskim Petersburgu robił tylko przeraźliwy hałas i strasznie zanieczyszczał środowisko. Wielu mieszkańców Gdańska mieszkających wzdłuż trasy tych pływających trumien nie posiada się z radości

      • 5 22

      • (2)

        Haha... przecież nikt nie mieszka wzdłuż trasy, stąd (między innymi) porażka całego projektu...

        • 14 1

        • Super protest przeciwko wojnie w Ukrainie!!!

          Te tramwaje wodne to przecież były kupione z demobilu w Rosji (w Petersburgu). Już nawet ruskim nie pasował wywoływany przez nich hałas i smród spalin niby zasłona dymna

          • 0 0

        • Nie?

          To proszę się przyjrzeć blokom przy ul. Żabi Kruk i iść sobie dalej wzdłuż Motławy: Lastadia, Długie Pobrzeże (gdzie też mieszkają ludzie) itd

          • 0 0

    • nierentowana to jest Dulkiewicz (1)

      myślisz że w Rozi zarobiłaby na chleb?

      • 6 1

      • Musialaby dokladac. I do rachunkow i do chleba ze swoich

        Chyba ze gazem wpierw po oczach

        • 2 0

    • (8)

      W tym mieście udogodnienia dla mieszkańców się nie liczą. Nie można na tramwaju wodnym robić przewałów z deweloperką i tyle.

      • 52 24

      • Nie ma kasy na tramwaj! (3)

        Ważne, że na ecees jest i na rydwany i inne takie

        • 25 4

        • jakby PiS nie zabrał gminom i miastom na rozdawanie .... i prze/kupowanie elektoratu (2)

          a wystarczyło tak w rządzie - nie kraść

          • 6 12

          • I jedni i drudzy robią to samo

            • 9 0

          • Faktem jest, ze zabral. Faktem jest, ze gdyby nie zabral, to i tak Gdansk by mial miliardy dlugu.

            • 12 1

      • Tramwaj wodny był bardzo fajny, ale żeby traktować go jako udogodnienie dla mieszkańców?
        Ciekawe urozmaicenie spaceru z dzieciakami i atrakcja dla turystów.

        Zdecydowanie wolę, żeby dofinansowanie tramwaju zasiliło fundusz komunikacji miejskiej.

        • 11 9

      • A co z pieniędzmi za sprzedane deweloperom tereny?Można część przeznaczyć na dofinansowanie tramwajów wodnych.Może inne miasta też się dołożą?

        • 26 11

      • ty od parkingowego czy od ługinowców? W sumie jedno i to samo. (1)

        • 23 35

        • To się nazywa mania prześladowcza. XD. Bez szans na poprawę.

          • 23 18

    • Szarzy Kowalscy z tramwaju nie korzystali, bo było dość drogo.

      • 2 2

    • Pływają firmy komercyjne (2)

      możesz zapłacić i skorzystać

      • 25 14

      • Komercyjna to powinna byc Lechia. I nagle byloby miasto stac na kilkadziesiat takich tramwajow.

        • 20 0

      • On jest z roszczeniowych : mnie się należy ja bidny jestem

        dej , dej ,dej

        • 12 12

    • (1)

      może wystarczyło by nie łupić podatkami itp i by było rentowne?

      • 10 2

      • weź i utrzymuj ten tramwaj dla turystów, bo ja wolę żeby tramwaje woziły mieszkańców. Może i fajne to było ale może powiesz ile ludzi z tego korzystało. A może warto by było żeby nasz ukochany rząd nie zabierał pieniędzy samorządom ogłaszając mniejsze podatki (ale nie te, który wpływają do jego kasy)

        • 4 3

    • Dokładają

      Lechii więc i na tramwaj poszukajcie kasy, myśleć umy!

      • 13 0

    • Komunikacja miejska nigdzie na swiecie nie jest rentowna. (1)

      To sa zwykle, bezczelne lgarstwa, do akceptowania ktorych ich juz dawno przyzwyczailismy. Sieliwonczyk lze zatem jak pies, a zwyczajnie nikt nigdy nie zamierzal dawac tramwajowi wodnemu chocby szansy. Ot, unia sypala kasa, to sie towarzystwo schylilo. Teraz swoja wlasna nieudolnoscia lub zaniechaniem tlumacza koniecznosc likwidacji :) To jest najzabawniejsze - w dekade nie zbudowalismy sensownej siatki polaczen, przez co wiele przystankow tramwaju wodnego faktycznie jest na jakims odludziu, ale to ludzie, ktorzy nie chca korzystac z tak przygotowanego systemu sa powodem likwidacji, a wlasciwie ich brak. No bardzo nam przykro, ze klienci nie ustawiaja sie w kolejce do spozywania swiezego obornika.

      • 14 2

      • Te rejsy nie służyły

        jako komunikacja miejska.

        • 7 6

    • Nie sądzę, żeby palmy kosztowały (1)

      2 mln rocznie. Więc porównanie z okrężnicy trochę.

      • 13 18

      • Palmy, to tylko część wyrzuconych pieniędzy.

        • 16 3

    • Za komuny tacy jak ty grali w karty w nierentownych przedsiębiorstwach.Pachniesz tamtymi czasami Puchatku. (1)

      Ahahahaha

      • 7 12

      • Czy w Polsce była komuna?

        Komuna była na Kubie, w ZSSR, a obecnie jest w Korei Północnej.

        • 9 4

    • Zajmij się pracą,a nie tylko pier...sz

      • 2 11

    • Niestety

      Nie rentowny tramwaj wodny , ale podwyżki które przegłosowali dla siebie sa rentowne..

      • 27 1

  • Teraz piszecie ze t. wodny to lipa bo smrodobusem szybciej a za kilka tyg. ochrona środowiska a gdzie turystyka jak pani D. chciała????? Paweł wróć !!!@

    • 0 0

  • Nie trzeba studiów kończyć żeby stwierdzić ze polityka włądz miasta jest prowadzona (13)

    w kierunku komercjalizacji sfery własności miesjkiej i publicznej.
    Będzie prywaciarz operował w tym miejscu pod lekką zmienioną trasą
    (dostosowaną do ustaleń znów ukrytych przed opinia publiczna z wladzami miasta).

    Co Państwowe i Miejskie to złe, ot taka polityka Miasta Gdańska od lat.
    Powinni mieć wpisane jako pierwszy punkt w swoich programach wyborczych:
    - sprzedać, sprzedać sprzedać wszystko co publiczne sprzedać....ale tak żeby prywaciarzowi się opłacało.

    • 90 16

    • Prywatne tylko prywatne !

      Tramwaje nie mogły przetrwać bo urzędnicy nie mają podejścia rynkowego . Tramwaj na każdym przystanku stał po 15 min , czyli rejs trwał bardzo długo . Do tego bzdurny przepis, że mógł zabrać tylko 5 rowerów, nawet jak był prawie pusty. W prywatnych rękach na pewno byłoby inaczej, bo ktoś kto wykłada swoje pieniądze pomyśli dwa razy.

      • 0 0

    • Słowo "prywaciarz" (4)

      to takie skansenowe sformułowanie z lat 60-70 którym zawistnie określano osoby sprawniejsze i bardziej ogarnięte w życiu. Zmień sposób myślenia bo trąci nawet nie Gierkiem tylko Gomółką.

      • 3 8

      • nie, to również określenie pewnej konstrukcji psychicznej, która nie widzi nic zdrożnego w obdzieraniu ze skóry (pieniędzy) (1)

        Mieszkańców, którzy powołali ich do zarządu swoim majątkiem.
        Na każdym kroku i pod dowolnym pretekstem.
        Zapewniając sobie komfort działania i brak odpowiedzialności przez "współpracę" z siłami kształtującymi zasady i reguły obowiązujące na terenie miasta.

        Drastycznym przykładem są spółdzielnie mieszkaniowe, gdzie wynajęte zarządy dorabiają się na powierzonym majątku, "słynna" firma Renoma, firmy zajmujące się kanalizacją i odpadami...

        Czyli klasyczna mafia...

        • 3 0

        • prywatny stołek w radzie nadzorczej

          za jednego sasina rocznie dla Lipska. Stołek się skończył a sasiny idą

          • 2 0

      • partnerstwo publiczno - prywatne

        W wersji praktycznej definiowane jako:

        "Socjalizacja kosztów, kapitalizacja zysków".
        Wszystko przy współpracy urzędników, którzy szczycą się wręcz szczycą się się brakiem kompetencji, bo to daje pretekst do kupowania opinii i opracowań od zewnętrznych podmiotów. Cały wysiłek skoncentrowany na uzasadnieniu z góry założonych efektów.

        Czyli demagogia, arogancja ignorancja, unikanie odpowiedzialności z zachowaniem wpływu i decyzyjności.

        • 3 0

      • wręćz celowo tutaj użyte słowo pasujących do nich jak ulał w celu precyzyjnego określenia

        dla pewnej grupy inwestorów w Gdańsku poruszających się w tej właśnie sferze i wywodzących się oraz mających "korzenie" z ówczesnego systemu z PRL :)

        • 4 1

    • przecież to widać od lat, że zarządzający uważają iż miasto żyje z mieszkańców

      a nie dla mieszkańców.

      To widać na każdym kroku.

      • 3 0

    • (1)

      ..ty pewnie studia skończyłeś ...z tego co piszesz to wiesz jak to wszystko rozwiązać aby na wszystko było - kandyduj!

      • 2 2

      • Kazda spolka miejska w Gdansku jest tak zorganizowana,

        Tzn. Ma taki schemat organizacyjny że wystarczy zmienić jej szyld np. Spolka od metnejbwody w rzecze Raduni, to gwarantuje Tobie że w 100% mieszkaniec nie zauwazy zmin, wciąż będzie sadzil ze to specjalisci i eksperci, no i rzecznika prasowego musi mieć. Trochę smutne jest jak sie ktos zainteresuje i widzi jak to w Naszym mieście funkcjonuje, dzięki!

        • 4 0

    • Nie, co państwowe to źle tylko jeśli przynosi zyski.

      To jest prywatyzowanie (znajomym i tym, którzy zapłacą) zysków i uspołecznianie wydatków. Działa nie od dziś i nie tylko w Gdańsku.

      • 5 0

    • A potem "kawalerka 27 m. kw. z widokiem na Motławę", cena 565 tys. zł

      Jak tu było na p0rtalu ogłoszenie 2 dni temu.

      • 7 0

    • (1)

      A zgłosiłeś to gdzieś?

      • 6 12

      • Przecież to łatwo przewidzieć, tak dzieje się od lat. Najpierw zrobimy tu..odczekamy pare lat, potem tam.

        Oni są bezkarni nie mają żadnej odpowiedzialności,
        to jest błąd systemu, stąd te głosy przeciw wobec reformy sądów, bo im odpowiadał taki chaos.
        Jak to się mówi w gdańskim slangu miejskim ? W mętnej wodzie lepiej ryby biorą :)

        ps. "Oni" znaczy się cała ten skład ludzi w urzędzie prezydenta i radni, z których ci ostatni działają jakby byli sparaliżowani w każdej kadencji albo jak ryby bez tlenu :)

        • 12 4

  • przekręt ?

    Miasto otrzymało kasę na rewitalizację dróg wodnych na tramwaj wodny również z Unii Europejskiej postawili również bazę wodną ( działa komercyjnie ) chcieli ją wydzierżawić za kupę kasy przystanki też postawione z pieniędzy UE ! Czas minął każdy zarobił kasa rozdana i d*pa d*pa d*pa !

    • 7 0

  • No i dobrze (1)

    Dla mnie mieszkańca, to był tramwaj donikąd.
    A turyści mają wiele innych możliwość, jak chcą popływać, to są statki białej floty, wypożyczalnie kajaków, rowerów itd, które czekają na nich z otwartymi ramionami.
    Nie bardzo wiem, czemu my mieszkańcy mielibyśmy się do nich dokładać.

    • 1 13

    • Do rydwanu się dołożyłeś i do wielu głupot, widocznie lubisz

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane