• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy na ulice wrócą tramwaje konne? Niejeden by chciał...

Krzysztof Koprowski
8 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Ogłoszenie na krótko pojawiło się na tablicy ogłoszeń w zajezdni Nowy Port, po czym po kilku tygodniach dyskusja o nim przeniosła się do Internetu. Ogłoszenie na krótko pojawiło się na tablicy ogłoszeń w zajezdni Nowy Port, po czym po kilku tygodniach dyskusja o nim przeniosła się do Internetu.

Na terenie zajezdni tramwajowej w Nowym Porcie pojawiła się informacja o poszukiwaniu motorniczych, gotowych odbyć szkolenie na kartę woźnicy. Miałaby ona być przydatna po uruchomieniu tramwaju konnego na ul. Łąkowej. Okazało się, że to tylko żart - kolejny już w ostatnim czasie związany z gdańską komunikacją miejską.



Ogłoszenie pojawiło się pod koniec grudnia na terenie zajezdni Nowy Port zobacz na mapie Gdańska. Jego treść skierowana była do motorniczych, którzy chcieliby zdobyć uprawnienia do prowadzenia tramwajów konnych po zakończeniu odnowy ul. Łąkowej zobacz na mapie Gdańska. Wymagania dla kandydatów nie są zbyt duże - trzeba posiadać przyjazne usposobienie do koni.

I choć ogłoszenie było zwykłym żartem, to po kilku tygodniach zaczęło pojawiać się na wielu stronach oraz profilach Facebooka z pytaniem, czy faktycznie Zakład Komunikacji Miejskiej będzie kierował pracowników na dodatkowe szkolenia.

- Ogłoszenie zostało zamieszczone na tablicy, która nie jest zamykana i każdy pracownik może z niej korzystać celem zamieszczenia dowolnego drobnego ogłoszenia. Nie jest to tablica, na której zamieszczamy nasze ogłoszenia i informacje dla pracowników - wyjaśnia Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Gdański ZKM posiada wprawdzie konia, ale jest to zwykła figura doczepiana czasami do wagonu tramwaju konnego. Gdański ZKM posiada wprawdzie konia, ale jest to zwykła figura doczepiana czasami do wagonu tramwaju konnego.
ZKM Gdańsk, choć posiada odpowiedni wagon, na razie nie planuje jednak naboru pracowników do jego obsługi i uruchomienia do jazdy.

- Wagon tramwaju konnego prezentujemy podczas miejskich imprez. Czasami ustawiamy obok niego figurkę konia, bo w naszym zróżnicowanym parku taborowym prawdziwego konia jednak nie posiadamy - dodaje z uśmiechem Mongird.

Pomysł żartownisia nie jest jednak przypadkowy. Rozpoczynając przebudowę ul. Łąkowej, po której jeszcze w latach 90. XX wieku kursowały "tradycyjne", elektryczne tramwaje, dopuszczono możliwość wstawienia tam kawiarenki na szynach czy właśnie funkcjonowania tramwaju konnego.

Czy na Dolnym Mieście powinien funkcjonować tramwaj konny?

- Zgodnie z oczekiwaniami konserwatora zabytków, w ulicy zachowujemy torowisko, aby zaznaczyć, że niegdyś była tutaj komunikacja tramwajowa. Parametry techniczne będą pozwalały, by kursował po nich - czy raczej był przetaczany - wagon tramwajowy [nad torowiskiem nie przewidziano montażu sieci trakcyjnej; torowisko nie będzie połączone z szynami wzdłuż Podwala Przedmiejskiego - dop. red.], ale w ramach naszego zadania nie kupujemy wagonu ani tym bardziej konia, która miałby ciągnąć taki pojazd - informuje Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, której powierzono odnowę infrastruktury Dolnego Miasta.

Uruchomienie linii konnej wymagałoby też odpowiednich zapisów umowy z Zarządem Transportu Miejskiego, który odpowiada za organizację komunikacji miejskiej w Gdańsku. Tu jednak na przeszkodzie stoją względy czysto formalne.

- Aktualna umowa przewozowa nie przewiduje tego typu pojazdów. Ponadto nie bardzo wiemy, jak uwzględnić w umowie rozliczanie m.in. energii elektrycznej. Chyba musielibyśmy zrobić dodatkowy zapis o kilogramach siana - żartuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.

Jedyna regularnie uruchamiana linia tramwaju konnego w Polsce funkcjonuje w Mrozach na Mazowszu. Jedyna regularnie uruchamiana linia tramwaju konnego w Polsce funkcjonuje w Mrozach na Mazowszu.
Co ciekawe, w Polsce od 2012 r. funkcjonuje jedna czynna linia tramwaju konnego - w Mrozach na Mazowszu. Uruchamiana jest ona w okresie wiosna-jesień, a pojazdy kursują na trasie o długości 1,7 km. Gmina Mrozy za wdrożenie tej atrakcji turystycznej otrzymała w 2012 r. tytuł Krajowego Lidera Innowacji Rozwoju.

Tramwaj konny po wojnie pełnił funkcję atrakcji turystycznej ul. Długiej i Długiego Targu (zdjęcie z 1964 r.). Demontaż szyn z nawierzchni wymusił jednak jej likwidację. Tramwaj konny po wojnie pełnił funkcję atrakcji turystycznej ul. Długiej i Długiego Targu (zdjęcie z 1964 r.). Demontaż szyn z nawierzchni wymusił jednak jej likwidację.
Tramwaj konny stanowił też atrakcję turystyczną w Gdańsku, realizując kursy po ul. Długiej zobacz na mapie GdańskaDługim Targu zobacz na mapie Gdańska jeszcze w latach 60. XX wieku. Wówczas ruch tramwajów elektrycznych był już skierowany na Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska, zwane wówczas al. Leningradzką.

Tramwaj konny przed Dworem Artusa na Długim Targu. Tramwaj konny przed Dworem Artusa na Długim Targu.

Czytaj też: Historia Gdańska tramwajami pisana

Opinie (147) 8 zablokowanych

  • (2)

    Koni na Łąkowej nie będzie , uważniej czytajcie artykuł.
    Przed II wojną światową Dolne Miasto było dzielnicą ludzi bogatych. Warto je odnowić. Idź jeden z drugim i popatrzcie jakie piękne kamienice tam stoją. To nie Chełm, Przymorze potworki socjalizmu, to zaniedbana historyczna dzielnica ZASŁUGUJĄCA NA REWITALIZACJĘ

    • 8 0

    • ...ale w internecie pisali ze tam biedna i pijaństwo. (1)

      ...ale bez żartow. Watpie zeby byla szansa na odbudowe Dolnego Miasta. W tym miescie wszystko umiera, a dla rzadzacych wazniejszesa ECSy i teatry. W samym centrum sypie sie Wielki Mlyn i maja to gdzies, a Dolnym miastem mieliby sie zainteresowac? W jednej czesci Łakowej budynki socjalne, a kawalek dalej nowoczesne, w kyorych za metr kw jest cena z kosmosu.
      Spojrzmy na takie Brzezno- w pasie nadmorskim, bo dalej to juz widac bledy komuny. Piekne niskie ceglane budynki, a dalej stoi kilka willi. Co miasto robi? Czeka az ceglane budynki sie posypia, zeby tylko opchnac inwestorowi. Maja gdzies ze sprzedali dzialke pod Hale Plazowa na zlych zasadach dzieki czemu od 15 lat jest tam tylko dziura. Dom Zdrojowy to sie im nie oplaca remontowac, ale dawna szkole na Letnicy przed EURO to sie oplacalo. Zaraz obok willi chca stawiac bloki 30metrowe jak to zrobili kiedys za gierka kilometr dalej. To miasto do niczego nie dazy, wlodarze patrza tylko na wlasny stan portfela. Zmiana tez raczej niczego nie da, musialby na to stanowisko przyjsc ktos naprawde uczciwy i kochajacy miasto... jest ktos taki w polityce? Watpie.

      • 2 0

      • Niestety masz rację, większość to widzi i nie można nic zrobić. Elyta trzepie na tym kasę, by powstawały nowe budynki bloki - klony Invest i Robyg, pancerne oddzielone od reszty społeczeństwa.

        • 0 0

  • Polskę budujemy (2)

    Dziwię się że tej układanej kostki od razu po ułożeniu nie betonują, ludzie po chodzą, woda, mróz, niszczą to co położyli a potem muszą od nowa znowu układać.

    • 0 1

    • hmmm>???? (1)

      jak byś się tak głębiej zastanowił i znał się na historii znał byś odpowiedź ponieważ to historyczna ulica i zabytkowa to asfalt zniszczył by jej urok tak tam było od x czasów i tak zostanie

      • 0 0

      • , a warstwa asfaltu pod kostka, zeby to sie dluzej utrzymalo i zeby korzenie sie nie przebijaly?

        • 0 0

  • tramwaje konne

    moim zdaniem fajnie by to wyglądało takie przypomnienie starych czasów i dla dzieciaków jaka frajda popieram to i za razem ochrona środowiska brak spalin i tp .

    • 2 3

  • Chciałbym zauważyć , że to (1)

    ogłoszenie wydrukował ktoś dla żartu i powiesił.Druga sprawa . Już nawet tego ogłoszenia tam nie ma , a trzecia to , że ta strona schodzi na psy robiąc z ludzi idiotów. Dziękuję . Pozdrawiam

    • 2 4

    • Sam jesteś idiotą skoro nawet nie potrafisz przeczytać kilku linijek artykułu który komentujesz...

      napisali, że to żart

      • 2 0

  • (1)

    A kto będzie sprzątał końskie g.... jak koń narobi na trasie? Woźnica vel motorniczy ? Współczuję.

    • 3 3

    • Aktywny i pomocny pasażer

      • 0 0

  • Czytam to czytam i mysle ze milionylat nas dziela . (1)

    Zachowajcie dystansn.Zycie to nie tylko komputer ,nie tyko internet,jeszcze sa ludzie kumple kolezanki ogarnicie sie.Ja miedzy innymi spiewalem jak Janek /Zbyszek/Wisniesski padl/spiewalem dla Was,abyscie zyli w Wolnej Polsce,aby mimo wszystko bylo Wam lepiej i co plujecie na to!To co Rodzice klamia,nie mowia jk bylo?Prosze jeszcze raz ogarnicire sie.Mietek Cholewa

    • 1 2

    • Juz Ci internetowi pieniacze podziekowali... minusami. Niestety kolejne pokolenie to coraz wieksza bieda umyslowa i wszystko dazy do upadku.

      • 1 0

  • (1)

    Żart, a to szkoda. Wszak w Oliwie istnieje zajezdnia tramwajów konnych, która mogłaby być wykorzystywana. Tramwaje konne mogłyby przewozić turystów po zabytkowych ulicach Oliwy i Sopotu.

    • 4 1

    • Świetny pomysł,zwł że to teraz ruina.

      Ale obecni właściciele, z zawodu "genetyczni patrioci", zgnoją każdą próbę rewitalizacji tej zajezdni...

      • 1 1

  • (2)

    Ludzie, a jakby tak uruchomić tramwaj konny jako atrakcję np. z Jelitkowa do oliwskiego Zoo? do tego odremontować podupadającą już zabytkową zajezdnię tramwajową, która może nie przetrzymać kolejnego pożaru "na zamówienie". Przejażdżki mogłyby być też do Sopotu np. na Molo.

    • 4 2

    • (1)

      Tylko ze tam nie ma torow, a koszt ich zrobienia bylby olbrzymi. Tory sa na Łakowej i tam bylby to realne przedsiewziecie, zajezdnia tez jest. Z Jelitkowa do zoo to trasa zdecydowanie za dluga, a dodatkowo pod gore, zwierzeta by sie meczyly.

      • 0 1

      • Tam jest kilka metrów wyniesienia, żadne pod górę jak dla konia. Od dawna mówię o dokładnie takim samym planie z Jelitkowa do Zoo. Ponadto zadbać o to, by to właśnie Oliwa była miejscem uzdrowiskowym. I to żadna nowość i udziwnienie, bo przecie była nim przed laty i zarabiała na tym (Bad Oliva).

        • 0 0

  • uważajcie bo zieloni szykują już protest

    • 1 1

  • porąbało juz ich na maxa

    • 1 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane