• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje wodne na baterie

Marzena Klimowicz
8 lipca 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tesla-21. Łódź solarna z trójmiejskiej stoczni
Być może już za rok regularne kursy z Gdańska rozpoczną kilkukrotnie większe tramwaje wodne. Być może już za rok regularne kursy z Gdańska rozpoczną kilkukrotnie większe tramwaje wodne.

Pierwszy w Polsce komercyjny tramwaj wodny z napędem solarnym może już za rok przewieźć pierwszych pasażerów z Gdańska na Wyspę Sobieszewską lub na Westerplatte. Za dwa lata podobny, ale z napędem hybrydowym, ma pływać z Gdyni na Zatokę Gdańską.



Tramwaj wodny zasilany baterią słoneczną....

Choć projekt nie jest jeszcze ukończony, plany są wielkie, i co najważniejsze - realne. - Złożyliśmy do Urzędu Miejskiego w Gdańsku projekt, który zakłada budowę pasażerskiej łodzi solarnej. Mieściłaby ona od 30 do 40 osób i rozwijała prędkość 10 km/h - mówi dr Wojciech Litwin, pracownik Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej, na którym powstał projekt. - Chcemy aby turyści mogli zwiedzać Gdańsk z perspektywy wody ekologiczną, ekonomiczną i zarazem cichą łodzią - dodaje.

Największym problemem naukowców i studentów jest masa jednostki. Całość ma być zbudowana z lekkiego aluminium, jednak ciężar tramwaju wodnego i tak osiągnie kilka ton. - Trzeba pamiętać, że baterie słoneczne to ograniczone źródło energii. Naszym celem jest, by łódź mogła być eksploatowana przez 12 godzin bez względu na pogodę. Oczywiście na pokładzie znajdzie się agregat prądotwórczy, który w razie awarii czy rozładowania baterii pozwoli na dopłynięcie do celu - mówi Wojciech Litwin.

W dzień łódź zasilana będzie przez energię słoneczną, zaś w nocy będzie podłączana do... gniazdka elektrycznego. - To bardzo ekonomiczne rozwiązanie. W Europie są tylko trzy firmy, które zajmują się budowaniem takich łodzi. W Polsce będzie to pierwsza łódź solarowa, która od początku jest zaprojektowana z myślą o wykorzystaniu jej w celach komercyjnych - mówi naukowiec.

Wojciech Litwin wraz z ekipą koła naukowego Korab mają już na swoim koncie pierwsze dokonania w budowie łodzi na baterie słoneczne. Swoją prototypową łodzią o nazwie Solar przepłynęli w trójkę Kanał Elbląski. - Pokonaliśmy 170 km w 20 godzin całkowicie za darmo, nie generując przy tym żadnych spalin. To fantastyczne - wspomina Wojciech Litwin.- Te technologie są coraz tańsze i coraz popularniejsze - dodaje.

Wciąż jednak koszt jednej pasażerskiej łodzi to kwota ponad 1 mln zł. Gdyńska łódź będzie już dwa razy droższa. Cena znacznie przekracza kwotę, za którą można kupić nowoczesny autobus. - Ze względu na specyfikę terenu m.in. zatoki w rejonie Gdyni i falowania, konieczne jest tu zastosowanie napędu hybrydowego, a więc baterii słonecznych i silnika spalinowego - mówi Wojciech Litwin.

W sfinansowaniu gdańskiego tramwaju ma pomóc Urząd Miasta, w Gdyni na razie nie wiadomo, gdyż projekt nie trafił jeszcze do magistratu. - Na koszt produkcji wpływają przede wszystkim drogie ogniwa fotowoltaiczne i akumulatory - mówi Maciej Lorek, dyrektor Wydziału Środowiska Urzędu Miasta w Gdańsku. - Chcielibyśmy żeby w przyszłym roku wyruszyła pierwsza taka jednostka. Sprawę komplikują jednak procedury związane ze zdobyciem certyfikatów na przewóz pasażerów i kwestia kto miałby być operatorem łodzi - ZTM, MOSiR czy jeszcze inny podmiot -dodaje.

Pozytywnie do inwestycji nastawiony jest też Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku. - Jesteśmy gotowi wyłożyć na ten projekt 340 tys. zł. Uważam, że warto promować nowe technologie, zwłaszcza, że na świecie takie łodzie to wciąż nowość. Inwestowanie w tak dużą jednostkę jest oczywiście ryzykowne, ale z racji tego, że prototyp Solar jest i bardzo dobrze się sprawuje, to ryzyko jest mniejsze - mówi Danuta Grodzicka - Kozak , prezes funduszu.

Za projekt budowy pasażerskiej łodzi solarnej Solar, Wydział Oceanotechniki i Okrętownictwa otrzymał 23 czerwca wyróżnienie w konkursie Ekolaury 2009.

Opinie (70) 5 zablokowanych

  • Panowie Inżynierowie z Politechniki powinni zrekonstruować słynną motorówkę, którą Mędrzec Europejski Wałęsa przeskoczył (4)

    Legendarny Płot

    • 25 45

    • Mieszaj budyń z ćwokiem!

      • 8 1

    • do "młodzi demokraci" (1)

      Jakby tak ludzi oceniać po tym jak komentują to byłbyś prawie na samym dnie. Jak nie potrafisz nic normalnego wymyślić to może nie pisz? Lubisz mieszać - idź zamieszaj w swoim własnym garnuszku na kuchni.

      • 10 4

      • "idź zamieszaj w swoim własnym garnuszku na kuchni."

        Albo w kibelku! ;)

        • 9 1

    • WHAT A

      FAIL

      • 2 0

  • Ogolnie pomysl fajny,tylko sa obawy ze inicjatywa zniknie tak szybko jak sie pojawila.Budyn,nie schrzan tego:)

    • 21 1

  • W Bydgoszczy już od dawna pływa solarny tramwaj wodny. (9)

    • 29 6

    • Dokładnie. Panom redaktorom gratuluje artykułu "Pierwszy" (3)

      a "inżynierom" zmysłu do kopiowania

      • 7 2

      • sam jesteś skopiowany (1)

        i to jeszcze nie udanie!! gratuluje rodzicom humoru :]

        • 1 5

        • A ty co cieciuchu?

          taki doskonaly?

          • 3 1

      • jesli uwazasz, ze jesli ogolne zalozenie jest podobne,

        to calosc jest kopiowana, to znaczy, ze nie uwazales w swojej zawodowce...

        • 3 3

    • (1)

      w bydgoszczy sołtys na noc asfalt zwija,a mgłą konie dusi...

      • 3 6

      • Kolejny z bydgoskimi kompleksami?
        Przynajmniej tamto miasto się rozwija. Nie to, co Gdańsk z Gdynią.

        • 0 1

    • (2)

      I tez pływa po zatoce? :P

      • 1 1

      • Tramwaj wodny w Bydgoszczy (1)

        Faktycznie w Bydgoszczy juz od ponad roku plywa tramwaj wodny zasilany energia sloneczna. Nie znam szczegolow konstrukcyjnych. Z tego wynika, ze trojmiejski tramwaj nie bedzie pierwszy (chyba, ze pierwszy do zastosowan komercyjnych powinno robic duze wrazenie, tymbardziej, ze konstruuja go studenci i pracownicy naukowi (sick!)). Bydgoski tramwaj plywa na krotkim odcinku rzeki Brdy, plynacej przez centrum miasta, jako atrakcja turystyczna. Bilet kosztuje tyle ile bilet autobusowy jednorazowy (1.20/2.20 PLN Ulg/Norlmalny). Pani Marzena powinna dokladniej i rzetelelniej pisac artykuly, nie bedac slepo zapatrzona w swietnosc trojmiasta.

        Zdjecia tramwaju:

        http://bi.gazeta.pl/im/7/6476/z6476687X.jpg

        zrodlo zdjecia: gazeta.pl

        • 2 1

        • Gdansk byl pierwszy

          Gdański solar zostal zbudowany szybciej i szybciej zwodowany..

          rozni go od bydgoskiego to, ze wciaz jest jednostka eksperymentalna i nie jest komercyjny..

          porownalem informacje ze strony gdanskiego i bydgoskiego solara

          • 1 0

  • proponuję (1)

    zbudować na Targu Węglowym szklaną piramidę i w srodku wystawiać SŁONIA W KARAFCE;) ps. tantiemy za pomysł na moje konto:)

    • 12 6

    • a ja mam budyń w karafce i się nie chwalę ;)

      • 3 1

  • (2)

    taki szpec, a podaje predkosc statku w kilometrach zamias w wezlach O_o

    pozdro

    • 8 16

    • Przynajmniej wszyscy go rozumieję

      I o to mu chodziło. Ja mam dość pseudo-fachowej gadki.

      • 14 6

    • bo buraku na srodladziu podaje sie w kmph +=P

      • 1 2

  • Brawo (3)

    Mój wydział. :)

    • 10 3

    • Brawo Brawo (2)

      mój też :)

      • 3 0

      • jee

        brawo wOiOwnicy :)))

        • 2 0

      • bo tylko wOiO sie liczy

        • 0 0

  • Pokonaliśmy 170 km w 20 godzin całkowicie za darmo (1)

    Ja też jak zatankuję cały bak to jadę 800km "za darmo". Jakie są późniejsze koszty eksploatacji/konserwacji takiego sprzętu dwa razy droższego już na starcie?

    • 11 6

    • oni nie tankuja
      wiec koszty sie zwracaja - spaliniarzu

      patrz przyszlosciowo
      auto przerobiles na gaz bo obliczyles ze za 5 lat sie zrwoci...

      i tu tez trzeba tak patrzec
      lodz zostanie odkupiona, pozniej ludzie beda placic za bilety za przewoz.. ciagla kasa od sponsorow, za banery reklamowe...

      chlopaki jeszcze na tym zarobia

      • 0 0

  • rozumiem zasilanie łodzi energią słoneczną w dzień... (7)

    ...ale ładowanie jej wieczorem przy pomocy gniazdka elektrycznego jest mało ekologiczne. Niezapominajmy, że energia elektryczna jest najdroższa, a w naszych warunkach pozyskiwana jest z elektrowni węglowych ze sprawnością 20% i gdzie tu jest ekologia?

    • 16 1

    • wcale nie jest najdroższa. (6)

      Wystarczy policzyć ile kosztuje uzyskanie 1kW energii elektryczne a ile z silnika spalinowego. Poza tym elektrownia działa i tak a im lepiej się ją wykorzysta tym sprawność instalacji będzie wyższa.

      • 3 2

      • dokładnie, wystarczy policzyć. (5)

        Sprawność silnika spalinowego jest na poziomie ok. 45%, najlepsze elektrownie węglowe na świecie maja co najwyżej 20-25% i tego się nie przeskoczy! Jeżeli masz jakiś magiczny sposób na zwiększenie sprawności to się nim podziel a gwarantuję Ci, że zarobisz na tym majątek

        • 1 0

        • No to czekamy na atom! (1)

          czekamy na elektrownie atomowe, nieprzypadkowo w USA tak popularne jest ogrzewanie elektryczne domów i mieszkań bo energia elektryczna jest TANIA. i unas taż tak będzie.

          • 0 1

          • anonimie

            Zasoby urany też się kończą

            • 0 0

        • (2)

          specem nie jestem, ale dał bym głowę że to raczej odwrotnie jest z tymi sprawnościami...

          • 0 2

          • no to po co się wypowiadasz jak niewiesz!!!??? (1)

            a ja dam głowę, że jest napisane dobrze

            • 1 0

            • ale przeliczales ile trza zaplacic za 1kW tu i tu?

              • 0 0

  • Opinia

    Ziemowit wiele lat spędził wśród Wikingów, a teraz powrócił do rodzinnej ziemi. Pomaga także pięknej Dziwie, w której od pierwszego wejrzenia się zakochał, i to było odwzajemnione, ale na ich plany dalszego pożycia nie wyraził zgody ojciec panny.

    • 1 2

  • Brzydkie i Wolne (2)

    Wygląd = marny
    Prędkość = bardzo marna (buuu nuda,ziewa,spi)

    • 7 6

    • Tyr Tyr

      I nie ma tego popyrkiwania dizelka :)

      • 2 0

    • poszperalem na ich stronie..
      oni nastawiaja sie na program natura 2000
      ptaki chca ogladac, plywac tam gdzie kajakiem tylko mozna..

      ograniczenie predkosci, emisja halasu,
      no i zanieczyszczen silnika...

      maja to wszystko

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane