• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasą WZ dotrzemy do granicy miasta

Krzysztof Koprowski
3 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Najdłuższa ulica w Trójmieście widziana z góry
Obecne zakończenie poszerzonej ul. Kartuskiej (Trasy W-Z) za obwodnicą - skrzyżowanie z ul. Otomińską. Obecne zakończenie poszerzonej ul. Kartuskiej (Trasy W-Z) za obwodnicą - skrzyżowanie z ul. Otomińską.

Trasą W-Z w najbliższych latach dotrzemy do granicy z gminą Żukowo. Gdańsk przygotowuje dokumentację dla inwestycji, która zakłada poszerzenie ul. Kartuskiej po zachodniej stronie obwodnicy zobacz na mapie Gdańska do czterech pasów. Będzie też infrastruktura dla pieszych i rowerzystów.



Czy zachodni odcinek Trasy W-Z powinien być bezkolizyjny

Najnowszym fragmentem "wuzetki" jest obecnie odcinek między ul. tzw. Nową Gronostajową zobacz na mapie GdańskaOtomińską zobacz na mapie Gdańska wraz z przebudowanym węzłem z obwodnicą (inwestycja GDDKiA). Droga była realizowana w okresie przygotowań Gdańska do Euro 2012. Teraz miasto chce trasę kontynuować w ramach wsparcia unijnego do 2020 r.

Przedłużenie Trasy W-Z ma również posiadać dwie dwupasowe jezdnie, przy czym ruch nie będzie się już odbywał bezkolizyjnie, jak na wcześniejszym odcinku. Dzięki temu wjazd do miasta będzie nieco ograniczany i stopniowany sygnalizacjami świetlnymi. Propozycja takich rozwiązań pojawiła się już wiele lat temu - skrzyżowania kolizyjne widnieją np. w studium z 2007 r.

Czytaj też: Debata towarzysząca pracom nad nowym studium: Jak będziemy poruszać się po Gdańsku przyszłości?

Na odcinku o długości 3,2 km (z czego 2,9 w granicach administracyjnych miasta) powstanie pięć skrzyżowań. Są to, licząc od ul. Otomińskiej, skrzyżowania z ulicami: tzw. Nową Inżynierską, Nowatorów, tzw. Nową Stokokłosy, Bysewską oraz drogą lokalną w gminie Żukowo, gdzie nastąpi przejście do przekroju jednojezdniowego dwupasowego.

Czyta też: Plany zagospodarowania m.in. dla osiedla przy ul. Nowej Inżynierskiej

Istniejący i planowany przebieg Trasy W-Z. Istniejący i planowany przebieg Trasy W-Z.
Wszystkie skrzyżowania z wyjątkiem ul. Bysewskiej, gdzie przewiduje się wyspę centralną, planuje się w formie skrzyżowań skanalizowanych. Sygnalizacja pojawić się ma na wszystkich skrzyżowaniach w Gdańsku, zaś w gminie Żukowo "w razie potrzeby".

Wzdłuż rozbudowanej ul. Kartuskiej przewidziano też równolegle tzw. drogi serwisowe do obsługi znajdujących się bezpośrednio przy ulicy nieruchomości. Pojawi się nowe oświetlenie oraz pozostała infrastruktura techniczna typu: sieci wodociągowe, kanalizacja sanitarna, deszczowa, sieć gazowa, telekomunikacyjna itp. Planuje się także zastosować ekrany akustyczne oraz rozbudować zbiornik retencyjny przy ul. Maszynowej.

Czytaj też: Ta woda nas chroni i pozwala wypocząć. Zbiorniki retencyjne na potokach w Trójmieście

Dla pieszych przewiduje się na całej długości chodniki o szerokości co najmniej dwóch metrów (odsunięte od jezdni co najmniej 1,5 m) po stronie południowej. Tu też powstanie wydzielona droga rowerowa. Po stronie północnej przewiduje się ciągi pieszo-rowerowe.

Wzdłuż drogi wykonane zostaną zatoki autobusowe, wyposażone w wiaty.

Dalszy fragment "wuzetki" także będzie wyposażony w ekrany akustyczne, chodniki i infrastrukturę dla rowerów. Pozostaje mieć jedynie nadzieję, że nie zabraknie środków na bieżące utrzymanie. Nz. fragment W-Z w Kokoszkach. Dalszy fragment "wuzetki" także będzie wyposażony w ekrany akustyczne, chodniki i infrastrukturę dla rowerów. Pozostaje mieć jedynie nadzieję, że nie zabraknie środków na bieżące utrzymanie. Nz. fragment W-Z w Kokoszkach.
Inwestycja może być etapowana. Etap I zakłada odcinek Otomińska - Nowa Stokłosy wraz ze skrzyżowaniem oraz tymczasowym powiązaniem ul. Smęgorzyńskiej zobacz na mapie Gdańska do Kartuskiej (W-Z). Etap II to odcinek Nowa Stokłosy - droga lokalna w gminie Żukowo.

- Zadanie podzielone zostało na dwa etapy, ale dokumentacja projektowa oraz wniosek o dofinansowanie z funduszy unijnych złożony zostanie na całość inwestycji, tj. od ul. Otomińskiej do granicy miasta. Szacowany łączny koszt realizacji całej inwestycji wynosi ok. 120 mln zł. Realizacja inwestycji, czy to w pełnym zakresie, czy w podziale na etapy uzależniona będzie od przyznania miastu dofinansowania - informuje Dariusz Wołodźko z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego.
Obecnie inwestycja jest na etapie złożonego wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Należy mieć na uwadze, że jest to jeszcze dość wczesny etap inwestycji i z tego powodu niektóre rozwiązania prezentowane w artykule mogą ulec zmianie.

Uzyskanie uzgodnień oraz opracowanie kompletnego projektu budowlanego planowane jest do końca I kwartału przyszłego roku. Uzyskanie Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej planowane jest na II/III kw. 2016 r.

Inwestycja ma być współfinansowana ze środków unijnych - Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-20 (oś priorytetowa IV - infrastruktura drogowa dla miast).

Otwarcie najnowszego odcinka Trasy W-Z pod koniec 2011 r.

Opinie (133) 3 zablokowane

  • wiadukt

    Powinni tez w tym wybudować wiadukty nad ulicą łostowicką bo bez tego ruch sie nie zmieni

    • 4 2

  • (1)

    3 km. w klika lat! w Chinach wybudowano by to w 3 miesiące

    • 7 3

    • to prawda

      ale w Chinach nie mają RDOŚ, ZDiZ i oficera rowerowego

      • 3 2

  • A co ze skrzyżowaniem przy Łostowickiej (9)

    Tam zrobić most, żeby chociaż w stronę obwodnicy dało sie po ludzku dojechać.

    • 96 17

    • Most vs. wiadukt

      zbyt rozgarnięty to ja może nie jestem, ale aby odróżnić most od wiaduktu wystarczy zapamiętać: mosty są nad rzekami (czy tam innymi wodami), wiadukty nad wszystkim innym

      • 3 0

    • Zaginęła dokumentacja? (1)

      Od wielu lat są przygotowane nasypy i zbrojone fundamenty pod podpory zaplanowanego wiaduktu nad skrzyżowaniem Alei AK i ul. Łostowickiej. Część prac jest już wykonanych, wystarczy dokończyć zapomnianą inwestycję.

      • 11 7

      • Te waly ziemne to pod najazdy wiaduktu sa?

        Zawsze sie zastanawialem nad ich przeznaczeniem.

        • 3 3

    • niby staniesz w wiekszym korku na dole AK. ale rozumiem, ze samochody z havla jadace w strone moreny by to przepuscilo

      jestem za

      • 1 1

    • A jaka ta rzeka płynie że chcesz most? (3)

      • 21 2

      • Przykład lewactwa i popapraństwa (1)

        Dla wielu most jest tym samym co wiadukt i słusznie zwracasz uwagę - też byłem ignorantem i też ktoś mi kiedyś zwrócił uwagę, i dzisiaj też razi mnie taka ignorancja. Ale sens wypowiedzi raf - popieram.

        Podobno przepis, że nie można dostać unijnych pieniędzy na inwestycje zapoczątkowane za komuny, ale fakt posadzenia drzew między jezdniami Armii Krajowej w miejscu, gdzie prędzej czy później będzie nasyp dojazdowy na wiadukt nad Łostowicką... to przykład lewactwa i popapraństwa.

        • 4 4

        • Jakiego lewactwa?

          Pogielo cie do konca? Jesli juz to czysta prawilnosc.

          To, ze wielu ludzi nie potrafi odroznic mostu od wiaduktu nie znaczy, ze nalezy rezygnowac z prawidlowego jezyka. Jezyk ma swoja funkcje i istotnym jest, aby uzywac slow w znaczeniu jakie maja.

          Inaczej jezyk traci funkcje informacyjna i nie mozna juz dluzej sprawnie sie porozumiewac.

          • 3 1

      • Rzeka blaszaków

        płyną z punktu A do B, a czasem też do C.

        • 15 3

    • A gdzie rzeka?

      Znawco, mosty to są przeprawy nad przeszkodami wodnymi, bądź wąwozami.
      Nad liniami komunikacyjnymi to się buduje wiadukty lub estakady!

      • 6 0

  • (4)

    Słuszną politykę obrano :)

    • 63 21

    • niech w końcu zrobią ten wiadukt na chełmie przy srebrzysku (3)

      • 2 6

      • Nie czepiam się ale... (1)

        Srebrzysku???

        • 7 0

        • cmentach to cmentarz

          po co drążyć temat :)

          • 4 1

      • Mogą zrobić, ale tylko w stronę obwodnicy.

        W drugą stronę to nie ma za bardzo sensu - będzie jeden wielki korek.

        • 5 0

  • ważniejsze (3)

    uważam, że ważniejsze i pilniejsze było by wybudowanie bezkolizyjnej krzyżówki wzetki z Łostowicką, to by udrożniło ruch na wzetce.

    • 16 9

    • Racja! (2)

      Miejsca tam od groma. Trzasnac W-Z krotkim tunelem (teren nie jest podmokly), doprowadzic z Lostowickiej do jego wylotu rozbiegowki i problem rozwiazany.

      • 0 4

      • Ci co zminusowali chca estakade a nie tunel? (1)

        Faktem jest, ze bezkolizyjna krzyzowka by sie dobrze sprawdzila. Krzyzuja sie tam dwa potoki samochodow, ktore prawie sie nie mieszaja.

        • 0 3

        • Minusuja, nie dogodzisz...

          To moze skocznie? Tam sa takie waly ziemne akurat usypane. Samochody z W-Z by przeskakiwaly nad Lostowicka.

          • 2 0

  • Świetnie ! jaram sieee (2)

    • 48 15

    • jeszcze Żukowo zaorać i będzie git
      tam od zawsze nic się nie dzieje, zamiast miedzy rondami zrobić dodatkowy pas, to zrobili park na grubą kasę!! do tego powiększyć dolne rondo do turbinowego to koło wodne i kwiatki sadzą
      takie cyrki tylko w Żukowie

      • 0 7

    • samozapłon.

      polecam. widziałem. trochę krzyku i jednego dziwnego mniej.

      • 4 4

  • Robić robić (2)

    To może być ostatni dzwonek na pieniądze z UE... zanim nas wyrzucą

    • 96 15

    • nie wyrzuca nas, bo juz od nastepnej perspektywy finansowej bedziemy wiecej wplacac niz dostawac

      nie mowiac, ze przez ostatnie lata wcale nie dostawalismy tyle wiecej.

      Dowod: gdybysmy wplacali 1/3 tego, co dostajemy rozwieszonoby plakaty informujace o tym na kazdym rogu (tak jak wszedzie sa plakietki "zbudowano za unijne"). Nikt nigdy nie zestawia kwoty jaka dostalismy z kwota skladki.

      Ostatnio widzialem zestawienie, ze przez ostatnie lata wychodzilismy delikatnie pod kreska (14 mln przyszlo, 15 kosztowalo). Niedlugo bedzie to juz zdecydowanie na niekorzysc dla nas.

      • 4 3

    • Nie musza wyrzucać, od 2017 nie będzie już dotacji,

      a pozostaną jedynie długi (zacziągnięte w niemieckich bankach) do spłacenia za te inwestycje.

      • 6 4

  • Brawo. Kolejna inwestycja w Gdańsku a w Gdyni Szczurek dalej się będzie zastanawiać nad droga do portu (1)

    I pewnie dalej nic z tego nie wyjdzie

    • 11 5

    • hehe są korki na tej estakadzie czy nie ma...? a może jednak nie ma....

      • 2 0

  • czyli zapraszamy więcej samochodów do centrum - masakra jakaś (3)

    i więcej ludzi wyprowadzi się do Żukowa więc w kasie miasta będą mniejsze wpływy z podatków a jednocześnie coraz więcej dróg do utrzymania

    i tym sposobem doprowadzimy do bankructwa miasta

    • 11 13

    • Wszyscy nagle wyprowadzają się do Żukowa. (2)

      Ilość samochodów przez tą inwestycję znacząco się nie zmieni.

      • 8 6

      • właśnie że zmieni bo czym szersza droga tym więcej ludzi ją wybiera (1)

        likwidowanie dróg i bezpłatnych parkingów ogranicza ilość samochodów bo ludzie szukają alternatywnych środków transportu

        zasad ta działa wszędzie na świecie i nie zaklinaj rzeczywistości

        • 5 6

        • Mnie stać, to mieszkam w centrum i nie muszę wyprowadzać się do Żukowa i nie narzekam na dojazdy.

          • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane