• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tristar straszy fotoradarami, ale trudno będzie je wykorzystać

Maciej Naskręt
27 czerwca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

Trójmiejskie samorządy wydają pieniądze na funkcję systemu Tristar, z której nie będzie można skorzystać. Chodzi o fotorejestratory wykroczeń, które zawisły nad ulicami Trójmiasta. Sęk w tym, że nie spełniają one polskich norm, więc jeśli na ich podstawie wystawiony zostanie mandat, sądy zostaną zalane odmowami ich przyjęcia.



System inteligentnego sterowania ruchem drogowym Tristar powstaje od połowy 2013 r. Całkowity koszt inwestycji to 160 mln zł, z czego 136 mln wykłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Koszt budowy samego systemu (bez kosztów projektów, przygotowania inwestycji) to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.

Tristar ma przede wszystkim pozwolić na skrócenie czasu podróży komunikacją miejską i samochodem nawet do 30 proc. Żeby to osiągnąć, system ma obserwować ruch na ulicach Trójmiasta i inteligentnie zarządzać sygnalizacją, by rozładowywać tworzące się zatory. W tym celu na ok. 130 skrzyżowaniach i odcinkach dróg w Trójmieście zainstalowano kamery. Poza obserwowaniem ruchu (to ich podstawowe zadanie) mają one też wykrywać i dokumentować przekroczenia prędkości i przejazdy na czerwonym świetle.

Problem w tym, że inwestor ma problem z uzyskaniem pozwoleń na użytkowanie urządzeń do tego celu. Takie zgody wydaje Generalny Inspektor Transportu Drogowego, ale w przypadku Tristara prawdopodobnie tego nie zrobi.

Dlaczego? Z trzech ważnych powodów.

Po pierwsze urządzenia rejestrujące prędkość muszą mieć obudowy spełniające wymogi rozporządzenia w sprawie "szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach". Chodzi tu konkretnie o żółte, odblaskowe obudowy. Kamery Tristara nie ich nie mają. Być może kiedyś zostaną w ten sposób obudowane, ale wtedy miasta musiałyby znaleźć na to dodatkowe pieniądze.

Po drugie zamontowane nad drogami urządzenia nie mają homologacji i atestów, by dokonywać precyzyjnych pomiarów w pełnym zakresie prędkości. Nie mają także niezbędnej legalizacji, której uzyskanie również kosztuje.

Po trzecie - kwestia najważniejsza - inwestorowi, a potem zarządcy Tristara, trudno będzie znaleźć operatora systemu fotoradarowego. Policja, której odebrano fotoradary trzy lata temu, raczej nie weźmie tego zadania na swoje barki. Inwestor systemu przekonuje, że nadzór nad pracą systemu obejmą inspektorzy drogowi, co również budzi wątpliwości. Dlaczego? GITD ma dość problemów z własnym systemem, a włączenie i integracja go z kolejnym Tristarem może okazać się karkołomnym przedsięwzięciem.

Czy obawiasz się fotoradarów w systemie Tristar?

Może system mogłaby monitorować straż miejska? Raczej nie: strażnicy w Trójmieście do tej pory nie prowadzili kontroli prędkości, do tego mają mnóstwo pracy w terenie.

Nawet jeśli GITD zgodzi się na montaż fotoradarów Tristaru w takiej formie, w jakie są one montowane obecnie na ulicach, sądy czeka fala spraw dotyczących odmowy przyjęcia mandatu. Kierowcy będą domagać się umorzenia kary ze względu na nieprzepisowe parametry i ustawienie rejestratora wykroczeń. I w tych sądach będą masowo wygrywać.

Ulice w Trójmieście, na których staną rejestratory wykroczeń.

GDAŃSK

1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Brama Oliwska zobacz na mapie Gdańska, Hucisko zobacz na mapie Gdańska, Trakt św. Wojciecha i Zaroślak zobacz na mapie Gdańska, Elbląska i Głęboka zobacz na mapie Gdańska, 3 Maja i Hucisko zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Pomorskiej zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Kołobrzeskiej zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Słowackiego zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska, Zwycięstwa i Hallera zobacz na mapie Gdańska, Zwycięstwa i Traugutta zobacz na mapie Gdańska, Słowackiego i Budowlanych zobacz na mapie Gdańska.

2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Grunwaldzka i Bitwy Oliwskiej II zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzka i Abrahama zobacz na mapie Gdańska, Zwycięstwa i Traugutta zobacz na mapie Gdańska, Marynarki Polskiej i Reja zobacz na mapie Gdańska, Podwale Przedmiejskie i Łąkowa zobacz na mapie Gdańska (w każdym kierunku), Trakt św. Wojciecha przy Zrembie zobacz na mapie Gdańska (w każdym kierunku), Trakt Św. Wojciecha 191 zobacz na mapie Gdańska, Trakt Św. Wojciecha i Ukośn zobacz na mapie Gdańskaa.

3. Odcinkowy pomiar prędkości
Ulica Słowackiego - cały odcinek leśny zobacz na mapie Gdańska - od ul. Potokowej zobacz na mapie Gdańska do ul. Złota Karczma zobacz na mapie Gdańska.

GDYNIA

1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Chwaszczyńska i Brzechwy zobacz na mapie Gdyni, Morska i Kcyńska zobacz na mapie Gdyni, Morska - Obwodnica Trójmiasta zobacz na mapie Gdyni, Morska i Kartuska zobacz na mapie Gdyni, Morska i Chylońska zobacz na mapie Gdyni (od strony centrum), Morska i Warszawska zobacz na mapie Gdyni, Morska i Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni (dla obu kierunków), Śląska i Kielecka zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Nowa Kopernika zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Stryjska zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Wielkopolska zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Spółdzielcza zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa - Przebendowskich zobacz na mapie Gdyni.

2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Morska - Chylońska zobacz na mapie Gdyni (od strony centrum), Zwycięstwa i Bernadowska zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa - Redłowska zobacz na mapie Gdyni, Wielkopolska i Racławicka zobacz na mapie Gdyni, Chwaszczyńska i Rdestowa zobacz na mapie Gdyni.

3. Odcinkowy pomiar prędkości
Odcinek ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdyni od ul. Łowickiej zobacz na mapie Gdyni do ul. Gedymina zobacz na mapie Gdyni.

Jak działa "TRISTAR"

Opinie (309) ponad 10 zablokowanych

  • Zatem ktokolwiek jest odpowiedzialny

    za wdrożenie tego Tristara, powinien odpowiadać za sprzeniewierzenie pieniędzy. Jak zaczniemy wsadzać takich cwaniaków, to będzie normalnie- nie wcześniej.

    • 3 0

  • rząd do odstrzału

    bo trwoni nasze pieniądze. Najwyzszy czas powiedzieć dosyć i siłą obalic ten rząd. Jak nie to wkrótce poleje się krew rządowa.

    • 1 1

  • coś z tym tristarem jest nie tak (1)

    na Morskiej trolejbus" łapie" co drugie czerwone światło podczas jazdy , a z kolei na przejściu dla pieszych np.Wiejska-Swarzewska,lub Starogardzka, czeka się kilka minut, żeby przejść na drugą stronę ulicy.

    • 2 0

    • widać TRIstar tak chciał, nie zbadane są jego wyroki

      • 0 0

  • nie strasz nie strasz bo sie zesrasz

    tylko idioci boja się "systemu" bo są głupsi od niego, myślicie, ze jak na grunwaldzkiej pojedziecie więcej niż 80 to mandat hahahhaha nie nadążyli by drukować mandatów WSTYD MI ZA WAS SZCZURY ZE WSI

    • 0 4

  • nie nie obawiam się

    będę jeździł bez rejestracji z przodu- jak by co powiem że ,nie wiedziałem iż zgubiłem, a na podszybiu zawsze będzie ulotka -a ja w kominiarce :))))), fakt jest jeden- tam gdzie fotoradar tam zwalniali, a że od 5 lat stały puste to działały tylko na przyjezdnych

    • 2 1

  • bardzo to przykre

    system za miliony, a nic nie polepszył tylko pogorszył....edukacja, a nie robienie z ludzi jeleni to podstawa, bardzo lubię jechać swoim starym autem z silnikiem 5.0 lewym pasem przepisowo- nagle wyprzedza mnie przedstawiciel handlowy swoją skodą, musnę gazem i znów jest za mną :D jak mi przykro, że się tak śpieszysz. Wyścig szczurów

    • 0 0

  • straż miejska

    z Wejherowa albo Kobylnicy poradzi sobie z obsługa tego systemu ba, nawet chętnie sie za to weźmie, o ile zaproponujecie :)

    • 3 0

  • Kant

    Dlaczego organa ścigania nie zainteresują się sprawą,to ewidentnie wygląda na przekręt.

    • 2 0

  • ale nowosc

    na krzyzowce grunwaldzkiej z miszewskiego tristar wali zdjecia baranom przejezdzającym na późnym zółtym albo wczesnym zielonym że az huczy. i to od dobrych dwoch tygodni. to kwestia czasu az czesci matołom skonczą sie pieniadze na mandaty

    • 0 5

  • utfu

    żadne systemy nic nie pomogą jak przepustowość dróg bedzie mniejsza niż ilośc samochodów chcących nia przejechac ... porównujac 2005 rok do 2014 to w Polsce jest dwa razy wiecej samochodów

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane