• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tristar zgodnie z planem, ale nie wszystko zadziała od razu

Patryk Szczerba
4 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
To już ostatnie tygodnie przed pełnym uruchomieniem systemu Tristar w Trójmieście. To już ostatnie tygodnie przed pełnym uruchomieniem systemu Tristar w Trójmieście.

Czy Tristar zostanie uruchomiony za kilka tygodni? Coraz więcej wątpliwości mają w tym zakresie gdyńscy kierowcy obserwujący prace przy sygnalizatorach. Swoje uwagi zgłasza też gdyński ZKM. Urzędnicy przekonują, że system do końca roku zostanie skalibrowany i ma działać w pełni w pierwszych miesiącach 2015 roku.



Kto najbardziej skorzysta na wprowadzeniu Tristara?

Start systemu Tristar, którego całkowity koszt wynosi ok. 160 mln zł (z czego Unia Europejska daje 136 mln zł, zaś pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni) był już przesuwany kilkukrotnie. Władze Trójmiasta zapowiadały od kilku miesięcy, że końcówka bieżącego roku to już w pełni realna data, kiedy wszystkie procedury, w tym także odbiorowe, powinny zostać zakończone. Pojawiły się jednak wątpliwości, czy Tristar ma szansę stać się prezentem gwiazdkowym dla kierowców.

- Na pewno do końca roku zostanie wykonana kalibracja systemu. Później potrzebne są procedury odbiorowe, które mogą potrwać nawet pół roku. Wcześniej odbędą się też niezależne badania pomiaru efektu komunikacyjnego i wtedy będzie można zapłacić wykonawcy ostatnią ratę. Nieoficjalne testy w tym względzie wypadły bardzo pomyślnie - wyjaśnia Krzysztof Łutowicz z Gdańskich Inwestycji Komunalnych.

Oprócz testów trwają także ostatnie prace drogowe. Najwięcej dzieje się w Gdyni. Wciąż trwają bowiem roboty w ramach umów uzupełniających możliwych dzięki dodatkowym środkom finansowym, które pozostały po rozstrzygnięciu pierwszego przetargu. W efekcie zakres działania systemu mógł być rozszerzony.

- Udało się dołożyć skrzyżowania na ul. Władysława IV zobacz na mapie Gdyni, dwie krzyżówki na Witominie w okolicach Centrum Witawa zobacz na mapie Gdyni oraz przejazd przy ul. Wiśniewskiego, Polskiej i al. Solidarności zobacz na mapie Gdyni. Są one realizowane w ramach tzw. umów uzupełniających, jednak ich odbiory pozostaną bez wpływu na rozpoczęcie działań systemu - tłumaczy Jacek Oskarbski, z działu inżynierii transportu Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

W Gdańsku natomiast w ramach uzupełnienia Tristar pomoże sygnalizatorom na skrzyżowaniu Marynarki Polskiej - Śnieżna zobacz na mapie Gdańska oraz przejściu dla pieszych na ul. Hallera pomiędzy Reja i Wyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska. Ponadto zostaną zamontowane, przede wszystkim w tramwajach, kolejne urządzenia dających możliwość efektywnego przejazdu komunikacji miejskiej. Pojawią się także w nowych pojazdach gdyńskiego ZKM.

Ich montaż zaplanowany jest na 2015 rok.

- Pozostanie to bez wpływu dla kierowców, ani na działanie innych elementów takich jak tablice o zmiennej treści, czy urządzenia planujące podróż komunikacją miejską. Część z nich będzie po prostu montowana w autobusach, które dopiero zostaną zakupione. Liczymy, że pomogą w zorganizowaniu dobrej komunikacji miejskiej - dodaje Oskarbski.

Oczekiwań względem Tristara nie ukrywają przedstawiciele gdyńskiego ZKM. Choć do końca z testów systemu zadowoleni nie są, zapewniają, że wszystkie problemy są na bieżąco rozwiązywane.

- Centrala ruchu z dyspozytorem odbyła niedawno przeprowadzkę z pl. Konstytucji na ul. 10 Lutego. Dzięki niej mamy podgląd na kamery i dużo lepsze warunki do pracy. W ponad 300 pojazdach są już urządzenia pozwalające na określenie położenia danego autobusu. Nie było natomiast testów elementu, który ma dawać priorytet pojazdom komunikacji miejskiej, więc tutaj można mówić o wątpliwościach - wyjaśnia Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM.

Te dotyczą także mandatów wydawanych na podstawie danych z zamontowanych na skrzyżowaniach kamer. Miało być ich około 60, a ich zadaniem miała być m.in. kontrola przejazdu na czerwonym świetle. Generalny Inspektor Transportu Drogowego wydał Gdyni takie zezwolenie jedynie dla kamer na dwóch skrzyżowaniach.

Niedozwolony przejazd będzie rejestrowany na skrzyżowaniach Morskiej z obwodnicą zobacz na mapie Gdyni oraz Trasą Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni. W Sopocie mandat będzie można dostać za przejazd na czerwonym na skrzyżowaniu alei Niepodległości z ulicą Malczewskiego zobacz na mapie Sopotu, natomiast w Gdańsku kierowcy muszą mieć się na baczności m.in. w okolicach Bramy Oliwskiej zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska oraz Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego zobacz na mapie Gdańska.

Kamery od grudnia będą pomalowane na żółto i specjalnie oznakowane. Reszta poczeka na akceptację Generalnego Inspektora Transportu Drogowego.

- Wszystko zależy od statystyki. Jeśli liczba wypadków w danym miejscu znacząco wzrośnie, to GITD z pewnością przychyli się do naszych próśb i obraz z kamer będzie mógł służyć jako dowód do wystawienia mandatu. Zakładam, że w tej kwestii sytuacja będzie dynamiczna - wyjaśnia Łutowicz.

Miejsca

Opinie (257) 6 zablokowanych

  • Spodziewają się ofiar TRISTAR'a ??? (23)

    "Wszystko zależy od statystyki. Jeśli liczba wypadków w danym miejscu znacząco wzrośnie, to GITD z pewnością przychyli się do naszych próśb i obraz z kamer będzie mógł służyć jako dowód do wystawienia mandatu. Zakładam, że w tej kwestii sytuacja będzie dynamiczna - wyjaśnia Łutowicz."

    • 127 6

    • Tak (22)

      Taki będzie efekt jak wszyscy będą ostro hamować przed skrzyżowaniem żeby nie dostać mandatu. Wzrost stłuczek murowany wiec i pewnie ofiary tez się pojawią. Najważniejsze jednak ze system w końcu będzie działał i zarabiał.

      • 20 5

      • (21)

        Jeździj zgodnie z przepisami i nie daj urzędasom zarobić!

        • 7 15

        • (11)

          Te minusy dowodzą niezbicie, że polskich miszczów trzeba złapać mocno za pysk i karać, bo są rozpuszczeni i stanowią zagrożenie na drogach. Efekt - dziesiątki trupów tygodniowo, setki miesięcznie, tysiące rocznie.

          • 9 13

          • Nie do końca - przed zainstalowaniem kamer w Wejherowie były góra dwie stłuczki w roku (1)

            Teraz dzień bez stłuczki to dzień stracony.

            • 0 1

            • to może GWE nauczy się trzymać odstęp

              • 1 1

          • miliony w dekadę (6)

            i nie ma komu pracować na darmozjadów u koryta. Oj biedna ta Polska.

            • 8 3

            • (5)

              W ubiegłym roku na drogach zginęło 3,3 tys. osób.
              Oczywiście winne są przede wszystkim fotoradary i kontrole drogowe, które zmuszają kierowców do nadmiernego napięcia uwagi, zwalniania, a potem bezwzględnej konieczności nadrabiania straconego czasu.

              • 5 5

              • Pijani (4)

                Czy ten system tez będzie wyłapywał pijanych i po narkotykach? Bo chyba to oni najwiecej zabijają ludzi na drogach a nie ktoś kto jechał 55 czy 60 na dwu pasmowej drodze.

                • 6 3

              • pieszych zabijają "szybcy-bezpieczeni" omijący innych na przejściu na szerokich dwupasmowych

                • 0 1

              • (2)

                Ciekawe. Pod artykułami o akcjach przeciwko pijanym kierowcom komentarze mówią coś dokładnie przeciwnego.

                • 1 0

              • A jaki to ma zwiazek (1)

                Pytałem czy system będzie wyłapywał pijanych i po narkotykach i kto więcej zabija czy ci pijani czy ci co jadą o 10km szybciej na dwupasmowej drodze? Co mnie obchodzą komentarze pod innymi artykułami.

                • 1 1

              • Och nic, są równie bezwartościowe jak komentarze pod tym artykułem.

                • 1 1

          • (1)

            Te dziesiątki trupów tygodniowo, setki miesięcznie a tysiące rocznie to w trójmieście czy tak sobie wyliczasz ogólnie żeby złowrogo brzmiało?

            • 5 1

            • A to traktowanie dróg jako torów wyścigowych to czysto trójmiejska przypadłość?

              • 1 4

        • Ja jadę przepisowo, ale w momencie zapalenia się żółtego światła muszę wyhamować (3)

          W tym momencie kierowca jadący za mną wjeżdża mi w bagażnik. Jadę przepisowo i stłuczka. Wina kamer, bo kierowcy gapią się na sygnalizator, a nie przed siebie.

          • 2 1

          • A ja głupi myślałem że to wina tego z tyłu

            Który widząc to samo żółte nie hamował razem z tobą tylko postanowił przeskoczyć

            • 3 0

          • (1)

            No tak, rozwiązaniem jest przejeżdżanie na czerwonym. Szwagier zawsze tak robi. Za to na zielonym lepiej się zatrzymać, bo szwagier może z boku wyskoczyć.

            • 0 2

            • Nie chodzi o to, żeby przejeżdżać na czerwonym

              Na żółtym też nie wolno wjeżdżać - wystarczyłoby tylko wydłużyć czas pokazywania sygnału żółtego, żeby w razie potrzeby można było bez problemu zjechać ze skrzyżowania.

              • 2 0

        • Komunikacja miejska

          Ja jeżdzę komunikacją miejska bo mam za darmo wiec zadnych mandatów się nie boje Twój apel jest nie na miejscu bo za coś musimy żyć a podnoszenie podatków przed wyborami jest niewskazane wiec dajcie zarobić...

          • 1 3

        • sprostowanie (3)

          to te urzędasy powinny być dla ludu, czy lud dla urzędasów, kto za czyje pieniądze pierdzi w fotel i zatruwa życie "kowalskim"

          • 7 5

          • (1)

            I oni są dla ludzi. Całkowicie słusznie wprowadzają rozwiązania służące dyscyplinowaniu bandy frustratów, miszczów jeżdżących "dynamicznie i bezpiecznie".

            • 3 4

            • gdyby ta jazda dynamiczna w łóżku była, a tu kompletny kapeć

              • 0 0

          • jednym kowalskim zatruwa

            innym wiśniewskim i nowakom ratuje życie. Jezdnia to nie plac zabaw dla niewyżytych.

            • 4 6

  • ściema (14)

    Ten cały system to jeden wielki mechanizm zarobkowy dla systemu, zamiast poprawiać drogi i je rozbudowywać lepiej stworzyć maszynkę do zarabiania hajsu a kierowcy niech radzą se sami!
    Pozdro600

    • 235 62

    • Wystraczy jechać 50 i Tristart ci nie groźny (7)

      Dodatkowo jeśli wpływy z mandatów poszłyby na remont dróg to jestem jak najbardziej za !!!

      • 45 24

      • Po co jeżdzić lepiej pieszo chodzić (6)

        Możesz i jechać nawet 40 (i tak każdy będzie jeździł) ale wszystko zależy jak ustawią światła, bo możesz i tak na czerwone się załapać. Pomarańczowe to zazwyczaj góra 3 sek; reakcja człowieka na zmiane swiatła jest po 1 sek czyli masz 2 sekundy na hamowanie. Jesli zapali się pomarańcz 10 czy nawet 20 metrów przed skrzyżowaniem zdążysz przejechać czy starczy ci metrów przed? Dobra rada zainwestujcie w dobre klocki hamulcowe

        • 13 8

        • (3)

          Sekundy potrzebujesz na wciśnięcie hamulca? To oddaj prawo jazdy, bo jesteś niebezpieczny.

          • 2 6

          • (2)

            A ty mistrzu refleksu ile potrzebujesz czasu? pochwal się

            • 2 1

            • Przeciętny kierowca reagule w 0,2 sekundy (1)

              Potem jeszcze 0,5 sekundy zajmuje układowi hamulcowemu reakcja na wciśnięcie pedału hamulca. Tak więc łącznie trwa to około 0,7 do 1 sekundy od zauważenia przeszkody do rozpoczęcia hamowania.

              • 1 0

              • Przecież piszesz to samo

                zaczynasz hamowanie po ok 1 sek wiec o co ci chodzi?

                • 0 2

        • (1)

          Głupoty piszesz....jezdze samochodem od 20 lat i nie mam z tym problemów.

          • 4 2

          • Na razie nikt z tym nie ma problemu , jak zaczniesz dostawać mandaty być może będziesz mieć problem

            • 2 0

    • rozbudowa dróg tak rozładowuje korki (1)

      jak popuszczanie pasa leczy otyłość

      • 41 5

      • To prawda - samochody po pewnym czasie wypełnią całą dostępną przestrzeń

        Tylko rozbudowa efektywnego transportu zbiorowego w miastach jest skuteczną metodą na rozładowanie korków.

        • 2 0

    • jestem zadziwiony liczba zdroworozsadkowych odpowiedzi na twoj komentarz (1)

      widac, ze nie wszyscy na tym portalu maja golfa II i malego penisa.

      Istnieje jeszcze szansa, ze Gdansk nie stanie sie jedna wielka autostrada.

      PS. Mam somochod. Bardzo fajny, wygodny i w sumie spory. Jednak w miescie mieszkajac w odpowiednim miejscu uwazam, ze nie trzeba uzywac samochodu. I tu mi nie bredzic o dowozach do sklepow, 5% ludzi, ktorzy pracuja z wykorzystaniem samochodu. Mowie o przecietnym czlowieku. Nie byloby problemow z korkami, gdyby chodzilo tylko o dostawczaki i akwizytorow.

      • 13 6

      • kongresy mobilności aktywnej przynoszą owoce, Piotrze

        • 0 3

    • W USA myslano tak jak ty, tylko, ze jakies 70lat temu. A korki tylko sie wzmogly. Zachecam do poczytania historii rozwoju transportu samochodowego.

      • 30 4

    • Czy masz na to dowody czy tylko tak p...dolisz od czapy?

      • 24 9

  • Niestey rowerzyści maja przepisy głeboko w dooopie i jeżdżą jak chcą. (2)

    A niedawno jakiś dureń jechał sopocką na rolkach. Ekologicznie.

    • 8 5

    • Przesiądź się na rower i przestań jęczeć

      • 1 0

    • pieszy przechodził przez Grunwaldzką w Gdańsku i zginął, bo kierowczyni jechała za szybko

      bardzo tego żałowała, ale poniewczasie. Nie nazywaj durniami ludzi, którzy podejmują może i zbędne ryzyko, nie zagrażając innym. Takie czyny nie powinny być karane śmiercią ani wiecznym potępieniem.

      • 1 0

  • słowackiego (3)

    jest najgorzej od pewnego czasu,przejazd jest makabrą ,na rondzie niedzwiednik kierowcy przy żółtym wymuszają wjazd na rondo nie interesując się że blokują jazdę innym ,zwłaszcza od strony grunwaldzkiej w potokową,wpychają się na udry.

    • 46 6

    • Idź do Naskręta po korkociąg

      • 0 0

    • ze jak? (1)

      1. gdzie na Niedzwiedniku masz rondo?
      2. gdzie masz skrzyżowanie Grunwaldzkiej z Potokową?

      ogarnij się chłopie.

      • 3 9

      • że tak

        1. Chodzi oczywiście o rondo de La Salle - Słowackiego-Grunwaldzka-Góralska.
        2. Napisał wyraźnie "od strony Grunwaldzkiej", znaczy ze Słowackiego w lewo, w Potokową.

        Ogarnij się Paweł...

        • 6 0

  • Tristar zostanie tak skalibrowany, aby na każdych światłach łapać się na czerwone. (8)

    To wszystko po to, by były większe szanse, że ktoś przemknie jeszcze na późnym żółtym i będzie można wystawić 500 złotowy mandat. Natomiast pedalarze przejeżdżający radośnie po przejściach na czerwonym nadal pozostaną bezkarni. Gdyby w tym wszystkim chodziło o usprawnienie ruchu przebudowano by skrzyżowania na ronda. Są tańsze niż Tristar, bezkolizyjne, nikt nie wjeżdża na czerwonym świetle, ale mają podstawową wadę-nie można gnoić kierowców mandatami za niezatrzymanie się na czerwonym.

    • 206 28

    • "Późne żółte"...co za piękny eufemizm dla porażki frustrata,któremu mimo ciśnięcia gazu nie udało się (1)

      przejechać bezpiecznie i legalnie skrzyżowania,chociaż depnął,gdy tylko zobaczył żółte z daleka...

      • 5 9

      • braki logiczne

        Jak żółte może być porażką, skoro ktoś widząc je z daleka zdążył na nim przejechać? (abstrahując od brzydoty tego zachowania)

        I dlaczego są ludzie którzy śmiało ciskają kamieniami, sami nie będąc bez winy? (chodzi o wszystkie dziedziny życia, nie tylko regulacje drogowe)

        • 0 0

    • (4)

      Panie kierowco, u pana w aucie sa 3 pedaly. Prosze sprawdzic nastepnym razem.

      • 12 25

      • Ja ma dwa, hamul i gaz tzw. automat

        • 4 0

      • nie, on najczesciej jezdzi bez kolegow

        • 7 1

      • i ręczny można też zaciągnąć, byle nie u kolegi pasażera :)

        • 10 6

      • dobre :-)

        ... i do tego - gała

        • 5 5

    • ale bredzisz....

      Rozumiem, ze przebudowanie wszystkich skrzyzowan na bezkolizyjne mialoby byc tansze niz 160mln zl.

      Prosze, idz odrob lekcje, bo zakladam, ze w wieczorowym gimnazjum tez cos zadaja do domu.

      Dodatkowo zakladam, ze mieszkasz gdzies bardzo daleko od centrum, skoro jedynym pomyslem na usprawnienie ruchu w miescie jest wg ciebie skrzyzowanie bezkolizyjne.

      Czy ludzie sa tak krotkozwroczni, czy po prostu ograniczeni intelektualnie, ze nie obczajaja, iz takie rozwiazania nie sprawdzaja sie w miastach ostatecznie, bo przesuwaja korek z punktu A do punktu B. Zamiast jechac plynnie 50 przez 4 kilometry bedziesz jechal 3 km 90km/h, a potem wyzywal na wszystkich w korku, bo wszyscy dojada do miejsca, w ktorym nie dalo sie juz przebudowac miasta na autostrade.

      • 13 12

  • haha (2)

    mięknie pała z 60 kamer tylko parę???
    tylko mandaty i zabieranie praw jazdy może sprawić, że kultura wróci na trójmiejskie drogi....

    • 9 8

    • (1)

      A pedalarzom zabierać rowery za nie przeprowadzanie roweru po przejściu dla pieszych.

      • 9 6

      • zieew, naprawdę nie czujesz, że jesteś nudny?

        jak rowerzysta przejeżdża przez przejście gdy ma zielone, szybciej znika z twojego celownika. Generalnie może cię mieć w duużym poważaniu jak stoisz w korku. Naprawdę ci nie życzę takich doświadczeń.

        • 0 0

  • Jak zacznie działać Tristar.. (3)

    To do Gdyni zacznę jeździć kolejką bo jazda 50 km/h to będzie dramat.Zrobili maszynkę do zarabiania pieniędzy i pewnie wiele osób prawko straci.

    • 25 8

    • (2)

      w terenie zabudowanym 50 powinno być maksymalnie dozwoloną prędkością
      nie licząc miejsc gdzie trzeb aby ją jeszcze bardziej obniżyć

      • 7 15

      • (1)

        a teraz palnij swoim pustym łbem w ścianę

        • 7 7

        • uważaj, byś sam nie palnął w rufę TIRa który probuje ruszyć po zmianie świateł

          • 0 0

  • ile miliardów złotych/ile lat wprowadzanych?? (1)

    w PRZELICZENIU na jeden kilometr? oby prawidłowo oznakowali " PUŁAPKI" na kierowców, pseudo usprawnienia.... więcej dróg...

    • 8 4

    • więcej dróg= więcej skłonności do korzystania z samochodu nawet na krótkie odległości

      korki od tego nie znikają, ale rosną. Spróbuj to zrozumieć, ale najpierw wyłącz silnik.

      • 0 1

  • Masakra (1)

    Kasa wydana na marne!!!!
    100 baniek na lotnisko
    170 tristar ktory zakorkuje cale miasto bomba pozdro!!!

    • 3 1

    • znaczy tabletki odstawione?

      • 0 0

  • Bede jezdził 50 km/h (1)

    a nawet 40 km/h . wszyscy tak powinniśmy jeździć i robić mega korki niech wtedy urzędasy jak wjada na drogę zobaczą jak ich system działa i ile kasy im generuje....Ciekawe jak długo wytrzymają?

    • 1 1

    • jazda wolniejsza daje większą płynność - o tym nie słyszałeś?

      jak na razie to wykazujesz się umiejętnością obrażania większą niż zdolnością do refleksji. Na autobanie uważaj na jeżdżących ci na zderzaku jak będziesz próbował zbliżać się do karambolu we mgle z prędkością 130 km/h

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane