- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (71 opinii)
- 2 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (26 opinii)
- 3 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (293 opinie)
- 4 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (187 opinii)
- 5 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (47 opinii)
- 6 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (3 opinie)
Trzy pomysły na ulepszenie Fali. Ten system może i powinien być lepszy
W piątek, na razie tylko w Gdańsku i tylko testowo, ruszył system Fala. System, dodajmy, bez nowej taryfy dla pasażerów, a więc pozbawiony zachęty, by z nowej oferty korzystać masowo, a nie tylko incydentalnie. Jak mógłby i powinien wyglądać system od pierwszego dnia, by rzeczywiście okazał się rewolucją w podróżowaniu po Trójmieście i całym Pomorzu?
1. Tania i elastyczna taryfa przystankowa
Gdy na początku roku władze gmin finansujących Falę ogłaszały nowe (wyższe) ceny biletów komunikacji miejskiej i jednocześnie przedstawiły ofertę nowej taryfy przystankowej przygotowanej na start systemu, pomysły te zostały przyjęte przez pasażerów bardzo krytycznie.
Nie dość, że mieli płacić więcej za bilety, to jeszcze organizatorzy chcieli nałożyć na nich dodatkowe obowiązki odbijania się w pojazdach - początkowo na wejściu i wyjściu z pojazdu, później już tylko na wejściu.
Sprawdź nasze rozkłady jazdy na żywo
I nie ma się czemu dziwić - oferta sprawiała wrażenie przygotowanej "na kolanie" i w żaden sposób nie była atrakcyjna i zachęcająca dla pasażerów.
Przypomnijmy, że pomysł zakładał, by pasażerowie korzystający z biletów jednorazowych płacili za przejazd proporcjonalnie do przejechanego dystansu: bilet normalny w cenie 4,80 zł miał uprawniać do przejazdu od 1 do 5 przystanków. 5,40 zł zapłacilibyśmy za podróż obejmującą 6-10 przystanków, a 6 zł, gdybyśmy wybrali się w dłuższą trasę (11 i więcej przystanków).
Taryfa przystankowa powinna wyglądać zdecydowanie lepiej. Najkrótszy dystans do 5 przystanków musi kosztować mniej, niż 4,80 zł (to kwota obecnego biletu jednoprzejazdowego, po skasowaniu którego możemy jechać dowolną liczbę przystanków na danej linii autobusowej lub tramwajowej).
Jak by to mogło wyglądać w praktyce?
- Symboliczna złotówka (1 zł) do pięciu przystanków (przykłady z innych miast pokazują, że gapowiczom nie opłaca się już wówczas ryzykować jazdy bez biletu na krótkim dystansie)
- Połowa ceny biletu (np. 3 zł) - do dziesięciu przystanków
- Pełen bilet (6 zł) - powyżej dziesięciu przystanków
Ekspert o Fali: drugi raz taka okazja się nie zdarzy
2. Roczny i tańszy bilet w formule subskrypcji
Pomysłem na dłuższe związanie pasażera z komunikacją, co ułatwia planowanie oferty przewozowej organizatorom transportu publicznego, może być bilet roczny lub półroczny. Oba z nich można wprowadzić do oferty na dwa sposoby.
Pierwszy z nich to zakup 12-miesięcznego biletu przy jednorazowej, ale bardziej opłacalnej płatności. Obecnie 12-krotne przedłużenie miesięcznego biletu w cenie 117 zł kosztuje pasażera 1404 zł (w skali roku).
Co mogłoby zachęcić pasażerów do kupna takiego biletu? Obniżka jego ceny np. do 1200 zł rocznie. Wówczas średnia cena biletu miesięcznego spadłaby do 100 zł.
Drugą opcją jest przywiązanie pasażera do komunikacji na zasadzie subskrypcji biletu miesięcznego, a więc analogicznej zasady jak w przypadku np. co miesięcznej płatności za serwisy streamingowe.
Pasażer decydując się na to rozwiązanie, nie musi o niczym myśleć, bo opłata za bilet sama "schodzi" mu co miesiąc z konta (dzięki podpiętej karcie płatniczej). Można dodać do tego dodatkową zachętę np. za 12 biletów kupionych przez kolejnych dwanaście miesięcy, 13-sty możemy kupić za pół ceny.
3. Integracja z innymi systemami np. Mevo
System Fala jest przygotowany na to, by jego częścią stały się inne usługi metropolitalne. Jedną z nich jest np. rower Mevo.
Docelowo oba systemy informatyczne mają się wzajemnie "widzieć" i wzajemnie dostarczać użytkowników i danych o ich przejazdach. Pytanie, kiedy to nastąpi?
W tym przypadku też konieczne są dodatkowe zachęty np. dla użytkowników systemu Fala (czyli np. osób które kupiły za jego pośrednictwem bilet okresowy) pula darmowych minut w abonamencie Mevo jest większa o 25 proc.
Ten system Fala to jakiś żart? (100 opinii)
Przecież to student by w tydzień zrobił.
Przecież to student by w tydzień zrobił.
Fala może i powinna być lepsza
To tylko kilka propozycji, które oczywiście mogą, ale nie muszą stać się w przyszłości częścią systemu Fala. Dodatkowe zachęty zwiększyłyby szanse na dotarcie do kolejnych pasażerów i przekonać ich do korzystania z prostego w obsłudze, taniego i skutecznego systemu.
Bo przecież taki miał być. Prawda?
Ale tak długo, jak pozostanie on tylko prostą aplikacją i planerem podróży, co oferują już inne komercyjne aplikacje, będzie on na trudnym i już podzielonym rynku aplikacji - tylko i aż - systemem jednym z wielu.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-12-18 13:41
może 10 lat temu była by pomocna. Teraz jest zwyczajnie nie potrzebna (3)
jest wiele innych lepszych apek
- 183 2
-
2023-12-18 16:01
Pytanie (1)
Czy oszacowano ile osób korzysta z komunikacji publicznej w postaci autobusów i tramwajów?
Poproszę o informację w liczbach bezwzględnych.
Seniorzy, uczniowie, menele korzystają z komunikacji bezpłatnie lub z dużą zniżką... jeżeli odjąć tę grupę to po co w ogóle ta Fala? Dla ilu osób i z jaką podwyżką, krętacze z UM Gdańsk- 22 3
-
2023-12-18 18:45
Nowy merol kosztuje
Pensja 30 koła miesięcznie też się z czegoś bierze
- 15 0
-
2023-12-18 14:56
Gdyby oferowała dynamicznie zniżki jak Oyster Card w Londynie to co innego
Takich możliwości żadne aplikacje nie dają. A powielanie możliwości istniejących aplikacji sensu za dużo nie ma, bo one są przynajmniej dobrze przetestowane...
- 24 0
-
2023-12-18 20:42
Jest w innych miastach (7)
Niech zrobią tak, jak jest chociażby w Poznaniu! Odbijasz kartę przy wejściu i przy wyjściu i płacisz za ilość przystanków tylko ułamek ceny biletów czasowych. Super sprawa.
- 27 34
-
2023-12-19 03:44
Jest w innych krajach (6)
W Holandii takie rozwiązanie jest zrobione w całym kraju. Na jednej karcie jeździ się pociągami, tramwajami, autobusami, metrem. Po prostu po wejściu na peron/do autobusu odbija się kartę i jedzie się do przystanku docelowego. Po wyjściu odbija się kartę spowrotem i pobiera należną sumę. Oczywiście w każdym miejscu są biletomaty gdzie można
W Holandii takie rozwiązanie jest zrobione w całym kraju. Na jednej karcie jeździ się pociągami, tramwajami, autobusami, metrem. Po prostu po wejściu na peron/do autobusu odbija się kartę i jedzie się do przystanku docelowego. Po wyjściu odbija się kartę spowrotem i pobiera należną sumę. Oczywiście w każdym miejscu są biletomaty gdzie można otrzymać kartę bez imienną lub zwykły bilet. Tylko że w Polsce oczywiście zrobienie tak prostej czynności jak przyłożenie karty do czytnika 2x na przejazd to jest wielkie utrudnienie i wysiłek...
- 6 10
-
2023-12-20 08:46
(1)
Szczególnie przyłożenie miesięcznego jest niezbędne
- 1 1
-
2024-01-18 08:19
Przyłożenie miesięcznego nie jest niezbędne, ale przewoźnikowi mogłoby ułatwić zbieranie danych o obłożeniu kursów, o najczęściej wybieranych trasach przez mieszkańców i dopasowanie do tego nowego rozkładu, ale nie wiem, czy było wystarczająco dużo chętnych do odbijania miesięcznych, by to tworzyło jakieś wartościowe informacje.
- 1 0
-
2023-12-19 22:34
Jak zapomnisz się "wybić" kartą z pojazdu (1)
Albo się spieszysz i zapomnisz... To ile ci system policzy ?jakbyś non stop jeździł czy jak?
- 6 0
-
2023-12-20 08:08
Policzy Ci ilość przystanków jakbyś jechał do końca kursu.
Tak przynajmniej to działa w Poznaniu.
- 4 0
-
2023-12-19 06:25
(1)
Juz widze odbijanie kart w Gdansku glownym...
pomysl zanim napiszesz- 11 3
-
2023-12-19 22:35
To byłoby kino
Lepiej chyba w aplikacjach jak już, ale nie każdy ma naładowany fon i chce mieć w nim milion apek
- 1 1
-
2023-12-18 16:36
żeby chociaż jeden (9)
z tych mądrych co to nam chcą wcisnąć powiedział nie ! po co to ? jakie korzyści ma z tego pasażer ? czy nie lepiej za tą kase uprościć cennik normalny przejazd 3 zł ulgowy 2 zło bez stref bez kombinacji wszyscy zadowoleni bilety papierowe dla turystów powinny byc dostepne też i tyle
- 140 1
-
2023-12-20 08:00
tygodniowy za 30 zlotych - zredukowal by koszty i troche tych modrali w UM.
- 0 0
-
2023-12-19 21:29
Bo to nie chodzi o nasze korzysci, tylko tego co wdraza. Oni dostaja za to pewnie gruba kase, a podejrzewam ze sami komunikacja jezdzic nie beda.
Mam wrazenie, ze dobro pasazerow jest na ostatnim miejscu w przypadku Fali.- 3 0
-
2023-12-18 18:43
Wymagasz myślenia od gości (2)
Którzy wywali 160 baniek na kilka autobusów elektrycznych. To za dużo dla nich, oni mają rozkmine czy cukier czy sól do kawy wsypać
- 23 0
-
2023-12-18 22:07
Nie 160, tylko 171 i nie na autobusy elektryczne (których zakupiono 18 za 60 milionów), lecz wynajem 10 wodorowców.
- 4 0
-
2023-12-18 19:00
Mylisz się
Ci goście są bardzo myślący. Tylko oni robią kolejny przekręt dla swoich
- 14 0
-
2023-12-18 16:57
(3)
No nie, tramwaje pełne byłyby bezdomnych krążących za 2 zł cały dzień.
- 3 22
-
2023-12-18 18:21
Bezdomni i tak krążą (2)
Za 0
- 27 1
-
2023-12-19 22:29
?
Chyba żaden bezdomny nie wydałby 2 zyli na bilet. Nie ma kasy, dlatego jest bezdomny - 2 złote to dla niego majątek. Jeżdżą za free, bo wezwania do zapłaty za jazdę na gapę przecież nie ma nawet gdzie wysła
ć- 5 0
-
2023-12-18 19:31
i śmierdzą
- 12 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.