- 1 Szukał na targu sadzonek, znalazł amunicję (129 opinii)
- 2 Oślepiał śmigłowiec podczas derbów (227 opinii)
- 3 Po alkoholu jechał motocyklem 190 km/h (63 opinie)
- 4 Kradli klocki LEGO. Hurtowo (33 opinie)
- 5 We wrześniu koniec prac na Chwarznieńskiej (52 opinie)
- 6 Coraz więcej domów pływających na wodzie (66 opinii)
Trzy przejścia i nowe tablice SIP z opłat w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania
W ciągu niespełna roku funkcjonowania Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania, do budżetu Gdańska wpłynęło prawie 12 mln zł. Znaczna część tej kwoty pójdzie na transport zbiorowy i poprawę infrastruktury pieszej lub rowerowej. Wśród wybranych inwestycji jest budowa trzech naziemnych przejść dla pieszych oraz nowe tablice systemu informacji pasażerskiej na przystankach.
Już w czasie pierwszych wakacji wygenerowała wpływy przekraczające 3,1 mln zł (2,9 mln z opłat w parkomatach, 115 tys. z abonamentów i 55 tys. z tzw. opłat dodatkowych).
Koniec krótkiego sezonu turystycznego i trwająca pandemia sprawiły, że w kolejnych miesiącach wpływy nieco spadły: jeszcze we wrześniu wyniosły przeszło 1,5 mln zł, ale już w październiku - 620 tys. zł, w listopadzie 490 tys. zł, a w grudniu - 808 tys. zł.
Przez pierwsze cztery miesiące nowego roku wpływy wahały się między 550 a 880 tys. zł miesięcznie. Odbicie nastąpiło w maju, gdy suma przekroczyła 1 mln zł.
Dane za czerwiec poznamy w lipcu.
Nowy obszar ma na celu uporządkowanie parkowania w ścisłym centrum oraz przede wszystkim ograniczenie napływu samochodów do Śródmieścia. Sprzyja temu większa rotacja aut, co z kolei powoduje, że maleją korki związane z poszukiwaniem wolnego miejsca.
Mniej aut korzystnie wpływa z kolei na ograniczenie hałasu oraz redukuje emisję CO2. W efekcie działania strefy więcej kierowców w drodze do centrum wybiera komunikację miejską, rower lub po prostu parkuje auto na krócej i po załatwieniu sprawy odjeżdża.
Opłaty za parkowanie w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania:
1. godz. - 5,5 zł,
2. godz. - 6,60 zł,
3. godz. - 7,90 zł
każda następna - 5,50 zł.
Opłaty obowiązują od poniedziałku do niedzieli w godz. 9-20.
Zgodnie z nowymi regulacjami środki uzyskane z opłat za postój pojazdów w ŚSPP (w wysokości nie mniejszej niż 65 proc. tych opłat), a także środki z opłat dodatkowych mają być przeznaczone wyłącznie na sfinansowanie poprawy publicznego transportu zbiorowego, budowę lub przebudowę infrastruktury pieszej lub rowerowej lub zieleń i zadrzewienia w gminie. W Gdańsku ten odsetek został określony na poziomie 80 proc.
Łącznie z parkowania, abonamentów i opłat dodatkowych w ŚSPP przez 11 miesięcy do budżetu Gdańska wpłynęło 11,5 mln zł. 80 proc. tej kwoty, a więc ok. 8,6 mln zł miasto musi przeznaczyć na pieszych, rowerzystów lub zieleń w mieście.
Budowa trzech przejść, nowe tablice SIP
Jako pierwsi dotarliśmy do krótkiej listy z wybranymi inwestycjami, które zostaną zrealizowane ze środków pozyskanych ze ŚSPP. Mówiąc najkrócej - zyskają piesi, rowerzyści i pasażerowie komunikacji miejskiej. Środków zabrakło za to na cele związane z nowymi nasadzeniami i zadrzewieniem w mieście.
Lwią część tej kwoty, bo aż 7,2 mln zł miasto zamierza przeznaczyć na budowę trzech naziemnych przejść dla pieszych wraz z sygnalizacją świetlną, przejazdami rowerowymi oraz niezbędną infrastrukturą. Chodzi o:
- budowę przejścia przy Bramie Wyżynnej,
- budowę przejścia na wysokości przystanków tramwajowych "Uniwersytet Medyczny,"
- budowę przejścia w obrębie skrzyżowania Rzeczpospolitej, Hynka i Legionów.
Pozostała część, a więc ok. 1,4 mln zł sfinansuje zakup i montaż nowych tablic systemu informacji pasażerskiej:
- na pętli Łostowice Świętokrzyska,
- na pętli Niedźwiednik,
- na przystanku autobusowym Zacna.
Dlaczego w wybranych inwestycjach zabrakło nowej zieleni i nasadzeń? Urzędnicy tłumaczą, że środki na zadrzewienie miasta pochodzą z ogólnego budżetu, dlatego ze środków uzyskanych ze ŚSPP można było sfinansować inwestycje poprawiające komfort i bezpieczeństwo pieszych, rowerzystów i pasażerów komunikacji miejskiej.
- W ramach inwestycji na zieleń, w roku 2021 planowane jest wydatkowanie około 2 mln więcej niż w 2019 roku - wskazuje Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Środki mają być przeznaczone m.in. na zwalczanie szrotówka, jemioły, poprawę warunków wzrostu drzew i ich pielęgnację. To też rozbrukowania i nasadzenia w ich miejsce zieleni, budki dla dzikich pszczół, projekty nasadzeń drzew w ciągu alei Grunwaldzkiej czy nasadzenia łąk kwietnych.
Miejsca
Opinie (162) ponad 10 zablokowanych
-
2021-06-27 19:18
na nowe miejsca do parkowania
lub naprawę ulic
- 32 6
-
2021-06-27 19:19
A w Gdyni na beton zbierają i nowe delfinki
- 10 3
-
2021-06-27 19:24
Może w końcu ktoś zrobi parking w cenie biletu komunikacji miejskiej w Gdańsku
Pod obwodnicą na Lipcach, puści autobus o numerze 151 co kwadrans - wtedy turysta będzie miał gdzie zostawić samochód i może łatwo dojechać do Gdańska na Długą. Jeżeli autobus będzie utykał w korku to proszę państwa trzeba będzie zrobić buspas od Zatoki po Zaroślak z prawego pasa. A dodatkowo jeżeli parking będzie cieszył się powodzeniem to należy zrobić taki drugi w okolicy Sucharskiego przy stacji BP i stamtąd puścić autobus do Gdańska oraz do Wrzeszcza przez Tunel i Zaspę.
- 16 8
-
2021-06-27 20:06
(3)
Wystarczy jeździć do pracy rowerem sklepy itd a nie autami jeszcze może żeby zrobili wjazd do galerii autami to by było wyśmienicie
- 10 35
-
2021-06-27 23:00
nie każdy jest korposzczurem...
- 3 1
-
2021-06-28 11:21
Nie każdy biega codziennie do sklepu po 2 plasterki sera i 5 plastrów szynki.
- 2 1
-
2021-06-28 21:24
Sory
Nie mam czasu aby rano jechać 30 km rowerem.
Komunikacja w GD jest tragiczna.
Samochodem dojazd zajmuje mi Max 30 minut. Komunikacją jest to blisko 2h.
Liczby te mówią same za siebie- 0 0
-
2021-06-27 20:06
Polski naród jest jednak głupi wygodny naiwny
- 8 13
-
2021-06-27 20:09
Przejścia naziemne (4)
To Zbrodnia przeciw ludzkosci
- 43 19
-
2021-06-27 21:06
opinia tranzytu jest nieistotna (1)
- 5 9
-
2021-06-28 09:22
Przechodząc przez jezdnię to ty jesteś tranzytem
- 4 1
-
2021-06-27 21:24
Bardziej auta w miastach, jak nie stac cie na mieszkanie w miescie, to szukaj pracy na swojej wiosce (1)
- 5 7
-
2021-06-28 21:26
Oświeć mnie.
Mieszkam w GD
Dojazd samochodem do pracy zajmuje mi Max 20 minut.
Komunikacją nie jestem w stanie dojechać na bilecie godzinnym. Przy ciągłej jeździe.
Jaką propozycję masz dla mnie?- 0 0
-
2021-06-27 20:26
Szaleństwo (1)
Antymodernizacyjne szaleństwo marksistowski amok, reakcja ciemnoty
- 22 10
-
2021-06-28 12:29
W samo sedno!
- 0 0
-
2021-06-27 20:44
Super sprawa (2)
Kierowcy zrzucają się na przejścia naziemne w centrum.
- 21 7
-
2021-06-27 21:05
to i tak grosze. sto razy tyle powinni płacić na rzecz pieszych i rowerzystów
- 7 11
-
2021-06-28 12:29
Po moim trupie!
- 1 1
-
2021-06-27 20:59
Stać nas (1)
Stać nas na więcej. Zróbmy po 3 przejścia naziemne przy każdym tunelu i dodatkowo kładkę nad jezdnią. Niech ludzie mają jakiś wybór. Stać nad.
- 37 5
-
2021-06-27 21:47
No ale to po opłacie za wjazd na Dolny Taras
- 1 3
-
2021-06-27 21:01
Przejście naziemne? Wtf (4)
Przejście naziemne,podczas najbezpieczniejszego podziemnego to nic innego jak d**ilizm! Tylko u nas takie zacofane rzeczy! Pewnie powstaną nowe budynki niedaleko i pani obiecała przejścia naziemne! Bleeeeee
- 38 17
-
2021-06-27 21:09
Przyznaj się Asiu, ilu
to już pieszych rozjechałaś na przejściach, skoro są takie niebezpieczne?
- 6 10
-
2021-06-27 21:22
d**ilizmem jest robienie podziemnych przejsc, podczas gdy to samochody powinny byc w tunelach, a nie ludzie (2)
- 7 7
-
2021-06-28 09:20
No to zróbcie tunele dla samochodów (1)
- 3 2
-
2021-06-28 10:38
To zrób
- 0 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.