• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzy przejścia i nowe tablice SIP z opłat w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania

Maciej Korolczuk
27 czerwca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Z zysków z parkowania miasto chce m.in. sfinansować budowę naziemnego przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej. Z zysków z parkowania miasto chce m.in. sfinansować budowę naziemnego przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej.

W ciągu niespełna roku funkcjonowania Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania, do budżetu Gdańska wpłynęło prawie 12 mln zł. Znaczna część tej kwoty pójdzie na transport zbiorowy i poprawę infrastruktury pieszej lub rowerowej. Wśród wybranych inwestycji jest budowa trzech naziemnych przejść dla pieszych oraz nowe tablice systemu informacji pasażerskiej na przystankach.



Na co w pierwszej kolejności miasto powinno przeznaczyć środki ze ŚSPP?

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania w Gdańsku ruszyła pod koniec czerwca ubiegłego roku.

Już w czasie pierwszych wakacji wygenerowała wpływy przekraczające 3,1 mln zł (2,9 mln z opłat w parkomatach, 115 tys. z abonamentów i 55 tys. z tzw. opłat dodatkowych).

Koniec krótkiego sezonu turystycznego i trwająca pandemia sprawiły, że w kolejnych miesiącach wpływy nieco spadły: jeszcze we wrześniu wyniosły przeszło 1,5 mln zł, ale już w październiku - 620 tys. zł, w listopadzie 490 tys. zł, a w grudniu - 808 tys. zł.

Przez pierwsze cztery miesiące nowego roku wpływy wahały się między 550 a 880 tys. zł miesięcznie. Odbicie nastąpiło w maju, gdy suma przekroczyła 1 mln zł.

Dane za czerwiec poznamy w lipcu.

Nowy obszar ma na celu uporządkowanie parkowania w ścisłym centrum oraz przede wszystkim ograniczenie napływu samochodów do Śródmieścia. Sprzyja temu większa rotacja aut, co z kolei powoduje, że maleją korki związane z poszukiwaniem wolnego miejsca.

Mniej aut korzystnie wpływa z kolei na ograniczenie hałasu oraz redukuje emisję CO2. W efekcie działania strefy więcej kierowców w drodze do centrum wybiera komunikację miejską, rower lub po prostu parkuje auto na krócej i po załatwieniu sprawy odjeżdża.


Opłaty za parkowanie w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania:


1. godz. - 5,5 zł,
2. godz. - 6,60 zł,
3. godz. - 7,90 zł
każda następna - 5,50 zł.
Opłaty obowiązują od poniedziałku do niedzieli w godz. 9-20.


Zgodnie z nowymi regulacjami środki uzyskane z opłat za postój pojazdów w ŚSPP (w wysokości nie mniejszej niż 65 proc. tych opłat), a także środki z opłat dodatkowych mają być przeznaczone wyłącznie na sfinansowanie poprawy publicznego transportu zbiorowego, budowę lub przebudowę infrastruktury pieszej lub rowerowej lub zieleń i zadrzewienia w gminie. W Gdańsku ten odsetek został określony na poziomie 80 proc.

Łącznie z parkowania, abonamentów i opłat dodatkowych w ŚSPP przez 11 miesięcy do budżetu Gdańska wpłynęło 11,5 mln zł. 80 proc. tej kwoty, a więc ok. 8,6 mln zł miasto musi przeznaczyć na pieszych, rowerzystów lub zieleń w mieście.

  • Nowe naziemne przejście pojawi się także w rejonie skrzyżowania Rzeczpospolitej, Hynka i Legionów.
  • Trzecie przejście ma powstać na jezdni przy przystanku tramwajowym "Uniwersytet Medyczny".

Budowa trzech przejść, nowe tablice SIP



Jako pierwsi dotarliśmy do krótkiej listy z wybranymi inwestycjami, które zostaną zrealizowane ze środków pozyskanych ze ŚSPP. Mówiąc najkrócej - zyskają piesi, rowerzyści i pasażerowie komunikacji miejskiej. Środków zabrakło za to na cele związane z nowymi nasadzeniami i zadrzewieniem w mieście.

Lwią część tej kwoty, bo aż 7,2 mln zł miasto zamierza przeznaczyć na budowę trzech naziemnych przejść dla pieszych wraz z sygnalizacją świetlną, przejazdami rowerowymi oraz niezbędną infrastrukturą. Chodzi o:


Pozostała część, a więc ok. 1,4 mln zł sfinansuje zakup i montaż nowych tablic systemu informacji pasażerskiej:



  • Wpływy ze ŚSPP pokryją też koszt wymiany tablic na pętli Łostowice Świętokrzyska.
  • Nowe tablice SIP pojawią się też na przystanku autobusowym "Zacna".
  • Skorzystają też pasażerowie korzystający z pętli autobusowej na Niedźwiedniku, gdzie pojawią się nowe tablice systemu informacji pasażerskiej.


Dlaczego w wybranych inwestycjach zabrakło nowej zieleni i nasadzeń? Urzędnicy tłumaczą, że środki na zadrzewienie miasta pochodzą z ogólnego budżetu, dlatego ze środków uzyskanych ze ŚSPP można było sfinansować inwestycje poprawiające komfort i bezpieczeństwo pieszych, rowerzystów i pasażerów komunikacji miejskiej.

- W ramach inwestycji na zieleń, w roku 2021 planowane jest wydatkowanie około 2 mln więcej niż w 2019 roku - wskazuje Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Środki mają być przeznaczone m.in. na zwalczanie szrotówka, jemioły, poprawę warunków wzrostu drzew i ich pielęgnację. To też rozbrukowania i nasadzenia w ich miejsce zieleni, budki dla dzikich pszczół, projekty nasadzeń drzew w ciągu alei Grunwaldzkiej czy nasadzenia łąk kwietnych.

Miejsca

Opinie (162) ponad 10 zablokowanych

  • (17)

    Opłaty za parkowanie są zdecydowanie za wysokie.A 12 mln na inwestycje zostawię bez komentarza...tu potrzeba co najmniej 12 mld moi drodzy.Na początek bo stan dróg mostów czy chodników to katastrofa.Także włodarze, do boju!Nie ma na co czekać.

    • 49 59

    • (7)

      Parkowanie w ścisłym centrum jest za tanie, wyprawa do centrum miasta ma się opłacać tylko komunikacją miejską lub rowerem

      • 30 20

      • A niby czemu? (4)

        Komuchy z Fenianu tak lubią

        • 10 21

        • A temu że miejsca tam mało

          a jak czegoś jest mało to kosztuje dużo.Nie ma przymusu jechania tam samochodem.

          • 24 13

        • komuch to chyba taki co lubi przerzucać własne koszty na innych (2)

          czyli typowy samochodziarz

          • 4 3

          • Piesi i rowerzyści dostaną rzeczy zrobione z pieniędzy kierowców (1)

            więc to piesi i rowerzyści pasują do twojej definicji komuchów

            • 1 3

            • A te parkingi do SIP, które nigdy się nie zwrócą, to z czyich pieniędzy są?

              • 0 0

      • Polprawda (1)

        Owszem ale pod warunkiem ze jadę autobusem/ tramwajem max 20 min do centrum a nie prawie godzinę. Niestety komunikacja miejska nie jest opłacalna przede wszystkim czasowo. Jakby to się zmieniło mysle ze mieszkańcy mieliby powód żeby nią jeździć

        • 1 4

        • Jadę autobusem 20 minut do Wrzeszcza z Południa (centrum mi wisi, nic tam nie ma ;p)

          Kiedy ostatnio jechałeś komunikacją?

          • 0 0

    • (4)

      No takie mają być, takie że większość ludzi się zastanowi czy jechać i prakować czy dojechać jakoś inaczej.
      Ja wiem, że dotarcie z niektórych dzielnic może być długie albo upierdliwe. Ale jak kogoś tak boli te kilkanaście złotych to może zaparkować poza ścisłym centrum i te 10 minut podejść.

      • 16 6

      • (1)

        Ja zrezygnowalem calkowicie z pobytu w centrum, unikam tego nieprzyjaznego miejsca dla kierowcow, szkoda ze urzednicy zmuszaja ludzi do podrozowania tam.

        • 11 10

        • dla wszystkich pozostałych za to stało się przyjaźniejsze :)

          • 8 2

      • 10 minut to ja od siebie z domu dochodze do Gdanska. (1)

        • 2 0

        • Od razu widać że z Gdańska...

          Oczywiście że tu się idzie/jedzie "do Gdańska"
          Nie znam nikogo kto mówi że jedzie do (na) Głównego lub Starego Miasta

          • 2 0

    • Czast

      Nie także ..... , tylko tak, że ....

      • 0 0

    • bojkot! Proponuje bojkot wysokich mandatów przez stosowanie sie do przepisów! (1)

      strajk!

      • 1 4

      • Taaa, zrób im na złość i stosuj się do przepisów. Ino nie przestawaj już potem :-)

        • 3 0

    • Idz juz stąd bo masz zdanie na kazdy temat.

      • 0 1

  • (2)

    Miało być mniej aut, a korki ogromne jak nigdy.

    • 47 12

    • znaczy, zasięg SPP warto powiększyć i poważnie rozważyć wzrost opłat za parkowanie (1)

      Kolejny ruch to wymiana taboru SKM (likwidacja dziury wstydu między wagonem a peronem), oraz kompleksowy program poprawy komfortu i bezpieczeństwa dostępu pieszych i rowerzystów do stacji skm i pkm, wraz z poprawą częstotliwości połączeń (w godzinach szczytu co 5 minut lub mniej, poza godzinami nie rzadziej niż 10 minut). Równolegle do tego promocja śmiałej wizji prowadzącej do wzrostu roli ruchu pieszych, rowerzystów / hulajnogowców i transportu zbiorowego w całej aglomeracji.

      • 17 17

      • pierwsze zrób tą komunikację, a jak będzie porządna to kasuj 10zł / godzina za wjazd do centrum!

        Tak jak na UCK jest, płacić nie za parking, a za wjazd na teren.

        • 1 5

  • SIP ? (1)

    • 3 11

    • RIP

      • 0 0

  • Nowe przejście przy Bramie Wyżynnej (7)

    Popieram podwyższone opłaty za parkowanie, uważam że parkowanie w Śródmieściu powinno być znacznie droższe.. Najdrożej powinno być w obrębie tak zwanej Starówki. Co zaś się tyczy przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej to uważam że jest ono tam potrzebne niczym du... zęby. Kolejne szykuje się przy Dworcu PKP. Niestety w tych obszarach polityka miasta zakrawa o paranoje

    • 90 42

    • Miasta dla ludzi a nie samochodów. (2)

      • 16 22

      • A w samochodach co siedzi, roboty? (1)

        • 24 10

        • w zaparkowanych samochodach nie powinno być ludzi

          zwłaszcza w czasie upałów

          • 4 0

    • (3)

      Trochę daleko z Gdańska do najbliższej starówki

      • 10 9

      • Gdańsk to starówka (2)

        jak mówisz we wrzeszczu że jedziesz do Gdańska to masz na myśli starówkę, ewentualnie dworzec główny pkp.
        Nie zes*aj się purysto języjkowy bo ci żylak pęknie

        • 4 4

        • Srówka (1)

          Starówka znajduje się w a Warszawie, nigdzie indziej. Obrażasz autora poprzedniej wypowiedzi a sam masz łeb pusty aż dzwoni.

          • 1 0

          • Masz informacje sprzed ćwierćwiecza

            Obecnie językoznawcy zgadzają się, że "starówka" to po prostu "stara część miasta". Każdego, nie tylko Warszawy. Biorąc pod uwagę, że najstarsze budowle w Gdańsku są nie tylko na Starym, ale przede wszystkim na Głównym Mieście, to określenie "starówka" jest jak najbardziej odpowiednie.

            • 0 2

  • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • A wystarczy postawić patrol SM na każdym wjeździe do strefy SOD. (8)

    Z mandatów byłoby dużo więcej. Mieszkam na ul. Ogarnej. Turyści mają w czterech literach zakaz ruchu. SM pojawia się na chwilę, wystawia kilka mandatów i znikają. O dziwo, gdy kierowcy widzą strażników, to nagle dostrzegają też zakaz ruchu. Przypuszczam, że w całym Śródmieściu jest to samo. Gdyby patrole stały cały dzień, ale bez włączonych kogutów, zarobiłyby majątek dla miasta. Ale po co? Turysta w Gdańsku to święta krowa, a mieszkańcy niech najlepiej zrobią wypad za obwodnicę.

    • 137 20

    • I słusznie maja to gdzieś ,z ich wizyt pochodzi duża część budżetu miasta. (2)

      • 4 20

      • Głupoty gadasz

        • 6 1

      • Naiwny jesteś.

        Lokale w większości należą do osób z poza Gdańska. U mnie w kamienicy na 9 lokali 7 jest na wynajem. Tylko jeden właściciel jest z Gdańska. A turyści wolą zrobić zakupy w biedrze i samemu sobie ugotować. Może tylko lodziarnie na tym biznesie zarabiają.

        • 3 3

    • Jakie wy maxie czaszki wyprane w tej polsce

      • 3 2

    • Bo to taki cwany myk, wielka tablica informacyjna P, że są miejsca do parkowania, a pod nią malutki znak zakazu (1)

      dodatkowo kierowcy tłumaczą, że wjechali, bo nawigacja tak pokazuje. Kierowcom stojących samochodów bez naklejki, nic nie grozi, o ile mają opłacone parkowanie. SM karze tylko tych, których złapie na wjeździe.

      • 3 1

      • No niestety tak.

        Pokazuje to ich nieudolność. Wystarczy aparat fotograficzny.

        • 0 0

    • pewnie najlepiej, dawac mandaty wszystkim za wszystko (zamiast zbudowac parkingi 20 lat temu) (1)

      • 3 1

      • Pretensje do władz miasta.

        • 0 2

  • Po raz pierwszy w tekście o strefie płatnego parkowania tworzonym na tym portalu (3)

    czytam, że chodzi nie tylko o zwiększenie rotacji ale głównie o zmniejszenie skłonności docierania do historycznego centrum Gdańska samochodem. Brawa dla autora tej sensownej choć nadal traktowanej przez wiele osób rewolucyjnej tezy. Mniejsza skłonność do korzystania z samochodu może także pozytywnie wpłynąć na skłonność do posiadania samochodu oraz na stan zieleni w mieście.

    • 25 36

    • Dokładnie, dodałbym jeszcze ciągłość dróg rowerowych. Gdybym mógł dojechać do pracy rowerem nie szarpiąc się na zmianę chodnik, a ciasna ulica to zrezygnowałbym z jednego samochodu w rodzinie. Tak trzymamy dwa samochody, bo jest znacznie szybciej i wygodniej niż rowerem czy komunikacją, tu już nawet nie chodzi o koszty.

      • 8 10

    • (1)

      tylko że na ogół kończy się zmniejszeniem skłonności docierania do historycznego centrum w ogóle, bo komunikacja szczególnie w weekendy to porażka. Stare Miasto w sezonie jesienno zimowym świeci pustkami.

      • 1 0

      • A to nie chodzi o dobicie restauratorów??? Kiedyś każdą niedzielę jeździłem do Gdańska - a to obiad, a to lody, a to do ładnego kościoła. Teraz jak autem to wszędzie gdzie indziej dojadę, tyle że bez cyrków, a komunikacją miejską wygodniej i taniej mi na lody pojechać do Kartuz (PKMka spod bloku na morenie).

        • 0 1

  • Ankieta: a gdzie odpowiedz na drogi?? (4)

    • 69 21

    • Nie jezdzij do centrum skoro Cie nie chca. (3)

      Niech przedsiebiorcy wynosza swoje biznesy na obrzeża miasta. Po co takie cyrki. #unikajcentrum

      • 9 23

      • ciekawie będzie jak wszyscy przedsiębiorcy wyniosą swoje biznesy do Pruszcza, Ceder, Trąbek i innych Nowych Dworów (2)

        wtedy będzie szok, że kasy nie ma, ale spokojnie inne samorządy są mądrzejsze tylko biedniejsze...

        #unikajgdanska ; #rzadydulkiewcz ; #miastoprzeciwmieszkancom

        • 3 9

        • (1)

          Z pewnością Cedry zostaną metropolią.

          • 7 0

          • I wprowadzą płatne parkowanie 20 zł/h

            Wtedy biznes wyniesie się na Księżyc lub Marsa.

            Za milion lat biznes w poszukiwaniu bezpłatnego parkowania opuści Drogę Mleczną.

            • 4 1

  • Na drogi (7)

    Opłaty uiszczane przez kierowców powinny iść na drogi, przede wszystkim w centrum rewitalizację dróg i przyległych chodników, skwerów, ławek itp. tak aby cała ulica była wyremontowana.

    • 203 65

    • łachy nie robicie (5)

      miasto wydaje na was prawie 400mln rocznie.... to co to jest ten zwrot 12mln na rzecz pieszych? to są i tak ochłapy

      • 32 21

      • (4)

        kierowcy płacą na te 400 mln w podatku drogowym oraz akcyzie w paliwie oraz w akcuzie za zakup samochodów...Plus parkowanie. I za to utrzymywane sa jeszcze (i budowane) ścieżki rowerowe i chodniki, bo aktualnie przy każdej budowanej drodze powstaje taka infrastruktura. Ile płaca rowerzyści?albo piesi?

        • 11 9

        • Znowu te same bzdury (2)

          Podatek drogowy płacą tylko ciężarówki, kasa z akcyzy idzie na drogi krajowe i autostrady i jest kroplą w morzu, a piesi i rowerzyści na miejskie drogi płacą dokładnie tyle samo co kierowcy.

          • 8 10

          • (1)

            Ale jesteś głupi jeśli myślisz że piesi i rowerzyści płacą tyle samo co kierowcy nawet 1 milionowej tego nie płacą

            • 5 6

            • Przepraszam, płacę za paliwo jakieś 300pln miesięcznie, czyli ~120 pln podatku.

              To jest niecałe 5% podatku od średniej krajowej.

              • 2 0

        • powielania bzdur ciąg dalszy

          to co płaci indywidualny transport samochodowy to kropla w morzu kosztów jakie generuje

          • 4 3

    • No o pójdzie

      Przejscia dla pieszych maluje się na ulicy.

      • 7 5

  • W ankiecie brak opcji na poprawe komfortu placacych za parking.

    • 45 13

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane