• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzy przejścia i nowe tablice SIP z opłat w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania

Maciej Korolczuk
27 czerwca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Z zysków z parkowania miasto chce m.in. sfinansować budowę naziemnego przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej. Z zysków z parkowania miasto chce m.in. sfinansować budowę naziemnego przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej.

W ciągu niespełna roku funkcjonowania Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania, do budżetu Gdańska wpłynęło prawie 12 mln zł. Znaczna część tej kwoty pójdzie na transport zbiorowy i poprawę infrastruktury pieszej lub rowerowej. Wśród wybranych inwestycji jest budowa trzech naziemnych przejść dla pieszych oraz nowe tablice systemu informacji pasażerskiej na przystankach.



Na co w pierwszej kolejności miasto powinno przeznaczyć środki ze ŚSPP?

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania w Gdańsku ruszyła pod koniec czerwca ubiegłego roku.

Już w czasie pierwszych wakacji wygenerowała wpływy przekraczające 3,1 mln zł (2,9 mln z opłat w parkomatach, 115 tys. z abonamentów i 55 tys. z tzw. opłat dodatkowych).

Koniec krótkiego sezonu turystycznego i trwająca pandemia sprawiły, że w kolejnych miesiącach wpływy nieco spadły: jeszcze we wrześniu wyniosły przeszło 1,5 mln zł, ale już w październiku - 620 tys. zł, w listopadzie 490 tys. zł, a w grudniu - 808 tys. zł.

Przez pierwsze cztery miesiące nowego roku wpływy wahały się między 550 a 880 tys. zł miesięcznie. Odbicie nastąpiło w maju, gdy suma przekroczyła 1 mln zł.

Dane za czerwiec poznamy w lipcu.

Nowy obszar ma na celu uporządkowanie parkowania w ścisłym centrum oraz przede wszystkim ograniczenie napływu samochodów do Śródmieścia. Sprzyja temu większa rotacja aut, co z kolei powoduje, że maleją korki związane z poszukiwaniem wolnego miejsca.

Mniej aut korzystnie wpływa z kolei na ograniczenie hałasu oraz redukuje emisję CO2. W efekcie działania strefy więcej kierowców w drodze do centrum wybiera komunikację miejską, rower lub po prostu parkuje auto na krócej i po załatwieniu sprawy odjeżdża.


Opłaty za parkowanie w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania:


1. godz. - 5,5 zł,
2. godz. - 6,60 zł,
3. godz. - 7,90 zł
każda następna - 5,50 zł.
Opłaty obowiązują od poniedziałku do niedzieli w godz. 9-20.


Zgodnie z nowymi regulacjami środki uzyskane z opłat za postój pojazdów w ŚSPP (w wysokości nie mniejszej niż 65 proc. tych opłat), a także środki z opłat dodatkowych mają być przeznaczone wyłącznie na sfinansowanie poprawy publicznego transportu zbiorowego, budowę lub przebudowę infrastruktury pieszej lub rowerowej lub zieleń i zadrzewienia w gminie. W Gdańsku ten odsetek został określony na poziomie 80 proc.

Łącznie z parkowania, abonamentów i opłat dodatkowych w ŚSPP przez 11 miesięcy do budżetu Gdańska wpłynęło 11,5 mln zł. 80 proc. tej kwoty, a więc ok. 8,6 mln zł miasto musi przeznaczyć na pieszych, rowerzystów lub zieleń w mieście.

  • Nowe naziemne przejście pojawi się także w rejonie skrzyżowania Rzeczpospolitej, Hynka i Legionów.
  • Trzecie przejście ma powstać na jezdni przy przystanku tramwajowym "Uniwersytet Medyczny".

Budowa trzech przejść, nowe tablice SIP



Jako pierwsi dotarliśmy do krótkiej listy z wybranymi inwestycjami, które zostaną zrealizowane ze środków pozyskanych ze ŚSPP. Mówiąc najkrócej - zyskają piesi, rowerzyści i pasażerowie komunikacji miejskiej. Środków zabrakło za to na cele związane z nowymi nasadzeniami i zadrzewieniem w mieście.

Lwią część tej kwoty, bo aż 7,2 mln zł miasto zamierza przeznaczyć na budowę trzech naziemnych przejść dla pieszych wraz z sygnalizacją świetlną, przejazdami rowerowymi oraz niezbędną infrastrukturą. Chodzi o:


Pozostała część, a więc ok. 1,4 mln zł sfinansuje zakup i montaż nowych tablic systemu informacji pasażerskiej:



  • Wpływy ze ŚSPP pokryją też koszt wymiany tablic na pętli Łostowice Świętokrzyska.
  • Nowe tablice SIP pojawią się też na przystanku autobusowym "Zacna".
  • Skorzystają też pasażerowie korzystający z pętli autobusowej na Niedźwiedniku, gdzie pojawią się nowe tablice systemu informacji pasażerskiej.


Dlaczego w wybranych inwestycjach zabrakło nowej zieleni i nasadzeń? Urzędnicy tłumaczą, że środki na zadrzewienie miasta pochodzą z ogólnego budżetu, dlatego ze środków uzyskanych ze ŚSPP można było sfinansować inwestycje poprawiające komfort i bezpieczeństwo pieszych, rowerzystów i pasażerów komunikacji miejskiej.

- W ramach inwestycji na zieleń, w roku 2021 planowane jest wydatkowanie około 2 mln więcej niż w 2019 roku - wskazuje Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Środki mają być przeznaczone m.in. na zwalczanie szrotówka, jemioły, poprawę warunków wzrostu drzew i ich pielęgnację. To też rozbrukowania i nasadzenia w ich miejsce zieleni, budki dla dzikich pszczół, projekty nasadzeń drzew w ciągu alei Grunwaldzkiej czy nasadzenia łąk kwietnych.

Miejsca

Opinie (162) ponad 10 zablokowanych

  • Brak

    Chyba są niepoważni, bo dlaczego niby opłaty za parkowanie mają iść na pieszych czy tych, co jeździć nie potrafią przy krawędzi i jadą środkiem ulicy. Opłaty powinny iść na remont dróg!

    • 9 3

  • Do kasy miasta trafi zaledwie garść pieniędzy.

    Zanim trafią pieniądze do kasy miasta to pierwsza nachapie się firma prywatna potem dzierżawy za parkomaty do tego w urzędzie miasta też ktoś dzialeczkę za pracę dostanie i pozostaną ochłapy... A ludzie są wciąż naiwni że to dla ich dobra wszystko... Ludzie to jest biznes.

    • 6 3

  • Hipokryzja,,,,,, (4)

    Rotacja pojazdów, zmiejszenia emisji spalin, bzdura.
    Przejście dla pieszych przy Bramie Wyżynnej jest odwrotnością zamierzonych celów, miasto o tym wie, dlaczego robicie Mieszkańcom pod górkę???

    • 18 7

    • Nie zmyślaj (3)

      Jestem mieszkańcem i nie mogę doczekać się tego przejścia

      • 4 5

      • Ja też jestem mieszkańcem Gdańska i nie mogę się doczekać kolejnych wyborów (2)

        Oby gdańscy kierowcy nie zapomnieli dzięki komu tracą czas stojąc w korkach

        • 7 3

        • Jestem gdanskim kierowcą i będę głosował za obecną władzą (1)

          • 1 6

          • Syndrom sztokholmski.

            • 4 0

  • Pomysł (1)

    Może przeznaczyć tą kwotę na nowe tramwaje, modernizację infrastruktury tramwajowej albo na nowe autobusy? Kierowcą utrudniać życie by się przesiedli do tej upchanej komunikacji miejskiej by jeździli jak sardynki... szkoda tylko, że nie robi się nic by ta komunikacja była na "europejskim poziomie". Zaczął bym od zakazu przemieszczania się samochodami urzędnikom. To powinien być punkt wyjścia do wszelkich popraw "konkurencyjności" transportu zbiorowego.

    • 9 1

    • Wy tylko potraficie utrudniać życie

      • 1 0

  • Przejście naziemne przy bramie wyżynnej to nic innego jak próba reanimacji zdychającego forum (3)

    I tak nie pomoże.

    • 13 5

    • tamtędy idzie się także w kierunku szpitala, urzędów, sądu czy dworca pks

      nie każdy ma w priorytecie odwiedzanie forum...

      • 3 4

    • A podobno zmotoryzowani to najlepsze źródło klientów (1)

      I podobno piesi wolą bezpieczne tunele

      • 3 0

      • Bo tak jest.

        • 3 0

  • (1)

    Osobiście jestem przeciwnikiem dokładania naziemnych przejść dla pieszych na głównym ciągu transportowym, bo to spowolnienie przejazdu i dodatkowe korki. Aco za tym idzie więcej spalin i spowolnienie autobusów miejskich. Nie ma i nie będzie złotego środka aby to wszystko pogodzić. Aut do końca nie da się wyeminować. Może trochę ograniczy budowa parkingów na przedmieściach i dobra komunikacja miejska, co będzie trudne przy coraz większej ilości aut.

    • 6 2

    • tzn w czasie budowy przejscia jest spowolnienie czy co masz na mysli

      • 0 1

  • Kaszuby welcome to (4)

    Ja dzięki zwiększonym opłatom w SPP znacznie częściej wybieram wypady na Kaszuby zamiast na gdańskie główne miasto. Nie ma straży miejskiej, nie ma opłat za parkowanie, nie ma problemów z szukaniem miejsca do zaparkowania auta, przed niemal każdą restauracją jest porządny, bezpłatny parking - miło i sympatycznie. Wolę zaoszczędzone na parkowaniu pieniądze wydać w restauracji, która zapewnia mi wygodny i bezproblemowy sposób pozostawienia samochodu. Pozdrawiam i polecam.

    • 12 6

    • (3)

      pieniądze zaoszczędzone na parkowanie wydajesz na dojazd, więc nie wiem gdzie tu oszczędność

      • 4 4

      • na dojazd do Gdańska też bym wydał (1)

        Przecież na dojazd na główne miasto też musiałbym poświęcić paliwo. Na Kaszuby jest może nieco dalej, ale korków mniej, więc różnica w spalaniu osatecznie jest niewielka.

        • 2 2

        • Korki na Kaszuby są już cały dzień

          Wczoraj Żukowo-Matarnia 40 minut

          • 1 1

      • Ale oszczędzi na żarciu, bo taniej niż w centrum.

        • 0 3

  • Polecam zainteresowanym zapoznać się z artykułem

    Wpływ infrastruktury drogowej na emisję spalin z pojazdów samochodowych. Jak ruszanie i zatrzymywanie wpływa na emisję toksycznych i szkodliwych składników spalin. Szczególnie w centrach miast się to kumuluje!

    • 5 0

  • Czy ZDiZ robił

    kiedykolwiek badania symulacyjne emisji zanieczyszczeń z transportu drogowego podczas zatorów drogowych w miescie? Pora najwyższa poinformować że są wielokrtotnie wyższe niż podczas tzw. swobodnego przejazdu pojazdów!

    • 6 0

  • Na co te pieniądze? Na odszkodowania dla mieszkańców za efekty zagęszczania

    Płatne strefy są dlatego, że Grzelak ma wizję zagęszczania czyli ładowania się z patodeweloperką do już zabudowanej dzielnicy. Dzielnicy, gdzie wcześniej można było normalnie parkować. To nie prawda, że w mieście musi być tłok - jest tak dlatego, że patodeweloperzy okradają dotychczasowych mieszkańców z przestrzeni miejskiej.

    • 11 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane