- 1 Szukał na targu sadzonek, znalazł amunicję (166 opinii)
- 2 Zakaz "energetyków" dla dzieci tylko w teorii (137 opinii)
- 3 Co ważniejsze: przepisy czy korki? (91 opinii)
- 4 Ograniczają koszenie zieleni, ale nie wszędzie (58 opinii)
- 5 Coraz więcej domów pływających na wodzie (75 opinii)
- 6 We wrześniu koniec prac na Chwarznieńskiej (77 opinii)
Trzy przejścia i nowe tablice SIP z opłat w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania
W ciągu niespełna roku funkcjonowania Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania, do budżetu Gdańska wpłynęło prawie 12 mln zł. Znaczna część tej kwoty pójdzie na transport zbiorowy i poprawę infrastruktury pieszej lub rowerowej. Wśród wybranych inwestycji jest budowa trzech naziemnych przejść dla pieszych oraz nowe tablice systemu informacji pasażerskiej na przystankach.
Już w czasie pierwszych wakacji wygenerowała wpływy przekraczające 3,1 mln zł (2,9 mln z opłat w parkomatach, 115 tys. z abonamentów i 55 tys. z tzw. opłat dodatkowych).
Koniec krótkiego sezonu turystycznego i trwająca pandemia sprawiły, że w kolejnych miesiącach wpływy nieco spadły: jeszcze we wrześniu wyniosły przeszło 1,5 mln zł, ale już w październiku - 620 tys. zł, w listopadzie 490 tys. zł, a w grudniu - 808 tys. zł.
Przez pierwsze cztery miesiące nowego roku wpływy wahały się między 550 a 880 tys. zł miesięcznie. Odbicie nastąpiło w maju, gdy suma przekroczyła 1 mln zł.
Dane za czerwiec poznamy w lipcu.
Nowy obszar ma na celu uporządkowanie parkowania w ścisłym centrum oraz przede wszystkim ograniczenie napływu samochodów do Śródmieścia. Sprzyja temu większa rotacja aut, co z kolei powoduje, że maleją korki związane z poszukiwaniem wolnego miejsca.
Mniej aut korzystnie wpływa z kolei na ograniczenie hałasu oraz redukuje emisję CO2. W efekcie działania strefy więcej kierowców w drodze do centrum wybiera komunikację miejską, rower lub po prostu parkuje auto na krócej i po załatwieniu sprawy odjeżdża.
Opłaty za parkowanie w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania:
1. godz. - 5,5 zł,
2. godz. - 6,60 zł,
3. godz. - 7,90 zł
każda następna - 5,50 zł.
Opłaty obowiązują od poniedziałku do niedzieli w godz. 9-20.
Zgodnie z nowymi regulacjami środki uzyskane z opłat za postój pojazdów w ŚSPP (w wysokości nie mniejszej niż 65 proc. tych opłat), a także środki z opłat dodatkowych mają być przeznaczone wyłącznie na sfinansowanie poprawy publicznego transportu zbiorowego, budowę lub przebudowę infrastruktury pieszej lub rowerowej lub zieleń i zadrzewienia w gminie. W Gdańsku ten odsetek został określony na poziomie 80 proc.
Łącznie z parkowania, abonamentów i opłat dodatkowych w ŚSPP przez 11 miesięcy do budżetu Gdańska wpłynęło 11,5 mln zł. 80 proc. tej kwoty, a więc ok. 8,6 mln zł miasto musi przeznaczyć na pieszych, rowerzystów lub zieleń w mieście.
Budowa trzech przejść, nowe tablice SIP
Jako pierwsi dotarliśmy do krótkiej listy z wybranymi inwestycjami, które zostaną zrealizowane ze środków pozyskanych ze ŚSPP. Mówiąc najkrócej - zyskają piesi, rowerzyści i pasażerowie komunikacji miejskiej. Środków zabrakło za to na cele związane z nowymi nasadzeniami i zadrzewieniem w mieście.
Lwią część tej kwoty, bo aż 7,2 mln zł miasto zamierza przeznaczyć na budowę trzech naziemnych przejść dla pieszych wraz z sygnalizacją świetlną, przejazdami rowerowymi oraz niezbędną infrastrukturą. Chodzi o:
- budowę przejścia przy Bramie Wyżynnej,
- budowę przejścia na wysokości przystanków tramwajowych "Uniwersytet Medyczny,"
- budowę przejścia w obrębie skrzyżowania Rzeczpospolitej, Hynka i Legionów.
Pozostała część, a więc ok. 1,4 mln zł sfinansuje zakup i montaż nowych tablic systemu informacji pasażerskiej:
- na pętli Łostowice Świętokrzyska,
- na pętli Niedźwiednik,
- na przystanku autobusowym Zacna.
Dlaczego w wybranych inwestycjach zabrakło nowej zieleni i nasadzeń? Urzędnicy tłumaczą, że środki na zadrzewienie miasta pochodzą z ogólnego budżetu, dlatego ze środków uzyskanych ze ŚSPP można było sfinansować inwestycje poprawiające komfort i bezpieczeństwo pieszych, rowerzystów i pasażerów komunikacji miejskiej.
- W ramach inwestycji na zieleń, w roku 2021 planowane jest wydatkowanie około 2 mln więcej niż w 2019 roku - wskazuje Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Środki mają być przeznaczone m.in. na zwalczanie szrotówka, jemioły, poprawę warunków wzrostu drzew i ich pielęgnację. To też rozbrukowania i nasadzenia w ich miejsce zieleni, budki dla dzikich pszczół, projekty nasadzeń drzew w ciągu alei Grunwaldzkiej czy nasadzenia łąk kwietnych.
Miejsca
Opinie (162) ponad 10 zablokowanych
-
2021-06-27 21:05
Kiedy poszerzenie strefy o (1)
Stare Przedmieście, Wyspę Spichrzów i Dolne Miasto? Urzędnicy mają jakiś ukryty cel, że nie dają żyć mieszkańcom po drugiej stronie Podwala?
- 10 3
-
2021-06-28 16:18
Już i tak dostaliście przejścia naziemne, wystarczy
- 0 1
-
2021-06-27 21:08
Naziemne??? (4)
Są podziemne przejścia to po kiego naziemne robić? ciężko zmodernizować to co jest by było odpowiednie nachylenie i bez schodów? Inne miasta potrafią Gdańsk i Gdynia tylko utrudnienia dla kierowców, bo piesi i rowerzyści święte krowy...
- 50 20
-
2021-06-27 21:12
Są ulice równoległe, nikt
nie zmusza Cię do jeżdżenia akurat tymi
- 9 8
-
2021-06-27 21:12
po to że ja chce korzystać z naziemnych. to miasto. zrozum to
a ty masz obwodnice obok. nie jesteś ze swoim gruchotem pępkiem swiata
- 13 8
-
2021-06-27 21:20
Rozumiem, ze sam mieszkasz w podziemnym mieszkaniu??
- 9 5
-
2021-06-28 08:54
Z innych miast
To byłeś najwyraźniej co najwyżej w Białymstoku i Kaliningradzie
- 0 0
-
2021-06-27 21:08
A gdzie jest ten krzykacz ze kierowczyki powoduja zatory i kolizje i blokuja komunikacje miejska??? (3)
- 6 4
-
2021-06-27 21:56
Pompuje rowerek bo powietrze uszlo
- 3 3
-
2021-06-27 21:59
Jezdzi z torbą na jedzenie na plecach
Oczywiscie bez lampek i dzwonka - jak w londynie
- 3 3
-
2021-06-28 12:28
Prostuje sztycę ;)
- 0 0
-
2021-06-27 21:11
Pieniadze z kieszeni kierowców na infrastrukturę rowerową? Chyba cos nie tak? (1)
- 22 8
-
2021-06-27 21:35
im więcej przejazdów rowerem, tym więcej miejsca na jezdniach i na parkingach dla samochodów
to się nazywa "korzyści zewnętrzne" wspierania komunikacji rowerowej. Nie mówiąc o korzyściach zdrowotnych (redukcji nakładów na służbę zdrowia).
- 2 5
-
2021-06-27 21:38
to jest jakieś nowatorstwo?
to gdzie się podziały pieniądze z dotychczasowych opłat?
- 12 0
-
2021-06-27 21:53
Ceny w centrum powinny być co najmniej dwa razy wyższe. (3)
- 42 111
-
2021-06-28 05:34
(1)
A może dróg powinno być dwa razy mniej? Mieszkańcy w centrum mogą dać przykład i całkowicie zrezygnować z auta
- 11 5
-
2021-06-28 10:33
A czemu całkowicie?
Tylko przyspawani do foteli nie mogą pojąć że nie musisz się wiązać na całe życie z jednym sposobem przemieszczania.
- 3 8
-
2021-06-28 14:27
Rozumiem, że mieszkasz w centrum. Pies ogrodnika.
- 2 2
-
2021-06-27 21:53
Kto jeździ samochodem na codzień i tak go wybierze nawet jak parking będzie za 10zl/h bo komunikacja miejska jest beznadziejna
- 20 4
-
2021-06-27 21:57
Puki z komunikacji nie beda wywalali zaszczanych meneli
To nigdy tam nie wsiądę. Chyba ze sam nim zostane - ale wtedy nie zaplace.
- 11 2
-
2021-06-27 21:58
Przestaje płacić za parkowanie.
Jeśli pieniądze z parkowania idą na te chore wymysły to ja przestaje płacić.
Może zróbmy cały Gd strefą zamieszkania wszędzie będzie można przejść przez ulicę....- 18 4
-
2021-06-27 22:03
Opodatkować rowery i rolkarzy, będzie na nowe ścieżki rowerowe.
- 20 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.