• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzy przejścia i nowe tablice SIP z opłat w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania

Maciej Korolczuk
27 czerwca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Z zysków z parkowania miasto chce m.in. sfinansować budowę naziemnego przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej. Z zysków z parkowania miasto chce m.in. sfinansować budowę naziemnego przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej.

W ciągu niespełna roku funkcjonowania Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania, do budżetu Gdańska wpłynęło prawie 12 mln zł. Znaczna część tej kwoty pójdzie na transport zbiorowy i poprawę infrastruktury pieszej lub rowerowej. Wśród wybranych inwestycji jest budowa trzech naziemnych przejść dla pieszych oraz nowe tablice systemu informacji pasażerskiej na przystankach.



Na co w pierwszej kolejności miasto powinno przeznaczyć środki ze ŚSPP?

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania w Gdańsku ruszyła pod koniec czerwca ubiegłego roku.

Już w czasie pierwszych wakacji wygenerowała wpływy przekraczające 3,1 mln zł (2,9 mln z opłat w parkomatach, 115 tys. z abonamentów i 55 tys. z tzw. opłat dodatkowych).

Koniec krótkiego sezonu turystycznego i trwająca pandemia sprawiły, że w kolejnych miesiącach wpływy nieco spadły: jeszcze we wrześniu wyniosły przeszło 1,5 mln zł, ale już w październiku - 620 tys. zł, w listopadzie 490 tys. zł, a w grudniu - 808 tys. zł.

Przez pierwsze cztery miesiące nowego roku wpływy wahały się między 550 a 880 tys. zł miesięcznie. Odbicie nastąpiło w maju, gdy suma przekroczyła 1 mln zł.

Dane za czerwiec poznamy w lipcu.

Nowy obszar ma na celu uporządkowanie parkowania w ścisłym centrum oraz przede wszystkim ograniczenie napływu samochodów do Śródmieścia. Sprzyja temu większa rotacja aut, co z kolei powoduje, że maleją korki związane z poszukiwaniem wolnego miejsca.

Mniej aut korzystnie wpływa z kolei na ograniczenie hałasu oraz redukuje emisję CO2. W efekcie działania strefy więcej kierowców w drodze do centrum wybiera komunikację miejską, rower lub po prostu parkuje auto na krócej i po załatwieniu sprawy odjeżdża.


Opłaty za parkowanie w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania:


1. godz. - 5,5 zł,
2. godz. - 6,60 zł,
3. godz. - 7,90 zł
każda następna - 5,50 zł.
Opłaty obowiązują od poniedziałku do niedzieli w godz. 9-20.


Zgodnie z nowymi regulacjami środki uzyskane z opłat za postój pojazdów w ŚSPP (w wysokości nie mniejszej niż 65 proc. tych opłat), a także środki z opłat dodatkowych mają być przeznaczone wyłącznie na sfinansowanie poprawy publicznego transportu zbiorowego, budowę lub przebudowę infrastruktury pieszej lub rowerowej lub zieleń i zadrzewienia w gminie. W Gdańsku ten odsetek został określony na poziomie 80 proc.

Łącznie z parkowania, abonamentów i opłat dodatkowych w ŚSPP przez 11 miesięcy do budżetu Gdańska wpłynęło 11,5 mln zł. 80 proc. tej kwoty, a więc ok. 8,6 mln zł miasto musi przeznaczyć na pieszych, rowerzystów lub zieleń w mieście.

  • Nowe naziemne przejście pojawi się także w rejonie skrzyżowania Rzeczpospolitej, Hynka i Legionów.
  • Trzecie przejście ma powstać na jezdni przy przystanku tramwajowym "Uniwersytet Medyczny".

Budowa trzech przejść, nowe tablice SIP



Jako pierwsi dotarliśmy do krótkiej listy z wybranymi inwestycjami, które zostaną zrealizowane ze środków pozyskanych ze ŚSPP. Mówiąc najkrócej - zyskają piesi, rowerzyści i pasażerowie komunikacji miejskiej. Środków zabrakło za to na cele związane z nowymi nasadzeniami i zadrzewieniem w mieście.

Lwią część tej kwoty, bo aż 7,2 mln zł miasto zamierza przeznaczyć na budowę trzech naziemnych przejść dla pieszych wraz z sygnalizacją świetlną, przejazdami rowerowymi oraz niezbędną infrastrukturą. Chodzi o:


Pozostała część, a więc ok. 1,4 mln zł sfinansuje zakup i montaż nowych tablic systemu informacji pasażerskiej:



  • Wpływy ze ŚSPP pokryją też koszt wymiany tablic na pętli Łostowice Świętokrzyska.
  • Nowe tablice SIP pojawią się też na przystanku autobusowym "Zacna".
  • Skorzystają też pasażerowie korzystający z pętli autobusowej na Niedźwiedniku, gdzie pojawią się nowe tablice systemu informacji pasażerskiej.


Dlaczego w wybranych inwestycjach zabrakło nowej zieleni i nasadzeń? Urzędnicy tłumaczą, że środki na zadrzewienie miasta pochodzą z ogólnego budżetu, dlatego ze środków uzyskanych ze ŚSPP można było sfinansować inwestycje poprawiające komfort i bezpieczeństwo pieszych, rowerzystów i pasażerów komunikacji miejskiej.

- W ramach inwestycji na zieleń, w roku 2021 planowane jest wydatkowanie około 2 mln więcej niż w 2019 roku - wskazuje Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Środki mają być przeznaczone m.in. na zwalczanie szrotówka, jemioły, poprawę warunków wzrostu drzew i ich pielęgnację. To też rozbrukowania i nasadzenia w ich miejsce zieleni, budki dla dzikich pszczół, projekty nasadzeń drzew w ciągu alei Grunwaldzkiej czy nasadzenia łąk kwietnych.

Miejsca

Opinie (162) ponad 10 zablokowanych

  • Kiedy poszerzenie strefy o (1)

    Stare Przedmieście, Wyspę Spichrzów i Dolne Miasto? Urzędnicy mają jakiś ukryty cel, że nie dają żyć mieszkańcom po drugiej stronie Podwala?

    • 10 3

    • Już i tak dostaliście przejścia naziemne, wystarczy

      • 0 1

  • Naziemne??? (4)

    Są podziemne przejścia to po kiego naziemne robić? ciężko zmodernizować to co jest by było odpowiednie nachylenie i bez schodów? Inne miasta potrafią Gdańsk i Gdynia tylko utrudnienia dla kierowców, bo piesi i rowerzyści święte krowy...

    • 50 20

    • Są ulice równoległe, nikt

      nie zmusza Cię do jeżdżenia akurat tymi

      • 9 8

    • po to że ja chce korzystać z naziemnych. to miasto. zrozum to

      a ty masz obwodnice obok. nie jesteś ze swoim gruchotem pępkiem swiata

      • 13 8

    • Rozumiem, ze sam mieszkasz w podziemnym mieszkaniu??

      • 9 5

    • Z innych miast

      To byłeś najwyraźniej co najwyżej w Białymstoku i Kaliningradzie

      • 0 0

  • A gdzie jest ten krzykacz ze kierowczyki powoduja zatory i kolizje i blokuja komunikacje miejska??? (3)

    • 6 4

    • Pompuje rowerek bo powietrze uszlo

      • 3 3

    • Jezdzi z torbą na jedzenie na plecach

      Oczywiscie bez lampek i dzwonka - jak w londynie

      • 3 3

    • Prostuje sztycę ;)

      • 0 0

  • Pieniadze z kieszeni kierowców na infrastrukturę rowerową? Chyba cos nie tak? (1)

    • 22 8

    • im więcej przejazdów rowerem, tym więcej miejsca na jezdniach i na parkingach dla samochodów

      to się nazywa "korzyści zewnętrzne" wspierania komunikacji rowerowej. Nie mówiąc o korzyściach zdrowotnych (redukcji nakładów na służbę zdrowia).

      • 2 5

  • to jest jakieś nowatorstwo?

    to gdzie się podziały pieniądze z dotychczasowych opłat?

    • 12 0

  • Ceny w centrum powinny być co najmniej dwa razy wyższe. (3)

    • 42 111

    • (1)

      A może dróg powinno być dwa razy mniej? Mieszkańcy w centrum mogą dać przykład i całkowicie zrezygnować z auta

      • 11 5

      • A czemu całkowicie?

        Tylko przyspawani do foteli nie mogą pojąć że nie musisz się wiązać na całe życie z jednym sposobem przemieszczania.

        • 3 8

    • Rozumiem, że mieszkasz w centrum. Pies ogrodnika.

      • 2 2

  • Kto jeździ samochodem na codzień i tak go wybierze nawet jak parking będzie za 10zl/h bo komunikacja miejska jest beznadziejna

    • 20 4

  • Puki z komunikacji nie beda wywalali zaszczanych meneli

    To nigdy tam nie wsiądę. Chyba ze sam nim zostane - ale wtedy nie zaplace.

    • 11 2

  • Przestaje płacić za parkowanie.

    Jeśli pieniądze z parkowania idą na te chore wymysły to ja przestaje płacić.
    Może zróbmy cały Gd strefą zamieszkania wszędzie będzie można przejść przez ulicę....

    • 18 4

  • Opodatkować rowery i rolkarzy, będzie na nowe ścieżki rowerowe.

    • 20 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane