- 1 Szukał na targu sadzonek, znalazł amunicję (129 opinii)
- 2 Oślepiał śmigłowiec podczas derbów (227 opinii)
- 3 Kradli klocki LEGO. Hurtowo (33 opinie)
- 4 Po alkoholu jechał motocyklem 190 km/h (63 opinie)
- 5 We wrześniu koniec prac na Chwarznieńskiej (52 opinie)
- 6 Coraz więcej domów pływających na wodzie (66 opinii)
Trzy przejścia i nowe tablice SIP z opłat w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania
W ciągu niespełna roku funkcjonowania Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania, do budżetu Gdańska wpłynęło prawie 12 mln zł. Znaczna część tej kwoty pójdzie na transport zbiorowy i poprawę infrastruktury pieszej lub rowerowej. Wśród wybranych inwestycji jest budowa trzech naziemnych przejść dla pieszych oraz nowe tablice systemu informacji pasażerskiej na przystankach.
Już w czasie pierwszych wakacji wygenerowała wpływy przekraczające 3,1 mln zł (2,9 mln z opłat w parkomatach, 115 tys. z abonamentów i 55 tys. z tzw. opłat dodatkowych).
Koniec krótkiego sezonu turystycznego i trwająca pandemia sprawiły, że w kolejnych miesiącach wpływy nieco spadły: jeszcze we wrześniu wyniosły przeszło 1,5 mln zł, ale już w październiku - 620 tys. zł, w listopadzie 490 tys. zł, a w grudniu - 808 tys. zł.
Przez pierwsze cztery miesiące nowego roku wpływy wahały się między 550 a 880 tys. zł miesięcznie. Odbicie nastąpiło w maju, gdy suma przekroczyła 1 mln zł.
Dane za czerwiec poznamy w lipcu.
Nowy obszar ma na celu uporządkowanie parkowania w ścisłym centrum oraz przede wszystkim ograniczenie napływu samochodów do Śródmieścia. Sprzyja temu większa rotacja aut, co z kolei powoduje, że maleją korki związane z poszukiwaniem wolnego miejsca.
Mniej aut korzystnie wpływa z kolei na ograniczenie hałasu oraz redukuje emisję CO2. W efekcie działania strefy więcej kierowców w drodze do centrum wybiera komunikację miejską, rower lub po prostu parkuje auto na krócej i po załatwieniu sprawy odjeżdża.
Opłaty za parkowanie w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania:
1. godz. - 5,5 zł,
2. godz. - 6,60 zł,
3. godz. - 7,90 zł
każda następna - 5,50 zł.
Opłaty obowiązują od poniedziałku do niedzieli w godz. 9-20.
Zgodnie z nowymi regulacjami środki uzyskane z opłat za postój pojazdów w ŚSPP (w wysokości nie mniejszej niż 65 proc. tych opłat), a także środki z opłat dodatkowych mają być przeznaczone wyłącznie na sfinansowanie poprawy publicznego transportu zbiorowego, budowę lub przebudowę infrastruktury pieszej lub rowerowej lub zieleń i zadrzewienia w gminie. W Gdańsku ten odsetek został określony na poziomie 80 proc.
Łącznie z parkowania, abonamentów i opłat dodatkowych w ŚSPP przez 11 miesięcy do budżetu Gdańska wpłynęło 11,5 mln zł. 80 proc. tej kwoty, a więc ok. 8,6 mln zł miasto musi przeznaczyć na pieszych, rowerzystów lub zieleń w mieście.
Budowa trzech przejść, nowe tablice SIP
Jako pierwsi dotarliśmy do krótkiej listy z wybranymi inwestycjami, które zostaną zrealizowane ze środków pozyskanych ze ŚSPP. Mówiąc najkrócej - zyskają piesi, rowerzyści i pasażerowie komunikacji miejskiej. Środków zabrakło za to na cele związane z nowymi nasadzeniami i zadrzewieniem w mieście.
Lwią część tej kwoty, bo aż 7,2 mln zł miasto zamierza przeznaczyć na budowę trzech naziemnych przejść dla pieszych wraz z sygnalizacją świetlną, przejazdami rowerowymi oraz niezbędną infrastrukturą. Chodzi o:
- budowę przejścia przy Bramie Wyżynnej,
- budowę przejścia na wysokości przystanków tramwajowych "Uniwersytet Medyczny,"
- budowę przejścia w obrębie skrzyżowania Rzeczpospolitej, Hynka i Legionów.
Pozostała część, a więc ok. 1,4 mln zł sfinansuje zakup i montaż nowych tablic systemu informacji pasażerskiej:
- na pętli Łostowice Świętokrzyska,
- na pętli Niedźwiednik,
- na przystanku autobusowym Zacna.
Dlaczego w wybranych inwestycjach zabrakło nowej zieleni i nasadzeń? Urzędnicy tłumaczą, że środki na zadrzewienie miasta pochodzą z ogólnego budżetu, dlatego ze środków uzyskanych ze ŚSPP można było sfinansować inwestycje poprawiające komfort i bezpieczeństwo pieszych, rowerzystów i pasażerów komunikacji miejskiej.
- W ramach inwestycji na zieleń, w roku 2021 planowane jest wydatkowanie około 2 mln więcej niż w 2019 roku - wskazuje Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Środki mają być przeznaczone m.in. na zwalczanie szrotówka, jemioły, poprawę warunków wzrostu drzew i ich pielęgnację. To też rozbrukowania i nasadzenia w ich miejsce zieleni, budki dla dzikich pszczół, projekty nasadzeń drzew w ciągu alei Grunwaldzkiej czy nasadzenia łąk kwietnych.
Miejsca
Opinie (162) ponad 10 zablokowanych
-
2021-06-27 22:10
złodziejstwo!
i tyle.
- 14 3
-
2021-06-27 22:22
Opłaty
Opłaty rzeczywiście wymuszają rotację, ale niestety nie zmniejszają zanieczyszczenia powietrza. Będzie mniej osobówek, ale za to przyjeżdżają i parkują autokary z turystami np. na Długich Ogrodach. A że stoją na słońcu to w lato na odpalonych silnikach żeby im klima chodziła, a w zimie żeby ogrzewanie było. I smrodza jak kilkadziesiąt osobówek. A SM ma to gdzieś, przechodzi i nie reaguje. A my to wdychamy. Powinien być parking poza miastem dla autokarów. Przyjeżdża, wysadza turystów i odjeżdża. A nie stoi i smrodzi.
- 11 1
-
2021-06-27 22:22
A wystarczy kasować każdego co wjeżdża do miasta (4)
Ustawić szlabany albo bramki jak na autostradzie i miasto będzie bogate!
- 8 5
-
2021-06-27 23:58
Co sie szczypiesz. Czynsz od bycia w miescie. Dla kazdego
- 1 2
-
2021-06-28 05:19
W sumie jestem za.
Z miasta wyjeżdżam samochodem może raz w miesiącu. Głównie latam czasami Pendolino. :)
- 1 1
-
2021-06-28 09:25
Też bym kasował każdego rowerzystę co wjeżdża do centrum
- 3 0
-
2021-06-28 12:23
Tak, jak to kiedyś było.
- 0 0
-
2021-06-27 22:37
A kierowców (2)
Którzy za to wszystko płacą ma się w d*pie. Wszystko dla pieszych i rowerzystów i nawet ankieta nie uwzglednia tego żeby coś się nam należało... a nie chcemy wcale tak dużo, jedynie mniejszych korków. Oczy na 4 strony swiata i 2 wymiary przestrzenne przeżyjemy.
- 16 5
-
2021-06-28 12:22
(1)
jest rozwiązanie - zostań pieszym lub rowerzystą i nie będziesz płacił
- 0 2
-
2021-06-29 16:53
A weeeź
Idź se być najważniejszy gdzieś indziej.
- 0 0
-
2021-06-27 22:42
A kiedy inwestycje w komunikację miejską? Żeby choćby mieszkańcy południa nie musieli przyjeżdżać autem do centrum?
- 7 0
-
2021-06-27 22:54
Teraz mniej jeżdżę do centrum Gdańska....w ogóle
- 9 0
-
2021-06-27 23:02
Masakra (1)
Miasto powinno być przede wszystkim dla mieszkańców.
- 10 2
-
2021-06-28 05:24
Dokładnie a nie kierowców z wiosek pod Gdańskiem
- 2 4
-
2021-06-27 23:04
Przejście przy uniwersytecie (2)
A po co komu to przejście przy Uniwersytecie Medycznym? Będzie niepotrzebnie tamowało ruch na Zwycięstwa
- 14 7
-
2021-06-27 23:32
(1)
Po to, że ludzie chorzy nie mają jak dotrzeć do lekarza tym zaszczanym tunelem.
- 6 4
-
2021-06-28 05:21
On tego nie rozumiem to ameba umysłowa
- 5 2
-
2021-06-27 23:28
Żabi Kruk się przypomina
Od lat czekamy na obiecane przejście naziemne na skrzyżowaniu ul. Żabi Kruk i Podwale Przedmiejskie. Prosimy o spełnienie danych nam obietnic. Bardzo na to czekamy.
- 6 6
-
2021-06-27 23:36
Czyli kierowcy w dodatkowym podatku płacą za ruch pieszy i rowerowy i generują zysk dla komunikacji miejskiej
Podczas, gdy miejsca postojowe są coraz bardziej ograniczane, a drogi są w żałosnym stanie.
Przypomnę też, że w Polsce rolą komunikacji masowej jest generacja zysku, w przypadku miast tworzenie zysku dla miasta. Jak nie jest na plus to jest wielki płacz i wycinanie połączeń.
Taka ciekawostka - komunikacja miejska korzysta z paliwa, które ma bardzo dużo podatków w sobie. Mają za to ulgi (z akcyzy), czy płacą jak normalni ludzie? Tramwaje i kolej natomiast płacą za wypalanie węgla przez lata zaniedbań kolesi z koryta.
Jak mówi się, że SSP jest od zwiększenia rotacji miejsc i redukcji smogu, to kompletnie nawet nie o to chodzi, tylko o wpływy z podatków. A za niepoprawne gospodarowanie przestrzenią przez miasto wini się kierowców.- 15 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.