• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzy sposoby na odkorkowanie alei Havla

Maciej Naskręt
27 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Najdłuższa ulica w Trójmieście widziana z góry
Dojazd al. Havla do skrzyżowania z al. Armii Krajowej w Gdańsku. Dojazd al. Havla do skrzyżowania z al. Armii Krajowej w Gdańsku.

Przypominamy władzom Gdańska, że problem zakorkowanej al. Havla wciąż nie został rozwiązany. Przez dziewięć miesięcy, czyli od otwarcia alei, nikt nie kiwnął nawet palcem, by poprawić przepustowość największego skrzyżowania na Chełmie.



Poranne korki na al. Havla okiem naszego czytelnika

Aleja Vaclava Havla zobacz na mapie Gdańska, otwarta 23 grudnia 2011 r., miała być prezentem pod choinkę dla mieszkańców. Szybko okazało się, że choć jest to prezent wyczekiwany i bardzo drogi, to niespecjalnie trafiony. Jak tylko na aleję wjechały pierwsze auta, droga zaczęła się korkować. Gdy tylko pojechały tam pierwsze samochody, zakorkowały się dwa miejsca: skrzyżowanie z ul. Świętokrzyską oraz pas w stronę al. Armii Krajowej. O ile z pierwszym korkiem jakoś udało się wygrać, o tyle skrzyżowanie z ul. Łostowicką i al. Armii Krajowej wciąż się blokuje. Nie pomogło otwarcie w maju nowej linii tramwajowej - kierowcy nie przesiedli się do mało konkurencyjnej komunikacji zbiorowej. O jej problemach przeczytasz tutaj.

Stanie w porannych korkach niemal każdego dnia do al. Armii Krajowej jest wyjątkowo frustrujące, tym bardziej że przez dziewięć miesięcy nikt nie kiwnął nawet palcem, by poprawić przepustowość skrzyżowania na Chełmie.

Postanowiliśmy przypomnieć władzom Gdańska, jakie zmiany należy wprowadzić , by ruch na splocie al. Havla, ul. Łostowickiej i al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska odbywał się sprawniej.

Drogowcy powinni umożliwić skręt w prawo ze środkowego pasa al. Havla. Drogowcy powinni umożliwić skręt w prawo ze środkowego pasa al. Havla.
Propozycja nr 1. Najpierw spróbujmy wytyczyć dodatkowy - środkowy - pas do skrętu w prawo z al. Havla. Podobna organizacja ruchu obowiązywała w okresie budowy tej alei w 2011 r.. Kierowcy mogli wtedy dogodnie zjeżdżać w nitkę al. Armii Krajowej wiodącej do centrum Gdańska.

Wykonanie tego udogodnienia wymaga wymalowania dodatkowych znaków poziomych i wykonania poprawki na znaku informującym o kierunkach jazdy z poszczególnych pasów. Niewykluczone jest też poprawienie programu sygnalizacji świetnej.

Minusem tego rozwiązania byłoby jednak zablokowanie ruchu z al. Havla do ul. Łostowickiej. Kierowcom jadącym z południa Gdańska w kierunku Moreny trudniej byłoby dostać się do skrzyżowania. Ich dotychczasowy środkowy zastawiałyby samochody jadące do centrum Gdańska.

Należy rozważyć poszerzenie lewoskrętu w al. Armii Krajowej. Miejsce do tego jest, ale przeszkadzają podziemne sieci. Należy rozważyć poszerzenie lewoskrętu w al. Armii Krajowej. Miejsce do tego jest, ale przeszkadzają podziemne sieci.
Propozycja nr 2. Nieco droższym usprawnieniem ruchu na największym skrzyżowaniu w dzielnicy Chełm byłoby dobudowanie dodatkowego pasa lewoskrętu dla pojazdów jadących w relacji al. Havla - Obwodnica Trójmiasta.

Obecnie jeden pas lewoskrętu na skrzyżowaniu szybko zatyka się. Mimo zielonego światła, kierowcy nie mogą wjechać na wypełniony pojazdami pas. Sznur samochodów odkłada się na dwupasmowej nitce al. Havla. Rozbudowa lewoskrętu zapewniłaby więcej miejsca na skrzyżowaniu i tym samym usprawniłaby opuszczanie al. Havla także w kierunku ul. Łostowickiej.

Minusem jest jednak duży koszt robót. Z naszych ustaleń wynika, że należałoby przynajmniej przebudować podziemne sieci techniczne. Koszt tego przedsięwzięcia prawdopodobnie oscylowałby w granicach 2 mln zł.

Estakady nad ul. Łostowicką. To marzenie wielu kierowców z południa Gdańska. Budowa północnego obiektu odkorkowałaby z pewnością al. Havla i al. Armii Krajowej. Estakady nad ul. Łostowicką. To marzenie wielu kierowców z południa Gdańska. Budowa północnego obiektu odkorkowałaby z pewnością al. Havla i al. Armii Krajowej.
Propozycja nr 3 Ostatnim, najlepszym, ale i najdroższym ratunkiem przed problemami kierowców na al. Havla i jednocześnie na al. Armii Krajowej byłaby budowa estakad nad skrzyżowaniem z ul. Łostowicką. Taka inwestycja pochłonęłaby od 15 do 30 mln zł. Budowa wiaduktu północnego mogłaby pochłonąć 15-20 mln zł. Dwa obiekty pochłonęłyby ok. 30 mln zł. To i tak stosunkowo niewiele, a spora część robót została już wykonana wcześniej, właśnie z myślą o takiej inwestycji: usunięto kolizję z siecią energetyczną, wykupiono grunty pod nową estakadę, a także wykonano nasypy w pasie zieleni al. Armii Krajowej od strony Chełmu.

Co kierowcy uzyskaliby, gdyby miasto zdecydowało się wyłącznie na budowę jednego, północnego wiaduktu? Po pierwsze dłuższe zielone światło jadąc od strony al. Havla w kierunku Obwodnicy Trójmiasta. Po drugie zniknęłyby korki tworzące się popołudniami przed ul. Łostowicką, na Armii Krajowej w kierunku obwodnicy. Choć skrzyżowanie z jedną estakadą wyglądałoby nieco dziwnie, byłoby dobrym lekarstwem na zatory.

Co dałyby kierowcom dwie estakady nad ul. Łostowicką? Korki zniknęłyby na dobre z al. Havla i al. Armii Krajowej. Problem w tym, że obciążone zostałyby wtedy sąsiednie węzły. Chodzi tu przede wszystkim o Węzeł Groddecka zobacz na mapie Gdańska. Samochody jadące bez zatrzymania w kierunku centrum utykałyby już w korku na wysokości ul. Na zboczu zobacz na mapie Gdańska. Mogłoby dojść także do zakorkowania rozbudowanego w zeszłym roku skrzyżowania ul. Łostowickiej i ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska. Okazałoby się, że trzeba wtedy wznosić kolejną estakadę właśnie nad ul. Kartuską.

Opinie (292) ponad 10 zablokowanych

  • Poważnie? Korki znikną?

    "Problem w tym, że obciążone zostałyby wtedy sąsiednie węzły"... Pan Naskręt idzie w dobrym kierunku. Wnioski? Zbudujmy estakady na kolejnych i następnych skrzyżowaniach. Zlikwidujmy przejścia dla pieszych - to jest zmora ! I jeszcze rowerzystów - szczególnie tych w obcisłych gaciach.

    • 1 0

  • ehh

    Najpierw robic jak najtaniej, a potem zastanawiac sie, jak poprawic to, co od poczatku moglo byc dobrze rozwiazane. Estakady sa potrzebne, obie. I to nie tylko na ze wzgledu na mieszkancow Chelmu i okolic stojacych w korkach. Tam stoja tez inni, ktorzy chca dojechac z centrum do obwodnicy i potem do autostrady. Po drugie - zeby sie moc przesiasc na komunikacje miejska, trzeba moc gdzies zaparkowac. Nie kazdy ma przystanek 5 minut na piechote od domu. A o P&R to w Gdansku chyba nikt do tej pory nie slyszal...

    • 2 0

  • Korki zniknęłyby na dobre z al. Havla i al. Armii Krajowej. Problem w tym, że obciążone zostałyby wtedy sąsiednie węzły. (3)

    Niestety tak o już jest, ale pytanie brzmi... Dlaczego by tego nie zrobić??
    Przynajmniej wylot z Havla byłby odkorkowany w kierunku obwodnicy oraz moreny gdzie duża część ruchu też odeszła po przebudowie Łostowickiej.
    Lokalizacja aż się prosi o budowę wiaduktów, tak samo jak się prosi o wybudowanie nitki szybkiego tramwaju łączącego te odległe dzielnice w okolicy Karczemek.
    Dawniej tak właśnie planowano zrobić, ale nowa władza woli budować "betonowe statki" w stoczni niż sprawnie komunikować nowe dzielnice.

    • 19 1

    • moim zdaniem ostatnia rzecza jaka powinni robic to "sprawnie komunikowac nowe dzielnice" (2)

      Zabudowa w centrum powinna sie zageszczac i miasto powinno sie koncentrowac na ulatwieniu inwestycji w centrum. W miescie sa tysiace hektarow nieuzytkow, ruin wszelkiego rodzaju, porzuconych ogrodkow dzialkowych itp, wiec nie trzeba budowac niczego za obwodnica. Ulatwiajac dojazd z obrzezy wydajemy grube miliony na to, zeby ludzie zameldowani poza Gdanskiem (i placacy tam podatki) mieli wygodny dojazd do pracy. Gdansk i Gdanszczanie na tym nic nie zyskuja.

      • 4 3

      • Tyle, że nowe dzielnice płacą podatki do Gdańska (1)

        Tu nikt nie mówi o ułatwieniach dla skrzyżoania na obwodnicy, a miejsca będącego w bardzo małej odległości do centrum. Jazda autem poza szczytem zajmuje maksymalnie ok 5min. Więc nie pisz tu bzdur.

        Co ty nazywasz centrum? Znając życie mówisz o Zaspie i Przymorzu, to muszę Ciebie zmartwić masz dalej do centrum niż my.

        • 3 0

        • pudlo ... Zaspa i Przymorze jako centrum ?

          To albo musi pisac ktos przyjezdny, albo smarkaty. Ja pamietam jak tam jeszcze biegaly kuropatwy i zajace, wiec w zyciu bym tych dzielnic tak nie nazwal. ;)
          Centrum to moze byc wszystko w promieniu kilku km od Srodmiescia i Wrzeszcza, przy czym Srodmiescie zdecydowanie wiekszy "ciezar" powinno miec. To oznacza, ze wszelkie dzielnice jak Olszynka, Orunia, tereny postoczniowe .. .powinny byc zagospodarowywane jako bliskie otoczenie centrum i tam powinny byc przeprowadzone rewitalizacje, tam doinwestowana infrastruktura wszelkiej masci.

          • 0 0

  • koszta się nie liczą w przypadku ECS, prawda? (20)

    a odwiedzać bedą emeryci z niemiec, jako koljny punkt wycieczki po westerplatte i starówce.

    oczekuję zmian na najwyższych stanowiskach władz Gdańska. DOŚĆ TEGO!

    • 257 28

    • (5)

      Oby chociaż dla tych emerytów z niemiec były odpowiednie (wysokie) ceny biletów :D
      Oczekuje że jako obywatel Polski i mieszkaniec Gdańska wstęp będę miał tam za free... w końcu i tak płace za budowę tego żelbetonowego schronu z podatków.

      • 18 2

      • z tego, co kojarzę (1)

        płacisz tyle samo, co mieszkaniec Krakowa. Pieniądze pochodzą z ministerstwa Kultury (choć mogę się mylić - może być to inne ministerstwo).

        Inna sprawa, że jeśli nie będzie na siebie zarabiać utrzymanie padnie prawdopodobnie na Gdańsk.

        • 4 3

        • z ministerstwa owszem, ale Gdansk bezposrednio tez doklada

          Wiec ci z Krakowa placa raz, a my podwojnie.

          • 3 1

      • (1)

        nie tylko płacisz ale co roku będziesz dopłacał bo już wiadomo że zysku z ECSu nie będzie. Chociaż mógłby być gdyby nie wysokie zarobki dla pracowników. Średnia pensja ma być 8000 netto.

        • 14 2

        • bo tu nie o zysk chodzi,a o stanowiska dla swoich

          -ciepła posadka na stare latka,zero odpowiedzialności,sam.służbowy,laptopik i za nic nie odpowiadać-ciekawe dlaczego tyle kasy nie inwestuje się w np.w parkingi ? by dać swoim stanowisko parkingowego ? hehe....

          • 10 1

      • Ja tam nie pójdę choćby było za darmo - szkoda czasu na kłamstwa i manipulację.

        • 21 7

    • (3)

      Mamy XXI wiek, tylko estakady nad ul. Łostowicką!!!

      • 13 6

      • Estakada to budowano w XX. (1)

        W XXI zaprzestano budowy estakad w miastach.

        • 11 10

        • to moze usunmy tez te wybudowane

          w ten sposób wyprzedzimy europe

          • 2 0

      • XXI wiek, a nie lata 60. XX wieku

        Kopenhaga albo Moskwa - wybór należy do nas

        • 13 7

    • koszty a nie koszta

      !!!!

      • 1 3

    • I czwarty sposob - zamknac ta ulice, bedzie mniej korkow. (1)

      • 8 6

      • ...a tobie odłączyć internet

        -będzie mniej głupich wpisów

        • 13 0

    • (2)

      Budowanie kolejnych estakad jest bez sensu. Ludzie musza zaczac jezdzic komunikacja miejska i nalezy na to wydawac pieniadze, a nie na niekonczace sie wydatki na poszerzanie drog.
      Wiecej tramwajow, buspasow, lepszy tabor, wieksza czestotliwosc kursowania. A jak nie pomoze to oplaty za wjazd do centrum samochodem.
      Polacy maja zakodowane, ze autobus jest dla biedakow, musza sie pokazac w aucie. Trzeba to zmienic.

      • 13 17

      • jeżdżą - ale jest już tłoczno i drogo a tramwaje już w centrum się korkują, więcej upchać do nich się nie da

        • 4 1

      • Gadasz farmazony

        aby budować KOLEJNE estakady to trzeba je mieć - w gdansku 3 na krzyż estakady a ty marudzisz. aby budowac bus pasy musza być jakieś pasy które można wydzielić. A co mnie centrum obchodzi ( dla mnie można je zaorać) niech beda dojazdy do przedmieść - tam czasem nawet autobusy nie jeżdzą - więc jak bez samochodu??? Parkingi przy węzłach... policzyć ozna na palcach jednej ręki - wpierw trzeba nadrobić zapóźnienia cywilizacyjne a potem kombinować z innymi rzeczami

        • 9 5

    • zmian na co?

      na gorsze?

      • 1 2

    • W Gdańsku nie ma Starówki, tylko Główne Miasto.

      • 6 2

    • WIdać wyborcy się z tobą nie zgadzają...

      ...ciekawe czemu? Może jakąś alternatywę zaproponujesz?

      • 6 15

    • Następnym razem idź na wybory i zagłosuj!

      Następnym razem idź na wybory i zagłosuj!

      • 23 19

  • Estakada

    jedynym rozwiązaniem jest estakada. nie rozumiem nad czym tu debatować.

    • 1 1

  • rozwiązania

    Witam

    żadne z proponowanych w artykule rozwiązań nie usprawni ruchu w skali miasta, jedynie punktowo (o ile w ogóle:) problem tkwi nie w technologii i rozwiązaniach inżynieryjnych, a w partycypacji w ruchu i oderwaniu bezpośredniego przepływu zapłaty za usługę (płacą wszyscy - użytkują niektórzy)

    tzn. że koszt jeżdżenia po drodze jest nieadekwatny w stosunku do kosztu budowy tejże drogi, tj. poruszanie się ulicami jest relatywnie tańsze niż powinno. Skoro jeżdżenie samochodem jest tanie, to prawie wszystkich na to stać i drogi się korkują.

    to tak, jakby za pomocą rządowych dotacji wspierać obywateli chcących jeść łososia. rząd (czyli de facto my wszyscy) wykłada jakąś ilość pieniędzy i od dzisiaj łosoś w sklepie dla każdego chętnego kosztuje 5zł/kg. Każdy chce kupić, więc w szybkim tempie łosoś znika z półek. Część ludzi jest zadowolona, a pozostała część już nie bardzo, bo dla nich zabrakło towaru.

    Analogicznie pojawiają się korki, czyli brak "towaru" dla tych którzy chcieliby skorzystać z "promocji" - "rządowej przeceny"

    rozwiązania istnieją, a są one z goła zupełnie inne. to rozwiązania natury systemowej, a nie technicznej.

    pozdrawiam

    • 4 2

  • zalatuje marudzeniem i krótkowzrocznością

    Po 1 nie piszmy głupot typu - 1 osoba w samochodzie - taka jest rzeczywistość i ją należy zaakceptować, a nie gadać dla samego gadania.

    Co do Havla, fakt - korkuje się, ale jest o niebo lepiej niż było zanim Havla powstała. Rozwiązania które przedstawiła redakcja są fajne, ale uważam, że takie troszkę z czapki.
    Miasto ma plan rozbudowy, powstanie - Nowa Jabłoniowa, Małomiejska, Świętokrzyska, Warszawska, Bulońska i Unruga.
    Jeśli po ich realizacji dalej będzie problem na Havla, to można wrócić do tematu.
    Strasznie ludzie narzekają, a tak naprawdę miasto właśnie teraz zaczęło się rozwijać, po latach posuchy. Troszkę więcej zacznijmy dostrzegać plusów, bo minusy to zawsze się znajdzie.

    • 1 7

  • Prawoskręt ze środkowego pasa

    Codziennie rano mam wątpliwą przyjemność przemieszczać się Al. Havla na Armii Krajowej. Często ze środkowego pasa skręcam w prawo - jak to kiedyś było dozwolone - o tym że już nie jest przypomniała mi Policja za 250 + 5 punktów. Ale po oczekiwaniu przez jedną zmianę świateł by któryś z 98% Katolików zechciał mnie wpuścić na pas dla skręcających zdecydowałem się na taki manewr (nadmieniam że nie mam w zwyczaju wpychać się komuś przed maskę). Zjechałem ze skrzyżowania, zrobiłem miejsce dla następnych samochodów i dostałem mandat. Przywrócenie tego prawoskrętu raczej nie zblokuje wjazdu na Łostowicką - po zapaleniu zielonego światła Armii jest pusta i samochody po prostu będą znikały ze skrzyżowania - jeden warunek - zielone do jazdy na wprost musi być jednocześnie zielonym do skrętu w prawo.

    • 3 3

  • Trzeba latać samolotem, jak premier.

    Wtedy korków nie będzie.

    • 2 6

  • Czy to prawda, że BUDYŃ szkodzi ?

    Czy to prawda, że BUDYŃ szkodzi ?

    • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane