• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzy sposoby na odkorkowanie alei Havla

Maciej Naskręt
27 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Najdłuższa ulica w Trójmieście widziana z góry
Dojazd al. Havla do skrzyżowania z al. Armii Krajowej w Gdańsku. Dojazd al. Havla do skrzyżowania z al. Armii Krajowej w Gdańsku.

Przypominamy władzom Gdańska, że problem zakorkowanej al. Havla wciąż nie został rozwiązany. Przez dziewięć miesięcy, czyli od otwarcia alei, nikt nie kiwnął nawet palcem, by poprawić przepustowość największego skrzyżowania na Chełmie.



Poranne korki na al. Havla okiem naszego czytelnika

Aleja Vaclava Havla zobacz na mapie Gdańska, otwarta 23 grudnia 2011 r., miała być prezentem pod choinkę dla mieszkańców. Szybko okazało się, że choć jest to prezent wyczekiwany i bardzo drogi, to niespecjalnie trafiony. Jak tylko na aleję wjechały pierwsze auta, droga zaczęła się korkować. Gdy tylko pojechały tam pierwsze samochody, zakorkowały się dwa miejsca: skrzyżowanie z ul. Świętokrzyską oraz pas w stronę al. Armii Krajowej. O ile z pierwszym korkiem jakoś udało się wygrać, o tyle skrzyżowanie z ul. Łostowicką i al. Armii Krajowej wciąż się blokuje. Nie pomogło otwarcie w maju nowej linii tramwajowej - kierowcy nie przesiedli się do mało konkurencyjnej komunikacji zbiorowej. O jej problemach przeczytasz tutaj.

Stanie w porannych korkach niemal każdego dnia do al. Armii Krajowej jest wyjątkowo frustrujące, tym bardziej że przez dziewięć miesięcy nikt nie kiwnął nawet palcem, by poprawić przepustowość skrzyżowania na Chełmie.

Postanowiliśmy przypomnieć władzom Gdańska, jakie zmiany należy wprowadzić , by ruch na splocie al. Havla, ul. Łostowickiej i al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska odbywał się sprawniej.

Drogowcy powinni umożliwić skręt w prawo ze środkowego pasa al. Havla. Drogowcy powinni umożliwić skręt w prawo ze środkowego pasa al. Havla.
Propozycja nr 1. Najpierw spróbujmy wytyczyć dodatkowy - środkowy - pas do skrętu w prawo z al. Havla. Podobna organizacja ruchu obowiązywała w okresie budowy tej alei w 2011 r.. Kierowcy mogli wtedy dogodnie zjeżdżać w nitkę al. Armii Krajowej wiodącej do centrum Gdańska.

Wykonanie tego udogodnienia wymaga wymalowania dodatkowych znaków poziomych i wykonania poprawki na znaku informującym o kierunkach jazdy z poszczególnych pasów. Niewykluczone jest też poprawienie programu sygnalizacji świetnej.

Minusem tego rozwiązania byłoby jednak zablokowanie ruchu z al. Havla do ul. Łostowickiej. Kierowcom jadącym z południa Gdańska w kierunku Moreny trudniej byłoby dostać się do skrzyżowania. Ich dotychczasowy środkowy zastawiałyby samochody jadące do centrum Gdańska.

Należy rozważyć poszerzenie lewoskrętu w al. Armii Krajowej. Miejsce do tego jest, ale przeszkadzają podziemne sieci. Należy rozważyć poszerzenie lewoskrętu w al. Armii Krajowej. Miejsce do tego jest, ale przeszkadzają podziemne sieci.
Propozycja nr 2. Nieco droższym usprawnieniem ruchu na największym skrzyżowaniu w dzielnicy Chełm byłoby dobudowanie dodatkowego pasa lewoskrętu dla pojazdów jadących w relacji al. Havla - Obwodnica Trójmiasta.

Obecnie jeden pas lewoskrętu na skrzyżowaniu szybko zatyka się. Mimo zielonego światła, kierowcy nie mogą wjechać na wypełniony pojazdami pas. Sznur samochodów odkłada się na dwupasmowej nitce al. Havla. Rozbudowa lewoskrętu zapewniłaby więcej miejsca na skrzyżowaniu i tym samym usprawniłaby opuszczanie al. Havla także w kierunku ul. Łostowickiej.

Minusem jest jednak duży koszt robót. Z naszych ustaleń wynika, że należałoby przynajmniej przebudować podziemne sieci techniczne. Koszt tego przedsięwzięcia prawdopodobnie oscylowałby w granicach 2 mln zł.

Estakady nad ul. Łostowicką. To marzenie wielu kierowców z południa Gdańska. Budowa północnego obiektu odkorkowałaby z pewnością al. Havla i al. Armii Krajowej. Estakady nad ul. Łostowicką. To marzenie wielu kierowców z południa Gdańska. Budowa północnego obiektu odkorkowałaby z pewnością al. Havla i al. Armii Krajowej.
Propozycja nr 3 Ostatnim, najlepszym, ale i najdroższym ratunkiem przed problemami kierowców na al. Havla i jednocześnie na al. Armii Krajowej byłaby budowa estakad nad skrzyżowaniem z ul. Łostowicką. Taka inwestycja pochłonęłaby od 15 do 30 mln zł. Budowa wiaduktu północnego mogłaby pochłonąć 15-20 mln zł. Dwa obiekty pochłonęłyby ok. 30 mln zł. To i tak stosunkowo niewiele, a spora część robót została już wykonana wcześniej, właśnie z myślą o takiej inwestycji: usunięto kolizję z siecią energetyczną, wykupiono grunty pod nową estakadę, a także wykonano nasypy w pasie zieleni al. Armii Krajowej od strony Chełmu.

Co kierowcy uzyskaliby, gdyby miasto zdecydowało się wyłącznie na budowę jednego, północnego wiaduktu? Po pierwsze dłuższe zielone światło jadąc od strony al. Havla w kierunku Obwodnicy Trójmiasta. Po drugie zniknęłyby korki tworzące się popołudniami przed ul. Łostowicką, na Armii Krajowej w kierunku obwodnicy. Choć skrzyżowanie z jedną estakadą wyglądałoby nieco dziwnie, byłoby dobrym lekarstwem na zatory.

Co dałyby kierowcom dwie estakady nad ul. Łostowicką? Korki zniknęłyby na dobre z al. Havla i al. Armii Krajowej. Problem w tym, że obciążone zostałyby wtedy sąsiednie węzły. Chodzi tu przede wszystkim o Węzeł Groddecka zobacz na mapie Gdańska. Samochody jadące bez zatrzymania w kierunku centrum utykałyby już w korku na wysokości ul. Na zboczu zobacz na mapie Gdańska. Mogłoby dojść także do zakorkowania rozbudowanego w zeszłym roku skrzyżowania ul. Łostowickiej i ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska. Okazałoby się, że trzeba wtedy wznosić kolejną estakadę właśnie nad ul. Kartuską.

Opinie (292) ponad 10 zablokowanych

  • Najlepszym sposobem na lepszy Gdańsk będzie zmiana prezydenta miasta.

    Najlepszym sposobem na lepszy Gdańsk będzie zmiana prezydenta miasta.

    • 3 4

  • estakada (1)

    zaczynali to budować w szczerym polu, a zamiast od razu zrobić jak należy, to zrobili po je pier do lo ne skrzyżowanie z milionem świateł, zamiast estakady. dobrze, że mnie to nie ro bi, BO: nie mieszkam tam, nie jeżdzę samochodzem... ani autobusem... ani ....tylko na RO WE RZE. ZA DAAAAR MOOOO O O O O O :d

    • 4 4

    • koncówkę postu to siedząc "na tronie" pisałeś????

      • 0 0

  • najlepiej zakorkować inne to może Havla będzie przejezdna. he he he A tak naprawdę, skoro ul. Havla kończy się w polu przy rondzie na ujeścisku, i dalej odchodzą tylko drożyny i leśne dróżki to trudno żeby był zapieniony sprawny przejazd.

    • 2 2

  • Gratuluje nowego skrzyzowania z nadmiarowa sygnalizacją

    Śniezna z Marynarki Polskiej tez dostała luksus wielu strzałek i przestojów

    • 4 1

  • Wróżka mówiła,

    że wnet ceny mieszkań, ceny domów i ceny gruntów szybko spadną na ułamek aktualnych.

    • 2 2

  • (3)

    Do redakcji:
    Wzdłuż Havla jest tramwaj, więc jeśli komuś nie pasuje może się przesiąć - ja tak zrobiłem.
    A Ci co stoją w korku, niech przestaną podwozić swoje pociechy do szkół to problem zniknie. Ja do szkoły podstawowej chodziłem na piechotę - nie dość że chowacie życiowe niedojdy, to jeszcze marudzicie, że 15 minut spędzacie w samochodzie na własne życzenie.
    p.s. Za 30 mln to proponuje wybudować 20 Orlików lub kilka basenów, nawet pod gołym niebem. Sport to zdrowie!!

    • 8 13

    • zamiast orlikow to szkoly powinni budowac.

      • 2 0

    • Na Havla chcesz się przesiadać do tramwaju? A samochód gdzie zostawisz? Też na Havla? Nie widziałem tam nigdzie większego parkingu.

      • 5 1

    • zapomniałeś napisać że w południowych dzielnicach zapomniano o szkołach i przedszkolach. Jakoś nie odważyłbym się puścić mojej 6 letniej córki samej do ósemki na Chełmie z Ujesciska (bo tam jest mój rejon) - nie mówiąc o tym żeby mnie zaraz wezwali na do sądu rodzinnego za brak opieki

      • 4 1

  • Korek od Jabłoniowej (4)

    A przy okazji można by zając się porannym korkiem na WuZetce od strony Jabłoniowej. Dużo by pomogło przedłużenie lewoskrętu w Łostowicką. Tam pas jest wręcz gotowy.

    • 3 2

    • daje daje, bo... (1)

      tam jest tak, że samochody skręcające w lewo w Łostowicką bardzo wolno ruszają w korku bo za chwilę i tak muszą zachamować przed skrętem, w tym czasie auta za nimi które chciałyby jechać dalej prosto muszą jechać tak samo wolno jak one i przez to robią się bardzo duże odstępy między autami przejeżdżającymi skrzyżowanie na wprost i korek się wydłuża

      • 3 0

      • to jest niestety zmora naszych kierowców. Myślą że oszczędza trochę, a przez takiego samego jak oni stracą dużo więcej stojąc kolejne światła

        • 1 0

    • (1)

      lewoskręt powinien mieć długość tylko taką ile samochodów przejedzie na jednej zmianie świateł - dłuższy nic nie daje !!!

      • 0 2

      • oczywiście że daje, bo

        • 0 0

  • PROPOZYJCA NR 1 DO MODYFIKACJI (1)

    Po co zamieniać środkowy pas z jazdy prosto na jazdę w prawo? Ten pas z powodzeniem może służyć do tych dwóch celów, co więcej wielu kierowców już teraz notorycznie skręca ze środkowego pasa właśnie w prawo.
    Drugie rozwiązanie- usprawnić działanie świateł. Jazda aleją to koszmar- jadąc zgodnie z przepisami trzeba stać na wszystkich światłach. Co z zieloną falą?!

    • 5 4

    • fali brak

      pozostaje się tylko wkórwiać stojąc na czerwonym, czasami jade 30km/h i dojeżdzam do świateł, bo to zatrzymywanie - koszmar

      • 0 0

  • zjazd ze świętokrzyskiej w niepołomicką

    Ten lewoskręt to tragedia. Warto pomyśleć nad wydłużeniem pasa dla skręcających w lewo. Problemem jest też autobus, który po wyjeździe z przystanku skutecznie blokuje tor jazdy w lewo i prosto - może by przenieść tamtejszy przystanek. Generalnie to właśnie skrzyżowanie powoduje korek na świętokrzyskie popołudniami, może da się coś z tym zrobić....???

    • 2 1

  • (1)

    wykwaterowac przymusowo wszystkich z gd poludnie pod kartuzy i po klopocie

    • 6 9

    • wykwaterowac wszystkich takich "medrcow" z kraju;]
      bez obrazy, ale pod woda jeszcze domow nie buduja normalnie

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane