• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzy sposoby na odkorkowanie alei Havla

Maciej Naskręt
27 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Najdłuższa ulica w Trójmieście widziana z góry
Dojazd al. Havla do skrzyżowania z al. Armii Krajowej w Gdańsku. Dojazd al. Havla do skrzyżowania z al. Armii Krajowej w Gdańsku.

Przypominamy władzom Gdańska, że problem zakorkowanej al. Havla wciąż nie został rozwiązany. Przez dziewięć miesięcy, czyli od otwarcia alei, nikt nie kiwnął nawet palcem, by poprawić przepustowość największego skrzyżowania na Chełmie.



Poranne korki na al. Havla okiem naszego czytelnika

Aleja Vaclava Havla zobacz na mapie Gdańska, otwarta 23 grudnia 2011 r., miała być prezentem pod choinkę dla mieszkańców. Szybko okazało się, że choć jest to prezent wyczekiwany i bardzo drogi, to niespecjalnie trafiony. Jak tylko na aleję wjechały pierwsze auta, droga zaczęła się korkować. Gdy tylko pojechały tam pierwsze samochody, zakorkowały się dwa miejsca: skrzyżowanie z ul. Świętokrzyską oraz pas w stronę al. Armii Krajowej. O ile z pierwszym korkiem jakoś udało się wygrać, o tyle skrzyżowanie z ul. Łostowicką i al. Armii Krajowej wciąż się blokuje. Nie pomogło otwarcie w maju nowej linii tramwajowej - kierowcy nie przesiedli się do mało konkurencyjnej komunikacji zbiorowej. O jej problemach przeczytasz tutaj.

Stanie w porannych korkach niemal każdego dnia do al. Armii Krajowej jest wyjątkowo frustrujące, tym bardziej że przez dziewięć miesięcy nikt nie kiwnął nawet palcem, by poprawić przepustowość skrzyżowania na Chełmie.

Postanowiliśmy przypomnieć władzom Gdańska, jakie zmiany należy wprowadzić , by ruch na splocie al. Havla, ul. Łostowickiej i al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska odbywał się sprawniej.

Drogowcy powinni umożliwić skręt w prawo ze środkowego pasa al. Havla. Drogowcy powinni umożliwić skręt w prawo ze środkowego pasa al. Havla.
Propozycja nr 1. Najpierw spróbujmy wytyczyć dodatkowy - środkowy - pas do skrętu w prawo z al. Havla. Podobna organizacja ruchu obowiązywała w okresie budowy tej alei w 2011 r.. Kierowcy mogli wtedy dogodnie zjeżdżać w nitkę al. Armii Krajowej wiodącej do centrum Gdańska.

Wykonanie tego udogodnienia wymaga wymalowania dodatkowych znaków poziomych i wykonania poprawki na znaku informującym o kierunkach jazdy z poszczególnych pasów. Niewykluczone jest też poprawienie programu sygnalizacji świetnej.

Minusem tego rozwiązania byłoby jednak zablokowanie ruchu z al. Havla do ul. Łostowickiej. Kierowcom jadącym z południa Gdańska w kierunku Moreny trudniej byłoby dostać się do skrzyżowania. Ich dotychczasowy środkowy zastawiałyby samochody jadące do centrum Gdańska.

Należy rozważyć poszerzenie lewoskrętu w al. Armii Krajowej. Miejsce do tego jest, ale przeszkadzają podziemne sieci. Należy rozważyć poszerzenie lewoskrętu w al. Armii Krajowej. Miejsce do tego jest, ale przeszkadzają podziemne sieci.
Propozycja nr 2. Nieco droższym usprawnieniem ruchu na największym skrzyżowaniu w dzielnicy Chełm byłoby dobudowanie dodatkowego pasa lewoskrętu dla pojazdów jadących w relacji al. Havla - Obwodnica Trójmiasta.

Obecnie jeden pas lewoskrętu na skrzyżowaniu szybko zatyka się. Mimo zielonego światła, kierowcy nie mogą wjechać na wypełniony pojazdami pas. Sznur samochodów odkłada się na dwupasmowej nitce al. Havla. Rozbudowa lewoskrętu zapewniłaby więcej miejsca na skrzyżowaniu i tym samym usprawniłaby opuszczanie al. Havla także w kierunku ul. Łostowickiej.

Minusem jest jednak duży koszt robót. Z naszych ustaleń wynika, że należałoby przynajmniej przebudować podziemne sieci techniczne. Koszt tego przedsięwzięcia prawdopodobnie oscylowałby w granicach 2 mln zł.

Estakady nad ul. Łostowicką. To marzenie wielu kierowców z południa Gdańska. Budowa północnego obiektu odkorkowałaby z pewnością al. Havla i al. Armii Krajowej. Estakady nad ul. Łostowicką. To marzenie wielu kierowców z południa Gdańska. Budowa północnego obiektu odkorkowałaby z pewnością al. Havla i al. Armii Krajowej.
Propozycja nr 3 Ostatnim, najlepszym, ale i najdroższym ratunkiem przed problemami kierowców na al. Havla i jednocześnie na al. Armii Krajowej byłaby budowa estakad nad skrzyżowaniem z ul. Łostowicką. Taka inwestycja pochłonęłaby od 15 do 30 mln zł. Budowa wiaduktu północnego mogłaby pochłonąć 15-20 mln zł. Dwa obiekty pochłonęłyby ok. 30 mln zł. To i tak stosunkowo niewiele, a spora część robót została już wykonana wcześniej, właśnie z myślą o takiej inwestycji: usunięto kolizję z siecią energetyczną, wykupiono grunty pod nową estakadę, a także wykonano nasypy w pasie zieleni al. Armii Krajowej od strony Chełmu.

Co kierowcy uzyskaliby, gdyby miasto zdecydowało się wyłącznie na budowę jednego, północnego wiaduktu? Po pierwsze dłuższe zielone światło jadąc od strony al. Havla w kierunku Obwodnicy Trójmiasta. Po drugie zniknęłyby korki tworzące się popołudniami przed ul. Łostowicką, na Armii Krajowej w kierunku obwodnicy. Choć skrzyżowanie z jedną estakadą wyglądałoby nieco dziwnie, byłoby dobrym lekarstwem na zatory.

Co dałyby kierowcom dwie estakady nad ul. Łostowicką? Korki zniknęłyby na dobre z al. Havla i al. Armii Krajowej. Problem w tym, że obciążone zostałyby wtedy sąsiednie węzły. Chodzi tu przede wszystkim o Węzeł Groddecka zobacz na mapie Gdańska. Samochody jadące bez zatrzymania w kierunku centrum utykałyby już w korku na wysokości ul. Na zboczu zobacz na mapie Gdańska. Mogłoby dojść także do zakorkowania rozbudowanego w zeszłym roku skrzyżowania ul. Łostowickiej i ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska. Okazałoby się, że trzeba wtedy wznosić kolejną estakadę właśnie nad ul. Kartuską.

Opinie (292) ponad 10 zablokowanych

  • gdyby chociaż połowa samochodów

    jechała z 2 czy 3 pasażerami nie byłoby korków - a tak każdy jedzie sam - pozabierajcie sąsiadów i luz

    • 1 1

  • Armii Krajowej- Drogowa Wizytówka Gdańska ! Brakuje tylko estakdy nad Łostowicką-Havla (1)

    Na dzień dzisiejszy Armii Krajowej czyli trasa W-Z jest wizerunkowo wizytówką Gdańska, osobiście jeżdżę nią często w stronę lotniska - i od oddania ostatniego odcinka z prawdziwą przyjemnością!!!, jedyny słaby punkt trasy to węzeł Okopowa-Groddecka i skrzyżowanie z Łostowicką-Havla , o ile z pierwszym niewiele da się dziś zrobić?, to w drugim węźle aż się prosi by dokończyć tą trasę budując obie estakady nad rondem, myślę, że kasa się znajdzie trzeba tylko dobrze poszukać, a może znaleźć sponsora? np. w zamian za wieloletnią reklamę? Pozdrawiam niemarudzących.Pamiętajmy że już niedługo startuje TRISTAR!!!

    • 1 1

    • Estakadą bym jeszcze poczekał

      Bo nie zgodzę się, że z węzłem grodecka nic nie da się zrobić. A w momencie budowy nowego centrum śródmieście można zrobić sporo.

      Główne zmiany to usunięcie lewoskrętnego wiaduktu z okopowej w podwale. Zastąpienie zaś jej wiaduktem umożliwiającym jazdę na wprost w obie strony z AK do Podwala. Dzięki czemu uzyskamy 4 bezkolizyjne prawo skręty, które nie będą oczekiwały tak długo na swoją zmianę świateł. Lewo skręty także zyskałyby na tej zmianie, bo ruch na wprost nie uczestniczyłby już w ruchu kołowym. Jedynie stratny będzie ruch z Okopowej w Podwale, ale zmalał on na tyle, że nie będzie to aż tak odczuwalne. Ponadto pamiętać trzeba, że w podobnym okresie oddawany będzie także tunel pod martwą Wisłą, więc ten kierunek jeszcze bardziej straci na znaczeniu.

      Można by się pobawić jeszcze w wiadukt nad 3 maja, ale czy aby na pewno chcemy zmieniać też i ten widok, chyba nie za bardzo. Widok w okolicach Okopowej przyzwyczaił nas już wiekami do wiaduktu, więc zmiana by nie była aż tak zauważalna dla panoramy miasta.

      • 0 0

  • ESTAKADY (1)

    Estakada powinna byc od razu wybudowana nad kartuska i w ciagu Armii Krajowej. To co powstalo powinno istniec 20 lat temu.. chory kraj.

    • 2 1

    • tak podchodząc do sprawy

      Ciebie nie powinno być na tym świecie.

      • 0 0

  • :-)

    Takich mamy inżynierów co takie buble produkują :-)
    Zaorać albo postawić zakaz jazdy samochodem :-), jak ludki będą jeździć rowerami to może nie będzie korków :-)
    Tak naprawę to powinni zakazać budować w południowych dzielnicach, tyle jeszcze dziur w centrum. :-)
    :-) :-)

    • 1 1

  • trzeba usunąć zbędne światła dla tramwajów, skrócić czas ich przejazdu

    to część kierowców się przesiądzie na tramwaj i zmniejszą się korki.

    • 0 1

  • Estakada

    Po co te gadki i tak trzeba wybudować estakadę, potem drugą i kolejną, może w końcu pojedziemy płynnie.

    • 2 1

  • jest dużo samochodów, to są korki (13)

    odkorkuje się na Havla, powstaną w innym miejscu. Korków nie tworzą drogi, ale skrzyzowania. Proste prawa fizyki, więc nie łudźcie się że kiedykolwiek korki znikną.

    • 54 26

    • a nawet nie skrzyżowania, (11)

      a samochody. Wszystkie propozycje to tylko redystrybucja tych korków w inne miejsca, kosztowna, a dodatkowo zmierzające do uprzykrzenia i przedłużenia drogi pieszym i rowerzystom

      • 9 11

      • starczy przesiąść się na komunikację miejską (6)

        sama przesiadłam się ponad rok temu i choć samochód mam, to używam tylko gdy potrzebuję przewieźć coś czego nie udźwignę, pojechać w kilka osób itp. Oszczędności w portfelu są OGROMNE. Dziwi mnie, że tak wielu mieszkańcow naszego miasta jest wrogami własnych portfeli i wszędzie jeździ samochodem. Przeważnie jednoosobowo wożąc powietrze

        • 6 5

        • skąd te OGROMNE oszczędnosci ??!! (3)

          bilet z Chełmu do centrum 3zł w jedną stronę a odległość 3km. W dwie strony tramwajem zapłacę 6zł a samochodem spokojnie dojadę na 1l paliwa. Oszczędzam tylko jak pójdę na pieszo.

          • 1 1

          • + amortyazacja samochodu :) (1)

            w sumie duzej róznicy nie ma niedługo paliwo tez bedzie za 6 zł / litr

            • 1 1

            • Jeżeli liczysz, że auto jest tylko do pracy to tak

              Jeżeli i tak musisz mieć auto, aby je używać dla innych celów niż dojazd do pracy, to amortyzacja nie może być liczona.

              Jeżeli jeździsz KM, a masz auto to pamiętaj, aby sobie też doliczyć amortyzację, jeżeli liczysz ją dla ludzi dojeżdżających.

              • 0 0

          • bilet sieciowy daje większe oszczędności

            o tym nie pomyślałeś? Jest jeszcze opcja rower - bardzo tania.

            • 0 0

        • na czym oszczędzasz ?? dojazd tramwajem drożej wychodzi niż autem - chyba ze masz znizki

          • 1 2

        • Masz dostęp do tramwaju to powiedzmy jest OK. Ale gdy masz tylko autobus, który i tak sterczy w korku? Jedyna oszczędność jest na paliwie, bo czas marnujesz tak samo jak jadąc autem.

          • 2 1

      • (1)

        Redystrybucja - ponowny transfer dochodu, majątku lub nieruchomości od jednego podmiotu do drugiego spowodowane przez odpowiedni mechanizm społeczny. Redystrybucja polega na "oddaniu" społeczeństwu środków pobranych przy pomocy np. podatków i przeznaczeniu tych pieniędzy na powszechną opiekę medyczną, szkolnictwo, sądownictwo, armię czy służby porządkowe. Redystrybucja może dotyczyć wszelkich podmiotów prawa, zarówno osób jaki i organizacji np. spółek, fundacji.
        Redystrybucja korków????? Po raz kolejny widać że jazda na rowerze i czytanie pseudoekologicznych ulotek wpływa na zanik szarych komórek. Udaj się do lekarza ale nie miej zbyt wiele nadziei.

        • 6 10

        • to, że ekonomia

          jest dziedziną, gdzie najczęściej się tego słowa używa, nie jest ona jedyną. to słowo oznacza tylko i wyłącznie 'ponowny podział'. choć odnosi się raczej do rzeczy i przedmiotów (bądź pojęć naukowych) nie oznacza to wyłączności na ekonomię. choć naciągany, kontekst użyty przez 'realistę' wydaje się być poprawny i zrozumiały. nie zmieni tego Twój (czy wikipedii, która nie zawsze jest najlepszym źródłem informacji) brak znajomości innych znaczeń tego słowa.
          Za to z realistą się nie zgadzam, bo 1) pieszych tam niewiele 2)rowerzystom nijak nie przeszkodzi, prędzej pomoże 3) owe 'rozdystrybuowane' korki (raczej samochody) będą mniejsze w kilku różnych miejsca, niż w tym jednym- a to ma znaczenie zawsze gdy droga jest przynajmniej dwupasmowa.

          • 1 2

      • Pytania do p.realisty: (1)

        1) W jaki sposób dobudowanie drugiego pasa do skrętu (Wariant II) uprzykrzy życie rowerzystom i pieszym?
        2) Które inne skrzyżowania zakorkują się po rozbudowie, skoro z tego pasa skręca się w drogę, z której zjeżdża się na kilku węzłach, a obecnie na jednej zmianie świateł przejeżdża około 6 pojazdów?

        • 6 1

        • Nie liczyłbym Konan na jakąkolwiek odpowiedź od człowieka, który w postach bredzi o "redystrybucji korków".
          Istnieje taki stary dowcip: rozmawiają dwaj politycy i jeden mówi "fama głosi, że używasz słów, których znaczenia nie rozumiesz". Na to drugi odpowiada "powiedz famie że jest głupi i vice wersal".

          • 1 1

    • a korki na świętokrzyskiej ? Niech ktoś zacznie myśleć ... rondo na Łódzkiej nie musiałoby nawet mieć świateł gdyby kierowcy potrafili jeździć po rondach i umieć ustępować czasem komuś drogę.

      • 3 0

  • Rok szkolny i korki

    Wraz z rozpoczęciem roku są korki , Może ktoś by wkońcu pomyślałby o ekranach ? mam dość słuchania hałasu od tramwaju oraz Armii krajowej i havla. Szczególnie w nocy i wieczorem

    • 0 1

  • dość -

    dożywotniego budynia !!!

    • 2 3

  • popieram

    Jeszcze można zlikwidować przystanek na środku skrzyżowania ,i przestawić za skrzyżowanie ,wtedy autobus nie będzie tamował ruchu wjeżdżającym z Hawla w Armii Krajowej. A ten ktoś kto ustawia światła powinien jeździć cały dzień dookoła tego skrzyżowania ,może wtedy wymyśliłby coś sensownego ,bo jak z Hawla zapala się zielone to na zjeżdzie w Armii jest czerwone i odwrotnie . Jak stoję rano w korku to szlak mnie trafia widząc taką bezmyślność pseudo inżynierów

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane