• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzywagonowy tramwaj wraca na tory

Krzysztof Koprowski
22 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 

Skład został utworzony z wagonów 1349, 1350, 1346, z czego tylko pierwszy posiada kabinę motorniczego.


Po kilku latach przerwy na gdańskie torowiska ponownie wyjedzie trzywagonowy skład tramwajowy. Dzięki temu w tramwajach linii 8 w godzinach szczytu będzie panował nieco mniejszy ścisk. Jednocześnie skład będzie atrakcją dla miłośników komunikacji miejskiej przed całkowitym wycofaniem z ruchu "stopiątek".



Czy w Gdańsku powinny być dłuższe tramwaje?

Jeszcze niedawno tzw. trójskłady były codziennym widokiem na gdańskich torach. Trzy wagony Konstal 105Na łączono na potrzeby obsługi linii m.in. 2, 6, 8, 10, 12, a po 2010 r. już tylko okazjonalnie do obsługi tzw. linii cmentarnych.

"Stopiątki", choć są przestarzałymi konstrukcjami, pozbawionymi niskiej podłogi i klimatyzacji, należą do najbardziej pojemnych tramwajów. Trzywagonowy skład jest w stanie pomieścić ok. 363 pasażerów. Dla porównania, Pesa Swing przewiezie jednorazowo nie więcej niż ok. 245 osób, Pesa Jazz Duo - 207 osób, a tramwaj typu N8C - 213 osób.

I to właśnie zapotrzebowanie na tabor o dużej zdolności przewozowej - szczególnie w sezonie letnim - jest jedną z przyczyn sformowania jednego trzywagonowego tramwaju do obsługi linii 8, kursującej na trasie Jelitkowo zobacz na mapie Gdańska - Stogi Pasanil zobacz na mapie Gdańska (Plaża zobacz na mapie Gdańska) przez Przymorze - Zaspę.

Tramwaj będzie skierowany do obsługi linii 8. Tramwaj będzie skierowany do obsługi linii 8.
- Po różnych zdarzeniach drogowych, w których uszkodzeniu uległy pierwsze wagony w składach podwójnych "stopiątek", pozostały nieużytkowane drugie wagony, pozbawione kabin motorniczego. Stąd pomysł, aby wykorzystać je do obsługi pasażerskiej w dłuższych, ok. 42-metrowych składach. Niestety niewielka liczba "wolnych" wagonów [Gdańsk w ostatnich latach sukcesywnie kasuje wysłużone tramwaje - dop. red.] nie pozwala na utworzenie więcej niż jednego "potrójniaka" - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego ds. przewozów.
W ubiegłym tygodniu dokonano przejazdu technicznego nowym - starym tramwajem. Zgodnie z przypuszczeniami największym problemem okazała się obsługa niedawno zmodernizowanych przystanków, które postanowiono skrócić podczas przebudowy - m.in. Brama Żuławska zobacz na mapie Gdańska oraz Kliniczna Szpital zobacz na mapie Gdańska.

- Ponieważ część przystanków jest za krótka, z przyczyn bezpieczeństwa czwarte drzwi w ostatnim wagonie będą zablokowane na stałe i nie będzie można z nich korzystać. Na drzwiach tych zostanie umieszczona stosowna informacja - informuje Zomkowski.
Ze względu na skrócenie przystanków podczas ich modernizacji, ostatnie drzwi w tramwaju będą zablokowane. Na drzwiach pojawi się stosowna informacja dla pasażerów. Ze względu na skrócenie przystanków podczas ich modernizacji, ostatnie drzwi w tramwaju będą zablokowane. Na drzwiach pojawi się stosowna informacja dla pasażerów.
"Potrójniak" będzie kursował od najbliższej środy (24 maja) do czasu rozpoczęcia remontu torów na Stogach, co jest planowane pod koniec tego roku. Będzie to przypuszczalnie ostatnia okazja, by sfotografować taki skład przed całkowitym wycofaniem "stopiątek" z ruchu liniowego w najbliższych latach - po zakupie i wprowadzeniu do ruchu 15-30 całkowicie nowych tramwajów.

Wstępnie planowane godziny odjazdu trójskładu 105Na z pętli Jelitkowo: 04:56, 07:11, 09:36, 12:07, 14:41, 17:01, z pętli Stogi Plaża: 08:21, 10:49, 18:05, z pętli Stogi Pasanil: 06:03, 13:26, 15:51. Tramwaj będzie kursował tylko w dni powszednie od poniedziałku do piątku.

Materiał archiwalny z 2015 r.

Transport na złom wysłużonych tramwajów 105Na.

Trzywagonowe tramwaje już na torach (21 opinii)

fot. Michał Brancewicz / facebook.pl/Trójmiejska Komunikacja Miejska i inne ciekawostki

W Gdańsku pojawiły się pierwsze potrójne składy Konstal 105Na, które jednorazowo mogą przewieźć nawet 363 pasażerów. Ostatnie drzwi w ostatnim składzie są zablokowane, bo niektóre z przystanków na których się zatrzymuje tramwaj są zbyt krótkie.
fot. Michał Brancewicz / facebook.pl/Trójmiejska Komunikacja Miejska i inne ciekawostki

W Gdańsku pojawiły się pierwsze potrójne składy Konstal 105Na, które jednorazowo mogą przewieźć nawet 363 pasażerów. Ostatnie drzwi w ostatnim składzie są zablokowane, bo niektóre z przystanków na których się zatrzymuje tramwaj są zbyt krótkie.
Zobacz więcej

Miejsca

Opinie (234) 4 zablokowane

  • Tylko w dni powszednie???

    Toć łączy dwie plaże, w lecie powinien kursować przede wszystkim w weekendy

    • 7 0

  • "Ponieważ część przystanków jest za krótka, z przyczyn bezpieczeństwa czwarte drzwi w ostatnim wagonie będą zablokowane na (2)

    Brawo, przed remontami każdy przystanek był wystarczając długi aby taki trzy wagonowy skład się zmieścił. W czasie remontu szkoda było kasy na te 5 metrów więcej i teraz takie kwiatki.

    Wnętrze 105-tek uważam za najlepiej rozplanowane ze wszystkich modeli. Mniej miejsc siedzących za to szerokie przejścia i pojemniejsze.

    • 8 0

    • Albo niska podłoga albo szerokie przejścia.

      • 0 1

    • A do tramwaju wsiadasz jak po drabinie.

      • 0 1

  • Trójwagonowe tramwaje już były. Jednak je wycofano. (1)

    Czy ktoś pamięta dlaczego wycofano? Chodziło o dużą ilość wypadków. Motorniczy słabo widzi przez lusterko drzwi trzeciego, ostatniego wagonu. Zdarzało się, że drzwi przycięły kogoś podczas wysiadania a następnie tramwaj ciągnął przytrzaśniętą osobę. Było kilka takich wypadków, które zakończyły się tragicznie. Dlatego zrezygnowano z tego rozwiązania, choć dawniej było bardzo powszechne.
    Powrót do tego rozwiązania to błąd. Lepiej zwiększyć częstotliwość kursowania.

    • 4 5

    • a) ostatnie "niewidoczne" drzwi trzeciego wagonu będą nieczynne
      b) w innych miastach, np. Krakowie nie ma z tym problemu.

      • 5 1

  • To dopiero... (1)

    ...będzie łoskot.
    Czy miasto wyremontuje tory dopiero jak zaczną z nich wypadać te zabytki?

    • 6 1

    • A po co? Przecież linia na Stogi jest najbardziej klimatyczną w Gdańsku. Ja tam nie odczuwam dyskomfortu jadąc trójką czy ósemką

      • 5 0

  • A na łąkowej stoi jako "zabytek" :D

    śmiechu warte

    • 4 0

  • Moim zdaniem jest to wynikiem tego, że

    Po ostatnich kolizjach pozostały doczepy, których nie ma co ciągnąć.

    • 3 0

  • Geniusze z ZTM

    Zgodnie z przypuszczeniami największym problemem okazała się obsługa niedawno zmodernizowanych przystanków, które postanowiono skrócić podczas przebudowy - m.in. Brama Żuławska oraz Kliniczna Szpital .

    • 6 0

  • Linia 8 (1)

    Czyli jeszcze więcej awarii, duchoty. Linia 8 od dawna była najbardziej zaniedbana, a teraz jeszcze to. Mają pasażerów w d... Ale mam rozwiązanie, poście więcej nowych, klimatyzowanych pojazdów w godzinach szczytu na linii 8 i już.

    • 1 5

    • Spoko fajna_Haniu poczekaj aż remont torów na Stogach skończą to będą nowe i z klimatyzacją;)

      • 1 1

  • w latach 90-tych a dokładnie w 94 był tramwaj

    biały z czerwonym napisem panasonic na każdym wagonie a wagonów było 5 :D

    • 1 0

  • NIE !!!! Już było dobrze, gdy te złomy niewygodne i hałaśliwe zniknęły ze Stogów!!!!!!!

    Żadna atrakcja - przybysze tylko z nas się śmieją, że taki złomy jeżdżą!!!

    • 3 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane