• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak może wyglądać tunel pod Motławą?

Szymon Zięba
6 czerwca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (196)
Tunel miałby "tchnąć życie" w okolicę przedłużenia ul. Nowej Wałowej. Międzynarodowe środowisko architektów przedstawiło różne propozycje na inwestycję. Tunel miałby "tchnąć życie" w okolicę przedłużenia ul. Nowej Wałowej. Międzynarodowe środowisko architektów przedstawiło różne propozycje na inwestycję.

Tunel pod Motławą - jak może wyglądać? Gdańsk był gospodarzem międzynarodowych warsztatów dla młodych planistów i inżynierów, których tematem było wypracowanie rozwiązań dotyczących przejścia tunelowego pod MotławąMapka w ciągu planowanego przedłużenia ul. Nowej Wałowej. Sprawdziliśmy, jakie wnioski wyciągnięto ze spotkania.






Tunel pod Motławą



Podobają ci się wizje architektów na tunel pod Motławą i Młode Miasto?

O budowie tunelu, który zepnie brzegi Motławy dla tramwajów, samochodów i rowerzystów, mówi się już niemal od dekady. Plany tej inwestycji są coraz poważniejsze. Przejście pobiegnie przedłużona ul. Nowa Wałowa, która połączy Młode Miasto z wyjazdem na Warszawę.Mapka

Swoją wizję na to, jak tunel może wyglądać i co może dać Młodemu Miastu, przedstawili architekci z europejskich firm projektowych oraz osoby reprezentujące zagraniczne uczelnie wyższe. Zorganizowane przez Gdańsk warsztaty pozwoliły na określenie możliwych rozwiązań w zakresie kształtowania atrakcyjnych przestrzeni publicznych na powierzchni terenu ponad planowanym tunelem pod Motławą.

Prezentacja architektów w języku angielskim



- Chodziło nam o to, aby nie był to (jak to zazwyczaj bywa) betonowy plac lub też wielkopowierzchniowy trawnik. W szczególności wypracowano propozycje rozwiązań przestrzennych, podkreślających szczególną tożsamość miejsca oraz możliwości powiązania kształtowania przestrzeni publicznej z doświetleniem przestrzeni tunelu światłem dziennym. Wskazano także na możliwości potencjalnej zabudowy tych przestrzeni małokubaturowymi obiektami obejmującymi funkcje społeczne - co może mieć istotne znaczenie w kontekście budowy oferty dla mieszkańców całego miasta - mówi Joanna Bieganowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Jak skutecznie wykorzystać przestrzeń?



Podczas spotkania zaprezentowano rozwiązania pozwalające na wykorzystanie obszaru przestrzeni publicznej nad przeprawą tunelową jako atrakcyjnego miejsca widokowego - co pozwolić może na wykształcenie rozwiązania zwiększającego atrakcyjność tego miejsca dla przyszłych użytkowników - mieszkańców i odwiedzających.

Tunel miałby "tchnąć życie" w okolicę przedłużenia ul. Nowej Wałowej. Międzynarodowe środowisko architektów przedstawiło różne propozycje na inwestycję. Tunel miałby "tchnąć życie" w okolicę przedłużenia ul. Nowej Wałowej. Międzynarodowe środowisko architektów przedstawiło różne propozycje na inwestycję.
- Wskazano także na możliwe rozwiązania co do sposobu zagospodarowania ciągu ul. Nowej Wałowej na odcinkach przylegających bezpośrednio do tunelu - co stanowi także wskazanie dla przyszłych projektantów tego zadania - mówi Bieganowska.


Młode Miasto i Polski Hak w przyszłości



Uczestnicy - w kontekście możliwych rozwiązań technologicznych związanych z realizacją samego tunelu - wskazali także na znaczenie tego obszaru dla przyszłej struktury całej dzielnicy (rozumianej jako zarówno Młode Miasto, jak i Polski Hak), co nieść będzie skutki dla dalszych decyzji co do kształtowania wytycznych urbanistycznych dla rozwoju tego obszaru.

- Jednoznacznie zasugerowano wykorzystanie technologii pozwalających na ograniczenie głębokości przeprawy tunelowej oraz jej gabarytów - w tym pozwalających na powiązanie przeprawy tramwajowej i drogowej z pieszą i rowerową oraz zlokalizowania na wysokości ul. Sienna Grobla przystanku tramwajowego obsługującego nabrzeże Polskiego Haka. Podkreślone więc zostało znaczenie rejonu ul. Wiosny Ludów i Siennej Grobli jako istotnego węzła komunikacji zbiorowej dla tej części miasta, co niesie m.in. konsekwencje dla szczegółów rozwiązań projektowych dla tej części miasta w przyszłości - dowiadujemy się.

Zmiany w szerszej perspektywie wpłyną na całe Śródmieście



Tunel miałby "tchnąć życie" w okolicę przedłużenia ul. Nowej Wałowej. Międzynarodowe środowisko architektów przedstawiło różne propozycje na inwestycję. Tunel miałby "tchnąć życie" w okolicę przedłużenia ul. Nowej Wałowej. Międzynarodowe środowisko architektów przedstawiło różne propozycje na inwestycję.
Wskazano także na możliwe zróżnicowanie co do charakteru zabudowy terenów otaczających, co pozwala na uszczegółowienie koncepcji kształtowania tych obszarów - także w dialogu z przyszłymi inwestorami. Podkreślono też możliwość powiązania analizowanego obszaru z całym systemem przestrzeni publicznych Młodego Miasta i Polskiego Haka, a w szerszej perspektywie - całego śródmieścia Gdańska.



- Planujemy - po otrzymaniu całości raportu i prezentacji - dokonanie szczegółowej analizy wypracowanych rozwiązań i określenie - na tej podstawie - rekomendacji do finalnego opracowania projektowego. Już teraz można jednak powiedzieć, iż większość z zarekomendowanych w ramach warsztatów rozwiązań najprawdopodobniej zostanie przez nas wskazana jako sugestia dla przyszłych projektantów analizowanej przestrzeni - mówi Joanna Bieganowska. - Można więc powiedzieć, iż wyniki warsztatów zostaną w pełni wykorzystane w dalszym ciągu prac projektowych związanych z kształtowaniem tego rozwiązania tunelowego, ale także i w kontekście prac nad wytycznymi urbanistycznymi dla całości obszaru Młodego Miasta i Polskiego Haka.

23 planistów i inżynierów z Europy



Tunel miałby "tchnąć życie" w okolicę przedłużenia ul. Nowej Wałowej. Międzynarodowe środowisko architektów przedstawiło różne propozycje na inwestycję. Tunel miałby "tchnąć życie" w okolicę przedłużenia ul. Nowej Wałowej. Międzynarodowe środowisko architektów przedstawiło różne propozycje na inwestycję.
W warsztatach brało udział 23 młodych planistów i inżynierów, co pozwoliło na wypracowanie rozwiązań zarówno technicznych (związanych z możliwymi sposobami realizacji przejścia tunelowego), jak i urbanistyczno-architektonicznych (związanych z kształtowaniem przestrzeni publicznej i terenów otaczających).

W większości pochodzili oni z krajów europejskich, ale paru gości przyjechało także z dalszych krajów - Egipt, Indie, Afryka Południowa. Pozwoliło to na zderzenie ze sobą różnych podejść do kształtowania inkluzywnej i atrakcyjnej przestrzeni publicznej.



Prowadzący warsztaty - łącznie pięć osób z zagranicy - reprezentowali europejskie firmy projektowe oraz uczelnie wyższe. Ponadto cały proces był wspomagany przez obecność osób prowadzących proces z ramienia Biura Architekta Miasta oraz podmiotów zaangażowanych w dotychczasowe procesy kształtowania Młodego Miasta i Polskiego Haka.

Łącznie w spotkaniu brało udział ok. 30 osób.

Inwestycje

Opinie (196) 4 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Myślę, że Miasto ma ważniejsze wydatki. (11)

    Drogi, transport publiczny, pył węglowy..

    • 27 15

    • (2)

      Pył węglowy to nie wina i nie wydatki miasta. Niech PiS po sobie sprząta.

      • 7 6

      • xxx (1)

        Miasto nic nie ma z tych portów-żadnych pieniedzy?

        • 4 2

        • To napisz jakie.

          • 0 0

    • Ale to ludzie z Zagranicy !!! (3)

      • 0 2

      • Niemiec Morawiecki? (2)

        • 2 0

        • Morawiecki to raczej z nad Morza Martwego (1)

          • 2 0

          • Studiował w Niemczech, pierwszą pracę dostał w Niemczech.

            • 0 1

    • (1)

      Marsze równości

      • 2 3

      • Religia w świeckich szkołach.

        • 1 1

    • Dzięki temu transport publiczny z południa jest szybszy. To oznacza mniej ludzi jeżdżących. Może niewiele wiesz o tym, jak działa miasto.

      • 2 1

    • ej no przeciez nakupili mieszkan pod wynajem, tzn. apartamentow i niech turysci mają

      wszystko dla centrum, wszystko dla turystów

      • 2 4

  • (3)

    Koncepcje,wizualizacje,makiety,plany,uzgodnienia...a w realu Gdańsk pogrążony w marazmie,betonie i apartamentach.

    • 37 16

    • jeszcze prace koncepcyjne i studia wykonalności....

      • 4 3

    • miasto bez mieszkań, tylko zieleń - to jest plan

      ale czy to jeszcze będzie miasto?

      • 4 0

    • To już nawet w Rumi na RODOS- ach o tym mówią ?

      • 0 0

  • Ten tunel nie mial byc zbudowany

    Przez dewelopera, ktory wybudowal te osiedla?
    Tak cos mi sie kojarzy

    • 22 12

  • Wszystko dla deweloperów (4)

    Na południu pół roku budują miji rondo a tutaj proszę, tunel za miliony

    • 37 9

    • nie dla deweloperów tylko dla mieszkańców

      • 8 13

    • A twój deweloper nie wybudował? (1)

      Kupujecie mieszkania w ciemno, bez oglądania? Chata na polu bez drogi dojazdowej, a potem kwik niech miasto buduje.

      • 7 7

      • deweloper buduje tak jak pozwoli mu urząd miasta

        • 2 3

    • jaka cena

      za 1m2 nieruchomości, takie inwestycje

      • 1 5

  • Opinia wyróżniona

    W końcu się obudzili (33)

    Że w tunelach potrzebne jest też rozwiązanie dla ruchu rowerowego.
    No lepiej późno niż wcale, szkoda tylko, że na lata zostaliśmy z tunelem pod Wisłą z dopuszczonym tylko ruchem samochodowym..

    • 161 67

    • (5)

      bez sensu te rowery w takich tunelach, przepisów nie znają i jeździć nie umieją.

      • 33 44

      • w Warszawie budują kładkę rowerową za 150 000 000 złotych (3)

        • 8 10

        • Raptem 1.5 Sasina? (2)

          Całkiem tanio jak za pół kilometra kładki.

          • 17 8

          • Referendum komora kosztowało ponad 100 milionów złotych (1)

            • 8 12

            • I w przeciwieństwie do wyborów Sasina się odbyło.

              • 18 3

      • 80% rowerzystów w Gdańsku to posiadacze prawa jazdy

        proszę nie pisać bzdur o nieznajomości przepisów ruchu drogowego przez rowerzystów

        • 8 7

    • (1)

      Rower możesz wrzucić do Motławy. Najzdrowiej poruszać się pieszo i to pieszy powinien mieć wszędzie uprzywilejowanie.

      • 13 27

      • Jako rowerzysta zgadzam się w 100%.

        Ruch pieszy powinien zawsze mieć priorytet. Potem zbiorkom, rowery a na końcu samochody.

        • 26 9

    • To był pomysł Wizjonera Tysiąclecia

      Szadółki też

      • 9 6

    • (14)

      w sytuacji kiedy była maszyna, był ciąg produkcyjny z prefabrykatami trzecia nitka na tramwaj + ruch pieszorowerowy byłaby 'za grosze', ale trzeba też pamiętać, że dobrze że udało się to co się udało. główny wykonawca (hydrobudowa) zbankrutował w trakcie inwestycji...

      • 8 3

      • Dla porównania: (13)

        Tunel pod Martwą Wisłą:
        Całkowity koszt inwestycji wyniósł 1,450 mld złotych, z czego 1,150 mld zł pochodziło z UE.
        Ruch: prawie 30 tysięcy pojazdów na dobę.

        Przekop przez mierzeję znany jako Rów Jarosława:
        Koszt - 1,984 mld zł, brak dofinansowania.
        Ruch: obecnie średnio 5 statków na dobę, wliczając obsługę.

        • 35 7

        • Dodaj jeszcze lotnisko w Radomiu imienia suskiego.
          Więcej obsługi niż pasażerów.

          • 22 5

        • zapomniales doliczyć 50000000 ton bursztynu, który przy okazji wydobyto (2)

          XD

          • 13 8

          • Akurat bursztyn wydobyto na pewno. (1)

            Tylko się zawieruszył po drodze.

            • 2 2

            • około 16 kilogramów tego złota Bałtyku

              • 0 1

        • xxx (8)

          O tym, że jest to inwestycja długookresowa nie wspominasz, bo jestes tylko biednym trollem PO;)

          • 9 23

          • (2)

            O tak, to prawda, jest to inwestycja bardzo długookresowa - jakby nie liczyć zwrot wychodzi po setkach lat.
            Tak nas PiS zadłuża na całe pokolenia.

            • 18 7

            • oni się z tym nawet nie kryli i wychodziło coś koło 2 tysięcy lat

              • 2 1

            • Za to stadiony są dochodowe

              Zapytaj kolesi, co tam pracują

              • 4 0

          • (2)

            w odróżnieniu od tunelu pod Martwą Wisłą, który jest inwestycją krotkoterminową i ma się zwrócić w 2 lata?! taka to PiSonomika

            • 10 3

            • to jest typowa POnomika (1)

              Gdzie interesuje nas zwrot 126% zysku w ciagu trzech miesiecy.

              Zadnego rachunku skladanego, zadnej synergii (chyba ze miasto dolozy deweloperowi), zadnego "publiko bono".

              Tu i teraz, kapitalizacja zysku, socjalizacja strat.

              • 3 8

              • Procent składany ze strat nigdy nie wyjdzie na plus :)

                • 1 1

          • inwestycja długookresowa? tzn koszty będziemy ponosić latami i zysków też przez lata nie będzie

            • 11 2

          • Jasne, nie ma tam żadnych tanich linii

            Zamknie się szybciej niż otworzył.
            Deja vu?

            • 2 0

    • widać ,ze uzależniłeś się od smrodu z rur wydechowych aut

      • 2 3

    • (2)

      Na Obwodnicy też nie ma a powinien być by łatwiej dostać się z Gdyni do Gdańska może o tym też pomyślisz?

      • 1 1

      • (1)

        Na obwodnicy nie, ale wzdłuż niej jak najbardziej. I teraz uwaga, bo się zdziwisz - system komunikacyjnych tras rowerowych równoleglych do obwodnicy, łączący dzielnice górnego tarasu, jest w planach budowy.

        • 8 2

        • No to ciekawe ile drzew zetną by zbudować takie ciągi komunikacyjne. Dodatkowo pewnie estakady i trochę asfaltu w lesie...

          • 1 1

    • Ale ty naiwny jesteś wcale sie nie obudzili zostali zmuszeni Powcy nierobia nic dla ludzi jesli nie sa zmuszeni (4)

      • 3 4

      • (2)

        PIS buduje dla ludzi mieszkania, tworzy nowe miejsca pracy jak np. Centralny Port Lotniczy, odbudowuje stocznie inicjując np. budowę promów. Dużym staraniem doprowadzili do powstania koncernu paliwowego Orlen, największego w Środkowej Europie, uniezależniając tym samym nasz rynek paliwowy od Rosji. Powcy nie robią nic dla ludzi jeśli nie są zmuszeni w przeciwieństwie do Pisowców, którzy nawet na moment nie stoją bezczynnie.

        • 4 5

        • CPK żeby ludzie mieli pracę ale czy to ma sens to już nie ważne, taniej byłoby dać tym ludziom wypłaty do końca życia.
          Oczywiście zbudowali Orlen żeby Polakom żyło się lepiej i żeby mieli tanie paliwo haha.
          Człowieku powiedz mi czemu miałoby im zależec na tym żeby zrobić coś dla ludzi? Po co?

          • 0 1

        • za dużo tvpis łykasz i propagandy

          gdzie pis buduje mieszkania? Orlen łupi każdego Polaka na wyższej marży na stacjach by finansować kampanię, rozdawnictwo i partię. Pisowcy nie stoją bezczynie jak jest coś co można ukraść

          • 0 1

      • Żaden polityk nie robi czegokolwiek dla dobra ludzi. Ewentualnie robi jeśli ci ludzie to jego znajomi i rodzina.

        • 2 1

  • Czas prezentacji, wizualizacji i dokumentacji do dokumentacji.Czas wyborczy.

    • 27 4

  • Przy tej inflacji każdy samorząd może zapomnieć o inwestycjach (10)

    Brak środków zewnętrznych do tego bardzo wysoka inflacja powoduje że samorządy w Polsce zaprzestaną inwestycji. Smutne

    • 15 17

    • Na mevo I i II oraz falę kasę mieli (8)

      • 15 6

      • ten tunel to są koszty typu fala razy 20 (7)

        a pamiętaj że fala może droga ale obecny system biletów też nie jest darmowy więc ona nie jest takim całkiem nowym wydatkiem tylko ma zastąpić coś co też kosztuje, co do samego mevo II to jak na razie nic nie kosztowało i może nic kosztować nie będzie bo wcale nie powstanie

        • 2 7

        • fala kosztowała już 150 000 000 więc ile kosztuje ten tunel? 3 miliardy??? (6)

          • 7 2

          • Jeżeli za marne 2 sasiny można mieć sprawny system komunikacji, to biorę w ciemno. (5)

            Jak widać zawiść jest wielka wśród elektoratu PiS, który dostał peron we Włoszczowej zamiast komunikacji :)

            • 2 4

            • Ile to referendum komora? (2)

              • 3 3

              • Komor miał prawo zrobić referendum i je zrobił.

                Sasin przewalił 100 000 000 wiedząc że wybory są niezgodne z prawem i że nie mogą się odbyć.

                • 3 2

              • Referendum komora się przynajmniej odbyło, wybory sasina do dzisiaj leżą w kopercie w magazynach Poczty Polskiej.

                • 1 1

            • problem w tym, ze nie jest sprawny (1)

              Tani za tez nie...

              • 2 1

              • To co się będzie działo jak już ten system włączą...

                Bo jak na razie w propagandzie same problemy z nim mieszkańcy mają :D

                • 1 1

    • zaprzestana przez brak dochodow z dotychczasowych "inwestycji".

      Robionych pod biznesy kolegi.

      A kredyt jesc wola...

      • 1 1

  • Opinia wyróżniona

    (9)

    Przecież tunel tam będzie. To już dawno postanowione. Dlatego w ogóle rozpoczęto tam zabudowę mieszkaniową.

    • 43 50

    • (1)

      Dokładnie. Udają,że nie robią miejskich inwestycji tam gdzie deweloper mysli o osiedlu.

      • 13 8

      • Budynki tam już dawno stoją, więc o czym gadasz?

        • 4 9

    • Tylko jeden? Przed wyborami obiecałbym dwa albo trzy

      • 7 5

    • w Gdańsku najważniejsi są deweloperzy i ich bogaci warszawscy klienci (1)

      • 13 5

      • A kto twoją chatę wybudował? Ty ze szwagrem?

        • 5 3

    • A czy NAD tunelem nie może być zabudowy?

      • 5 2

    • Gdzie jest k tunel (2)

      Pod pachołkiem?! Ja się pytam się! I nie mówcie, że jest za mały ruch i się nie opłaca

      • 3 5

      • Dorzucisz z własnej kieszeni jakiś 2-3 tysiące które przypadają na jednego kierowcę w Gdańsku do tunelu? (1)

        • 4 3

        • Ten o którym jest artykuł będzie...

          ...za darmo? A może nie liczysz kosztów na kierowcę, bo to tunel dla deweloperów?

          • 0 0

  • Tam są klitki na wynajem krótkoterminowy, brak stałych mieszkańców którzy tutaj płacą pit (11)

    Dlaczego miasto zdecydowało żeby tam wydawać nasze podatki?

    • 47 13

    • Wynajem krótkoterminowy

      to przecież też praca.

      • 5 6

    • Przecież najem krótkoterminowy też płaci podatki. (3)

      • 6 7

      • Gdzie? (2)

        • 0 3

        • W twoim Braniewie czopku. (1)

          Podatek od gruntu.

          • 2 2

          • Ten 1zł rocznie od m2? :D

            Podatek jak diabli :D

            • 1 2

    • hotele też omijać szerokim łukiem bo tam nikt nie mieszka? (4)

      jaka jest różnica między zarabiającym na turystach właścicielem mieszkania a właścicielem hotelu? oboje płacą podatki a co ważniejsze właściciel hotelu często zyski wyprowadzi za granicę a zyski z wynajmu mieszkań głównie zostają u nas bo właścicielami są najczęściej miejscowi a nie koncerny

      • 1 5

      • hotel płaci 10 razy większy podatek od nieruchomości (1)

        nie przyjmuje gości na czarno bez paragonu.
        w hotelach rzadko zdarzają się awantury

        • 3 3

        • Jeszcze powiedz że obsługi nie zatrudniają na czarno ani za minimalną z premią pod stołem :D

          • 2 0

      • Ci i Ci zazwyczaj nie płacą podatków w Gdańsku tylko w innych miastach (podatek dochodowy)

        • 4 2

      • mylisz sie

        Najem instytucjonalny mieszkan jak najbardziej istnieje. Tak Robych chcial zagospodarowac Polski.Hak. Ale nie styklo. Wsrod indywidualnych wlascicieli rowniez jest niewielu ludzi w Gdansku placacych podatki...

        O bilansie to zupelnie trudno mowic, bo nikt nie ma ochoty tego badac. Biorac pod uwage koszty spoleczne i rozlewajaca sie "strefe smierci", nie jest on dodatni.

        • 0 1

    • Tylko ten turysta zrobi zakupy w sklepie obok pójdzie na obiad w restauracji skorzysta z okolicznych atrakcji i tam wszędzie są miejsca pracy i mnóstwo ludzi płacących podatki. Wynajmujący mieszkanie też często opłaca firmę która opiekuje się mieszkaniem znajduje gości sprząta i tam też pracuje mnóstwo ludzi i też są podatki. Gdyby nie turyści to by była zwykła przemysłowo portowa dziura.

      • 2 0

  • Tunel dla rowerzystów??? (7)

    Co za bzdura

    • 40 23

    • (4)

      no pewnie, że bzdura, niech płyną wpław¯\_(ツ)_/¯

      • 13 5

      • (2)

        Rower na plecy i spacerkiem przez kładeczkę. Zdrowiej i przyjemniej.

        • 9 4

        • Chciałbym zobaczyć Twoją minę jak ktoś faktycznie spróbuje się przepchać przez tłum na kładce z rowerem na plecach (1)

          Pewnie byś pierwszy krzyczał że jak tak można :D

          • 8 4

          • A więc zostaw rower w salonie w twoim 16m apartamencie i poginaj pieszo

            • 6 3

      • mają rower, to niech płyną rowerem wodnym

        • 6 4

    • nie każdy jest iz nadwagą leniwy

      • 3 1

    • Tak, udostępniony również rowerzystom. Twoje przaśne geny tego nie pojmują?

      W Japonii, gdzie jest chyba najwięcej tuneli i tunelików na świecie, wszystkie są udostępnione dla ludzi jadących rowerami i jakoś nikogo to nie dziwi bo jest to oczywiste. Jedyny tunel w Gdańsku nie wiedzieć czemu nie ma takiej możliwości.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane