• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Pachołkiem wymusi rozbudowę kolejnych dróg?

Krzysztof Koprowski
24 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Planowany nowy układ drogowy, który może powstać w najbliższych latach. Planowany nowy układ drogowy, który może powstać w najbliższych latach.

W najbliższych latach powstać może tunel pod Pachołkiem zobacz na mapie Gdańska wraz z poszerzonym leśnym odcinkiem ul. Spacerowej zobacz na mapie Gdańska, Drogą Zieloną zobacz na mapie GdańskaNową Kielnieńską zobacz na mapie Gdańska. Do tematu wracamy, ponieważ zmianie ulegają koncepcje organizacji ruchu oraz forma Nowej Kielnieńskiej. Wiadomo już, że buspasy w tunelu nie będą na stałe, a nowa arteria może wymusić rozbudowę kolejnych dróg w Oliwie.



Czy tunel pod Pachołkiem zmniejszy korki w Oliwie?

Nowy układ drogowy, na który składają się Nowa Kielnieńska, Nowa Spacerowa, tunel pod Pachołkiem i Droga Zielona są wciąż na etapie projektowym. Przypuszczalnie przed wakacjami wydana zostanie tzw. decyzja środowiska, która pozwoli przygotować szczegółowy kosztorys inwestycji.

Dotychczasowe szacunki mówią o kwocie rzędu 2 mld zł, co przy całym gdańskim budżecie na poziomie ok. 3 mld zł rocznie jest inwestycją niemożliwą do zrealizowania bez środków unijnych lub/i wsparcia z budżetu państwa. To także znacznie więcej niż koszt budowy tunelu pod Martwą Wisłą (ok. 886 mln zł) czy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (ok. 1,1 mld zł).

Buspasy w tunelu tylko jako rozwiązanie doraźne



W toku prac nad dokumentacją i w związku z negatywnym odbiorem inwestycji jako tej, która wspiera niemal nieograniczony napływ samochodów na zatłoczony Dolny Taras, gdzie już teraz ciężko o miejsce do parkowania, pojawiła się koncepcja wprowadzenia do tunelu buspasów.

Gdy pytaliśmy o to rozwiązanie w 2016 r., projektanci i urzędnicy nie byli w stanie wyjaśnić, jaki jest sens wprowadzać autobusy do tunelu, skoro i tak zdecydowana większość z nich kończy bieg w centrum Oliwy przy pętli tramwajowej zobacz na mapie Gdańska. Dla pasażerów oznaczałoby to więc wydłużenie podróży, a nie jej skrócenie.

Czytaj też: Pętla w Oliwie: modernizacja zamiast likwidacji

Skrzyżowanie Grunwaldzka-Czyżewskiego-Droga Zielona, do którego ma być podłączona ul. Nowa Spacerowa z tunelem pod Pachołkiem (w miejscu drzew). Skrzyżowanie Grunwaldzka-Czyżewskiego-Droga Zielona, do którego ma być podłączona ul. Nowa Spacerowa z tunelem pod Pachołkiem (w miejscu drzew).
Po dwóch latach, urbaniści z Biura Rozwoju Gdańska, które przy okazji każdego dokumentu planistycznego wykonuje symulację ruchu, nadal nie wiedzą czy i jak będzie funkcjonował ruch w tunelu, a tym samym jak to się przełoży na dociążenie al. Grunwaldzkiej.

- Z punktu widzenia przestrzennego planujemy w tunelu dwie jezdnie po dwa pasy ruchu każda. Opcją jest wykorzystanie zewnętrznych pasów pod autobusy. Nie zajmujemy się organizacją ruchu w takim zakresie - to pytanie do ZTM-u - mówiła podczas niedzielnej debaty zorganizowanej przez Radę Dzielnicy Osowa na temat planowanego układu drogowego Karolina Rospęk-Aszyk, kierownik Zespołu Transportu w BRG.
Zarząd Transportu Miejskiego nie upiera się natomiast przy stałym wydzielaniu buspasów, ponieważ nadal będzie chciał kierować większość autobusów istniejącą ul. Spacerową do pętli tramwajowej, a nie w rejon skrzyżowania Grunwaldzka-Czyżewskiego-Droga Zielona zobacz na mapie Gdańska.

- Z założenia buspasy w tunelu nie będą wyznaczone na stałe, lecz zostaną włączone w system dynamicznego sterowania ruchem. Co do zasady, wszystkie pasy będą udostępnione dla ogólnego ruchu. W razie konieczności, w zależności od natężenia ruchu, będzie możliwość odseparowania pasów dla komunikacji zbiorowej. Opcja dynamicznego sterowania przydziałem pasów w tunelu umożliwi też wprowadzenie priorytetu pojazdom uprzywilejowanym: karetki, policja, straż pożarna itp. - wyjaśniał kilka dni po debacie Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM Gdańsk.
Większość kierowców po pokonaniu tunelu będzie starała się dotrzeć w rejon Hali Olivia, gdzie powstają wciąż nowe biurowce, a nie na Żabiankę czy Przymorze. Większość kierowców po pokonaniu tunelu będzie starała się dotrzeć w rejon Hali Olivia, gdzie powstają wciąż nowe biurowce, a nie na Żabiankę czy Przymorze.

Ekspresowe autobusy między sypialniami



Do tunelu wjeżdżać miałyby tylko autobusy "ekspresowych linii tranzytowych", które mają być poprowadzone Drogą Zieloną przez Żabiankę, Przymorze i Zaspę, czyli de facto łączyć sypialnie poza obwodnicą z wielkimi blokowiskami na Dolnym Tarasie.

To oferta komunikacyjna, która jednak nie zadowoli mieszkańców przedmieść zainteresowanych przede wszystkim dojazdem do miejsc pracy przy al. Grunwaldzkiej - szczególnie zespołu biurowców w okolicach Hali Olivia zobacz na mapie Gdańska.

Czytaj też: Kilkanaście nowych biurowców może powstać w Oliwie

Doprowadzenie tunelu do czteropasowej Grunwaldzkiej może skutkować potrzebą jej poszerzenia o kolejne pasy ruchu. Obowiązujący plan dopuszcza takie rozwiązanie. Doprowadzenie tunelu do czteropasowej Grunwaldzkiej może skutkować potrzebą jej poszerzenia o kolejne pasy ruchu. Obowiązujący plan dopuszcza takie rozwiązanie.

Widmo poszerzenia Grunwaldzkiej i budowy Drogi Czerwonej



Skoro transport zbiorowy nadal będzie nieatrakcyjny, kierowcy chętnie wsiądą do własnych aut, by wykorzystać nową, szerszą infrastrukturę drogową. Pojawia się jednak problem z powiązaniem wylotu tunelu z al. Grunwaldzką przy granicy z Sopotem. Aleja na tej wysokości i aż do ul. Dickmana zobacz na mapie Gdańska posiada po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, podczas gdy na wysokości Parku Oliwskiego zobacz na mapie Gdańska jest ich o dwa więcej.

Skoro już dzisiaj cały układ drogowy jest niewydolny w godzinach szczytu, więc w jaki sposób jego przepustowość ma wzrosnąć po wprowadzeniu kolejnej drogi do al. Grunwaldzkiej na węższym odcinku?

- Na alei Grunwaldzkiej istnieje trochę miejsca, by rozważyć jej poszerzenie w przyszłości. A może wykorzystać zewnętrzne pasy pod buspasy, skoro promujemy transport zbiorowy? Być może na jakimś odcinku będzie konieczność realizacji Drogi Czerwonej [dla ruchu indywidualnego aut lub zbiorowego - dop. red.], ale to zależy od tego, jak będą się w mieście układały inwestycje wspomagające układ drogowy - mówi kierownik Działu Transportu BRG - W nowym studium podtrzymujemy rezerwę Drogi Czerwonej, choć obniżyliśmy jej klasę techniczną, aby była możliwość większej akcesji do terenów przyległych. Nie wykluczamy więc jej realizacji.
Czytaj też: Nowy blask starych kamienic. Widmo Drogi Czerwonej mniej straszy

Rozkład ruchu po realizacji nowego układu drogowego (analiza z 2016 r.). Rozkład ruchu po realizacji nowego układu drogowego (analiza z 2016 r.).

Konserwator poparł plan dla wyburzeń



Pod względem planistycznym poszerzenie al. Grunwaldzkiej jest zagwarantowane w planach zagospodarowania. Nieoczekiwanie sojusznikiem wyburzeń okazał się urząd konserwatora, który sprzeciwił się nawet zachowaniu detali architektonicznych budynków - w razie ich rozbiórki.

- Podczas przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenów AWFiS proponowaliśmy uwzględnienie w jego granicach budynków wzdłuż alei i objęcie ich większą ochroną niż w planie obowiązującym, wskazując cenne elementy do demontażu i odtworzenia. Konserwator nie przychylił się do naszego wniosku - mówiła na ostatnim posiedzeniu Komisji Zagospodarowania Przestrzennego Rady Miasta Gdańska dyrektor BRG, Edyta Damszel-Turek - Budynki komunalne ulegają degradacji, lokatorzy są z nich wysiedlani, a okna zamurowywane. W obecnym stanie prawnym można będzie je wyburzyć.
Zamurowane okna w budynku przy al. Grunwaldzkiej w pobliżu ul. Nadwodnej. Zamurowane okna w budynku przy al. Grunwaldzkiej w pobliżu ul. Nadwodnej.

Droga Zielona, która ma być Zielonym Bulwarem



W zakresie Drogi Zielonej "przechrzczonej" na Zielony Bulwar niewiele się zmieniło w ostatnich latach. Ma ona mieć - przynajmniej na razie - układ jednej jezdni z dwoma pasami ruchu oraz torowiskiem tramwajowym, chodnikami i drogą rowerową. Przejścia dla pieszych mają być w poziomie jezdni, choć rozmieszczone dość rzadko - przede wszystkim na skrzyżowaniach w odstępach co ok. pół kilometra.

- Jeżeli chodzi o Drogę Zieloną, nazywanie jej Zielonym Bulwarem jest maksymalną manipulacją - mówiła podczas osowskiej debaty Ewa Lieder, posłanka Nowoczesnej, kandydatka na urząd prezydenta Gdańska - Omijając Oliwę i jej zabytki, wprowadzamy olbrzymi ruch samochodów do portu w Pas Nadmorski. Uważam, że takie decyzje, czy chcemy tej drogi czy nie, najlepiej podjąć w oparciu o panel obywatelski.
Wizualizacja Drogi Zielonej wykonana na potrzeby Analizy Obsługi Transportowej Dolnego Tarasu. Wizualizacja Drogi Zielonej wykonana na potrzeby Analizy Obsługi Transportowej Dolnego Tarasu.
Zupełnie odmiennego zdania jest Małgorzata Chmiel, posłanka PO, a wcześniej radna miasta i przewodnicząca komisji Zagospodarowania Przestrzennego.

- Odcinek w Pasie Nadmorskim budzi kontrowersje, ale to nie będzie żadna autostrada! Nie planuje się tam drogi po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Jest jedynie zarezerwowany szeroki pas terenu, gdyby ewentualnie była w przyszłości potrzeba szerszej drogi.
Czytaj też: Kto da się nabrać na nową wizję Drogi Zielonej?

Przesuń aby
porównać

Nowa Kielnieńska już nie drogą ekspresową



W związku z wprowadzeniem Trasy Kaszubskiej do węzła z obwodnicą w Wielkim Kacku, a nie jak było to wcześniej planowane w Osowej, podjęto decyzję o znacznym obniżeniu klasy planowanej ul. Nowej Kielnieńskiej. Zamiast drogi ekspresowej, mieszkańcy otrzymają drogę kategorii głównej.

Obniżenie kategorii pozwoli na utworzenie kilku skrzyżowań oraz przejść naziemnych dla pieszych, którymi mieszkańcy będą mogli dotrzeć do leśnych terenów rekreacyjnych. Powstanie też jedno przejście bezkolizyjne, ale jego forma wynika z ukształtowania terenu (obniżenia terenu i potrzeby budowy wiaduktu drogowego).

Ze względu na zbliżenie drogi do zabudowy, niewykluczona jest budowa na niektórych odcinkach ekranów akustycznych.

Czytaj też: Kiedy podpisanie umów na projekt i budowę Trasy Kaszubskiej?

Debata na temat nowego układu drogowego została zorganizowana przez Radę Dzielnicy Osowa. Mimo zapowiedzi nie wziął w niej udział Kazimierz Smoliński, wiceminister infrastruktury i poseł PiS. Debata na temat nowego układu drogowego została zorganizowana przez Radę Dzielnicy Osowa. Mimo zapowiedzi nie wziął w niej udział Kazimierz Smoliński, wiceminister infrastruktury i poseł PiS.

Jeśli nie tunel pod Pachołkiem, to co?



Obecna sytuacja polityczna na szczeblu krajowym oraz niechęć Unii Europejskiej do wspierania inwestycji promujących indywidualny ruch samochodów może sprawić, że cała inwestycja nigdy nie doczeka się realizacji.

Czy zatem można rozwiązać problem komunikacyjny ok. 15-tysięcznej Osowej oraz okolicznych gmin w inny sposób niż tunelem pod Pachołkiem?

- Należy się zastanowić nad wprowadzeniem dodatkowego pasa ruchu "przekładanego" [w ul. Spacerowej - dop. red.], wykorzystywanego rano w kierunku miasta, w popołudniu w stronę obwodnicy - proponuje Mariusz Andrzejczak, radny PO - Być może rozwiązaniem byłaby też bezpłatna komunikacja miejska na liniach między Osową a Dolnym Tarasem? Niestety nie mamy obecnie prawa, które pozwalałoby nam na ograniczenie ruchu aut na drogach publicznych, tak by w wybranych godzinach mogli z niej korzystać np. tylko mieszkańcy Osowej i Żukowa.
- Bez budowy tunelu nie da się rozwiązać problemu Oliwy, bo wszystko kończy się "wąskim gardłem" w centrum Oliwy. Ulica Spacerowa zaraz stanie, podobnie jak dzieje się to z al. Grunwaldzką. Życie wymusi dyskusję o Drodze Czerwonej, której nie chcemy - argumentuje Tomasz Strug, przewodniczący Zarządu Rady Dzielnicy Oliwa.
Czytaj też: Artykuł z 2015 r.: Nie budujmy tunelu pod Pachołkiem. 2 mld zł można wydać znacznie lepiej

Miejsca

Opinie (494) ponad 10 zablokowanych

  • Gdansk buduje dla Sopotu ???

    Tunel pod Pachołkiem to by byla dojazdowka do Sopotu .Sopot powinien już dawno temu przebudować ul Reya tak aby mial wlasne polaczenie z obwodnica .

    • 5 1

  • Na dawną Słowackiego też narzekali... (1)

    A teraz niebo do ziemi co było kiedyś! Trzeba iść z postępem i zmieniajacymi się warunkami otoczenia. Bo inaczej pozostaniemy zaściankiem, czy slumsami Europy.

    • 7 14

    • Gimby nie znajo

      Cały czas opowiadają o korkach, które się nie zmniejszyły, ale z prostego powodu. Jak była stara jednopasmowa Słowaka góra-dół to jeszcze w pieluchy robili.

      • 0 0

  • Orać wszystko i budować drogi. (2)

    Trójmiasto to nie miasto wielkości Torunia, czy Koszalina, gdzie odległości są nieduże i teren płaski. Duże odległości wymagają szybkiego przemieszcza się, a to może zapewnić tylko samochód. Znaczna większość ludzi woli i chce jeździć samochodem, więc wszyscy szczekacze uszajnujcie demokrację i wolę większości.

    • 15 43

    • (1)

      To czemu wiekszosc cie minusuje?

      • 7 2

      • Bo to fanzin FRAGa

        A nie normalny portal.

        • 0 0

  • To bzdura (8)

    Czemu ja mieszkaniec Gdańska mam zafundować łatwy wjazd do mojego miasta mieszkańcom Chwaszczyna, Gdyni i innych miejscowosci? Gdańszczanom ta droga nie jest potrzebna.

    • 50 4

    • Kwintesencja mentalności rodaków (2)

      "Ja mieszkaniec", "Mojego miasta"
      Z takim podejściem w USA (czy gdziekolwiek na zachodzie) nigdy nie wybudowano by sieci autostrad która sprawnie wyprowadza ruch z miast na przedmieścia i tym samem sprzyja zdrowemu funkcjonowaniu miasta. Kolejny przykład, że pojęcia "dobra wspólnego" nie istnieje w tej smutnej krainie.

      • 6 11

      • (1)

        Sieć autostrad która sprawnie wyprowadza ruch z miast na przedmieścia i tym samem sprzyja zdrowemu funkcjonowaniu miasta nie istnieje ani w USA ani gdziekolwiek na zachodzie. Te autostrady są wiecznie zakorkowane, nawet w nocy ruch nie ustaje. Jazda w godzinach szczytu to koszmar, trwajacy do kilku godzin i podobny do tego na Spacerowej. Jedynym sensownym rozwiązaniem są połączenia komunikacji szynowej z okalających miasto wiosek i sypialni.

        • 4 2

        • W d*pie byłeś i g*wno widziałeś

          Jak każdy niezrównoważony miłośnik zrównoważonego transportu.

          • 1 0

    • bo robią na Ciebie.

      w Twojej firmie...

      • 0 1

    • Nie wyjeżdżasz nigdzie poza Gdańsk? (2)

      szczerze współczuję...

      • 1 13

      • Wyjechać na Kaszuby a np wjeżdżać do Gdańska każdego dnia smrodliwym busem (1)

        i zaniżać ceny na roboty to spora różnica...
        itd. itp.
        Stań rano na wlotówkach do Gdańska a później na wylotówkach i zobaczysz kto i gdzie jeździ, ale ty dobrze wiesz kto i gdzie jeździ, ale musisz napisać swój zakłamany komentarz by sobie poprawić sobie samopoczucie...

        Też tak miewałem jak kiedyś kogoś wywaliłem w powietrze... ale to już nieaktualne i tobie tego życzę.

        I jeszcze coś, jak wybrałeś miejsce do życia na wsi to i tam posyłaj dzieciaki do szkół czy świetlic, albo do ościennych pipidów jak nie ma u ciebie, my dopłacamy do tego typów instytucji, przestańcie na nas żerować przy okazji tworząc korki.

        • 11 2

        • Już widzę jak dawna Rada Gdańska / a Cechy temu klaszczą /

          buduje trakty konkurentom i wpuszcza obcych rzemieślników za darmo do Gdańska...

          Ha ha ha...

          Dzisiejsze władze nie mają pojęcia o tym czym jest interes miasta tutaj Gdańska, miasto Hegemon ma spijać soki z okolicy a nie wykrwawiać się na nią... Paradoksalnie zdawałoby się, wówczas skorzystają także i ci z okolic Hegemona... No ale, by realizować dobrą politykę gospodarczą potrzeba mężów stanu a nie ludzi z " łapanek " po układzie do rządzenia Miastem - Gminą, przyjdzie czas, ze świadomość właściceli Gmin czyli mieszkańców wzrośnie i wówczas zarządzający wezmą się do dobrej roboty, albo wylecą z fotel bardzo szybko, często w niemiłych akcjach.

          • 4 1

    • DOKŁADNIE

      Dość robienie prezentów innym gminom i wsiom, jeszcze zdziwieni, że komunikacja gminy Gdańsk dla niech nie ma być darmowa!

      Za darmo to niech chodzą do Forum nad Radunią

      • 15 1

  • U nas w Gdyni nie potrzeba nowych dróg ani ich poszerzeń -mamy Kosmodrom

    no i muzeum imigracji.
    W razie czego jak juz wszystko stanie to wyemigrujemy i nie bedzie nawet komu pracowac w tym muzeum.

    • 4 0

  • Kolejny BZDET ....w najbliższych latach Gdańsk nie dostanie pieniędzy na tunel pod Pachołkiem

    Rok wyborczy więc Dyr Damaszel-Turek i inni urzędnicy dostali polecenie od Adamowicza ruszenia tego tematu i podgrzanie nadziei na tą inwestycję ale pomarzyć można .....

    • 3 1

  • Choroba gdanska (7)

    Co za chore pomysły. Za te kase noznaby tramwaj na osowie zrobić, buspas, cokolwiek i jeszcze starczyłoby na rewitalizacje całej Oliwy. Mam nadzieję, że całe BRG w obecnym składzie z Bielawskim odejdzie w zapomnienie. To jest choroba wpuszczać cały transport do miasta

    • 75 6

    • Za te kasę to można dać każdemu 1000+ a nie tylko pińcet na dzieci i to tylko niektóre

      • 1 1

    • Mi się marzy tramwaj z Gdyni na Osowa potem na oliwę piękna sprawa, (3)

      • 3 4

      • (2)

        Jest PKM Gdynia-Osowa a od niej powinien a dalej powinien być buspas na spacerowej i w osowie. Czas przejazdu Karwiny PKM- Oliwa zamknąłby się max w 30 minut ( przy skorelowania polecane Skm-zkm)

        • 9 1

        • Obawiam się, że Osowa nie ma na trasie PKM-ki.

          • 1 7

        • Sorry słownik, przy skorelowaniu połączeń SKM-ZKM

          • 1 0

    • (1)

      Z taką kasę to nawet hyperloopa można zrobić, ale w BRG siedzą ludzie kształceni w latach 60' i planują tam siedzieć aż nie zostaną duchami.

      • 23 3

      • Oni pójdą do piachu tylko my i nasze dzieci zostaniemy z syfem autostradowym w mieście. Oby wyborcy pogonili już te ekipę jesienia

        • 21 0

  • Opinia (1)

    Problem lezy w Sopocie.Po zamknieciu ulicy Reja laczacej Sopot z obwodnica w rejonie CH Osowa, wxrosly korki i na Spcerowej i na Sopockiej oraz Wielkopolskiej.Prosze na probe odblokowac Reja na jeden ikwartal zobaczycie ze bez miliardow zlotych ruch sie zmniejsxy a Spacerowa tylko poszerzyc.Kto pogada z Karnowskim?

    • 4 1

    • Prokurator

      • 0 1

  • Zaraz będzie o tunelu pod Sopotem. Wybory, wybory,wybory...

    • 2 0

  • Bez tego tunelu kosmiczny korek na spacerowej będzie jeszcze większy. (1)

    • 6 8

    • Trollu Błażnie

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane