• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Pachołkiem wymusi rozbudowę kolejnych dróg?

Krzysztof Koprowski
24 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Planowany nowy układ drogowy, który może powstać w najbliższych latach. Planowany nowy układ drogowy, który może powstać w najbliższych latach.

W najbliższych latach powstać może tunel pod Pachołkiem zobacz na mapie Gdańska wraz z poszerzonym leśnym odcinkiem ul. Spacerowej zobacz na mapie Gdańska, Drogą Zieloną zobacz na mapie GdańskaNową Kielnieńską zobacz na mapie Gdańska. Do tematu wracamy, ponieważ zmianie ulegają koncepcje organizacji ruchu oraz forma Nowej Kielnieńskiej. Wiadomo już, że buspasy w tunelu nie będą na stałe, a nowa arteria może wymusić rozbudowę kolejnych dróg w Oliwie.



Czy tunel pod Pachołkiem zmniejszy korki w Oliwie?

Nowy układ drogowy, na który składają się Nowa Kielnieńska, Nowa Spacerowa, tunel pod Pachołkiem i Droga Zielona są wciąż na etapie projektowym. Przypuszczalnie przed wakacjami wydana zostanie tzw. decyzja środowiska, która pozwoli przygotować szczegółowy kosztorys inwestycji.

Dotychczasowe szacunki mówią o kwocie rzędu 2 mld zł, co przy całym gdańskim budżecie na poziomie ok. 3 mld zł rocznie jest inwestycją niemożliwą do zrealizowania bez środków unijnych lub/i wsparcia z budżetu państwa. To także znacznie więcej niż koszt budowy tunelu pod Martwą Wisłą (ok. 886 mln zł) czy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (ok. 1,1 mld zł).

Buspasy w tunelu tylko jako rozwiązanie doraźne



W toku prac nad dokumentacją i w związku z negatywnym odbiorem inwestycji jako tej, która wspiera niemal nieograniczony napływ samochodów na zatłoczony Dolny Taras, gdzie już teraz ciężko o miejsce do parkowania, pojawiła się koncepcja wprowadzenia do tunelu buspasów.

Gdy pytaliśmy o to rozwiązanie w 2016 r., projektanci i urzędnicy nie byli w stanie wyjaśnić, jaki jest sens wprowadzać autobusy do tunelu, skoro i tak zdecydowana większość z nich kończy bieg w centrum Oliwy przy pętli tramwajowej zobacz na mapie Gdańska. Dla pasażerów oznaczałoby to więc wydłużenie podróży, a nie jej skrócenie.

Czytaj też: Pętla w Oliwie: modernizacja zamiast likwidacji

Skrzyżowanie Grunwaldzka-Czyżewskiego-Droga Zielona, do którego ma być podłączona ul. Nowa Spacerowa z tunelem pod Pachołkiem (w miejscu drzew). Skrzyżowanie Grunwaldzka-Czyżewskiego-Droga Zielona, do którego ma być podłączona ul. Nowa Spacerowa z tunelem pod Pachołkiem (w miejscu drzew).
Po dwóch latach, urbaniści z Biura Rozwoju Gdańska, które przy okazji każdego dokumentu planistycznego wykonuje symulację ruchu, nadal nie wiedzą czy i jak będzie funkcjonował ruch w tunelu, a tym samym jak to się przełoży na dociążenie al. Grunwaldzkiej.

- Z punktu widzenia przestrzennego planujemy w tunelu dwie jezdnie po dwa pasy ruchu każda. Opcją jest wykorzystanie zewnętrznych pasów pod autobusy. Nie zajmujemy się organizacją ruchu w takim zakresie - to pytanie do ZTM-u - mówiła podczas niedzielnej debaty zorganizowanej przez Radę Dzielnicy Osowa na temat planowanego układu drogowego Karolina Rospęk-Aszyk, kierownik Zespołu Transportu w BRG.
Zarząd Transportu Miejskiego nie upiera się natomiast przy stałym wydzielaniu buspasów, ponieważ nadal będzie chciał kierować większość autobusów istniejącą ul. Spacerową do pętli tramwajowej, a nie w rejon skrzyżowania Grunwaldzka-Czyżewskiego-Droga Zielona zobacz na mapie Gdańska.

- Z założenia buspasy w tunelu nie będą wyznaczone na stałe, lecz zostaną włączone w system dynamicznego sterowania ruchem. Co do zasady, wszystkie pasy będą udostępnione dla ogólnego ruchu. W razie konieczności, w zależności od natężenia ruchu, będzie możliwość odseparowania pasów dla komunikacji zbiorowej. Opcja dynamicznego sterowania przydziałem pasów w tunelu umożliwi też wprowadzenie priorytetu pojazdom uprzywilejowanym: karetki, policja, straż pożarna itp. - wyjaśniał kilka dni po debacie Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM Gdańsk.
Większość kierowców po pokonaniu tunelu będzie starała się dotrzeć w rejon Hali Olivia, gdzie powstają wciąż nowe biurowce, a nie na Żabiankę czy Przymorze. Większość kierowców po pokonaniu tunelu będzie starała się dotrzeć w rejon Hali Olivia, gdzie powstają wciąż nowe biurowce, a nie na Żabiankę czy Przymorze.

Ekspresowe autobusy między sypialniami



Do tunelu wjeżdżać miałyby tylko autobusy "ekspresowych linii tranzytowych", które mają być poprowadzone Drogą Zieloną przez Żabiankę, Przymorze i Zaspę, czyli de facto łączyć sypialnie poza obwodnicą z wielkimi blokowiskami na Dolnym Tarasie.

To oferta komunikacyjna, która jednak nie zadowoli mieszkańców przedmieść zainteresowanych przede wszystkim dojazdem do miejsc pracy przy al. Grunwaldzkiej - szczególnie zespołu biurowców w okolicach Hali Olivia zobacz na mapie Gdańska.

Czytaj też: Kilkanaście nowych biurowców może powstać w Oliwie

Doprowadzenie tunelu do czteropasowej Grunwaldzkiej może skutkować potrzebą jej poszerzenia o kolejne pasy ruchu. Obowiązujący plan dopuszcza takie rozwiązanie. Doprowadzenie tunelu do czteropasowej Grunwaldzkiej może skutkować potrzebą jej poszerzenia o kolejne pasy ruchu. Obowiązujący plan dopuszcza takie rozwiązanie.

Widmo poszerzenia Grunwaldzkiej i budowy Drogi Czerwonej



Skoro transport zbiorowy nadal będzie nieatrakcyjny, kierowcy chętnie wsiądą do własnych aut, by wykorzystać nową, szerszą infrastrukturę drogową. Pojawia się jednak problem z powiązaniem wylotu tunelu z al. Grunwaldzką przy granicy z Sopotem. Aleja na tej wysokości i aż do ul. Dickmana zobacz na mapie Gdańska posiada po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, podczas gdy na wysokości Parku Oliwskiego zobacz na mapie Gdańska jest ich o dwa więcej.

Skoro już dzisiaj cały układ drogowy jest niewydolny w godzinach szczytu, więc w jaki sposób jego przepustowość ma wzrosnąć po wprowadzeniu kolejnej drogi do al. Grunwaldzkiej na węższym odcinku?

- Na alei Grunwaldzkiej istnieje trochę miejsca, by rozważyć jej poszerzenie w przyszłości. A może wykorzystać zewnętrzne pasy pod buspasy, skoro promujemy transport zbiorowy? Być może na jakimś odcinku będzie konieczność realizacji Drogi Czerwonej [dla ruchu indywidualnego aut lub zbiorowego - dop. red.], ale to zależy od tego, jak będą się w mieście układały inwestycje wspomagające układ drogowy - mówi kierownik Działu Transportu BRG - W nowym studium podtrzymujemy rezerwę Drogi Czerwonej, choć obniżyliśmy jej klasę techniczną, aby była możliwość większej akcesji do terenów przyległych. Nie wykluczamy więc jej realizacji.
Czytaj też: Nowy blask starych kamienic. Widmo Drogi Czerwonej mniej straszy

Rozkład ruchu po realizacji nowego układu drogowego (analiza z 2016 r.). Rozkład ruchu po realizacji nowego układu drogowego (analiza z 2016 r.).

Konserwator poparł plan dla wyburzeń



Pod względem planistycznym poszerzenie al. Grunwaldzkiej jest zagwarantowane w planach zagospodarowania. Nieoczekiwanie sojusznikiem wyburzeń okazał się urząd konserwatora, który sprzeciwił się nawet zachowaniu detali architektonicznych budynków - w razie ich rozbiórki.

- Podczas przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenów AWFiS proponowaliśmy uwzględnienie w jego granicach budynków wzdłuż alei i objęcie ich większą ochroną niż w planie obowiązującym, wskazując cenne elementy do demontażu i odtworzenia. Konserwator nie przychylił się do naszego wniosku - mówiła na ostatnim posiedzeniu Komisji Zagospodarowania Przestrzennego Rady Miasta Gdańska dyrektor BRG, Edyta Damszel-Turek - Budynki komunalne ulegają degradacji, lokatorzy są z nich wysiedlani, a okna zamurowywane. W obecnym stanie prawnym można będzie je wyburzyć.
Zamurowane okna w budynku przy al. Grunwaldzkiej w pobliżu ul. Nadwodnej. Zamurowane okna w budynku przy al. Grunwaldzkiej w pobliżu ul. Nadwodnej.

Droga Zielona, która ma być Zielonym Bulwarem



W zakresie Drogi Zielonej "przechrzczonej" na Zielony Bulwar niewiele się zmieniło w ostatnich latach. Ma ona mieć - przynajmniej na razie - układ jednej jezdni z dwoma pasami ruchu oraz torowiskiem tramwajowym, chodnikami i drogą rowerową. Przejścia dla pieszych mają być w poziomie jezdni, choć rozmieszczone dość rzadko - przede wszystkim na skrzyżowaniach w odstępach co ok. pół kilometra.

- Jeżeli chodzi o Drogę Zieloną, nazywanie jej Zielonym Bulwarem jest maksymalną manipulacją - mówiła podczas osowskiej debaty Ewa Lieder, posłanka Nowoczesnej, kandydatka na urząd prezydenta Gdańska - Omijając Oliwę i jej zabytki, wprowadzamy olbrzymi ruch samochodów do portu w Pas Nadmorski. Uważam, że takie decyzje, czy chcemy tej drogi czy nie, najlepiej podjąć w oparciu o panel obywatelski.
Wizualizacja Drogi Zielonej wykonana na potrzeby Analizy Obsługi Transportowej Dolnego Tarasu. Wizualizacja Drogi Zielonej wykonana na potrzeby Analizy Obsługi Transportowej Dolnego Tarasu.
Zupełnie odmiennego zdania jest Małgorzata Chmiel, posłanka PO, a wcześniej radna miasta i przewodnicząca komisji Zagospodarowania Przestrzennego.

- Odcinek w Pasie Nadmorskim budzi kontrowersje, ale to nie będzie żadna autostrada! Nie planuje się tam drogi po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Jest jedynie zarezerwowany szeroki pas terenu, gdyby ewentualnie była w przyszłości potrzeba szerszej drogi.
Czytaj też: Kto da się nabrać na nową wizję Drogi Zielonej?

Przesuń aby
porównać

Nowa Kielnieńska już nie drogą ekspresową



W związku z wprowadzeniem Trasy Kaszubskiej do węzła z obwodnicą w Wielkim Kacku, a nie jak było to wcześniej planowane w Osowej, podjęto decyzję o znacznym obniżeniu klasy planowanej ul. Nowej Kielnieńskiej. Zamiast drogi ekspresowej, mieszkańcy otrzymają drogę kategorii głównej.

Obniżenie kategorii pozwoli na utworzenie kilku skrzyżowań oraz przejść naziemnych dla pieszych, którymi mieszkańcy będą mogli dotrzeć do leśnych terenów rekreacyjnych. Powstanie też jedno przejście bezkolizyjne, ale jego forma wynika z ukształtowania terenu (obniżenia terenu i potrzeby budowy wiaduktu drogowego).

Ze względu na zbliżenie drogi do zabudowy, niewykluczona jest budowa na niektórych odcinkach ekranów akustycznych.

Czytaj też: Kiedy podpisanie umów na projekt i budowę Trasy Kaszubskiej?

Debata na temat nowego układu drogowego została zorganizowana przez Radę Dzielnicy Osowa. Mimo zapowiedzi nie wziął w niej udział Kazimierz Smoliński, wiceminister infrastruktury i poseł PiS. Debata na temat nowego układu drogowego została zorganizowana przez Radę Dzielnicy Osowa. Mimo zapowiedzi nie wziął w niej udział Kazimierz Smoliński, wiceminister infrastruktury i poseł PiS.

Jeśli nie tunel pod Pachołkiem, to co?



Obecna sytuacja polityczna na szczeblu krajowym oraz niechęć Unii Europejskiej do wspierania inwestycji promujących indywidualny ruch samochodów może sprawić, że cała inwestycja nigdy nie doczeka się realizacji.

Czy zatem można rozwiązać problem komunikacyjny ok. 15-tysięcznej Osowej oraz okolicznych gmin w inny sposób niż tunelem pod Pachołkiem?

- Należy się zastanowić nad wprowadzeniem dodatkowego pasa ruchu "przekładanego" [w ul. Spacerowej - dop. red.], wykorzystywanego rano w kierunku miasta, w popołudniu w stronę obwodnicy - proponuje Mariusz Andrzejczak, radny PO - Być może rozwiązaniem byłaby też bezpłatna komunikacja miejska na liniach między Osową a Dolnym Tarasem? Niestety nie mamy obecnie prawa, które pozwalałoby nam na ograniczenie ruchu aut na drogach publicznych, tak by w wybranych godzinach mogli z niej korzystać np. tylko mieszkańcy Osowej i Żukowa.
- Bez budowy tunelu nie da się rozwiązać problemu Oliwy, bo wszystko kończy się "wąskim gardłem" w centrum Oliwy. Ulica Spacerowa zaraz stanie, podobnie jak dzieje się to z al. Grunwaldzką. Życie wymusi dyskusję o Drodze Czerwonej, której nie chcemy - argumentuje Tomasz Strug, przewodniczący Zarządu Rady Dzielnicy Oliwa.
Czytaj też: Artykuł z 2015 r.: Nie budujmy tunelu pod Pachołkiem. 2 mld zł można wydać znacznie lepiej

Miejsca

Opinie (494) ponad 10 zablokowanych

  • Panie Prezydencie Adamowicz czy był Pan kiedyś na Osowej ?

    W Gdańsku co chwila zmiana nawierzchni z asfaltu na kostkę bo bardziej elegancko i staroświecko, itp. Kiedy na Osowej zmiana z połamanych starych 40 letnich płyt na asfalt ? CZELAKAMY !
    Czekamy na nową ulicę Koziorożca która miała być wybudowana dawno dawno temu . Dlaczego miasto nie realizuje planów zagospodarowania ????

    • 10 4

  • 15sto tysieczna Osowa niech sklada sie na kopanie tunelu, (3)

    Ktorego koszt stanowi 2/3 rocznego budzetu miasta. Sa rzeczy wazniejsze niz jakis bezsensowny tunel, na ktorym wybrani zrobia walki! 2 000 000 000/ 15 000 kazdy mieszkaniec Osowy od siebie dorzuci i niech kopia! Maja obwodnice niech zjezdzaja Slowackiego. Kazdy wiedzial gdzie sie wyprowadza. Zarowno Ci z Kielpina Karczemek Chwaszczyna czy Osowej... a nie ze teraz marudzenie jak daleko i jak dlugo! Trzeba odciazac centrum i rozbudowywac komunikacje, a nie odwrotnie! Ludzie, omg...

    • 52 12

    • Gdyby ten dojazd był tylko dla mieszkańców Osowej, (1)

      dzisiaj Spacerowa byłaby całkiem spokojną, lokalną ulicą.

      Nowe dojazdy są potrzebne, bo jakoś ludzie z regionu muszą wjechać do miasta, niekoniecznie dla przyjemności tylko do szkół i pracy.

      Choć powrót do pomysłu tunelu pod Pachołkiem to temat z okazji wyborów, po których czeka nas szybciej polskie piekło niż nowe inwestycje.

      • 5 5

      • Nie muszą.
        Niech zostawią swoje złomy na rogatkach miasta i dalej jadą pkm.

        • 2 3

    • mieszkam w Osowej

      i nie chcę tego tunelu

      • 15 7

  • dwa pasy w każdym kierunku

    Aby tunel miał sens to na ulicy Spacerowej musi być co najmniej po dwa pasy w każdym kierunku. Właściwie pod górę powinny być trzy pasy.
    Jak dobrze popatrzeć na las w okolicy Pachołka to można też wytyczyć drogę bez tunelu. Wystarczy przejść się na spacer.
    Tak naprawdę należy dążyć do zachęcenia ludzi do korzystania z komunikacji miejskiej poprzez:
    - rozbudowanie PKM i rozwinięcie pozostałych linii komunikacji
    - dostosowanie rozkładów do rzeczywistych potrzeb podróżujących
    - wprowadzenie jednego biletu dla całego Trójmiasta i okolic ( jak ktoś korzysta z PKM+ SKM + ZTM)
    - rozsądną cenę biletów
    - wybudowanie odpowiednich parkingów w pobliżu stacji

    A tak na serio to urzędnicy i specjaliści powinni usiąść i zrobić planowanie komunikacji na najbliższe 20- 30 lat.
    Wszelkie projekty powinny być tak robione aby za 10 lat nie spotkać się z zakorkowaniem nowo wybudowanych tras jak np nasza obwodnica.

    • 6 3

  • Buspasy w tunelu? (2)

    Myślałem że szczyt głupoty mamy już za sobą. Połowa pasów dla autobusów oznacza, że będą one jezdzić na pasach za ponad 1 miliard zł. 6 autobusów na godziną x średnio 15 osób w autobusie to 90 "szczęśliwych". A w tym czasie 6 000 ludzi będzie tłoczyć się na pozostałych dwóch pasach. Gratulacje. Może lepiej autobusy teleportować. Będzie taniej i szybciej.

    • 10 7

    • I do tego tam już jest kolejka!

      • 1 0

    • policz, ile przestrzeni zabierze 6000 ludzi w 5000 samochodów

      (tylko co 4 samochód w godzinach szczytu wiezie więcej niż jedną osobę) i wtedy żołądkuj się dalej.

      • 4 1

  • (10)

    Widzę że kolejne nawijanie makaronu na uszy przed wyborami :)

    • 156 20

    • Akurat w tym przypadku to raczej strzał w kolano (7)

      • 6 5

      • (6)

        Widać, że nie mieszkasz w Osowie. I myślisz tylko o swojej d....

        Ma się autko ?

        • 4 10

        • Rzeczywiście nie mieszkam w Osowie. (5)

          Nawet nie wiem, gdzie ten Osów leży. Natomiast o Osowej mogę pisać wiele!

          • 13 2

          • (1)

            Tylko połowę mojego wpisu zdołałeś ogarnąć polonisto.

            Ale musisz się wypowiadać w temacie dojazdu w korkach po Spacerowej.

            Pytam ponownie - masz autko ? Robisz korki w Gdańsku swoim autkiem ? To nie jest skomplikowane pytanie.

            • 2 7

            • A Ty?

              • 1 0

          • Obie formy są poprawne: w Osowej i w Osowie! (2)

            • 0 5

            • Osowianin? (1)

              • 2 0

              • Osowiały

                • 2 2

    • Tytuł powinien być inny (1)

      Nowi kandydaci na prezydenta Gdańska wymuszą na głosujących pozbycia się czystej głupoty i być może kasty urzędniczej.

      • 9 5

      • Albo czego my wam nie damy mordy wy moje !

        By żyło się lepiej ludziom z platformy .

        • 12 4

  • Najpierw trzeba wybudowac cokolwiek... (5)

    Plan jest szeroki ale wątpię w realizację.

    • 58 10

    • To i tak nic nie da (3)

      Kolejna droga, ktorej wpompuje do miasta wiecej aut. W Gdanaku brakuje drog idacych wzdluz morza, sensowne sa jedynie dwie, Grunwaldzka i Obwodnica.

      • 11 0

      • (1)

        to nic nie da , nie da sie, to niemozliwe

        najlepiej nic nie robmy

        • 2 2

        • Nieprawda. Róbmy, ale rzeczy korzystne dla miasta

          Ta inwestycja nie jest dla miasta korzystna. A jest bardzo droga. Zarówno finansowo jak i społecznie.

          Puszczanie trazytu miastem nie jest rozsądne.

          • 3 2

      • Twoim zdaniem lepiej pozostawić Spacerową taką, jaka jest teraz?

        • 5 1

    • Powiedział towarzysz Morawiecki planując w Polsce nową Japonię!

      Pierwej powstanie tunel pod Pachołkiem niż fabryka aut elektrycznych!

      • 6 10

  • (2)

    Problem komunikacyjny Osowej i innych wiosek nie jest problemem Oliwy i nie powinien być rozwiązywany jej kosztem. Nowe trasy, drogi i tunele, niszczenie lasu i smród dodatkowych spalin to rozwiązanie tymczasowe a powrót korków to kwestia czasu. Niech wybudują transport szynowy, towarzystwo z Osowej może zostawić swoje samochody w domu i zawieźć d*pę do pętli w Oliwie. Stamtąd mogą wziąść tramwaj, SKM bądź autobus do miejsca pracy. Nie, nie obchodzi mnie ich niewygoda. Decyzja przeprowadzki za miasto wiąże się z przedłużonym czasem dotarcia do pracy, trzeba było myśleć przed a nie narzekać po.

    • 22 6

    • (1)

      ale to Oliwa ma wiekszy problem a nie Osowa... ludzie co mieskzaja na gornym tarasie dobrze wiedzieli co to za tereny i nigdy tam nie bylo super dojazdu i raczej nie bedzie.
      Natomiast to co sie dzieje ostatnio w Oliwie po tym jak wybudowali miliard wiezowcow to masakra, ze spokojnej dzielnicy zrobila sie wiecznie zakorkowana zasyfiona przelotowka na obowdnice.
      Zauwaz ze Osowa jest na uboczu i nie wachaja tych spalin co ludzie w Oliwie

      • 3 3

      • I po wybudowaniu tunelu im się poprawi?

        Wierzysz w to co mówisz ?

        • 1 1

  • (10)

    beczka bez dna i "droga" do nikąd

    • 181 94

    • Pewnie wolałbyś kolejny nikomu niepotrzebny pomnik wiadomo kogo?! (8)

      W Gdańsku pisuary nic nie znaczą - nie będzie pomnika - powstanie tunel!

      • 13 25

      • (3)

        Jakby usunąć z haseł PO słowo "PiS", to by nic nie zostało z programu.

        • 9 8

        • To prawda, ale jakby usunął z haseł PiS hasła anty III RP to też wiele nie zostaje

          Może coś anty PRL.

          Ogólnie - anty. Nie da się zbudować dużego kraju na wykluczaniu ze społeczeństwa kolejnych grup.

          • 2 1

        • (1)

          a co jest w pisowskim programie oprócz łapówki pińcet i układu toruńskiego

          • 5 4

          • Nieustawione przetargi z ceną rynkową

            • 2 5

      • pomnika wiadomego nie chcę tunelu też

        • 3 1

      • szemud to nie gdansk! wracaj do siebie dyrektorko! ach pewnie nie macie tam bus pasow

        • 5 1

      • I po co mieszasz do tego politykę? (1)

        Nie potrafisz porozmawiać merytorycznie? Ten tunel to utopia finansowa, marny efekt za gigantyczne pieniądze.

        • 19 6

        • Tunel może i tak.

          Ale już nowa Kielnieńska jak najbardziej na tak. Trzeba tranzyt wyprowadzić z dzielnicy!

          • 10 3

    • kolejne wyburzenia?!

      • 1 3

  • To jest ważna potrzeba tak jak przedłużenie obwodnicy w Gdyni w stronę Rumi i dalej czy to w formie OPATu czy Via Maris (4)

    A do drogi w oliwie to by się kudłaty z sopotu dołożył, w końcu on jest w Trójmieście tylko petentem większych miast pod względem komunikacji, a Sopocianie też muszą się jakoś przemieszczać. Ja rozumiem przeciwników, ale niestety obciążenie pokazuje, że postęp jest nieunikniony. Słowackiego doczekała się rozbudowy, tunel pod martwą wisłą i do tego odkorkowanie oliwy jest potrzebne.

    • 14 17

    • (1)

      To niech Sopot sam se wybuduje dojazd

      • 5 2

      • ma drogę: Reja

        • 0 0

    • Sądzę ze lwpiej zainwestować w infrastrukturę w obrębie miast, coś realnie dla mieszkańców Trójmiasta a nie Ave Maria (1)

      dla mieszkańców ościennych wiosek

      • 4 2

      • Ave Maria ?

        Chyba chodzilo Ci o Via Mare ?

        • 1 0

  • DROGA ZIELONA ma byc tez droga dwujezdniowa a nie lokalna jak sobie planuje FRAG , (1)

    tam bedzie sie odbywal cały ruch z tunelu w kierunku Osowy a oni jak zwykle maja nierealne wizje blokowania czego sie da.

    • 10 6

    • Nie będzie żadnej drogi Zielonej ani tunelu

      Rada Miasta nie zgodzi się by na to wydać kilka mld złotych. Rząd w W-wie ani tym bardziej UE nie dadzą tu ani złotówki. To jest chory projekt.

      • 2 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane