• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel wykopie inne inwestycje? Skąd wziąć 375 mln zł?

Maciej Naskręt, Michał Stąporek
28 kwietnia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Choć dopiero za dwa miesiące okaże się czy i kiedy wybudujemy tunel pod Martwą Wisłą, niemal na pewno na Trasie Słowackiego nie powstanie taki most, jak w ciągu Trasy Sucharskiego. Choć dopiero za dwa miesiące okaże się czy i kiedy wybudujemy tunel pod Martwą Wisłą, niemal na pewno na Trasie Słowackiego nie powstanie taki most, jak w ciągu Trasy Sucharskiego.
Odcinek tunelowy Trasy Słowackiego. Odcinek tunelowy Trasy Słowackiego.

Gdańsk ma twardy orzech do zgryzienia, bo w kasie miasta brakuje pieniędzy na budowę tunelu pod Martwą Wisłą za ok. 885 mln zł. Wyjścia są dwa: unieważnienie przetargu i odłożenie budowy, albo wstrzymanie innych miejskich inwestycji. Decyzję poznamy za dwa miesiące.



W środę jako pierwsi poinformowaliśmy o wysokości ofert złożonych na budowę tunelu pod Martwą Wisłą. Powodów do radości nie było, bo inaczej niż w przypadku wielu innych przetargów, budowlańcy zażądali sporo więcej, niż spodziewali się miejscy urzędnicy. Najkorzystniejsza oferta przygotowana przez konsorcjum firm Hydrobudowa Polska, PBG i Aprivia opiewała na kwotę 885 mln zł. Choć to prawie dwa razy mniej, niż domagała się firma Hochtief (1,6 mld zł), to i tak o 375 mln zł więcej, niż zakładał miejski kosztorys.

Kosztorys, który wczoraj, w siedzibie miejskiej spółki GiK, krytykowali niemal wszyscy. - Za te 510 mln to można kupić maszynę TBM, która wydrąży tunel, ale na pewno nie starczy to na realizację tego zlecenia - mówili między sobą przedstawiciele poszczególnych konsorcjów.

I dlatego, gdy otwierano koperty z kolejnymi ofertami, zadowolony nie był nikt. Ani inwestor, ani firmy, które złożyły droższe oferty (od 1,18 mld do 1,6 mld zł), ani nawet... przedstawiciele konsorcjum, które zażądało za budowę tunelu najmniej. Dlaczego? - Mogliśmy przygotować ofertę droższą o prawie 300 mln, a i tak bylibyśmy najtańsi - tłumaczył.

To jednak wcale nie jest takie pewne, bo przygotowujący inwestycję urzędnicy i władze miasta nawet tej "niższej" kwoty nie mogą przełknąć.

Andrzej Bojanowski: - Potrzebujemy ok. 60 dni, by podjąć decyzję, czy umorzymy przetarg, czy kosztem innych inwestycji będziemy budować tunel. Andrzej Bojanowski: - Potrzebujemy ok. 60 dni, by podjąć decyzję, czy umorzymy przetarg, czy kosztem innych inwestycji będziemy budować tunel.
- W pierwszej kolejności zwrócimy się do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego o zwiększenie dofinansowania budowy Trasy Słowackiego. Jeśli się nie uda, zmian wymaga plan inwestycji miasta. Aktualnie jest za wcześnie, by mówić o konkretnych przesunięciach. Aby myśleć o budowie odcinka tunelowego Trasy Słowackiego, musimy też zweryfikować możliwości kredytowe miasta- wyjaśnia Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska odpowiedzialny za finanse miasta.

Wydawać by się mogło, że oszczędności, jakie przyniosło kilka ostatnich miejskich przetargów, pozwolą bez problemów sfinansować niedobór środków w tym przetargu. Problem w tym, że po pierwsze oszczędności nie są tak wielkie (patrz ramka pod tekstem), po drugie wszystkie miejskie inwestycje są na kredyt - ich mniejsze koszta oznaczają po prostu mniejsze niż planowano zadłużanie się miasta.

- Nie wyobrażam sobie Trasy Słowackiego bez jej najważniejszego elementu, czyli tunelu pod dnem Martwej Wisły - mówi Ryszard Trykosko, prezes spółki GIK. - Mam nadzieję, że uda się pozyskać dodatkowe pieniądze na tę inwestycję - dodaje.

Kiedy dowiemy się czy, a jeśli tak, to które miejskie inwestycje zostaną odłożone, by znaleźć dodatkowe miliony na tunel?

Co powinno zrobić miasto?

- Potrzebujemy ok. 60 dni. W tym czasie zapadnie decyzja, czy umorzymy przetarg, czy kosztem innych inwestycji będziemy budować tunel - mówi Bojanowski.

Bo na pewno w grę nie wchodzi np. budowa znacznie tańszego mostu. Niska konstrukcja zamknęłaby drogę do gdańskich stoczni, nie tylko remontowanym w nich platformom wydobywczym, ale także statkom. Wyższa konstrukcja wymagałaby ogromnych nasypów, nawet tak wielkich, jak hałda fosfogipsów w Wiślince. Decyzja o budowie mostu wymagałaby przeprojektowania całego odcinka Trasy Słowackiego, uzyskania nowej decyzji środowiskowej i nowego pozwolenia na budowę. Poskutkowałoby to nie tylko odłożeniem budowy w czasie o kilka lat, ale i koniecznością znalezienia nowego finansowania. Niemal na 100 proc. ten odcinek straciłby dofinansowanie Unii Europejskiej, która - przypomnijmy - refinansuje 40 proc. wydatków na budowę Trasy Słowackiego.

Koszty Trasy Słowackiego

1. Odcinek lotniskowy: kosztorys - 77,9 mln, wybrana oferta - Wakoz 31 mln, oszczędność - 46 mln.
2. Odcinek miejski: kosztorys - 341 mln, wybrana oferta - Hydrobudowa 159 mln, oszczędność - 182 mln.
3. Odcinek tunelowy: kosztorys - 510 mln, najtańsza oferta - Hydrobudowa 885 mln, brakuje - 375 mln.
4. Odcinek Droga Zielona: kosztorys - ok. 70 mln, otwarcie kopert - 9 maja.

Po trzech przetargach: 147 mln zł ponad kosztorysy


Tunel tu i teraz

Pozostaje nam zbudować ten tunel, i to teraz, a nie po powtórzonej procedurze. Dlaczego? Umorzenie przetargu nie gwarantuje, że w kolejnej procedurze wykonawcy zaproponują niższe kwoty niż teraz. Biorąc pod uwagę to, co słyszałem podczas otwierania ofert, może być dokładnie odwrotnie. Do tego stracimy pół roku na nowy przetarg. Pamiętajmy też, że miasto nie może budować Trasy Słowackiego dłużej niż do grudnia 2014 r. Jeśli nie zdążymy - trzeba będzie zwrócić dofinansowanie Unii Europejskiej, a to byłoby gwoździem do trumny i tak już bardzo napiętego budżetu miasta.

Maciej Naskręt

Opinie (256) 10 zablokowanych

  • Taka lokalna mała INWESTYCJA (2)

    Śmietnik przy Aldony 5 we Wrzeszczu pan prezydent Adamowicz
    obiecał na piśmie zlikwidować już 3 lata temu, obok 20 metrów jest
    duży śmietnik podziemny.
    Na tą inwestycję nie potrzeba dużo pieniędzy, tylko trochę dobrej woli
    urzędników...................................

    • 8 3

    • i ilę za to im wykonawca odpali, no właśnie nieopłacalne!!!

      • 5 1

    • ktoś kiedyś napisał na forum, że podziemny śmietnik narusz przepisy tzn.

      jest wybudowany zbyt blisko Strzyży

      • 0 1

  • Bogu dzięki - budować tunel i wstrzymać inne inwestycje: ECS, Muzeum II wojny,

    sanktuaria itp.

    • 10 5

  • A po co tanio ?

    My jako konsultanci mamy 20% od kosztów By zacytować klasyka z filmu MIŚ ,więc nieistotne poco za ile czy poprawi sytuację ,zmniejszy korki Ważne te 20%

    • 8 3

  • brednie duby smalone kołki ciosane gruźlice wszawice kupy śmieci ....

    miasto GDA--GDA nie może budować Trasy Słowackiego dłużej niż do grudnia 2014 r. Jeśli nie zdążĄŻA - trzeba będzie zwrócić dofinansowanie Unii Europejskiej, a to byłoby gwoździem do trumny i tak już bardzo napiętego budżetu miasta.
    i tak sie nie wyrobią!---hehhe

    • 4 2

  • Po co puścili tramwaj Witosa ? ze 20mln utopione. (1)

    Wywalone pieniądze - Armii Krajowej była gotowa pod tramwaj to ktoś mądrzejszy wymyślił puścić tamwaj prze środek osiedla. Teraz będziemy mieć kilka przejazdów, świateł itp. A to wszystko kosztuje !!!!!

    • 10 4

    • bo adamowicz chciał się czymś wyróżnic od gierka

      i pokazac ze cus zmienil w starym jego planie

      • 4 2

  • Tunel to duży krok w rozwoju dla transportu i dla Gdańska !!!

    Obwodnica Południowa również !!!
    To są priorytety bez dyskusji.
    Inne inwestycje mniej ważne.

    • 13 1

  • No to przyszedł czas na kolejną podwyżkę podatków ...

    a teraz jest dobry pretekst !!!

    • 2 2

  • Wiele lat nieudolności, wszystko na ostatnią chwilę, złe szacowanie niech to wszystko bajkowy BOB BUDOWNICZY naprawi (1)

    Do tej pory wszystkie inwestycje były tańsze od zakładanych (nie tylko przy trasie Słowackiego). Może ktoś pokusi się o zestawienie wszystkich inwestycji. Np droga zielona 40 mln mniej, Nowa Łódzka 73 mln taniej, trasa Sucharskiego II etap ponad 100 mln taniej. No i jeszcze pozostałe inwestycje. ECS tańsze o 85 mln niż planowano. Czy Miasto już przejadło te zaplanowane pieniądze?
    Z regułu przy takich wynikach postępowań wypłacane są premie dla prowadzących te przetargi za uzyskane oszczędności. Teraz będzie bez premi ale nagroda jak znajdą się większe pieniądze na tunel. Zadziwiająca jest niekompetencja urzędników przygotowujących kosztorys. Z przykładów powyżej i artykułu wynika, że oferty bywają ponad 100% tańsze od szacunku (razem o ponad 520 mln. taniej), a w przypadku tunelu minimum ponad 70% droższe. Wyjaśnienie: taki jest rynek. Pytanie: po co te tabuny drogich urzędników nic nie potrafiących oszacować? Bob budowniczy potrafi wszystko zbudować, a czy Adamowicz da radę?
    Może jednak będzie lepiej bez tunelu, bo nawet z nim i tak trasa bębie niekomplenta bez odcinka od Rzeczpospolitej do Uczniowskiej.
    Czyli wolna przestrzeń, brak wyobraźni czyli urzędnicza pustka myślowa.

    • 5 3

    • najbardziej w twojej wypowiedzi podoba mi się to:
      "oferty bywają ponad 100% tańsze od szacunku .."

      :D:D

      • 1 0

  • Na innych przetargach podobno zaoszczędziliśmy jako miasto !!!

    Większość ostatnich przetargów na roboty zwłaszcza drogowo-ecsowe zakończyło się sukcesem, czyli sporo kasy powinno było zostać ...

    Nie rozumiem, skąd teraz lament.

    • 1 4

  • Most tanszy?

    Mozna bylo od razu myslec o moście. Jak taki "żeglowny" most wyglada polecam rzucić okiem na mosty nad rzeką Świetego Wawrzyńca w Kanadzie np. Pont de l'île d'Orléans albo Thousand Islands Bridge. Z drugiej strony budowa Mostu Północnego w Warszawie z trasą 3,4km (tu mamy ok 2,5km) pochlonie ponad 900mln, a więc więcej niż Gdański tunel, a tutaj potrzeba chyba nieco bardziej wymyślnej konstrukcji. A może mosty wiszące są tańsze?

    • 2 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane