• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tylko 35 proc. pasażerów płaci za komunikację miejską

Maciej Korolczuk
28 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (665)
Debatę o kondycji trójmiejskiej komunikacji miejskiej i problemach, z jakimi się mierzy, zorganizowała Nowa Lewica. Debatę o kondycji trójmiejskiej komunikacji miejskiej i problemach, z jakimi się mierzy, zorganizowała Nowa Lewica.

Tylko 35 proc. pasażerów korzystających z komunikacji miejskiej w Trójmieście za nią płaci. Reszta pasażerów korzysta z niej bezpłatnie - powiedział Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM w Gdyni podczas debaty dotyczącej funkcjonowania transportu publicznego w aglomeracji. Spotkanie zorganizowała Nowa Lewica.



Czy trójmiejskie samorządy powinny zrezygnować z darmowej komunikacji dla wybranych grup?

O komunikacji miejskiej w trójmiejskim wydaniu rozmawiali m.in. Beata Maciejewska, posłanka Nowej Lewicy, Tomasz Larczyński, wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Nowej Lewicy, dyrektor ZTM w Gdańsku Sebastian Zomkowski,
  • Paweł Kondzielewski z firmy Innobaltica, wprowadzającej system Fala oraz Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM w Gdyni.

    I to ten ostatni w trakcie debaty zdiagnozował największą bolączkę trójmiejskiej komunikacji.

    Według niego jest nią rażąca dysproporcja w ponoszeniu kosztów za jej funkcjonowanie.

    - Obecnie ok. 30-35 proc. pasażerów płaci za korzystanie z komunikacji miejskiej wg taryfy pełnopłatnej - przyznał Kołodziejski. - Reszta pasażerów korzysta z ulg i zwolnień z opłat, tak jak dzieci, młodzież czy seniorzy. To niesie za sobą szereg konsekwencji. Planowane podwyżki dotykają coraz mniejszej grupy, co może spowodować, że nastąpi odpływ pasażerów. Niskie przychody z biletów nie wystarczają, by zbilansować koszty. Najgorszy okres mamy już chyba za sobą, gdy stopień pokrycia kosztów przychodami w pandemii spadł do zaledwie 20 proc. Obecnie to ok. 30 proc. Pozostała reszta środków potrzebnych do utrzymania komunikacji pochodzi z budżetów gmin, bo nawet ostatnie propozycje wzrostu cen nie są w stanie zrekompensować wzrostu cen prądu, gazu i paliw.
    Kupili busy, w których będą uczyć... o systemie Fala Kupili busy, w których będą uczyć... o systemie Fala

    Według danych tylko 35 proc. pasażerów w Trójmieście płaci za korzystanie z gminnej komunikacji miejskiej. Reszta pasażerów jest zwolniona z opłat. Według danych tylko 35 proc. pasażerów w Trójmieście płaci za korzystanie z gminnej komunikacji miejskiej. Reszta pasażerów jest zwolniona z opłat.

    Polski Ład tylko Gdyni zabrał 180 mln zł



    Na braki w budżetach miast uwagę zwrócił także Stanisław Taube, przewodniczący Forum Związków Zawodowych woj. pomorskiego. Przyznał, że tylko regulacje Polskiego Ładu pozbawiły budżet Gdyni 180 mln zł, które mogłyby nie tyle poprawić jakość komunikacji, co utrzymać ją na dotychczasowym poziomie.

    Zwrócił też uwagę na pułapkę, w jaką mogą wpaść nowoczesne samorządy, stawiające na transport zeroemisyjny (taką strategię rok temu ogłosił m.in. Gdańsk).

    - Proszę spojrzeć na Kraków, który postawił na nowoczesny elektryczny tabor, a podwyżki cen prądu odczuł najmocniej. W efekcie flota została postawiona na kołkach i znów na ulicach pojawiły się pojazdy z silnikami diesla.
    Sebastian Zomkowski z ZTM Gdańsk wskazywał z kolei, że pasażerów do komunikacji miejskiej można tylko zachęcać i dawać im wybór, a nie zmuszać.

    - Można to zrobić dzięki taborowi wysokiej jakości, którą systematycznie podnosimy. To też szeroka oferta taryfowa, integracja z koleją czy zwiększanie częstotliwości kursów. Naszym celem jest z jednej strony utrzymanie 50 proc. podróży odbywanych komunikacją miejską, a z drugiej przekonanie podróżnych do transportu publicznego na krótkich odcinkach, by tam, gdzie nie muszą, nie jechali autem, wybierali tramwaj, autobus lub szli pieszo - mówił Zomkowski.
    Marek Weryszko z Partii Zieloni uważa, że w dyskusji o komunikacji należy wsłuchać się w głos mieszkańców. Marek Weryszko z Partii Zieloni uważa, że w dyskusji o komunikacji należy wsłuchać się w głos mieszkańców.

    Podstawowy kłopot: brak porozumienia między samorządami



    Podczas debaty sporo miejsca poświęcono też planowanej inauguracji systemu Fala. Choć ma to nastąpić już za cztery miesiące, nadal jego założenia wzbudzają wiele kontrowersji. Mówiła o tym m.in. posłanka Beata Maciejewska.

    - Oprogramowanie informatyczne systemu Fala jest ogromne i skomplikowane, ale sam system dla pasażera ma ubogą ofertę. Z jednej strony daje wiele możliwości organizatorom transportu, a z drugiej niewiele pasażerom - twierdzi posłanka Nowej Lewicy.
    Jej zdaniem u podstaw niepowodzenia leży brak porozumienia między władzami poszczególnych samorządów.

    - Władze Gdańska, Sopotu i Gdyni są "po jednej linii", a mimo to od lat nie mogą się porozumieć w kwestii np. wspólnego biletu. Przecież Trójmiasto od lat funkcjonuje jako jeden organizm i środowisko, granice się zacierają, zwłaszcza w komunikacji. W mojej ocenie to błąd polityczny, który leży u podstaw wszystkich bolączek trójmiejskiej komunikacji. Najpierw trzeba się dogadać, a dopiero potem mówić o didaskaliach.
    Na ubogą ofertę taryfową systemu zwrócił z kolei uwagę Marek Weryszko z Partii Zieloni.
    - Prace nad systemem trwają od lat i masę czasu już nam uciekło. Z pewnych założeń już się pewnie nie da tak łatwo wycofać. Ale trzeba posłuchać tego, co mówią mieszkańcy i popracować nad atrakcyjniejszymi taryfami. Potrzebne są choćby zachęty finansowe dla pasażerów. Zgadzam się też z tezą, że Fala nie trafiła w swój czas, że jest opóźniona - zwłaszcza technologicznie. Bezprecedensowa fala krytyki i negatywnych komentarzy nie wzięły się z niczego. Nie można teraz tego zlekceważyć.
    Paweł Kondzielewski, dyrektor projektu systemu Fala. Paweł Kondzielewski, dyrektor projektu systemu Fala.

    W przyszłości system sam rozpozna, że jesteśmy w pojeździe?



    Nieco więcej optymizmu wykazywał Paweł Kondzielewski, dyrektor projektu systemu Fala. Jak przekonywał, system będzie przechodził stopniowe przeobrażenia, nawet już po uruchomieniu.

    - Nie chcemy robić rewolucyjnych zmian od razu, musi się to odbywać małymi krokami i niewykluczone, że w przyszłości "checkowanie" w pojazdach odbywać się będzie na podobnych zasadach, jak w innych miastach tzw. systemu be in-be out, który rozpozna, że znaleźliśmy się w pojeździe lub poza nim bez konieczności zbliżania karty do walidatora.

    Uchwała obywatelska, by przywrócić niższe ceny



    Na koniec debaty Tomasz Larczyński, wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Nowej Lewicy w Gdańsku zapowiedział złożenie obywatelskiego projektu uchwały, która miałaby przywrócić ceny biletów sprzed proponowanych podwyżek. Zbieranie podpisów ma ruszyć niebawem.

    To już druga w ostatnim czasie debata dotycząca komunikacji, zorganizowana przez środowiska będące w opozycji do władz miasta. Na początku lutego w sali obrad rady miasta o systemie Fala rozmawiali goście zaproszeni przez radnych PiS.

    Innoblatica w ogniu pytań o system Fala Innoblatica w ogniu pytań o system Fala
  • Opinie (665) ponad 10 zablokowanych

    • A kto dał darmowe przejazdy uczniom? xD

      • 48 3

    • (2)

      Korzystam z komunikacji okazjonalnie, nie mam ulg. Po wprowadzeniu podwyżek krótsze odległości będę pokonywać piechotą, na dłuższe zamówię ubera. Tak więc na mnie więcej już nie zarobicie. Już teraz wyjazd do centrum to dla mnie prawie 10 zł co jest kwotą horrendalną jak dla mnie. W dodatku ilekroć muszę gdzieś dojechać na konkretną godzinę, to tramwaj się spóźnia lub odjeżdża 4 minuty za wcześnie i widzę tylko jego tyle światła dochodząc do przystanku albo jest awaria albo tramwaj nie przyjeżdża wcale. Tak, że ja komunikacji miejskiej dziękuję ozięble za współpracę.

      • 64 0

      • bezrobotni polscy (1)

        a może pani dulkiewicz przyznałaby darmową komunikacje dla osób bezrobotnych w gdańsku,bo szukając pracy i jeżdżąc na castingi wydają dużo pieniedzy,których nie mają. bezrobotni ukraińcy ,którzy jeżdżą nad morze,do galerii,czy zwiedzając miasto nie dosyć,że dostają 1200zł na rękę zasiłku to jeszcze wszystko inne mają za darmo.skoro pis zrównuje wszystkie socjale polaków i daje je tez ukrom,to zrównać polskich bezrobotnych co dastają od państwa zero złotych do ukraińców co dostają 1200ZŁ.

        • 10 5

        • Ukraińcy dostają 1200 na łapę bezrobotnego?

          Serio? Pełno Polaków nie dostaje nic. rocznie to prawie 15 tysięcy!

          • 9 5

    • Darmowe przejazdy (1)

      Za darmo jeżdżą też pracownicy ZKM i ich rodziny strajkujac tego nie licza

      • 37 1

      • Pracownicy ZKM od czasu powołania tej jednostki nigdy nie strajkowali

        Zarobki w ZKM są o 30% niższe niż w spółkach przewozowych pkm, pka i PKT.

        • 1 0

    • Po to było to liczenie pasażerów aby teraz była Fala i przepełnione busy i tramwaje rzadko jezdzace

      • 33 0

    • Od kwietnia będzie może z 10%

      Ponad 100% podwyżki na biletach, to chyba tylko dla frajerów. 176 zł za bilet po Gdyni to chyba ktoś nieźle odpłynął. Ale jak trzeba zapłacić za utrzymanie trzech spółek miejskich (pka, zkm, pkt) i jeszcze zasponsorować pozostałym 65% użytkowników, to co się dziwić, że koszt biletu prawie 200 zł.

      • 52 1

    • Przetarg na FALE sie skonczyl. Co teraz robia pracownicy Innobaltica (1)

      Wypoczywaj sobie beztrosko na nasz koszt? Po co ta spolka ?

      • 45 0

      • Jak to co ? Szykują busy na szkolenia z użytkowania "Fali".

        • 4 0

    • Aha czyli Ja nie uzywajacy komunikacji miejskiej doplacam z podatków na utrzymanie

      • 23 5

    • Tak coś czułem że musze na wszystkich robić.

      • 31 5

    • w Polsce nie ma lewicy

      to są tylko otępiali podżegacze wojenni, szaleńcy, szowiniści i niestety klasiści, idący ręka w rękę z rządem, za cenzurą, za pierdołą, na Waszyngtonem. Co jest przykre. To nie jest moja lewica. I ten brak, jest dotkliwie widoczny w tym kraju, tak samo jak i innych, nie POPIS-owskich nurtów w polityce.

      • 18 5

    • Poczekam aż skończę 70 lat (2)

      A potem hulaj dusza po mieście komunikacja miejską cały dzień!

      • 40 3

      • a to jeszcze nie skończyłeś?

        sorry, nie mamy wpływu na nasz wygląd i geny

        • 0 3

      • Do tego czasu

        Będzie dziesięć spółek i będziesz musiał zorganizować sobie własny transport. Potem zapłacisz miastu za to, że korzystasz z miejskiej drogi. Dodatkowo będziesz musiał zabrać wszystkie biedne dzieci z dzielnicy i ich opiekunów. Jeszcze pare osób którym należą się bezpłatne przejazdy z racji pracy w tych spółkach. No i możesz cieszyć się bezpłatnym przejazdem.

        • 8 0

    alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

    Najczęściej czytane