• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ulica salonem czy przestrzenią dla auta?

Krzysztof Koprowski
9 maja 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Ulica Piwna w Gdańsku to jedna z niewielu atrakcyjnych przestrzeni ulicznych w Trójmieście. Ulica Piwna w Gdańsku to jedna z niewielu atrakcyjnych przestrzeni ulicznych w Trójmieście.

Czy ulica to tylko ciąg komunikacyjny łączący punkt A z punktem B, czy może też atrakcyjna przestrzeń miejska? To pytanie coraz częściej pada w dyskusjach nad nowymi drogami w Trójmieście, a mimo to projektowanie nadal podporządkowane jest często zapewnieniu największej przepustowości dla aut.



Co powinno stanowić priorytet przy projektowaniu ulic?

Środowe spotkanie zorganizowane na Politechnice Gdańskiej przez Towarzystwo Urbanistów Polskich oddział Gdańsk zgromadziło rzeszę studentów i osób zainteresowanych planowaniem przestrzennym. Nie usłyszeli konkretów, a sprawozdania z działalności projektantów oraz urzędników.

Czym powinni kierować się projektanci ulic w miastach?

- Jakością miejsca, jego estetyką, układem drogowym czytelnym dla pieszego, potrzebami użytkowników, ale nie tylko kierowców, odpowiednim "umeblowaniem" oraz geometrią dróg jako elementów projektu urbanistycznego - wylicza Łukasz Pancewicz, członek Towarzystwa Urbanistów Polskich, podpierając się zapisami opracowanego w Wielkiej Brytanii przewodnika dla projektowania ulic.

- Wydany w 2007 roku w Wielkiej Brytanii dokument rządowy był zbiorem wytycznych projektowania ulic jako przestrzeni urbanistycznych, a nie zbiorem technicznych warunków, jakim powinny one odpowiadać. Zgodnie z zapisami tego dokumentu, hierarchia użytkowników, na których należy się skupić przy projektowaniu, zaczyna się od pieszego (najważniejszy) przez rowerzystę, użytkownika transportu miejskiego, pojazdy uprzywilejowane, a kończąc na ruchu kołowym (jako najmniej ważnym - dodaje Pancewicz.

Zgodnie z tym dokumentem, najmniej przyjazne dla pieszych i jednocześnie najbardziej pro samochodowe wciąż mogą być autostrady, ale już każda niższa klasa dróg ma być bardziej ukierunkowana na potrzeby pieszych.

Czy są w ogóle w Trójmieście ulice, które choć trochę spełniają te warunki? Naukowiec twierdzi, że tak: ul. Świętojańska w Gdyni zobacz na mapie Gdyni oraz ul. Piwna w formie deptaku, w Gdańsku zobacz na mapie Gdyni.

Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego (wykonało projekt m.in. Trasy Słowackiego, Nowej Wałowej oraz przebudowy Węzła Wzgórze w Gdyni) przekonuje jednak, że nie jest łatwo zaprojektować ulicę jako miejską przestrzeń bez znalezienia alternatywnego połączenia drogowego lub "upchnięcia" w inny sposób samochodów na ciągach komunikacyjnych.

- Budowa obwiedni Śródmieścia Gdańska w formie ul. Nowej Wałowej oraz ul. Nowej 3 Maja być może kiedyś pozwoli na utworzenie przyjaznej przestrzeni przed dworcem. Inny pomysł mamy dla tzw. Drogi Zielonej, która z jednej strony mogłaby zyskać zielone nasypy, po których piesi mogliby pokonywać drogę kładkami - tłumaczy Jan Kosiedowski, dyrektor BPBK.

Kosiedowski odrzuca również negatywne opinie dot. projektu gdyńskiego Węzła Wzgórze. - Tak mocno krytykowane tunele, są elementem pasażu handlowego, ale Unia Europejska nie pozwala na włączanie w projekt elementów komercyjnych. Tunel nie ma się też kończyć ścianą przy ul. Świętojańskiej, a placem miejskim na poziomie -1 i nowym gmachem urzędu miejskiego.

Dyrektor BPBK przyznaje jednak, że czasem projektantom już brakuje cierpliwości, bo przygotowanie projektu drogowego wymaga od 40 do 70 uzgodnień. - Tak się stało np. na Wzgórzu, gdzie wstawiono ostatecznie betonowe słupy dla sieci trolejbusowej.

Jeszcze inny sposób na tworzenie przyjaznych przestrzeni ma Zarząd Dróg i Zieleni. Zdaniem ZDiZ mają się do tego przyczynić ograniczenia prędkości. - Tzw. strefą tempo 30 docelowo pragniemy objąć wszystkie ulice lokalne, dojazdowe oraz wybrane fragmenty ulic zbiorczych np. przy szkołach, obiektach użyteczności publicznej lub miejscach intensywnego ruchu pieszego - mówi Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu w gdańskim ZDiZ.

Drogowcy chcą zmusić kierowców do zdjęcia nogi z pedału przyspieszenia dwutorowo: poprzez fizyczne szykany (np. progi, wyniesienie skrzyżowań, zawężenia itp.) lub zmianę organizacji ruchu (skrzyżowania równorzędne, tzw. kontrapasy rowerowe, zwężenia pasów ruchu).

- Warto zauważyć, że miejsce parkingowe np. przed wielkopowierzchniowymi sklepami mają szerokość 2,3 m, podczas gdy same drogi, gdzie nie jest wymagana taka precyzja ruchów jak przy parkowaniu, mają na ogół pas ruchu o szerokości aż 3,5 m, co jest zachętą do szybkiej jazdy - dodaje Wawrzonek i jednocześnie podaje jako przykład lepszego wykorzystania przestrzeni ul. Rajską zobacz na mapie Gdańska, gdzie kierowcom zwężono pasy do 2,75 m szerokości, wymuszając na nich większą koncentrację podczas jazdy, a rowerzyści dostali jednocześnie swój fragment jezdni.

Warto dodać też, że wbrew powszechnej opinii, bardzo dobrze przyjęły się skrzyżowania równorzędne. W 2011 r., gdy stanowiły one 20 proc. wszystkich skrzyżowań, doszło na nich zaledwie do trzech wypadków, podczas gdy w całym Gdańsku odnotowano ich 620. Ograniczenie prędkości i zmiany w organizacji ruchu pozwoliły też na zdjęcie ok. 6,2 tys. znaków.

Dyskusja czy autopromocja?
To, na co z pewnością liczyły osoby obecne na spotkaniu, to dyskusja nad tym czy można w ogóle coś zmienić. Zamiast niej odbyła się prezentacja projektów, nad którymi pracują poszczególne instytucje, ale w oderwaniu od tego jak przekształcić kompleksowo, a nie cząstkowo daną przestrzeń.

Należy się więc zastanowić czy zasadne jest robienie spotkania, które stanowi przegląd doskonale znanej myśli urbanistyczno-projektowej Trójmiasta, czy lepiej rozpocząć rozmowy nad tym, jak zmienić cały proces myślenia, abyśmy w zakresie projektowania przestrzeni publicznych i my dogonili kiedyś Wielką Brytanię czy inne kraje zachodniej Europy.

Miejsca

Opinie (155) 5 zablokowanych

  • Jak się ma "parcie na szkło" (6)

    to się robi telekonferencje i inne "wydarzenia" medialne.

    • 23 12

    • likwidacja autobusów (2)

      to jedyne słuszna rozwiązanie.

      • 8 7

      • i tramwajów też, (1)

        tory szpecą, a pojazdy hałasują.

        • 8 6

        • I samochodów.

          • 7 4

    • a to na co masz parcie? lokalny trzepak? forum internetowe? (1)

      • 2 2

      • mam parcie codziennie z rana, które

        się wzmaga jak przeczytam któryś z twoich postów.

        • 1 0

    • jak sie ma niską samoocenę, to się dyskredytuje inicjatywy podejmowane przez innych

      • 1 3

  • przede wszystkim ulica u nas to przestrzeń dla szmat reklamowych (4)

    billboardów, przyczepek i innego syfu

    czy tak trudno wprowadzić skuteczne zmiany w prawie i ich przede wszystkim jego egzekwowanie, żeby pozbyć się tego bałaganu w przestrzeni miejskiej?

    • 134 5

    • No przecież jest wydmuszka w postaci referatu d/s estetyzacji (1)

      Referat ten w zasadzie zajmuje się jedynie komunikowaniem, że na danym terenie nie mogą działać, bo to własność prywatna, a nie miasta.

      • 14 5

      • on zajmuje się wypłacaniem twoich i moich pieniędzy darmozjadom

        • 0 4

    • Szmaty reklamowe rozwiesil radny Hryszkiewicz i ma wszeystkich w 4 literach (1)

      Dziwie sie ze nikt nie reaguje na zasmiecanie Sopotu watpliwej urody szmatamidziwi tezze przewodniczacy rady nie reaguje ze jego radny z jego ugrupowania robi totalna samowolke

      • 16 2

      • dokładnie

        piekne odnowione kamienice, a na płotach podobizny wątpliwej estetyki pana H.

        • 7 2

  • Samochod to kupa zlomu a tylko czlowiek zrobil sam z tego guru !!!!!!!!! (14)

    Czlowiek to najglupsza istota na ziemi mimo posiadania mozgu. Samoistnie uzaleznia sam siebie od bzdetow ktore tworzy . Ludzie juz ogolnie zapomnieli jak wyglada normalne zycie i mysla ze zycie to siedzenie w kawaku metalu a pozniej na kanapie w domu gapia sie w nastepne tepe pudelko TV. Czlowiekowi swiat zostal dany aby zyc normalnie a co czlowiek zrobil ? wymysli bzdety przerozne i zaczal naiwnych od tego uzalezniac i dzis nie mamy zycie tylko tryb niewolniczy bo kazdy nie zarabia na swoj spokoj tylko na to aby zaplacic za wszysto co bylo kiedys za darmo. Przeciez woda jest darmowa a tylko czlowiek sobie ustalil ze ktos stanie sie jej wlascicielem a inni niewolnicy maja za to zaplacic i ludzie w to uwierzyli !!! Za kawalek zlomu tez naiwni zaplaca setki tysiecy :)i jeszcze poleruja i balsamuja ten kawalek metalu :)))

    • 86 49

    • (5)

      Rowery też mogłyby być za darmo a tępaki kupują je tak samo jak TV czy samochody.

      • 6 9

      • xyz '' nie chodzi o to czy rowery moglyby byc za darmo

        chodzi o to ze czlowiek sam siebie uzaleznia od rzeczy a to przeciez nie jest normalne . Rzecz to tylko rzecz i malo istotna sprawa chyba ze nie wiesz co jest wazne w zyciu. Nikt ci nie broni uzalezniac sie od rzeczy to twoj wybor skoro lubisz tryb niewolniczy .Pamietaj ze czlowiek tez wymyslil pieniadze czyli ktoswpadl na pomysl ze stworzy kawalek metalu lub papieru i nazwie to walorem o jakiejs wartosci umownej za ktory to walor niewolnik aby mogl go otrzymac bedzie musial przepracowac jakis okreslony czas . I czy to normalne ze musisz łopatą wykonac przez miesiac jakis przykladowy rów aby jakis drugi twoj nadzorca pan i wladca dal ci za to nic w sumie nie znaczacy kawalek metalu lub papierek ? bo wartosc tzw. pieniadza to tez iluzja i sprawa umowna gdyz tak naprawde to co dostajesz jako tzw. wyplata to przeciez kilka papierow ktore tak naprawde nic nie sa warte ? czyz nie ? to czlowiek umownie nadal tym papierom iluzoryczna wartosc . Przeciez zwykla kartka papieru to tyle samo papieru co kazde 100 zlotych wiec dlaczego papierowe 100 zlotych ma jakas wartosc a kartka papieru nie ? przeciez to to samo ! wiec wartosc to iluzja i wymysl ludzki .

        • 7 4

      • (3)

        "darmowe" (zwykle przez np. 20 minut) rowery miejskie wymyślono nie w celach charytatywnych, tylko by uniknąć girland zaparkowanych rowerów prywatnych. setki rowerów przy sklepach, dworcach kolejowych, akademikach, to typowy widok w normalnych krajach.

        a ludzie jeżdżą rowerami, jakimikolwiek, bo taniej, wygodniej i bezpieczniej niż samochodem. uwaga: bezpieczniej dla INNYCH, nie dla nich samych. trudno zrozumieć, jak się jest hodowanym w egoizmie i egotyzmie Polakiem

        • 11 2

        • chyba w komunistycznej Korei (2)

          gdzie bieda i nie stać ludzi na benzynę

          • 4 8

          • (1)

            ćwoku, który nigdy nie wyjechałeś poza opłotki swego powiatu:

            rusz się kiedyś na wycieczkę gdziekolwiek... połaź po normalnych osiedlach normalnych krajów, a nie tylko po zwiedzalniach...

            Europejczyków stać nie tylko na benzynę. Także na nowe samochody (a nie używany szrot). Ale nikt nie jedzie samochodem po małe zakupy (prócz nowych imigrantów) bo to obciach.

            • 14 2

            • Zwiedziłem całą Europę

              Jest więcej rowerów niż w Polsce, ale bez przesady. "Sławne" strefy 30 to praktycznie końcówki ulic dojazdowych logicznie połączone poprzez "50" do dwupasmówek gdzie jest 70 lub 80km/h.
              Nie wiem, gdzie Ty mieszkasz, ale w mojej okolicy nie ma nikogo kto jeździ autem po zakupy do pobliskiego sklepu, tym bardziej, że jak wróci to nie ma pewności, że znajdzie wolne miejsce parkingowe ;)
              Myślę, że powielasz polskie stereotypy, a wyolbrzymiasz "zalety" sąsiadów. Polska aż tak bardzo nie różni się od innych krajów, a kierowcy klną na rowerzystów w całej Europie a nie tylko w Polsce.

              • 4 7

    • A już myślałem że tylko mnie to wpienia.

      • 6 2

    • Po co się żalisz? Spróbowałeś coś z tym zrobić? Gadanie, gadanie, gadanie. Zamiast narzekać proponuję zamieszkać w szałasie i pić darmową wodę z jeziora. Nie patrz na innych. Patrz na siebie, na to co ty robisz.

      • 8 4

    • A co to znaczy "swiat zostal dany aby życ normalnie"? (1)

      Mam chodzic na polowanie?

      • 9 3

      • Normalnie znaczy np. w zgodzie z naturą, a nie przeciwko.

        Jak się patrzy na te "betonowe lasy", to się płakać chce - a jeszcze większość osób musi na takie mieszkanko przez całe życie pracować, bo oddać trzeba kilka razy więcej niż się pożyczyło.

        Świetny system, pogratulować :|

        • 7 7

    • Woda jest za darmo (1)

      Nikt Ci nie broni korzystać z deszczówki, wody morskiej, z rzek, jezior itd. Nalej sobie do baniaka i korzystaj do woli, całkowicie za free.

      • 11 4

      • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • Bravo!

      Nareszczie znalazłem ślad najgłupszej istoty na naszej planecie. Abyś człowieku nie uzależniał się od bzdetów. które sam tworzysz - radzę ci wracaj na drzewo. Tam np. na Sumatrze wraz z orangutanami stworzysz wspaniałą komunę i będziesz warczał na wszystko co potrafiła wytworzyć wspaniała ludzka cywilizacja.
      A swoją drogą - jak ty potrafiłeś naklikać coś na klawiaturze? Nie do wiary!!!!!

      • 2 2

    • Masz poważny problem ze swoją osobą. Wpisz na google co można z tym zrobić. Życzę zdrowia. Pozdrawiam "niewolniku samego siebie" PS też proponuję powrót do korzeni.

      • 1 0

  • jestem (2)

    za ograniczeniami dla samochodow o ile w zamian bedzie sprawna i przystepna cenowo komunikacja publiczna
    vide Kopenhaga,Berlin

    • 93 17

    • Obawiam się że będą ograniczenia dla samochodów, niesprawna komunikacja i absurdalne niewydarzone ścieżki rowerowe, a polowanie na pieszych spowoduje, że się wszyscy wyprowadzimy, właśnie do Kopenhagi i Berlina.

      • 17 5

    • tymaczasem w Kopenhadze...

      Gdzie jestes komunikacjo przystepna cenowo, hop hop?!

      • 0 0

  • Parkingi (5)

    Miejsca parkingowe, to jest to czego najbardziej dziś brakuje w przestrzeni miejskiej!!!

    • 36 63

    • bo przestrzeń miejska - jak to ładnie nazwałeś

      nie jest po to by zawalać ją śmierdzącym złomem....

      • 14 9

    • dokładnie (1)

      gdyby było więcej parkingów wielopoziomowych, to nie byłoby problemu z tym, że samochody zastawiają chodniki

      • 5 11

      • gdyby było więcej parkingów wielopoziomowych w centrum

        (od 15 do 46 tysięcy złotych za jedno miejsce)to albo stałyby puste, albo korki na dojazdach do centrum byłyby większe

        • 4 4

    • jakby przenieść Wielką Zbrojownię (1)

      to można by na jej miejscu zbudować atrakcyjny parking.

      • 9 3

      • racja przeniesć zbrojownie w miejsce boiska przy zoo :)

        • 8 0

  • miejsca parkingowe (9)

    Jestem za tym by stare miasto było w większości dostępne tylko dla ruchu pieszego (lub tylko dla samochodów dostarczających towar do sklepów w określonych godzinach) pod warunkiem jednak że na obrzeżach powstaną duże najlepiej podziemne parkingi (darmowe dla mieszkańców a dla reszty dostępne za symboliczną opłatą). Zdaję sobie sprawę że nie da się zamknąć wszystkich ulic ale pierwszeństwo na starym mieście powinni mieć piesi.

    • 65 12

    • taa.... (7)

      właśnie dziś wiozę schorowaną osobę do lekarza specjalisty mającego siedzibę w sercu starego miasta i tak sobie myślę, że byłoby suuuuper przewędować sobie pięknymi ulicami z taką osobą na plecach...

      • 4 10

      • najpierw się uzależniasz od siedzącego trybu życia, (4)

        później masz kłopoty z układem krążenia, potem ktoś cię dowozi do szpitala, tkwi w korkach, nie znajduje miejsca do parkowania bo cały personel szpitala dojeżdża do pracy samochodem, szlag go trafia i wtedy wreszcie dochodzisz do wniosku, że miasto popierające rozwój ruchu pieszych i rowerzystów oraz komunikację publiczną miało niezłych zarządców.

        • 8 5

        • (3)

          Kolejny prymityw umysłowy dzielący ludzi na samochodowych grubasów i wysportowanych rowerzystów. Jest setki innych sportów które można uprawiać. A jeżdżąc na rowerze nie kupujesz sobie nieśmiertelności i prędzej czy później z porady lekarza lub pobytu w szpitalu bedziesz musiał "skorzystać"

          • 7 1

          • (2)

            na rowerach jeździ wielu grubasów

            • 5 0

            • to dobrze ze jeżdzi przynajmniej spala ten tłuszcz od czegos trzeba zacząć (1)

              • 1 0

              • jeżdżą , jeżdżą a brzuch rośnie.

                • 4 0

      • (1)

        generalnie na taki problem polecam wózek inwalidzki a tak na serio to większą meczarnią jest szukanie miejsca do zaparkowania w centrum starego miasta ps. robienie palcówek gdzie wymagany jest łatwy dojazd dla osób starszych czy schorowanych w historycznym centrum to pomyłka.

        • 6 2

        • palcówek?

          • 1 0

    • na starym mieście nie ma nic ciekawego,

      po co ograniczać tam ruch aut? Główne Miasto to co innego :P

      • 2 3

  • Budowanie parkingow podziemnych (3)

    Ulica czyli >>>>>jezdnia ma służyć pojazdom do poruszania się i do parkowania

    • 16 33

    • (1)

      Chodnik......do chodzenia
      Potrzeba logicznego myślenia aby te dwa tematy zgrać ze sobą

      • 12 1

      • Chodnik......do chodzenia

        I tu się z Tobą zgodzę.
        Jakiś porządek na tym Świecie musi być.
        U nas na ulicy to i TIR-y i samochody i motocykle, rowerzyści, piesi i dzieci z piłką.
        Ciągi piesze powinny być maksymalnie rozdzielone od ulic, bo co to za przyjemność spacerować w otoczeniu samochodów czy ryczących motorów.

        • 0 1

    • Sonda do kitu !

      • 5 3

  • (5)

    Po raz kolejny potwierdzona jest teza, że powinny odbyć się szerokie konsultacje społeczne na temat oburzającego zawłaszczenia przestrzeni publicznej przez samochody, pieszych, komunikację miejską, ulice, domy, place, wiadukty, tunele i inne obrzydliwe wytwory cywilizacji. Najskuteczniejszą i najbardziej obiektywną metodą będzie po prostu chodzenie specjalnych ankieterów od domu do domu, od mieszkania do mieszkania i przepytywanie lokatorów. Efektem tych działań winno być powstanie raportu, który jednoznacznie stwierdzi, że miasto powinno budować tylko drogi rowerowe i nic innego.

    • 11 24

    • nie masz czasu na rower? to twoj kompleks ?

      • 3 2

    • efektem będzie duża liczba ankieterów zrzuconych ze schodów za namolne zawracanie głowy

      ścieżki rowerowe, zwłaszcza złe ścieżki rowerowe, powstaja na skutek działań lobby samochodowego a nie rowerowego. a ich prawdziwe znaczenie to ROWER PRECZ Z -M-O-J-E-J- DROGI

      getto, jak za nazistów dla Żydów

      • 5 4

    • nie karmić trolla!

      jw

      • 1 4

    • te konsultacje trollu podszywający się pod cudze nicki już mają miejsca

      przyjdź to porozmawiamy w realu.

      • 1 0

    • zeby nie bylo jak w Detroit :) :)

      • 3 0

  • robert (1)

    w amsterdamie najlepiej bez aut rowery panienki w oknach super

    • 10 8

    • Ojacie

      A te Panienki w oknach typu windows?

      • 7 3

  • Ekscytacja motoryzacją w Polsce jest podobna do tej w krajach afrykańskich (12)

    powinna się już skończyć ta faza, gdzie wszystko ustawia się pod samochody. Ludzie też żyją w mieście, mają prawo przejść przez ulicę w poziomie a jak ktoś poczeka pół minuty na światłach to mu korona z głowy nie spadnie. Sam jeżdżę samochodem i jak gdzieś nie da się rozsądnie nim dojechać to po prostu wsiadam w tramwaj. Wbrew temu co sądzi większość głupiomądrych nowobogackich nikogo nie zawstydza w krajach zachodnich jeżdżenie komunikacją miejską

    • 69 18

    • (8)

      Komunikacja w krajach zachodnich jest punktualna, czysta i tania. I jest taka drobna różnica pomiędzy Zachodem a Polską. Ludzie w krajach zachodnich także mają samochody. Tylko tam ich zachęcano do przesiadania się do komunikacji miejskiej m.in. poprzez stworzenie wysokiej jakości usług komunikacji a nie zmuszano do tego utrudniając życie kierowcom.

      • 15 20

      • Byłem w Anglii i ani ładniejsze autobusy nie były, ani bardziej punktualne (1)

        Co nie zmienia faktu, że jadąc SKM czy tramwajem w godzinach szczytu najprawdopodobniej dotrzesz szybciej (wydzielone trasy, przeważnie niezależne od dróg kołowych)

        • 19 5

        • ta jasne kolejne dziecko emigracji pojechał biedak jak wiekszosc pierwszy raz w zyciu do brytoli głupoli

          i musie wydaje ze zachód zobaczył:) Dziecko zachód to Niemcy Francja i tpo ale nawet gdybys tam pojechał to i tak bys nic nie zobaczył boś leming :)

          • 4 6

      • byłem, widziałem

        i nie zgadzam się - w wielu zachodnich miastach posiadanie samochodu jest po prostu tak kłopotliwe (czytaj drogie), że nawet zamożni z niego rezygnują. Oczywiście stan komunikacji miejskiej ma na te decyzje wpływ, ale nie można mówić że tylko u nas utrudnia się życie kierowcom.

        • 18 6

      • (4)

        >> Komunikacja w krajach zachodnich jest punktualna, czysta i tania.

        - punktualna - różnie z tym bywa, jak w Polsce
        - czysta - różnie z tym bywa; np. dobrze utrzymane nowe gdańskie Swingi wcale nie wyglądają gorzej niż chociażby paryskie tramwaje
        - tania - nie jest tania, nawet uwzględniając różnice w zarobkach; wg mnie zdecydowanie komunikacja w Polsce jest tańsza

        Komunikacja publiczna na tzw. Zachodzie ma za to inną zaletę - jest wygodna. I nie mam tu na myśli siedzeń, ale dostosowanie oferty do potrzeb, wygodne węzły przesiadkowe, wspólne bilety (!!!), intuicyjne strefy (a nie jak w SKM) itd. Tego nam brakuje!

        • 16 1

        • A najgłubsze w tym jest to, że brakuje nam tego najtańszego. (2)

          ZKM ma flotę pojazdów jakiej nie powstydziłyby się zachodnie miasta, wartą grube miliony. Ale urzędnicy już dogadać się nie mogą tak by stworzyć rozsądną ofertę.

          • 4 3

          • Bo u nas KM jest dotowana (1)

            Trójmiasto dopłaca setki milionów rocznie, aby tanio wozić mieszkańców. Gdyby cena za przejazd autobusem była "rynkowa" to ludzie zrezygnowali by z KM.
            Czuję tu niezłą intrygę, najpierw uzależnić mieszkańców od KM a później podnieść ceny biletów, bo im więcej pasażerów tym więcej trzeba dopłacić, a im mniej samochodów tym mniejsze wpływy do budżetu.

            • 1 0

            • Ale tak jest wszędzie.

              NYC też dotuję komunikację publiczną, mimo że nie można posądzić ich o socjalistyczne zapędy. Czemu? Bo to wychodzi taniej, korki kosztują i ich ograniczenie za pomocą inwestycji w KM może prowadzić do dużo większych oszczędności.

              • 0 0

        • kolejny leming sie odezwał komunikacje POlska zawszona chce prównywac do zachodniej

          Niema żadnego porównania Polska to trzeci świat a Gdańska niema nawet porównania do innych miast w Polsce!!Byłem choćby w Krakowie i Warszawie to jest kosmos w porównaniu do budyniowego Gdańska!

          • 2 6

    • nie uogólniaj - to dotyczy tylko części internautów

      • 0 1

    • nie stać na samochód to teraz ideologie dorabia

      z afrykancami nas porownuje

      • 3 4

    • Zapomniałeś o głównej świętości Zachodu: Szanować różnorodność kulturową.

      Zmuszać tą czy inną kulturę do naśladowania drugiej jest chamskie. Jeżeli taki tryb życia czyni tą czy inną szcześliwą, masz się z tym pogodzić.

      Po drugie, dlaczego mam niby obowiązek we wszystkim naśladować Zachód? To jest lizusostwo. Ze wszystkiego należy po troszę, wcześniej analizując jak się ma do gustu lokalnego.

      Głupiomądrych? To jeden z głubszych oksymoronów. Pojedź se do Zachodu i żyj według tych dziwologów. Normalnym daj żyć po swojemu. Niewyobrażalny egoizm bije z was.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane