• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Umiarkowane zainteresowanie parkingami Park&Ride

Maciej Korolczuk
11 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Z darmowych autobusów kursujących z parkingów przy Amber Expo do centrum Gdańska korzystało po kilkadziesiąt osób podczas każdego weekendu. Z darmowych autobusów kursujących z parkingów przy Amber Expo do centrum Gdańska korzystało po kilkadziesiąt osób podczas każdego weekendu.

Zaledwie kilkudziesięciu kierowców w ciągu każdego weekendu korzysta z darmowych parkingów Park & Ride przy Amber Expo i dojeżdża do centrum podstawionymi autobusami. - Zdawaliśmy sobie sprawę, że proces przyzwyczajania właścicieli aut do tego typu rozwiązań jest długi i musi potrwać, dlatego nie zrażamy się niską frekwencją. Ten model sprawdzi się już niebawem, gdy nastąpi otwarcie tuneli pod Martwą Wisłą - przekonuje Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.



Czy korzystałeś kiedykolwiek z parkingu Park & Ride?

Parkingi Park & Ride przy Amber Expo władze Gdańska uruchomiły przed Jarmarkiem św. Dominika. Idea pozostawienia auta z dala od zakorkowanego i zastawionego samochodami centrum Gdańska miała być wygodną, szybką i opłacalną metodą na sprawne dotarcie w rejon Głównego Miasta. Okazuje się jednak, że na takie rozwiązanie decyduje się garstka kierowców.

Przywiązani do samochodów

- W ciągu każdego weekendu w czasie trwania Jarmarku z parkingu i darmowego dojazdu do centrum korzysta kilkudziesięciu kierowców - mówi Piotr Grzelak. - Osób, które decydują się na takie rozwiązanie mogłoby być więcej, ale od samego początku zdawaliśmy sobie sprawę, że przekonanie kierowców do pozostawienia auta z dala od centrum musi potrwać. Docelowo ten model chcemy wdrożyć po otwarciu tuneli pod Martwą Wisłą, ale już teraz warto edukować kierowców i zmieniać ich przyzwyczajenia.
Pilotażowe wdrożenie parkingów P&R kosztuje kilkanaście tysięcy złotych. Władze miasta nie zrażają się jednak słabą frekwencją, której nie poprawiło nawet ostatnie powiększenie strefy płatnego parkowania w centrum Gdańska. Przyczyna - zdaniem miejskich urzędników - nie leży też w niewystarczającym rozpropagowaniu pomysłu.

- Nie sądzę, by powodem była słaba promocja. Informacja o proponowanym przez nas rozwiązaniu znajduje się na stronie miasta, a także organizatora Jarmarku, czyli Międzynarodowych Targów Gdańskich, portalach społecznościowych i wśród wystawców. Moim zdaniem to po prostu czynnik psychologiczny, a zmiana przyzwyczajeń trwa zawsze najdłużej. Jestem pewien, że kierowcy z czasem się do tego przekonają.
Parking za daleko?

W komentarzach pod pierwszym artykułem o otwarciu parkingów P&R przy Amber Expo część kierowców przyznawała, że pomysł ma potencjał, ale jest mało atrakcyjny, ze względu na lokalizację parkingu oddalonego od centrum o 5 km.

Dla wielu kierowców - szczególnie spoza Trójmiasta - szkoda czasu i paliwa, by tracić kilkanaście minut na przejazd przez zakorkowane centrum (zwłaszcza po zamknięciu Huciska), a następnie wracać do Śródmieścia darmowym autobusem.

- Nie chcieliśmy organizować tego parkingu bliżej południa Gdańska i wjazdu od strony krajowej "7" czy autostrady A1 z co najmniej dwóch powodów: chcemy korzystać z już dostępnej infrastruktury parkingowej, a po drugie - musimy myśleć długofalowo i promować rozwiązania, które mają nam przynieść korzyści w przyszłości. Niegospodarnie byłoby otwierać parking bliżej Południowej Obwodnicy Gdańska czy ul. Elbląskiej np. na prywatnej posesji, podczas gdy mamy do dyspozycji nowoczesne parkingi w Letnicy - tłumaczy Piotr Grzelak.
Będą nowe trasy

Na wniosek osób, które już korzystały z parkingów, ale w rozmowie z ankieterami przyznały, że miały problem ze zlokalizowaniem autobusów, miejsca postojowe i przystanki zostały dodatkowo oznakowane.

Niewykluczone, że od nowego sezonu linia zostanie rozszerzona i autobusy poza dowiezieniem kierowców do centrum, pojadą też w innych kierunkach, np. na plaże w Brzeźnie i Jelitkowie. Część z nich może być też linią typowo turystyczną, której przystankami będą atrakcje Gdańska położone poza centrum, np. latarnia morska w Nowym Porcie. Warunkiem podstawowym wciąż jest jednak otwarcie tuneli pod Martwą Wisłą, które znów przesuwa się w czasie.

Wydarzenia

Jarmark św. Dominika (3 opinie)

(3 opinie)
jarmark

Miejsca

Opinie (249)

  • brak informacji

    Nigdzie nie ma o tym informacji na drogach dojazdowych do Gdańska ani w samym Gdańsku. Poza tym parkingi przy Amber Expo są płatne, a wszyscy wolą bezpłatnie na trawnikach, chodnikach, zebrach itd. itp. Co robi straż miejska i policja? Nic. Wystarczy się przejść po Gdańsku, gdzie trzeba przeciskać się pomiędzy samochodami, budami i koczującymi. Wszędzie hałas, brud i smród. Niezbyt ciekawa to wizytówka.

    • 5 3

  • nawet nie wiedziałam, że mamy taki parking. widać jest za mało informacji na ten temat.

    • 2 0

  • chyba błąd

    Piotr Grzelczak? A ja myślałem, że on do Jagielloni poszedł...

    • 0 0

  • Jarmark Dominikański

    Ten Jarmar to dla terenu na którm się odbywa to totalna dewastscja. Zniszone trawniki, na chodnikach patkują samochody a i nierzadko po nich jeżdżą nisząc je ludzi zmuszeni są chodzić po ulicy przez co narażeni są na niebezpieczne sytuacje. Jest to teren wyłączony spod prawa jak w krajach trzeciego świata, robią co chcą i jaj chcą. Jarmark ten jest przekleństwem dla ludzi mieszkających na tym terenie.

    • 10 0

  • Dla wielu kierowców - szczególnie spoza Trójmiasta - szkoda czasu i paliwa, by tracić kilkanaście minut na przejazd przez zakorkowane centrum (zwłaszcza po zamknięciu Huciska), a następnie wracać do Śródmieścia darmowym autobusem.

    Czytaj więcej na:
    http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Umiarkowane-zainteresowanie-parkingami-ParkRide-n93245.html#tri

    Nie przesadzajcie Państwo już, że zamknięcie Huciska - krótkiej uliczki - spowodowało wielki paraliż całego Gdańska.

    • 0 1

  • Nie chodzi o to, że daleko

    ... ale kurs co 40 minut? Trudno to logicznie wytłumaczyć osobie, która na co dzień jeździ autem. Ja za Chiny bym nie skorzystała. Przepraszam wszystkich marzycieli, ale nie mam całego dnia :)

    • 5 1

  • pomysł dobry-ale- autobusy są co 40 minut!!!

    Urzędasy jak już coś wymyślą-to nijak się ma do rzeczywistości.
    Zostawię auto i co???-mam czekać aż 40 minut na autobus?
    Powinno być ,jak w Zakopanym-małe busiki czekają pod dworcem i
    jak są pełne odjeżdżają

    • 1 1

  • Wyjście jest tylko jedno

    Wyjście jest tylko jedno, nie budować więcej dróg. W końcu te co są zakorkują się kompletnie i ludzie będą musieli się przesiąść. Ściganie się infrastrukturą drogową z rosnącą liczbą samochodów w miastach jest z góry skazane na porażkę, na Zachodzie wiedzą o tym już od dawna.

    • 1 0

  • reklama

    Pierwszy raz słyszę ze jest cos takiego....

    • 2 1

  • Porobic ...

    ... wiecej stref platnego parkowania , beda musieli zostawiac samochody na parkingach .

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane