- 1 Obława w Letnicy. Nowe fakty (58 opinii)
- 2 Śmierć na hulajnodze. Sprawa wraca do sądu (116 opinii)
- 3 Promenada po remoncie hitem sezonu (96 opinii)
- 4 Duża podwyżka opłat za wodę w Sopocie (125 opinii)
- 5 Szukał na targu sadzonek, znalazł amunicję (202 opinie)
- 6 Zakaz "energetyków" tylko w teorii (199 opinii)
Urzędnicy: Tristar przyspieszył ruch w Trójmieście
- Dzięki systemowi Tristar kierowcy tracą mniej czasu w korkach - twierdzą urzędnicy. Ma to jednak swoją cenę. "Płacimy" dłuższą podróżą pojazdami komunikacji publicznej. System będzie jednak rozbudowywany poprzez włączanie do niego kolejnych skrzyżowań.
Z jednej strony urzędnicy zapewniają, że jeździ się płynniej, a niektóre skrzyżowania w ciągu godziny pokonuje więcej aut niż wcześniej, w grudniu 2015 roku było to nawet o 18 proc. Z drugiej: korki pojawiły się tam, gdzie do tej pory nigdy ich nie było.
Czytaj więcej: Zaskakujące wyniki działania systemu Tristar.
Urzędnicy zarówno z gdańskiego, jak i gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni twierdzą, że system Tristar spełnia swoją rolę, więc postanowiliśmy sprawdzić, czy rzeczywiście.
Komunikacja publiczna: mogłoby być szybciej
Dzięki Tristarowi komunikacja publiczna miała zyskać na czasie przejazdu i stać się realną konkurencją dla samochodów. System miał m.in. dać możliwość stworzenia "zielonej fali" dla pojazdów transportu zbiorowego.
Według danych Krzysztofa Łutowicza z Gdańskich Inwestycji Komunalnych i Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku, autobusy, trolejbusy i tramwaje przyspieszyły o ok. 9 proc., ale trudno znaleźć potwierdzenie tych wyników w codziennym podróżowaniu.
Nawet jeśli porównalibyśmy górne granice przyspieszenia, okaże się, że samochody zyskały dwukrotnie więcej niż komunikacja.
System Tristar pozwala na rozpoznawanie pojazdów transportu publicznego, a nawet kontrolę zgodności z rozkładem jazdy. Nie spowodowało to jednak znaczącego przyspieszenia kursowania autobusów, bo nawet mimo udanych testów, priorytet udzielany jest tylko opóźnionym pojazdom.
- W przypadku pojazdów jadących zgodnie z rozkładem z reguły nie jest nadawany priorytet, dopiero przy opóźnieniu na poziomie 2 minut i więcej, priorytet jest nadawany w zależności od możliwości, jakie występują na skrzyżowaniu - informuje Małgorzata Omachel-Kwidzińska z gdyńskiego Urzędu Miasta.
Priorytet bez problemu udzielany jest w dwóch miejscach w Gdyni: na końcu buspasa przy ul. Kieleckiej i na śluzach węzła Wzgórze św. Maksymiliana . Tylko że w tych miejscach pojazdy komunikacji publicznej w korkach nie stoją i nie łapią opóźnień.
Ściganie wykroczeń? Nie ma i nie będzie
Dla systemu Tristar zainstalowano w sumie 137 kamer: 77 w Gdańsku, 48 w Gdyni oraz 12 w SopocieCzęścią systemu miało być karanie kierowców łamiących prawo. Jedną z przyczyn korków jest bowiem m.in. wjeżdżanie na skrzyżowanie na czerwonym świetle, co często kończy się brakiem możliwości jego opuszczenia. Takie sytuacje na drogach Trójmiasta każdy kierowca widuje codziennie. I wszystko wskazuje na to, że jeszcze się na nie napatrzymy, bo kierowcy mający "w poważaniu" pozostałych, nie będą karani za swoje przewinienia.
Dla systemu Tristar zainstalowano w sumie 137 kamer: 77 w Gdańsku, 48 w Gdyni i 12 w Sopocie. Ich głównym zadaniem jest obliczanie czasu przejazdu pomiędzy poszczególnymi punktami na podstawie rozpoznawania tablic rejestracyjnych. Część z nich ma jednak też dodatkowe możliwości. 24 kamery mogą służyć jako fotoradary (15 w Gdańsku, 7 w Gdyni i 2 w Sopocie), 32 mogą rejestrować przejazdy na czerwonym świetle (16 w Gdańsku, 15 w Gdyni i 1 w Sopocie), a dodatkowo w Gdańsku i Gdyni gotowa jest infrastruktura do odcinkowego pomiaru prędkości na ul. Słowackiego i Wielkopolskiej.
Generalna Inspekcja Transportu Drogowego, która może nakładać na kierowców kary za zarejestrowane przez kamery i fotoradary wykroczenia, do dziś nie przejęła jednak urządzeń. A mandaty może wysyłać tylko wtedy, gdy ujawni wykroczenie samodzielnie. Nie może więc korzystać z infrastruktury, której nie jest właścicielem. I jej nie przejmie, bo nie pozwalają na to unijne przepisy - groziłoby to koniecznością zwrócenia unijnego dofinansowania, które w przypadku wartego 158 mln zł Tristara wyniosło 134 mln zł.
Fotoradarów nie będzie też obsługiwać Straż Miejska, bo od 1 stycznia 2016 roku nie może tego robić.
Czytaj więcej: Jak likwidacja fotoradarów przełożyła się na statystyki wypadków i kolizji.
Ale na zmiany się nie zanosi. Urzędnicy odpowiedzialni za drogi już w 2016 roku uznali, że problemu nie da się rozwiązać.
- Zdaniem ZDiZ, jedynie uściślenie przepisów prawnych tak, aby nie pozostawiały wątpliwości i pola interpretacji odnośnie możliwości egzekwowania wykroczeń przez GITD, na podstawie danych z urządzeń/systemów, które nie są w ich posiadaniu, mogłoby stanowić podstawę do dalszej korespondencji, uzgodnienia formatu danych i procedur oraz uruchomienia i wykorzystania tych funkcjonalności przez GITD - informuje Małgorzata Omachel-Kwidzińska z gdyńskiego magistratu.
Będzie rozbudowa systemu Tristar
Mimo kłopotów z pełnym wykorzystaniem możliwości systemu, jest i będzie on nadal rozbudowywany. Sukcesywnie włączane są do niego kolejne skrzyżowania z sygnalizacją świetlną powstające na jego obszarze, rozszerza się też pole jego działania. W przyszłym roku kierowcom pomóc ma m.in. na wiecznie zakorkowanym skrzyżowaniu ul. Dąbka i Kwiatkowskiego w Gdyni. Powstaną też nowe tablice informacyjne dla pasażerów komunikacji publicznej oraz dla kierowców z informacjami o korkach, czasie przejazdu, liczbie wolnych miejsc parkingowych i ewentualnych wypadkach czy objazdach.
Centrum sterowania systemu Tristar w Gdyni obsługuje trzech operatorów, dwóch inżynierów ruchu, jeden informatyk i dwie osoby odpowiedzialne za utrzymanie systemu. Na każdej zmianie jest minimum trzech pracowników. Dwa razy więcej osób pracuje w centrum sterowania w Gdańsku.
Cena Tristara
Całkowity koszt budowy i wdrożenia systemu Tristar to 160 mln 815 tys. zł. Projekt został dofinansowany na poziomie 85 proc. ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 (136 074 104,10 zł). Gdańsk wydał na system ok. 84,9 mln zł, z czego odzyskał ok. 72,3 mln zł. W Gdyni z budżetu wypłynęło ok. 62 mln zł z czego ok. 57 mln zł to koszty kwalifikowane podlegające zwrotowi. Sopocka część Tristara to koszt rzędu 7,8 mln zł, a zwrot z unijnej kasy 6,6 mln zł.
Budowa systemu ruszyła w 2011 roku, a po roku system zaczął działać na większości głównych skrzyżowań w Trójmieście.
Tak działa system Tristar.
Opinie (248) 5 zablokowanych
-
2017-12-12 23:54
syry
Wyświetlanie tempa dla zielonej fali przekracza już zdolności tych "inżynierów".
- 1 0
-
2017-08-23 22:46
Tunel (1)
Więcej zrobił tunel, niż 3-star.
Zaraz tunel zamkną do "serwisu", to zobaczymy co będzie.
Zrobić Drogę Zieloną na 2 pasy.- 1 1
-
2017-08-29 18:59
jab
No to tunel zamknięty....
Ktoś jeszcze ma wątpliwości???- 0 0
-
2017-08-23 12:04
(2)
tak jak cholera zwłaszcza na Morskiej w Gdyni
- 120 3
-
2017-08-27 20:00
Racja. To jest horror. Co kilkadziesiąt metrów światła, często"na żądanie" Od Wiejskiej do Kartuskiej 4 przejścia ze światłami bez zadnej logiki i gigantyczne korki w okolicach krzyżówki Morska-Kartuska. Jest sie czym chwalic?
- 0 0
-
2017-08-23 14:55
I na Hucisku w Gdańsku gdzie w korku stoisz zawsze!!!
- 7 0
-
2017-08-26 09:19
Buahahahaha... Kto Panu kazał napisać ten artykuł?
Powinno się zatrudnić zewnętrzną, zachodnią firmę (nikogo stąd) posiadającą doświadczenie w tej materii (bo dostawca rozwiązania nie miał) celem wykonania porządnego audytu tego rozwiązania. Rzeczowy audyt wykazałby co zostało zrobione niewłaściwie, oraz jakie środki należy przedsięwziąć, aby to rozwiązanie w końcu uruchomić.. A nie udawać, że jest wszystko dobrze.. Ten system da się jeszcze postawić na nogi.. tylko wpierw trzeba zmienić osoby za niego odpowiedzialne, dołożyć jeszcze z 30 mln i dać to w ręce kogoś kompetentnego. A może Pan Redaktor zainteresowałby się wszystkimi pracami dodatkowymi które zlecane były przy tym postępowaniu? Niekończące się zamówienia dodatkowe, zmiany, modernizacje.. to jest kura znoszące złote jaja.. A może Pan Redaktor zainteresowałby się odpowiedzialnością gwarancyjnej firmy wykonawczej, która właśnie dzieli się na kilka mniejszych spółek, aby finalnie "się rozłożyć" i zbyć odpowiedzialność gwarancyjną .. Ciekawych tematów związanych z tym systemem jest wiele.. A może zrobić prostą tabelkę - | miało być | jest | strona odpowiedzialna | ;-)
- 1 0
-
2017-08-25 17:21
Zlikwidowano kilkadziesiąt przejść dla pieszych na trasie weryfikacji Tristara
Co za perfidne kłamstwo? Zlikwidowano kilkadziesiąt przejść dla pieszych na trasie weryfikacji Tristara i tylko z tego powodu mogła nastąpić poprawa? Można zweryfikować czy Tristar przyśpiesza ruch wyłączając losowo Tristar i mierząc czasy przejazdów? Inaczej to jedno wielki kłamstwo urzędników?
- 2 0
-
2017-08-25 15:02
Skrzyzowanie Elbląskiej i Sztutowskiej , po najechaniu na petle światła zmieniaja sie na czerwone i przymusowy postój
Pomimo iz z boku nic nie wjezdza i nie zjezdza.
a tak z innej beczki , po co w nocy światła na skrzyzowaniach ? Puste ulice i trzeba czekac . Wystarczyłyby żółte migajace.- 3 0
-
2017-08-25 13:44
nie wiem skad ten tytuł bo jakoś żadnego przyspieszenia nikt nie zauwazyl
no może poza urzędnikami, którzy muszą zachwalać ten system
- 1 1
-
2017-08-23 12:03
Taaa, Sristar ... (27)
A na Kartuskiej jadąc 50 km/h między Łostowicką a Urzędem Miasta stoi się na każdych światłach - świątek, piątek. I niedziela też. Ekologia że ho, ho. Jedziesz, stoisz, ruszasz, jedziesz, stoisz, ruszasz, jedziesz, stoisz, ruszasz, jedziesz, stoisz, ruszasz , ... Absurd w XXI wieku.
- 306 8
-
2017-08-23 12:09
zatem kup samochod na prad, albo przestan nas truc i idz pieszo (4)
Tam zyja ludzie. I akurat Kartuska jest lepsza droga niz byla przed zmianami.
- 6 65
-
2017-08-25 10:59
LEPIEJ??? Hahah... Masz na myśli chyba Kartuską, ale w Żukowie..?
- 0 1
-
2017-08-23 14:21
(1)
pierw poczytaj jak mocno się zatruwa środowisko budując jeden samochód elektryczny a później się zdziw!
- 20 1
-
2017-08-25 09:25
mniej niż jeden spalinowy
- 0 2
-
2017-08-23 12:47
ale tym ludziom lepiej by się żyło, gdyby te samochody co chwilę nie stawały i znów ruszały, tylko płynnie przejeżdżały z prędkością 50 km/h. Tam żeby płynnie przelecieć, to chyba 80 km/h trzeba ciąć.
- 34 2
-
2017-08-24 12:07
Z moich obserwacji wynika że morena bije rekord w idiotycznym ustawieniu świateł
Sztuczne wstrzymywanie ruchu. Podejrzewam, że służy to "więzieniu" aut na morenie aby w innych miejscach,w tym czasie, statystyki rosły.
- 5 0
-
2017-08-23 15:06
(1)
kiepski przyklad, tam nie ma tristara...
- 1 7
-
2017-08-24 09:19
Ale głupota jest ...
- 4 0
-
2017-08-24 08:38
To jak była stara kartuska to lepiej się jechało zamiast polepszyć to zawsze spieprza
- 3 0
-
2017-08-23 20:11
(2)
Jeśli ci zależy na ekologii, korzystaj z autobusów i tramwajow, jednym pojazdem jedzie 100 osób woęc emisja na osobę jest niewielka
- 3 7
-
2017-08-24 07:21
Mądralo...
Obsługuję klientów od Gdyni, przez Osowę, Rebiechowo, Dolny Wrzeszcz po Główne Miasto... Czym mam jeździć, żeby nie spędzić w ruchu więcej niż 1,5h dziennia?
- 2 0
-
2017-08-23 22:34
Co za marne pitolenie...
- 4 1
-
2017-08-23 13:28
(1)
Morska do w Gdyni od strony Rumi to samo.... 50km/h i stoi się na 80% świateł (nawet jak są puste drogi)... Płynna jazda powyżej 80km/h... Gdzie są ekolodzy?
- 18 0
-
2017-08-23 22:33
To samo przez wielkopolska...
- 2 1
-
2017-08-23 12:17
Ale (2)
tam nie ma skrzyżowań TRISTARa, zobacz gdzie są kamery na portalu tristar.
- 8 8
-
2017-08-23 12:18
(1)
Ale problem jest. Żeby na jednym ciągu nie móc zrobić "zielonej fali" ... ?
- 24 1
-
2017-08-23 21:17
Dla obu kierunków?
To ustaw światła tak, by zielona fala była dla obu kierunków ruchu. Szczególnie tam, gdzie skrzyżowania (sygnalizacja) jest blisko siebie.
- 2 7
-
2017-08-23 19:16
Czerwone po północy (1)
Mistrzostwem świata jest czerwone światło na skrzyżowaniu Cienista-Sikorskiego około 0:40 . Przyjechałem do Tesco a tu zamknięte.Świeciło na pewno około minuty lub więcej .Gość po naprawie auta na parkingu wyjeżdżając natrafił ..na czerwone. Działo się to w maju tego roku pańskiego.....
- 10 0
-
2017-08-23 20:09
Tam jest dramat. Projektujący sygnalizację pozamieniał
się z k..sem na głowę. Zmiany są takie. Np. Skrecając z Cienistej w Sikorskiego jezeli trafimy na początek czerwonego stoimy 2 minuty. Potem następne skrzyżowanie, aby dojechać do AK, ma znowu 2 minuty czerwonego. Razem 4 minuty. Dlatego wolę przejechać inną drogą. To samo powrót - lewoskręt w Cienistą długie czerwone, a na zielonym mieszczą sie 4 do 5 aut.
- 6 0
-
2017-08-23 20:04
Bo nic nie daje, że ty jedziesz 50 km/h, jeśli ci przed tobą jadą szybciej.
Wydaje mi się, że w takiej sytuacji Tristar działa podobnie jak spowalniające światła na Trakcie Św. Wojciecha na wysokości dzielnicy Św. Wojciech.
- 0 3
-
2017-08-23 19:49
to jedź 30 a nie 50, będzie płynnie
- 1 7
-
2017-08-23 14:17
(1)
Rakoczego to samo, a najlepsze jest ruszanie z Piecek w stronę Słowackiego i zatrzymywanie samochodów jadących z ostrej górki na czerwonym przy przystanku PKM Brętowo żeby puścić fantomowy autobus :] Ogólnie przejazd przez Morenę to katorga i wieczna czerwona fala o każdej porze dnia
- 23 1
-
2017-08-23 19:02
Cała Morena to dzielnica czerwonych świateł
- 12 0
-
2017-08-23 15:21
A każde ruszanie i przyśpieszanie
to zwiększone zużycie paliwa i często chmura dymu... Ekologia pełną gęba ;)
- 10 0
-
2017-08-23 12:53
(1)
Tak samo Al. Havla. Przy 50 km/h postój gwarantowany na każdych światłach. Przy 80-90 już nie :)
- 31 0
-
2017-08-23 14:56
Ogólnie na całym górnym tarasie nie ma tristara, ale o tym z komentujących nikt już nie wspomni. A największe problemy są właśnie tam, więc może jednak ten system działa jako tako, bo po dolnym tarasie nie jeździ się tak źle
- 8 7
-
2017-08-23 12:15
Tak samo jadąc z centrum do Oliwy - czy to dzień czy noc, czy szybko czy wolno i tak zawsze stoi się na każdym czerwonym.
- 28 4
-
2017-08-23 13:02
Pani Małgorzata z gdyńskiego magistratu (1)
mogłaby powtórzyć reguły języka polskiego. Używamy "odnośnie DO" czegoś. Samo "odnośnie" w języku polskim nie istnieje.
- 3 2
-
2017-08-24 22:37
właśnie jest dokładnie odwotnie
Poczytaj słownik
- 1 0
-
2017-08-24 21:54
Bzdura
Jestem motorniczym i nic nie przyspieszyło, jedyne co się zmieniło to postawili nowe słupy i sygnalizatory, W ZDiZ pracują niekompetentni ludzie, powiedzą co mieszkańcy powinni a nie mają wiedzieć. Inżynieria w Gdańsku leży poniżej poziomu.
- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.