• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W Gdańsku będzie można zapłacić kartą za parkowanie

Maciej Naskręt
16 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
W przyszłym roku kierowcy stawiający samochody w gdańskiej strefie płatnego parkowania nie będą musieli mieć przy sobie "drobnych". W przyszłym roku kierowcy stawiający samochody w gdańskiej strefie płatnego parkowania nie będą musieli mieć przy sobie "drobnych".

W nowym roku Gdańsk zamierza usprawnić opłacanie postoju w strefie płatnego parkowania. Pojawi się 80 parkomatów wyposażonych w czytniki kart płatniczych. W planach jest też umożliwienie wnoszenia opłat za parking w biletomatach ZTM.



- Wymieniamy wyeksploatowane już parkomaty na nowoczesne, łatwe w obsłudze i bardzo uniwersalne - zapowiada zastępca prezydenta Gdańska, Piotr Grzelak. - Będzie można płacić w nich nie tylko monetami, ale też kartami płatniczymi. To duże ułatwienie dla wszystkich.
Obecnie w mieście pracuje 110 parkomatów, 80 z nich to sprzęt wyeksploatowany.

- Na początku przyszłego roku ogłaszamy przetarg na zakup nowoczesnych urządzeń do obsługi SPP - dodaje dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku Mieczysław Kotłowski.

Jak często parkujesz samochód w strefie płatnego parkowania?

Nowych maszyn ma być 80, pozostałe 30 zostanie zmodernizowanych. Po zmianach będzie można płacić w nich nie tylko gotówką, ale i kartami płatniczymi.

- Na początku honorowany będzie każdy rodzaj opłat: gotówką, kartą czy wirtualną portmonetką. Z biegiem czasu - dzięki stałemu monitoringowi struktury wpłat - ocenimy czy kompletnie nie zrezygnować z opłat gotówkowych. Pozwoli to obniżyć koszty zarządzania strefą oraz zminimalizować przypadki kradzieży gotówki z parkomatów, które zdarzają się co prawda sporadycznie, ale jednak. Rozwiązanie ma zapobiec też niszczeniu urządzeń podczas prób ich okradzenia - dodaje Kotłowski.

Przeanalizowana zostanie też możliwość wprowadzenia specjalnych żetonów - kupowałoby się je m.in. w kiosku i nimi opłacało postój. Miasto chce, by można było regulować opłaty za postój w strefie płatnego parkowania w biletomatach ZTM.

Nowe parkomaty pojawią się w mieście przed wakacjami 2016 r.

Póki co na podobne usprawnienia nie zdecydował się Sopot ani Gdynia. Tam nadal kierowcy będą płacić monetami.

Wysokość opłaty za postój w strefie płatnego parkowania:

- do upłynięcia pierwszej godziny: 3,00 zł/h
- w czasie upływania drugiej godziny: 3,60 zł/h
- w czasie upływania trzeciej godziny: 4,30 zł/h
- w czasie upływania czwartej godziny i następnych: 3,00 zł/h

Miejsca

Opinie (73) 5 zablokowanych

  • Trzeba rozszerzyć strefę płatnego parkowania o miejsca gdzie aktualnie kierowcy zastawiają chodniki i niszczą trawniki

    np przy WSB, PG, GUMed, OBC i Alchemii

    • 9 2

  • parkomat hakera

    Juz spece od zlodziejskiej hakerki zacieraja lapy i kombinuja "dostawki"do przechwytu transakcji kartami....:(

    • 4 3

  • niepotrzebne udogodnienie

    przeciez tak fajnie szukalo sie bankomatu zeby wyjac siano a potem sklepu zeby je rozmienic

    • 9 2

  • zapłacę jak tylko oznaują miejsca zgodnie z rozporządzeniem (1)

    A jak do tej pory "nie uznajemy reklamacji ale warunkowo odstępujemy od naliczania opłaty dodatkowej". Jak nie uznajecie cwaniaczki to dlaczego nie idziecie do sądu, działacie na szkodę miasta? Dobrze wiecie misiaczki, że przegracie z kretesem.

    • 19 12

    • z WWW..

      W prasie pojawiły się informacje n.t. możliwości parkowania nieodpłatnego w strefie płatnego parkowania. Ze względu na fakt, że były one formą interpretacji niektórych przepisów prawa, poniżej przesyłamy pełne stanowisko Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów, prosząc o skorygowanie informacji nieprecyzyjnych, a opublikowanych wcześnie, bądź przekazanie poniższej, w celu eliminowania problemów, z jakimi mogą się spotkać kierowcy, którzy zapoznali się z tekstami prasowymi, opartymi na błędnych przesłankach



      Informacja dotycząca oznakowania miejsc postojowych w Strefie Płatnego Parkowania.

      W związku z powstałymi i propagowanymi wątpliwościami w sprawie uiszczania opłat za parkowanie w SPP w miejscach wyznaczonych bez oznakowania poziomego wyjaśniam:

      Podstawowym aktem prawnym regulującym zasady parkowania i pobierania opłat w strefach płatnego parkowania jest przepis art. 13b, ust. 1 Ustawy o drogach publicznych, który jednoznacznie i ostatecznie nakłada na kierujących obowiązek wniesienia opłaty za parkowanie pojazdów samochodowych w strefie płatnego parkowania, w wyznaczonym miejscu, w określone dni robocze, w określonych godzinach.

      Ponadto w art. 13b, ust. 6, pkt 1 ustawodawca określił dla organu zarządzającego ruchem obowiązek wyznaczenia w strefie płatnego parkowania miejsca przeznaczonego na parkowanie nie określając szczegółowo sposobu oznaczenia poszczególnych miejsc postojowych. Tak więc obowiązek wnoszenia opłat za parkowanie jest jednoznaczny i wynika z jedynego aktu prawnego rangi ustawowej stanowiącym podstawę, niezależnie od sposobu oznakowania poziomego.

      Powoływanie się na przepisy rozporządzeń wykonawczych do ustawy Prawo o ruchu drogowym nie ma uzasadnienia prawnego, gdyż akt niższej rangi nie może zmieniać zapisów ustawy i to ustawy, która nie zawiera upoważnienia do wydania takiego rozporządzenia, przy czym rozporządzenia są aktami normatywnymi stanowiącymi jedno ze źródeł prawa, ale wydawane na podstawie szczegółowego upoważnienia zawartego w ustawie. Takiego upoważnienia ustawa nie zawiera.

      Należy również podkreślić, że normą ogólną w stosunku do regulacji zawartych w Ustawie o drogach publicznych jest zasada, że korzystający z dróg publicznych są obowiązani do ponoszenia opłat za postój pojazdów samochodowych na drogach publicznych w strefie płatnego parkowania. Skoro więc zasadą jest, że korzystający z dróg publicznych są obowiązani do ponoszenia opłat za postój pojazdów samochodowych na drogach publicznych w strefie płatnego parkowania, to ograniczenie tej zasady powinno tym bardziej wynikać z przepisu ustawowego, a nie być wyinterpretowane sztucznie z rozporządzenia wykonawczego do innej ustawy (ustawa Prawo o ruchu drogowym) i to dotyczącego jedynie przedmiotu warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych.

      Z dotychczasowego orzecznictwa administracyjnego wynika pogląd, że z faktem parkowania pojazdu samochodowego w strefie płatnego parkowania związany jest obowiązek uiszczenia opłaty, który jest obowiązkiem wynikającym z mocy prawa tj. z przepisów Ustawy o drogach publicznych.

      Wątpliwości wynikające z rozbieżności pomiędzy Ustawą o drogach publicznych i wydanych rozporządzeń może rozwiać tylko nowelizacja tej ustawy, gdyż tylko akt prawny tej rangi jest w stanie zmienić normy dotyczące opłat w SPP lub rozporządzenia, które wprowadza w błąd kierowców.

      Niemniej jednak z uwagi na występujące wątpliwości szeroko nagłaśniane medialnie - w SPP w Jeleniej Górze aktualnie wyznaczane są poszczególne stanowiska postojowe oznakowaniem poziomym, które będzie utrzymywane do czasu wprowadzenia nowych regulacji ustawowych przy czym procedury w tym kierunku zostały już rozpoczęte.

      • 4 5

  • W Gdańsku będzie można zapłacić za parkowanie kartą (1)

    O ile dobrze zrozumiałem tytuł, to jak ktoś zaparkuje kartę będzie mógł za to zapłacić?

    Wiem, czepiam się, ale proszę szanownych dziennikarzy, teoretycznie humanistycznie wykształconych o trochę większe przyłożenie się do swojej pracy, a nie bezmyślne przekazywanie informacji językiem potocznym.

    Sam artykuł też niewiele mówi o tym, w jaki sposób będzie ewidencjonowany czas: sami podamy go i dokonamy opłaty czy będzie jak w galeriach handlowych?

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.

    • 26 6

    • W Lemingradzie Polskość to nienormalność.

      • 4 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane