• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Komunikacja: "Ważny jest komfort, a nie darmowe bilety"

Polinik
3 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Torba na siedzeniu ważniejsza niż pasażer
Uczniowie w autobusie - Gdynia Uczniowie w autobusie - Gdynia

Darmowe przejazdy czy obniżka cen biletów nie wpłyną w zauważalnym stopniu na decyzje o zamianie samochodu na komunikację zbiorową - uważa czytelnik Trojmiasto.pl, pan Polinik. Jego zdaniem tylko poprawa komfortu przejazdów jest w stanie wpłynąć na zmianę nawyków transportowych.



Co skłoniłoby cię do przesiadki z auta do komunikacji?

Temat darmowej komunikacji dla dzieci w Trójmieście wzbudza dużo emocji zarówno w branży transportowej, jak i wśród ekspertów oraz - a raczej przede wszystkim - mieszkańców, którzy korzystają z tej oferty, albo są potencjalnymi pasażerami komunikacji.

Czytaj więcej: Uczniowie z Gdyni i Sopotu także pojadą komunikacją za darmo

Niedawno publikowaliśmy tekst Tomasza Larczyńskiego - eksperta od transportu, który sugerował, że straty z darmowej komunikacji miejskiej, jakie poniesie SKM, nie są duże, zwłaszcza gdy na transport w Trójmieście spojrzy się całościowo.

Zobacz także:To samochód, a nie darmowy tramwaj, jest głównym rywalem SKM

Artykuł skomentowano ponad 340 razy.

Kilka wybranych opinii czytelników Trojmiasto.pl na temat bezpłatnej komunikacji w Trójmieście. Kilka wybranych opinii czytelników Trojmiasto.pl na temat bezpłatnej komunikacji w Trójmieście.
Jeden z naszych czytelników, pan Polinik z Brzeźna uważa, że to nie cena, a komfort podróży wpływa na decyzję o tym, czym podróżujemy (w dalszej części tekstu prezentujemy jego list). Umieścił on link do artykułu z Trojmiasto.pl. w ogólnopolskim serwisie wykop.pl i doczekał się kilkudziesięciu komentarzy - tym razem także od mieszkańców innych miast.

Poniżej zamieszczamy jego refleksje na ten temat:

Moim zdaniem - obniżka cen biletów nie wpłynie w zauważalnym ani mierzalnym stopniu na decyzje o zamianie samochodu na komunikację zbiorową. Dlaczego? To proste: skoro ktoś wydaje te 200-400 zł miesięcznie na paliwo na dojazdy do pracy, zamiast kupić 2-3 razy tańszy bilet okresowy, to najwyraźniej nie jest tak wrażliwy na cenę, żeby obniżka kosztu alternatywnego dojazdu w postaci komunikacji zbiorowej zachęciła go do zmiany środka transportu.

Dla mnie osobiście o wiele bardziej liczy się komfort podróży, a polityka komunikacji miejskiej miasta "100 przesiadek na stulecie Niepodległej Polski" niespecjalnie się w ten komfort wpisuje. Już pominę fakt, że samochodem dojadę do pracy w 20 minut, a komunikacją miejską, po dwóch przesiadkach - w 90 minut.

Jakbym mógł posadzić zadek w autobusie, odpalić książkę, jechać nieprzerwanie, maksymalnie 30 min, to może bym rozważał autobus. Ale taki komfort połączeń bezpośrednich mają tylko ludzie poruszający się wzdłuż głównej arterii komunikacyjnej - umownie al. Grunwaldzkiej, gdzie pasażerowie mają do dyspozycji dublujące się tramwaje, autobusy i SKM oraz mieszkańcy niektórych dzielnic, którzy sobie wywalczyli bezpośrednie połączenie - jak mieszkańcy Kokoszek.

Czytaj też: Autobusy linii 167 wrócą do centrum Gdańska

Jak się mieszka gdzieś w bok od tej arterii, to niestety czekają go "przesiadki", bo rzekomo "nie ma tyle taboru autobusowego, żeby były bezpośrednie połączenia z Gdańskiem Głównym". Nie oczekuję bezpośredniego połączenia każdej dzielnicy z każdą, ale bezpośrednie połączenie z centrum i tam przesiadka do dowolnej innej dzielnicy nie jest poza zasięgiem. Można też rozważyć przeniesienie części połączeń do Wrzeszcza, który również jest takim naturalnym węzłem przesiadkowym.

Oczekiwanie, że obniżka cen biletów spowoduje, że ludzie, którzy i tak wydają na paliwo 2-3 x więcej niż koszt biletu zrezygnują z komfortu jest dosyć mocnym oderwaniem od rzeczywistości.

Dodatkowo, gdyby kursy odbywały się co parę minut, to nie trzeba byłoby zbytnio pilnować godziny odjazdu i wyjść na autobus czy tramwaj wtedy, gdy jest się gotowym, a nie pod dyktando rozkładu jazdy, co jest zbliżone do wygody zapewnianej przez własny samochód.

Część dzielnic ma ten komfort (głównie te położone przy wspomnianej arterii biegnącej wzdłuż linii SKM), reszta niestety nie - chociaż trudno oczekiwać, żeby z każdego przystanku były kursy co 5 minut. Należy jednak wziąć to pod uwagę przy analizie, czemu ludzie wybierają samochody.
Polinik

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (337) 3 zablokowane

  • (5)

    Zauważyłem jedno.Najpierw sypnęło się paszę dla świń przed wyborami z darmowymi przejazdami,teraz analizowanie poprzez dziesiątki artykułów które wywołują emocje u przeciętnego obywatela.O co tutaj chodzi,co to za zabiegi? Bada się świnie czy łyknęły haczyk?

    • 36 8

    • Racja

      • 8 1

    • Lyknely i zagłosują za kryminalistami szczurem budyniem i kudlatym (1)

      • 5 5

      • Mam taki pisowstręt,

        że nie potrzebne mi były darmowe busy, żeby pierwszy raz w życiu zagłosować na budynia/po. Coś mi podpowiada, że nie jestem jedyny

        • 2 0

    • Tak robią dziennikarskie hieny. Chodzi tylko by komentarzy było dużo bo za to jest kasa z reklam

      • 7 0

    • sam jesteś świnią

      • 0 0

  • (1)

    Komunikacja darmowa dla wszystkich zmieni nawyki transportowe, ale dla dzieciakow? Moim zdaniem nie. Mam dwojke dzieci. Jedno po drodze do pracy wiezie zona,drugie ja, tak nam jest po drodze. My jako pracownicy nie mamy polaczen komunikacja, musimy jechac i PKM i autobusami, a to wydluza droge o godzine bo przesiadka. DIeciaki jedno tramwaj plus autobus, drugie autobusowa ptzesiadka. Wiec gdybsmy wszyscy jezdzili za darmo to prawie 700 zl zostaje w domu. A tak, wolimy komfort.

    • 27 5

    • Jak ktoś ma dom gdzie kiedyś kozy pasiono a chcę pracować w mieście to ma porypane na własne życzenie.

      • 1 2

  • dla mnie osobiście są najważniejsze 3 postulaty komunikacyjne: (3)

    1) bezpośredniość;
    2) częstotliwość;
    3) czas.

    Nie jest dla aż tak istotna punktualność przy zachowaniu postulatu wysokiej częstotliwości, bo przy obecnej rosnącej kongestii w trójmieście trudną ja zachować, ale przy większej częstotliwości jestem pewien, że za góra kilka minut przyjedzie kolejny pojazd. Istotnym, w warunkach incydentalnych, jest też stałe dbanie o funkcjonowanie komunikacji przez tzw. centralę ruchu tak, aby pojazdy nie jeździły "stadami", a potem nic przez 20 minut, tylko w równych odstępach czasu.

    Nie jest dla mnie ważny wiek taboru, tylko w jakim stopniu jest utrzymywany, bo jest tak, że czasem sprowadzony 10-letni pojazd z Niemiec jest w lepszym stanie niż nasze 5-letnie, ale tu już kłania się serwisowanie pojazdu, czego u nas nie ma tak naprawdę, bo koszty...

    I najważniejsze, aby móc spełnić moje postulaty to ważne jest tworzenie buspasow, priorytetów dla komunikacji, ale takich z prawdziwego zdarzenia, a nie pseudo jak szumnie zapowiadanych przez urzędników w ramach TRISTAR.

    No i może urzędników i szefów organizatorów komunikacji miejskiej i firm przewoźników bezpośrednio odpowiedzialnych za politykę transportu w mieście kazać się przesiąść na pól roku na transport
    publiczny i poczekać na ich wnioski

    • 43 3

    • postulatu wysokiej częstotliwości, bo przy obecnej rosnącej kongestii w trójmieście trudną ja zachować

      6-9 mln zł rocznie ma kosztować kampania wyborcza Budynia z publicznych pieniędzy pod nazwą darmowe przejazdy dla dzieciaczków do 24 roku życia. Po 5 latach można za te pieniądze wybudować w newralgicznych miejscach 20 km buspasów. To tyle w temacie punktualności i tego co jest ważne dla mieszkańców rozważających alternatywę - samochód czy transport zbiorowy.

      • 1 0

    • musują pewnie urzędnicy :D

      • 0 0

    • dla mnie nie musi być bezpośrednio do pracy jadę tak
      pieszo/autobus
      pkm
      tramwaj (tam jadą co 5min)
      i jest super, średnio 40min. tylko dlaczego muszę wydać 150zl za 2 bilety kartę miejską i papierowy na skm (do kupienia tylko we wrzeszczu i na dworcu)

      • 1 0

  • Wygodniccy sie znaleźli (2)

    Każdy tylko samochód w głowie najlepiej 3 na rodzinę i oczywiście z salonu

    • 13 36

    • Oczywiście.

      • 9 2

    • Nie płacz

      Skończysz szkołę, pójdziesz do pracy, może też będzie cię stać na samochód.

      • 7 4

  • Czyli mijesca leżące w autobusie (1)

    Wchodzi do autobusu itp a tam zasłane już do tego bufet z zakaskami a dla dzieci lody.

    • 6 26

    • I dzi*ka dla wybrednych....

      • 0 0

  • (1)

    Kiedy w Gdańsku jakieś nowe linie, wiele dzielnic jest odciętych komunikacyjne, już nawet w Gdyni lepiej jest pod tym kątem

    • 9 9

    • Nie jest lepiej w Gdyni, uwierz mi u nas jest średniowiecze

      • 6 2

  • oferta (1)

    Władze miasta powinny wprowadzić karnet roczny dla posiadaczy samochodów i ich rodzin np w wysokości 200 zeta to poważnie pomogłoby rozkorkować miast i przenieść kierowców do komunikacji miejskiej.Cena musi być promocyjna, żeby bardziej opłacało się jeździć komunikacją.

    • 3 17

    • Tu nie chodzi o opłacalność. Gdyby ktoś ci sprzedawał g...wno zamiast wędliny, ale płaciłbyś 1zł to byś kupował i jadł z uśmiechem na ustach? No właśnie.

      • 12 0

  • uzytkownik (1)

    A GAiT mógłby kupić autobusy wodorowe ciekawe czy mu się chce?

    • 3 6

    • Latały by nad miastem jak Zeppelin????? Tak, tak chcemy.

      • 0 0

  • (7)

    powie mi ktoś dlaczego mamy niebiesko białe tramwaje w przed wojennych barwach gdy miastem zarządzali nemcy?

    • 7 21

    • Bo Budyń musi bardzo lubić Niemiaszków.

      • 7 6

    • (3)

      Bo to malowanie historyczne WMG, albo jak ja bym powiedział FSD. Od historii nie uciekniesz. Chyba tylko 2 tramwaje są tak pomalowane. 2 z tych obsługujących linie codziennie.

      • 3 4

      • 5 (2)

        Mało wiesz .

        • 3 4

        • (1)

          Kropkę stawia się tak. Nie tak .

          • 2 0

          • Powiedz to tym cymbałom z partii .Nowoczesna. :)

            • 3 1

    • Coś Ci mówi Wolne Miasto Gdańsk? Więc jacy Niemcy wtedy zarządzali?

      • 2 8

    • Aleś idiotą. Wytrzeźwiej bo bimber znowu piłeś. Gdańsk był wolnym miastem. Barwy są miejskie.

      • 1 1

  • Zakoniczyn - Nowy Port (3)

    Samochód 25-30min
    Komunikacja 65-75 min (dwie przesiadki).

    I ten czas dla komunikacji, pod warunkiem, że nic się nie rozkraczy, i nie spóźni, bo jak tak to cały plan się sypie i podróż trwa 2 razy dłużej.
    Więc dla mnie przesiadka na komunikację, to żadna alternatywa.

    • 49 5

    • (1)

      Przekonaj mnie że jest potrzebne bezpośrednie połączenie Zakoniczyn - Nowy Port. Na pewno co 10 minut, a w szczycie co 5. I jeszcze przystanek pod domem.

      • 4 15

      • To chyba opinia prezesa ZTM .

        Sam nie korzysta ze zbiorkomu !

        • 0 4

    • Nieprawda

      Jedna przesiadka 295 (co 10 minut) na 7 (co 10 minut).

      • 2 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane