• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Komunikacja: "Ważny jest komfort, a nie darmowe bilety"

Polinik
3 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Torba na siedzeniu ważniejsza niż pasażer
Uczniowie w autobusie - Gdynia Uczniowie w autobusie - Gdynia

Darmowe przejazdy czy obniżka cen biletów nie wpłyną w zauważalnym stopniu na decyzje o zamianie samochodu na komunikację zbiorową - uważa czytelnik Trojmiasto.pl, pan Polinik. Jego zdaniem tylko poprawa komfortu przejazdów jest w stanie wpłynąć na zmianę nawyków transportowych.



Co skłoniłoby cię do przesiadki z auta do komunikacji?

Temat darmowej komunikacji dla dzieci w Trójmieście wzbudza dużo emocji zarówno w branży transportowej, jak i wśród ekspertów oraz - a raczej przede wszystkim - mieszkańców, którzy korzystają z tej oferty, albo są potencjalnymi pasażerami komunikacji.

Czytaj więcej: Uczniowie z Gdyni i Sopotu także pojadą komunikacją za darmo

Niedawno publikowaliśmy tekst Tomasza Larczyńskiego - eksperta od transportu, który sugerował, że straty z darmowej komunikacji miejskiej, jakie poniesie SKM, nie są duże, zwłaszcza gdy na transport w Trójmieście spojrzy się całościowo.

Zobacz także:To samochód, a nie darmowy tramwaj, jest głównym rywalem SKM

Artykuł skomentowano ponad 340 razy.

Kilka wybranych opinii czytelników Trojmiasto.pl na temat bezpłatnej komunikacji w Trójmieście. Kilka wybranych opinii czytelników Trojmiasto.pl na temat bezpłatnej komunikacji w Trójmieście.
Jeden z naszych czytelników, pan Polinik z Brzeźna uważa, że to nie cena, a komfort podróży wpływa na decyzję o tym, czym podróżujemy (w dalszej części tekstu prezentujemy jego list). Umieścił on link do artykułu z Trojmiasto.pl. w ogólnopolskim serwisie wykop.pl i doczekał się kilkudziesięciu komentarzy - tym razem także od mieszkańców innych miast.

Poniżej zamieszczamy jego refleksje na ten temat:

Moim zdaniem - obniżka cen biletów nie wpłynie w zauważalnym ani mierzalnym stopniu na decyzje o zamianie samochodu na komunikację zbiorową. Dlaczego? To proste: skoro ktoś wydaje te 200-400 zł miesięcznie na paliwo na dojazdy do pracy, zamiast kupić 2-3 razy tańszy bilet okresowy, to najwyraźniej nie jest tak wrażliwy na cenę, żeby obniżka kosztu alternatywnego dojazdu w postaci komunikacji zbiorowej zachęciła go do zmiany środka transportu.

Dla mnie osobiście o wiele bardziej liczy się komfort podróży, a polityka komunikacji miejskiej miasta "100 przesiadek na stulecie Niepodległej Polski" niespecjalnie się w ten komfort wpisuje. Już pominę fakt, że samochodem dojadę do pracy w 20 minut, a komunikacją miejską, po dwóch przesiadkach - w 90 minut.

Jakbym mógł posadzić zadek w autobusie, odpalić książkę, jechać nieprzerwanie, maksymalnie 30 min, to może bym rozważał autobus. Ale taki komfort połączeń bezpośrednich mają tylko ludzie poruszający się wzdłuż głównej arterii komunikacyjnej - umownie al. Grunwaldzkiej, gdzie pasażerowie mają do dyspozycji dublujące się tramwaje, autobusy i SKM oraz mieszkańcy niektórych dzielnic, którzy sobie wywalczyli bezpośrednie połączenie - jak mieszkańcy Kokoszek.

Czytaj też: Autobusy linii 167 wrócą do centrum Gdańska

Jak się mieszka gdzieś w bok od tej arterii, to niestety czekają go "przesiadki", bo rzekomo "nie ma tyle taboru autobusowego, żeby były bezpośrednie połączenia z Gdańskiem Głównym". Nie oczekuję bezpośredniego połączenia każdej dzielnicy z każdą, ale bezpośrednie połączenie z centrum i tam przesiadka do dowolnej innej dzielnicy nie jest poza zasięgiem. Można też rozważyć przeniesienie części połączeń do Wrzeszcza, który również jest takim naturalnym węzłem przesiadkowym.

Oczekiwanie, że obniżka cen biletów spowoduje, że ludzie, którzy i tak wydają na paliwo 2-3 x więcej niż koszt biletu zrezygnują z komfortu jest dosyć mocnym oderwaniem od rzeczywistości.

Dodatkowo, gdyby kursy odbywały się co parę minut, to nie trzeba byłoby zbytnio pilnować godziny odjazdu i wyjść na autobus czy tramwaj wtedy, gdy jest się gotowym, a nie pod dyktando rozkładu jazdy, co jest zbliżone do wygody zapewnianej przez własny samochód.

Część dzielnic ma ten komfort (głównie te położone przy wspomnianej arterii biegnącej wzdłuż linii SKM), reszta niestety nie - chociaż trudno oczekiwać, żeby z każdego przystanku były kursy co 5 minut. Należy jednak wziąć to pod uwagę przy analizie, czemu ludzie wybierają samochody.
Polinik

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (337) 3 zablokowane

  • (1)

    Wielokrotnie pisałem, że nic mnie nie przekona do przesiadki do komunikacji miejskiej w Trójmieście. Ani darmowe bilety ani nawet dopłata ze strony GAiT w wysokości 10tys. zł miesięcznie. Słowo klucz: komfort. I właśnie dlatego na razie wybieram samochód, bo komunikacja miejska nie ma mi nic do zaproponowania. Ani dogodnego połączenia (bez przesiadek) ani czasu przejazdu krótszego niż przejazd samochodem ani komfortu termicznego w tramwaju/autobusie/SKM-ce ani bezpieczeństwa ani punktualności ani pewności transportu (awaria goni awarię). Nic, totalne dno.

    • 27 9

    • i takich klientów kochamy

      z pozdrowieniami:)

      • 0 0

  • Jezdzilem komunikacja do pracy kilka lat. Niestety komunikacja trwalo to poltorej godziny(o ile trafila sie przesiadka), a autem trwa to gora 20minut.

    • 23 4

  • Po pierwsze czystki w zarządzie gait i ztm od kierowników po dyrektorów

    Bo oni teraz trzęsą d...... przed wyborami a po dalej będzie to samo

    • 16 3

  • Przestańcie pie**zyć o darmowej komunikacji (2)

    Ludzie oczekują od komunikacji miejskiej szybkiego, punktualnego przyjazdu, krótkiego oczekiwania na przystanku i jazdy w warunkach nie urągających elementarnemu poczuciu estetyki i higieny. To tylko przejazd a nie cel sam w sobie. Jak będę chciał się napawać radością podróży to będę podróżował turystycznie.
    Adamowicz zrobił sobie chamówę - kampanię wyborczą za publiczne pieniądze. Nigdzie na świecie eksperymenty z darmową komunikacją miejską nie przyniosły efektów w postaci zmian w zachowaniach transportowych. W Tallinie, który parę lat temu grono tumanów ekonomicznych pokazywało jako przykład odważnego działania, darmowe przejazdy zwiększyły popyt o ... 3% (słownie trzy procent). Teraz władze kombinują jak się z tego badziewia wycofać.
    Te 9 mln, które będzie kosztować fanaberia Budynia i jego przydu*asów typu Grzelak, trzeba było wpompować w zwiększenie częstotliwości autobusów i PKM. Wtedy część ludzi może by się zastanowiła czy nie pojechać komunikacją miejską zamiast samochodem.
    W Salt Like City miasto wprowadziło na pewien czas darmową komunikację co nie przyniosła żadnych efektów, po czym powróciło do opłat. Zasmucili się nieco, gdy popyt spadł o 10%. Bo niestety elastyczność popytu nie jest symetryczna - o czym Budyń z kompanami niestety nie mają pojęcia.
    Prawie 30 lat czekamy na integrację. Czy trzeba bardziej wymownego przykładu, że politycy lokalni i regionalni nadają się tylko do zamiatanie ulic?
    Zapytajcie młodzi rodziców jak wyglądała komunikacja miejska za komuny, bo Budyń i spółka prowadzą gdańską komunikację do powrotu do przeszłości.

    • 41 6

    • i jeszcze słówko do radnych opozycji (1)

      za przyłożenie ręki do tego idiotyzmu rzeknę za pewnym internetowym publicystą: wypad pajace!

      • 1 1

      • Za komuny była lepiej zorganizowana komunikacja zbiorowa !

        Były dzielnice takie że autobusy odjeżdżały w szczycie co 3 minuty ( Przymorze i Morena ) a linii tramwajowych było około 14 obecnie jest ich chyba tylko 9 i to nie całodziennych !

        • 5 0

  • po pierwsze organizacja (1)

    Również uważam, że nasza komunikacja jest źle zaplanowana. Jak to jeden z opiniujących napisał CENTRYCZNA. Wszystkie połączenia wyłącznie przez centrum, z przesiadkami, co tylko wydłużą czas dojazdu.
    Brak w ogóle konkretnej koncepcji transportu miejskiego na lata.
    Skoro miasto rozbudowało się w kierunku obwodnicy, to odległości od centrum są zbyt duże dla np. tramwajów, ich czas przejazdu przy idiotycznych pomysłach ze staniem na licznych światłach dodatkowo wydłuża czas jazdy.
    Dlaczego nie pomyśleć o kolejce łączącej odległe dzielnice między sobą z możliwością przesiadki w kierunku centrum. Idea PKM niezła, tylko wykonanie takie typowe dla Gdańska ( czyli idiotyczne).
    Kolejka jest szybsza, zabiera więcej pasażerów i oferuje dużo lepszy komfort jazdy niż np. Pesa nastawiona na miejsca stojące.

    W Gdańsku decydenci obiecują dużo przed wyborami, potem już głosy nie są potrzebne więc objawia się takie idiotyczne decyzje jak likwidacja tuneli, przejścia naziemne, liczne światła spowalniające kulawą komunikację, itp.
    Plany te są pod wyłącznie potrzeby deweloperów budujących w centrum. Ich interes jest wyłącznie ważny, a mieszkańcy musza się tym chorym decyzjom milcząca podporządkować.

    Galeria Forum Radunia i plany wobec Podwala Przedmiejskiego czy w okolicy Dworca Głównego i to co się już dzieje i co będzie się działo to idiotyzm typowo gdański. Czyli MASAKRA!!!

    • 21 4

    • PKM to nie robota Gdańska

      PKM to pomysł samorządu województwa. Adamowicz był przeciwny budowie tej linii kolejowej.

      • 2 0

  • płatnik podatku w Gdańsku

    dlaczego nie ma darmowych przejazdów komunikacją miejską dla wszystkich płatników podatku w Gdańsku

    • 18 3

  • Kolejny raz seroacartykulow pisanych przez wymyslonych czytelników

    Będą sie kłócić na zasadzie co jest wazniejsze w samochodzie:

    Koła, kierownica, hamulec czy może siedzenia...

    • 1 3

  • darmowa czyli niczyja ....

    bo tak podejda dzieciaki i ich rodzice do tematu. Tylko patrzec jak zacznie " darmowa dzieciarnia" dewastowac niczyja bo darmowa komunikacje.
    Pan prezydent dal z nie swoich to,go nie boli to co przyniesie ten prezent.

    Straty beda wieksze od zakladanych bo,nikt nie wliczyl dewastacji pojazdow.

    Jedno co sie sprawdzi to: darmowe-niczyje.

    • 9 7

  • Ja ostatnio jechałem z Żabianki na łostowice 1,5h (1)

    O godzinie ok 13 więc jeszcze przed korkami współczuję ludziom którzy jeżdżą tak na co dzień do tego siedziała przede mną pani która tak śmierdziała że musiałem zmienić miejsce i weź tu korzystaj z komunikacji miejskiej

    • 26 4

    • musisz zrezygnować z komunikacji miejskiej

      wybierz samochód,polecam

      • 4 0

  • jak w tytule artykułu

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane