• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ważny łącznik drogowy na południu Gdańska w przyszłym roku

Ewelina Oleksy
27 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Ul. Łucznicza. Miejsce początku łącznika drogowego w kierunku ul. Niepołomickiej.
  • Wyjazd na ulicę Niepołomicką

Mieszkańcy Gdańska Południe w końcu doczekają się budowy ważnego dla nich łącznika między ul. Łuczniczą a NiepołomickąMapka. Władze miasta zapowiadają, że droga powstanie w przyszłym roku. Jeszcze w tym roku ogłoszony ma zostać przetarg na to zadanie.



W jakim stanie są drogi w twojej dzielnicy?

Mieszkańcy południowych dzielnic Gdańska czekają na łącznik drogowy z ul. Łuczniczej do Niepołomickiej już co najmniej od roku. W listopadzie 2019 r. ze strony miejskich urzędników po raz pierwszy padły bowiem zapowiedzi, że zostanie on wybudowany z płyt, ale do dziś nic się w tym miejscu nie zmieniło.

Zobacz też: Gdańsk Południe - dzielnice młodych ludzi

W efekcie mieszkańcy nadal jeżdżą po polnej drodze, pełnej dziur i błota po opadach deszczu.

Łącznik między Łuczniczą a Niepołomicką. Film archiwalny



Płyty mają być rozwiązaniem tymczasowym do czasu wybudowania Nowej Świętokrzyskiej. Ale mieszkańcy żalą się, że nadal nie ma konkretów w tej sprawie.

- Czy deklarowane prace projektowe i uzgodnienia nad tą inwestycją faktycznie mają miejsce, czy jest to tylko granie na zwłokę? - pyta Przemysław Haluk, przewodniczący Rady Dzielnicy Orunia Górna-Gdańsk Południe. - Mieszkańców przybywa, ruch samochodów systematycznie zwiększa się, a nowe ciągi komunikacyjne nie dochodzą. Tylko wybudowanie Nowej Świętokrzyskiej i towarzyszącej jej Nowej Niepołomickiej udrożni ruch drogowy w tym rejonie. Do czasu ich budowy konieczne są tymczasowe rozwiązania drogowe, żeby nie dopuścić do paraliżu tej części dzielnicy. Jedynym rozwiązaniem jest właśnie powstanie łącznika drogowego Łucznicza-Niepołomicka - zaznacza.

Szlaban zlikwidował skrót



Rok temu mieszkańcy południowej części dzielnicy mogli dostać się na Niepołomicką z Łuczniczej skrótem przez prywatny fragment ul. HokejowejMapka. Jednak mieszkańcy odgrodzili się w krótkim czasie szlabanem, ponieważ nie chcieli brać odpowiedzialności za ewentualne szkody powstałe na ich drodze oraz ponosić kosztów eksploatacji i remontów w związku ze zwiększonym ruchem pojazdów.

Czytaj też: Będzie można ominąć szlaban na Hokejowej?

Jak wskazuje dzielnicowy radny, powstanie łącznika jest bardzo ważne dla mieszkańców osiedli zamieszkujących okolice ul. Wielkopolskiej i Ofiar Grudnia 70.

Korzyści z budowy łącznika



- Tą drogą będą mogli wcześniej skierować się w kierunku Świętokrzyskiej lub Starogardzkiej. Odciążą przez to wąską i zatłoczoną Przebiśniegową, która teraz jest jedyną drogą wyjazdową mieszkańców z osiedli wzdłuż Wielkopolskiej, Ofiar Grudnia '70 i Osiedla Cztery Pory Roku. Zmniejszy się tam ruch zwłaszcza ciężarówek. W okolicy Przebiśniegowej jest szkoła podstawowa. Na pewno zwiększy się przez to bezpieczeństwo dojścia dzieci do szkoły. Zmniejszą się też korki na Wielkopolskiej i Przebiśniegowej - podkreśla Haluk.

Drogi i mosty - budownictwo, remonty


Jak informuje miejska radna Kamila Błaszczyk, która składała interpelację ws. budowy łącznika, teoretycznie proste zadanie położenia płyt, okazało się kłopotliwe i czasochłonne w wykonaniu od strony formalnej.

- Niestety w drodze prac okazało się, że obecny wjazd w Niepołomicką nie jest w tym miejscu co działki drogowe i konieczne jest wykonanie przejazdu nad malutkim kanałem, który tam się znajduje. To rodzi konieczność uzyskania pozwolenia wodno-prawnego w Polskich Wodach. Temat ten jest priorytetowy dla mnie i będę wszelkimi możliwymi ścieżkami dążyła do jak najszybszej realizacji - deklaruje.

Droga łącząca Łuczniczą z Niepołomicką dla kierowców jest koszmarem. Film archiwalny

W tym roku przetarg, w przyszłym realizacja



Dobre wiadomości w tym temacie podczas czatu z mieszkańcami przekazały władze Gdańska. Prezydent Aleksandra Dulkiewicz zadeklarowała, że miasto jeszcze w tym roku ogłosi przetarg na położenie planowanej drogi z płyt.

- To bardzo trudny temat, jeśli chodzi o uzgodnienia - zaznaczyła prezydent. - Robimy, co możemy.
Wiceprezydent Alan Aleksandrowicz dodał, że miasto godzi tę inwestycję z projektowaniem Nowej Świętokrzyskiej.

Czytaj też: Co z budową Nowej Świętokrzyskiej? Wywiad z prezydent Gdańska

- I musimy tak ułożyć te płyty, by nie nastąpiła kolizja z biegiem Nowej Świętokrzyskiej. W przyszłym roku chcielibyśmy rozpocząć realizację łącznika - zapowiedział.

Opinie (149) 4 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Ja tam będą mieszkać i zrobimy szlaban tak jak nasi sąsiedzi żeby tylko mieszkańcy mogli jeździć

    • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    Nie ma co chwalić dnia przed zachodem słońca. Nie takie rzeczy już obiecywali. (9)

    Nowa Świętokrzyska, SKM na Południe, rondo Starogardzka-Niepołomicka itd., itp. Jak zobaczę, to uwierzę.

    • 94 1

    • (5)

      Nowa Świętokrzyska w takiej formie, w jakiej ją planują, powstać nie powinna. Chcą z niej zrobić kolejną drogę przelotową, która np. przetnie Kowale na pół (likwidując choćby część przejść dla pieszych), a także wprowadzi prosto do centrum kolejną falę samochodów, co jest sprzeczne z prawidłowym projektowaniem ruchu w miastach.

      Brakuje za to bardzo połączeń dzielnic na południu, jak właśnie np. omawianej w artykule ulicy, czy połączenia ze sobą osiedli Ujeścisko, Zakoniczyn, Lawendowe Wzgórza oraz tych przy ul. Guderskiego. Na tę chwilę trzeba nadkładać sporo kilometrów, jeżdżąc na około ulicami Jabłoniową, Świętorzyską i Havla, a tak powstało by sporo dodatkowych połączeń odciążających główne szlaki.

      Niestety Gdańsk nie narzuca deweloperom podstawowej siatki dróg do powstania, przez co mamy teraz mnóstwo osiedli z dziwnym układem tychże dróg, bez jakiejkolwiek komunikacji między nimi.

      • 6 9

      • My to nawet byśmy chcieli żeby Nowa Świętokrzyska była chociaż samym chodnikiem. Czymkolwiek. Obecnie z Niepołomickiej ciężko nawet pieszo dostać się na pętlę.

        • 1 0

      • ale nowa swietokrzyska nawet nie bedzie w kowalach (1)

        • 4 1

        • Ale od niej będzie odchodzić dojazdówka do węzła obwodnicy w Kowalach - bez tego fragmentu Nowa Świętokrzyska traci sens, ponieważ wąskie gardło będzie wciąż tam, gdzie było.

          • 0 1

      • (1)

        deweloperzy nie maja obowiazku i mozliwosci budowac ogolnodostepnych drog na terenach nalezacych do miasta. za to miasto ma taki obowiazek z ktorego sie slabo wywiazuje..

        • 4 1

        • Miasto może narzucić im układ, by nie bawili się w radosną twórczość, tworząc jakieś "esy-floresy" i tym podobne. Nie mówimy też o każdym, najmniejszym skrawku drogi, ale o głównych drogach osiedlowych. Wystarczy zobaczyć, jak wyglądają przecznice i kwartały w dużych miastach na świecie - wszystko stara się być zbliżonym do kwadratu.

          • 1 0

    • Szczyt możliwości w Gdańsku - droga z płyt jumbo. (1)

      • 16 1

      • no a jak. na peryferiach Zukowa takie klada szybciej sie doczekasz niz w Gdansku

        • 0 0

    • dokładnie, tym bardziej że skoro Dulkiewicz twierdzi że to skomplikowana sprawa

      to znaczy że się z nią nie zapoznała, architekci z takimi sprawami jak uzgodnienia wodne zmagają się na codzień i nie jest to problem, tylko sprawa do załatwienia

      • 4 0

  • Obiecanki macanki

    Ja czekam na Nową Olchową chyba z 5 lat.
    Jest projekt jest kasa tylko przygotowanie inwestycji tragedia!!!

    • 1 0

  • Nie uwierzycie, ale... (2)

    Sposób na korki został już dawno wymyślony i jest to transport zbiorowy, a w szczerości szynowy. Pomyślcie o tym, jak już ten "ważny łącznik" będzie gotowy i będziecie stali w korku na nim lub w jego okolicy.

    • 3 7

    • (1)

      Transport szynowy to jedyne rozwiązanie, ale tylko w postaci szybkiej kolei. Tramwaje są za wolne i za małe żeby na nich polegać i dla mnie to środek transportu który powinien pozostać w XX wieku. Dopóki nie będzie możliwości dojechać gdzieś szybciej niż samochodem to komunikacja leży.

      • 2 0

      • Tramwaje i kolej to rozwiązania komplementarne. Na dłuższych odcinakach sprawdza się kolej, na krótszych tramwaj.

        PS: wiedziałem, że nie uwierzycie

        • 1 0

  • Droga po błocie

    Jeżdżę błotnistym łącznikiem co jakiś czas ( Dacia Duster 4x4 ).
    Info dla kierowców - jak jest sucho / mróz to każde auto da radę. Jak jest błoto to też raczej każde auto da radę , ale są też trochę trudne odcinki. Gwarancji nie ma.

    • 1 1

  • Gdańszczanka

    Żenada, droga z płyt to jakiś żart? W Afryce mają normalne drogi równe jak stół bilardowy, a tu droga z płyt, śmiech na sali szkoda że nie z kocich łbów, hahaha.

    • 4 0

  • (4)

    Gdyby była dobrze spisana umowa z deweloperami to budowaliby osiedle razem z drogami.

    • 31 7

    • deweloperom to miasto ruiny rozbiera na własny koszt

      by koleś nie musiał. A ty byś chciał by drogi budowali. Przy legnickiej stał barak. Teren sprzedali deweloperowi ale barak spłonął i miasto rozebrało zagrabiło i koleś wjechał z budową. No bo czemu miał przejmować i za śmieci i gruz płacić.

      • 0 0

    • Geniuszu, nie jest tajemnicą, że za mieszkanie w dobrze skomunikowanej dzielnicy trzeba zapłacić ok 10000 za metr

      Na czym twoim zdaniem ma polegać ta dobrze spisana umowa ?
      Na tym że deweloper, w czynie społecznym wybuduje drogę i może jeszcze jakiś wiadukt do kilku bloków pod Borkowem, a mieszkania ma sprzedawać po 5000 złotych/metr ?
      Obudź się, te mieszkania dlatego są tam takie tanie, bo nie ma dojazdu.

      • 4 1

    • i wtedy byś płacił nie 5 500 za metr (1)

      tylko 12 500 za metr, mieszkając w pięknych Szadółkach
      jak myślisz kto by sfinansował tą drogę ty, czy deweloper ?

      • 3 9

      • lol

        Popuść jeszcze wodze fantazji. Masz z czego:)

        • 3 1

  • Opinia wyróżniona

    Najpierw planuje się szerokie ulice o dużej przepustowości, potem buduje osiedla, a na końcu zaplanowane ulice. (11)

    Tymczasem całe południe Gdańska to najpierw wyspy osiedli w polu, gdzie kto kupił kawałek terenu i do tego jakaś droga dojazdowa np. z płyt. Następnie między tymi wyspami zaczęło się stawianie kolejnych bloków bez ładu i składu, byle żaden kawałek terenu nie pozostał zarośnięty trawą. Oczywiście kto by myślał o głównej drodze. Niech sobie ludzie jeżdżą między blokami. No i zaczęły się szlabany, bo to nasza droga.
    Kto do tego dopuścił?

    • 77 6

    • opieranie transportu o prywatne samochody to ślepa uliczka (2)

      • 2 1

      • ślepa jak ślepa wizja tego miasta.

        na przetrwanie i wyrwanie kasy.

        • 0 0

      • Tak wiemy, rowery jest najlepszy

        • 0 2

    • Madalińskiego (2)

      kolejne bloki swoją drogą lokalizacja super ale jak będą dojeżdźać mieszkańcy bloków "Willa Świerkowa"? Usytuowane na samym końcu ulicy Madalińskiego ?

      • 2 0

      • chodziliśmy tą drogą na poligon 30 lat temu

        nic się nie zmieniła.

        • 0 0

      • Na oko to chyba wcale, miejsce jest odcięte od świata.

        • 1 0

    • Dokładnie!

      A pytanie powinno brzmieć kto to wszystko tak zapuścił?!

      • 0 0

    • Ale nie w Gdańsku

      Ze świeca szukać gospodarza.

      • 2 0

    • z tymi drogami to się zgodzę (2)

      ale bloki wcale nie powstają bez ładu i składu tylko w oparciu o plan

      • 1 5

      • to fantastycznie (1)

        bo wygląda jakby planowali to nasi politycy albo ktoś jeszcze głupszy

        • 4 0

        • urzędnicy ustalają plan zagospodarowania

          projekt ustala architekt dla którego młotem jest deweloper a kowadłem urząd, a on siedzi dokładnie pomiędzy

          • 0 0

  • Mnie to zastanawia jedno (1)

    Dlaczego oni nie przedłuża tej nowej "adamowicza" do zakoniczyna?????? Przecież to by tak odkorkowalo ta okolice...

    • 6 0

    • Był taki plan nowa bulonska poludniowa

      Miała łączyć się z nową świętokrzyską

      • 0 0

  • urząd miasta sprzedał deweloperom działki, dał im zgodę na budowę blokowiska a zapomniał o drogach i komunikacji (6)

    • 74 10

    • Chyba nie (2)

      O ile mi wiadomo to w tej okolicy większość działek była prywatna.

      • 1 1

      • nie wiem czy większość ale bardzo dużo, część nadal jest, np. w miejscu gdzie Niepołomicka krzyżuje się ze Starogardzką

        parę hektarów i z tego co wiem to właściciel póki co nie chce ich sprzedać

        • 0 0

      • bzdura

        • 0 2

    • a nie widziałeś gdzie kupujesz ? (1)

      wójt sprzedał działeczkę pod Gdańskiem, wybudowali kilka bloków gdzieś w krzakach, a teraz lament drogi nie ma

      • 9 11

      • Kilka bloków gdzieś w krzakach?

        Nie masz pojęcia o czym piszesz.

        • 14 4

    • kopiuj-wklej

      • 3 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane