- 1 Nocna komunikacja do poprawki (70 opinii)
- 2 Zaginione dzieła na wiadukcie i budynku (58 opinii)
- 3 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (315 opinii)
- 4 Tajemnicza baszta zostanie otwarta (44 opinie)
- 5 Jest reakcja na serię kolizji z tramwajami (129 opinii)
- 6 Znów były wyścigi na al. Grunwaldzkiej (324 opinie)
Wiaty chronią pasażerów, ale nie zawsze tam, gdzie trzeba
Wiata - najbardziej podstawowy element przystanku - może mieć swoje tajemnice. Na przykład takie, dlaczego nie ma jej na popularnym przystanku, a stoi w szczerym polu.
Są jednak miejsca, gdzie wiaty stoją, choć od dawna nie zatrzymują się przy nich autobusy. Tak jest m.in. na nieużywanej liniowo pętli Wieżycka (linie autobusowe przedłużono w głąb osiedli).
- Za lokalizacje wiat odpowiada Zarząd Dróg i Zieleni i to do nas należy zgłaszać wszelkie sugestie dotyczące lokalizacji. W przypadku wiaty na pętli Wieżycka, jest to wiata prywatna. Jej właściciel (firma AMS) na prośbę ZDiZ zgodziła się przenieść wiatę na przystanek Wieżycka w kierunku centrum . Nastąpi to pod warunkiem uzgodnienia jej lokalizacji i braku kolizji z gestorami uzbrojenia podziemnego - informuje Katarzyna Kaczmarek, rzecznik Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
- W zależności od umowy, stosowane są różne rozwiązania finansowe. W tym roku część umów wygasa, ale wiaty nie znikną, a przejdą bez żadnych dodatkowych opłat na własność miasta. Kolejne umowy kończą się w 2018 r. W wiatach miejskich umieszczane są reklamy wydziału promocji Urzędu Miejskiego - dodaje Kaczmarek.
Jak poznać do kogo należy wiata? To bardzo proste - oprócz wspomnianych reklam, AMS oraz Clear Channel umieszczają na nich swoje logotypy. Na remontowanych przystankach lub nowych trasach tramwajowych (w tym wzdłuż al. Havla ) instalowane są wiaty wyłącznie nakładem finansowym miasta.
Wiaty miejskie stanowią spore obciążenie dla budżetu gminy. Nie dość, że miasto nie zarabia na reklamach, to dodatkowo musi regulować opłaty za energię elektryczną, podczas gdy w wiatach prywatnych wszystkie opłaty ponoszą AMS lub Clear Channel.
Właściciele wiat odpowiadają również za utrzymanie odpowiedniej czystości. - Miejskie wiaty myte są raz w miesiącu. Pozostałe zgodnie z harmonogramem ich gospodarzy. Jeżeli są jednak zastrzeżenia w zakresie ich czystości, wszelkie uwagi należy zgłaszać do Dyżurnego Inżyniera Miasta (tel. 58 52 44 500, czynny całą dobę), a on przekaże sygnał odpowiednim służbom - mówi Kaczmarek.
W zależności od ruchu na przystanku oraz wolnej przestrzeni, instalowane są zróżnicowane formy wiat. W Gdańsku spotkać możemy więc standardowe wiaty trzypanelowe, ale i dłuższe - m.in. na nowej trasie wzdłuż al. Havla lub peronach tramwajowych Jaśkowa Dolina . Zdarzają się też wiaty "płytkie", stawiane tam, gdzie brakuje miejsca na pełnowymiarowe konstrukcje. Wiaty te charakteryzują się niewielkim dachem oraz wąskimi ścianami bocznymi (lub są ich pozbawione).
Na węzłach przesiadkowych Łostowice Świętokrzyska , Chełm Witosa czy też nieużywanego liniowo Węzła Kliniczna montowane są dodatkowo wiaty bez ścian bocznych, o odpowiednio dużej rozpiętości dachu, tak by chronić pasażerów przed opadami atmosferycznymi przy przesiadkach tramwaj-autobus. Takie rozwiązanie ma jednak wadę - słabo chroni przed wiatrem (szczególnie na chełmskiej pętli).
- Wykonanie jednej, tradycyjnej wiaty, to koszt ok. 20 tys. zł brutto. W tej cenie wliczone jest też wykonanie dokumentacji oraz montaż konstrukcji - dodaje rzecznik ZDiZ. Dużo więcej kosztują wiaty realizowane na specjalne zamówienie. Przykładowo, charakterystyczne cztery łukowe wiaty, każda o długości odpowiadającej tramwajom Pesa, na warszawskiej Trasie W-Z kosztowały aż ok. 7,4 mln zł.
Miejsca
Opinie (72) 2 zablokowane
-
2013-05-14 12:25
Myjcie Wiaty - bo sa brudne i zasyfione
Wiaty powinny byc wyzej ustawione tak by miotla mozna bylo wymiesc syf brud i smieci z pod wiaty
Wiaty i szklo zacznijcie myc i szorowac mtak jak to robia Niemcy- 4 0
-
2013-05-14 11:01
A JA SIĘ PYTAM ...
... po co prawie każda wiata w Gdańsku ma naklejkę firmy ochroniarskiej, skoro nikt nie ochronia tych wiat a firma zapewne dostaje sporą ilość pieniędzy, za usługi których nie wykonuje. Bite są szyby w wiatach, często szkło leży na tyle długo, że kolejna pora roku zdąży nadejść zanim ktokolwiek to posprząta. Graficiarze, a raczej debile i jakieś patologiczne wyjątki bazgrają po tych wiatach swoje wypociny w postaci pseudonimów i innych k****, niszcząc przestrzeń miejska, nie wspominając, że takie napisy są rzadko myte i usuwane z wiat.
Kolejną kwestią jest jakość i czystość przystanków w obrębie torów. Położono kostkę aby łatwiej było utrzymać tą czystość a nikt nawet nie zamiecie piasku po zimie, nie wspominając juz o czystości przystanku np. przy Operze Bałtyckiej.
Serdecznie pozdrawiam- 13 0
-
2013-05-14 10:11
Brak wiaty przy UCK
Dlaczego do tej pory nie ma wiaty przy przystanku autobusowym przy UCK. jest to największy szpital w Trójmieście. Codziennie przyjeżdża tu tysiące pacjentów i pracowników. Autobus jeździ z częstotliwością co 40 minut do tramwaju jest ok kilometr. PYTAM SIĘ W JAKICH WARUNKACH LUDZIE CHORZY, STARZY CZEKAJĄ NA AUTOBUS??? KTO ZA TO ODPOWIADA???
- 4 0
-
2013-05-14 09:53
Wiata przy Matarnii od storny lotniska zaraz po ustawieniu jej zniknęła tak samo jak lampa, to już z rok będzie...
- 3 0
-
2013-05-14 09:46
Wiata na przystanku Jaśkowa Dolina
Niestety ostatnio mialem okazje sie przekonac ze ta wiata przed deszczem nie chroni wcale. Powodem jest to ze nikt pod nia nie stoi gdyz z powodu przeswitu na dole przejezdzajace samochody ochlapuja oczekujacych na tramwaj po nogach. Przycisnijcie kogos zeby cos z tym zrobic
- 6 0
-
2013-05-14 06:50
Największe absurdy są na Chelmie! (2)
Przy pętli tramwajowej dla tramwajow dwustronnych wybudowano wiaty tramwajowe aby tramwaj nie zatrzymywał się na pętli :-). Gdyby urzednicy UE o tym wiedzieli zwrot dopłaty gwarantowany. Dziwne że prokuratura nie bada tego przypadku niegospodarności.
Ale to pikuś na Wilanowskiej miasto nie wykupiło pasa gruntu pod wiaty i wiaty stoją tyłem do ulicy w taki sposób że reklamy zasłaniają widoczność :-) lub są tak wąskie że nie chronią przed niczym do tego ludzie przy nich stojacy blokują ruch po chodniku.
Ciężko być pasażerem w Gdańsku więc wszyscy wybierają prywatne auto.- 34 9
-
2013-05-14 09:15
A ta tyłem nie jest dla autobusów przypadkiem na wilanowskiej ???
- 6 1
-
2013-05-14 07:45
całość popieram... nie zgadzam się tylko z ostatnim zdaniem... przez wiatę lub jej brak mam każdego dnia dusić się w korkach?????
- 7 0
-
2013-05-14 08:10
osowa pkp - wiaty jakiejkolwiek brak
Przy budowie kolei metrpolitalnej o Osowej też nie pomyślano - stara rudera budynku dworca zmiast przystanku z prawdziwgo zdarzenia i perony zbyt niskie by wsiąść bez przeskód do pociągu
- 2 0
-
2013-05-14 06:46
Kolejna wiata stosowana
w trójmieście powinna być conajmniej dwa razy głębsza - w obecnym stanie często ludzie się tłoczą na tej małej przestrzeni w czasie opadu atmosferycznego, nie da się dojść do rozkładu ani wypchnąć spod ściany.
- 47 3
-
2013-05-14 06:15
bo dla niektórych pajaców ważniejszy jest TFU "dizajn" (1)
- 51 7
-
2013-05-14 06:31
ECS
lub ECS
- 12 6
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.