• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wicedyrektor ZTM: budowa dodatkowych torów to ogromny koszt

Sebastian Zomkowski, ZTM Gdańsk
4 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdańsk ma wizję rozwoju do 2045 r.
Pojawił się pomysł, który częściowo pokrywa się z postulatem czytelnika, by na Hucisku stworzyć tzw. tor sortujący, widoczny na zdjęciu, czyli dodatkowy tor dla tramwajów skręcających w prawo. Jednak na razie nie zostanie on zrealizowany. Pojawił się pomysł, który częściowo pokrywa się z postulatem czytelnika, by na Hucisku stworzyć tzw. tor sortujący, widoczny na zdjęciu, czyli dodatkowy tor dla tramwajów skręcających w prawo. Jednak na razie nie zostanie on zrealizowany.

W poniedziałek opublikowaliśmy artykuł, w którym czytelnik sugeruje budowę dwóch dodatkowych torów tramwajowych w centrum Gdańska na odcinku od Błędnika do Huciska. Zapytaliśmy, co o tej propozycji sądzą eksperci od przestrzeni miejskiej, komunikacji i dróg. We wtorek prezentowaliśmy stanowisko FRAG-u, a w czwatek głos w sprawie zabiera Sebastian Zomkowski, wicedyrektor ZTM Gdańsk. W kolejnych dniach przedstawimy opinię Tomasza Wawrzonka, kierownika działu inżynierii ruchu w GZDiZ



Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów. Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.
Pomysł pana Michała miałby polegać na budowie dwóch dodatkowych torów tramwajowych wzdłuż Podwala Grodzkiego, kosztem jednego pasa każdej jezdni. Ta propozycja wywołała duże kontrowersje wśród czytelników Trojmiasto.pl. O zdanie w tej sprawie zapytaliśmy ekspertów. Poniżej prezentujemy opinię drugiego z nich.

Sebastian Zomkowski, wicedyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

Myślą przewodnią czytelnika jest zwiększenie przepustowości skrzyżowania Hucisko - Wały Jagiellońskie dla tramwajów i jest to słuszny kierunek myślenia, jednak konkretne rozwiązanie musi zostać przeanalizowane pod kątem proporcji nakładów finansowych i faktycznie osiągniętych efektów komunikacyjnych.

Niewątpliwie wyodrębniony tor do skrętu w prawo w Hucisko upłynni ruch tramwajów na tym skrzyżowaniu i pozwoli zaoszczędzić ok. 1,5 minut czasu jazdy, jednak przebudowa tak długiego odcinka torowego (od "Zieleniaka" do Rady Miasta) to koszt na poziomie kilkudziesięciu milionów złotych plus bieżące koszty eksploatacji infrastruktury (konserwacja torowiska i sieci, dodatkowych zwrotnic etc.) Warto też zauważyć, że problem z przepustowością występuje jedynie w godzinach szczytu - poza godzinami szczytu praktycznie nie ma utrudnień.

Czy dodatkowy tor na Hucisku usprawniłby poruszanie się tramwajów przez skrzyżowanie?

Z jednej strony zawężenie Podwala Grodzkiego faktycznie pogorszy warunki jazdy samochodem i jest to czynnik, który może skłonić do korzystania z transportu publicznego, jednak z drugiej strony istotnie pogarszamy warunki jazdy również dla naszych autobusów. Aby zrekompensować straty czasowe i utrzymać częstotliwość kursowania, należałoby włączyć do rozkładu jazdy dodatkowe autobusy, co wiąże się z kolejnymi kosztami funkcjonowania komunikacji miejskiej na poziomie ok. 5 mln złotych rocznie.

Ponieważ autobusy będą stały w tym samym zatorze co samochody oczywistym jest, że kierowcy samochodów wybiorą własny pojazd. Można zaprojektować tzw. "trambuspas" (autobusy jechałyby po torowisku), jednak przy tak dużym natężeniu autobusów i tramwajów (co 18 sekund podjeżdżałby tramwaj lub autobus na wspólny przystanek) koniecznym będzie wydłużenie czasów przejazdu i dla tramwajów i dla autobusów, dlatego efekt oszczędności czasu na Hucisku byłby natychmiast "skonsumowany" przy Dworcu Głównym.

Pomysł czytelnika na dołożenie dwóch torów tramwajowych kosztem dwóch pasów jezdni Podwala Grodzkiego.
Pomysł czytelnika na dołożenie dwóch torów tramwajowych kosztem dwóch pasów jezdni Podwala Grodzkiego.
Co prawda, sprawdzonym rozwiązaniem eliminacji zatorów tramwajów na skrzyżowaniach jest budowa tzw. "torów sortujących", jak np. na węźle Piastowskim zobacz na mapie Gdańska, na węźle Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska czy przy Operze zobacz na mapie Gdańska. Pierwszy powstał w latach 60. XX w., drugi w latach 70., a trzeci w 1982 roku. Do niedawna w fazie wstępnego planowania był krótki "tor sortujący" w ciągu ul. Wały Jagiellońskie (kierunek Brama Wyżynna), do skrętu w prawo w Hucisko, lecz po wznowieniu projektu uruchomienia tramwajów na trasie GPW (Nowa Politechniczna) pozycja "toru sortującego" na Hucisku spadła na liście priorytetów, gdyż po włączeniu do eksploatacji trasy GPW liczba tramwajów na odcinku przy dworcu i tym samym problemy z przepustowością zmaleją.

Wedle projektu czytelnika, w ul. Hucisko od strony dworca mogłyby skręcać liniowo jedynie tramwaje dwukierunkowe (tramwaj jednokierunkowy nie mógłby obsłużyć przystanku przy dworcu), a docelowo planuje się eksploatację również tramwajów jednokierunkowych (mamy 35 "Swingów", 4 NGd99, 3 "Bombardiery"), które będą mogły pojechać albo do pętli Siedlce albo dalej przez Piecki-Migowo i Nową Bulońską do pętli Jabłoniowa. Dlatego, projekt czytelnika należy uzupełnić o kolejny przejazd międzytorowy i dwie zwrotnice (co zwiększy koszty inwestycji i eksploatacji), aby tramwaje jednokierunkowe mogły skręcać w ul. Hucisko.

Aby usprawnić ruch tramwajów przy dworcu, planowana jest przebudowa wiat przystankowych, np. na typ "wiatościanka", dzięki czemu wyeliminowane zostaną szerokie prostopadłe do peronu ściany boczne, które tamują ruch pasażerów na peronie i tym samym wydłużają obsługę pasażerów. W konsekwencji, wiatościanki spowodują większe rozproszenie pasażerów na przystanku i umożliwią szybszą wymianę pasażerów, gdy stoją dwa tramwaje naraz, a to upłynni ruch wozów.
Sebastian Zomkowski, ZTM Gdańsk

Miejsca

Opinie (283) 4 zablokowane

  • 3 Maja (3)

    Czemu tak mało tramwajów kursuje po 3 Maja?

    • 20 5

    • bo 3 maja już był

      • 6 0

    • (1)

      no właśnie, czemu?
      ożywić komunikacyjnie ten rejon, może 3 i/lub 9 i może 2 lub 4, i 6 lub 11. Wprowadzić jeszcze autobusy (tak jak kiedyś), np te co jadą Nowymi Ogrodami.

      • 2 1

      • A na h?

        Aby ludziom z Targu Rybnego jeszcze bardziej wydłużyć drogę do autobusu, a pozostałym pokomplikować przesiadki?

        • 1 0

  • dziwne to. ..

    • 2 0

  • przywrócić linię 4 na stałą trasę 3Maja-NoweOgrody

    a wszystko stanie prostsze

    • 15 4

  • ko**wa (9)

    Jak ja mam dosyc ukrytej kampanii antysamochodowej prowadzonej na tym portalu. Ciekawe która lewacka organizacja tym steruje. Tzygac sie chce od buspasów, rowerów i komunikacji zbiorowych. Nie mozna jakos normalnie ?

    • 30 41

    • Czyli jak? (5)

      Zaproponuj coś

      • 9 5

      • (4)

        Proszę bardzo - trasa czerwona jako trasa pozwalająca na szybsze rozładowanie śródmieścia i zmniejszająca ruch w gęsto zaludnionych rejonach miasta (wrzeszcz, zaspa, przymorze, Żabianka).

        • 5 16

        • (2)

          Prędzej pomoże Nowa Politechniczna i Droga Zielona i zakończenie Nowej Wałowej

          • 4 2

          • (1)

            Jak jadąc od pruszcza wjedziesz w drogę zieloną?

            • 0 3

            • Z Pruszcza poprzez Węzeł Lipce i Obwodnicę Południową.

              • 1 1

        • co to znaczy rozładowanie śródmieścia?

          a kto je załadował?
          krasnoludki?

          • 3 0

    • pan mieszka w

      Baninie? Czy to juz GKA?

      • 5 2

    • "Ciekawe która lewacka organizacja tym steruje" - czy to wymaga komentarza? Koleś się sam kompromituje.

      • 4 0

    • Normalniej to co koleś ? Wszyscy do aut ? Do się pożegnaj z jazdą autem.

      Z podwórka nie wyjedziesz. Bo wszystko będzie zapchane - w przeciwieństwie do Amsterdamu, o którym od kogoś dowiedziałem się o jakimś naszym starszym rodaku tam mieszkającym - chwali sobie masy ludzi na rowerach, bo dzięki temu może bez przeszkód dojechać autem tam gdzie chce.

      • 2 1

  • dziwne (5)

    Jakiś ktoś sobie coś wymyśla i mu jeszcze trzeba odpowiadać. Pewnie anonimowy czytelnik to ten sam redaktor co proponował likwidację estakady na Elbląg i likwidację przejść podziemnych. Teraz zmniejszenie ilosci pasów. I to wszystko oczywiście zlikwiduje korki. Dziwię sie panu z ZTM że odpowiada ma takie bzdury.

    • 29 14

    • estakada idzie do rozbiórki w ZDiZ dokumenty już czekają hehe

      • 4 9

    • takich specjalistów internetowych jest pełno

      każdy chce coś powiedzieć
      i każdy bez przemyślenia ujada, że on ma rację

      a w życiu zwykła, bezrobotna d*pa wołowa
      bez szkoły

      • 2 0

    • to tak jak Henio z Mietkiem pod budką z piwem

      oni wszystko wiedzą o podatkach i zakładach pracy
      i jak to kiedyś było dobrze

      • 1 0

    • Oczywiście że likwidować przejścia podziemne. Co ty sobie wyobrażasz takim (1)

      gadaniem szkodzącym gospodarce turystycznej i nie tylko ?
      W normalnych krajach to samochody idą do tuneli pod centrami miast.
      Wczoraj w Sopocie - przy Grand Hotelu nie dało się rozmawiać od tego ryku motocykli i tych co mają w poważaniu tłumiki.
      Dalej nad tunelem cisza i jakaś normalność.

      • 4 3

      • Likwidacja przejść podziemnych jest chorym pomysłem. Szczególnie gdy zamiast takiego przejścia oczekiwana jest sygnalizacja świetlna.

        I to nie ze względu na samochody, ale choćby na tramwaje, autobusy, rowerzystów i pieszych

        • 3 3

  • 6 i 12 po 3 maja (8)

    Przenieść część tramwajów na 3 maja np. 6 i 12 i problem rozwiązany.
    Plus dobra informacja, a ludzie się przyzwyczają.

    • 25 12

    • Nie (3)

      Jestem bardzo ciekaw jak wtedy przesiądziesz się na 8?!

      • 6 3

      • (2)

        Przesiadka na 8 - na którym kierunku?
        Jadać od strony Wrzeszcza masz do dyspozycji 11 no i 9.
        Jadać od strony Łostowic / Chełmu masz 2 i 11.
        Jadąc od strony Kartuskiej masz 10.

        A tramwaje 6 i 12 po 3 Maja dają wymierne oszczędności czasu dla tych co jadą na trasie Wrzeszcz - Kartuska lub Wrzeszcz-Chełm/Łostowice.

        • 5 5

        • I wk..a przesiadających sie z Oruni czy Sobieszewa

          • 0 0

        • Tyle, że 9 nie dojeżdża do Stogów, tylko do Przeróbki. 9 ma żenującą częstotliwość kursów. 9 nie kursuje w soboty i niedziele.

          • 0 0

    • turyści też się przyzwyczają? (3)

      a może niech kierowcy przyzwyczają się do jazdy tunelem pod Wisła

      • 3 3

      • (2)

        Mowa o rozłożeniu ruchu na dwie nitki, tramwaje pod PKP będą i nie znikną.

        A do tunelu pod Wisłą nie ma dojazdu, bo grono "specjalistów" blokuje budowę Drogi Zielonej a drugie grono blokuje dokończenie Słowackiego (2x2)

        • 5 2

        • debilu dojazd do tunelu jest (1)

          • 1 2

          • No jest w zakorkowanymi ulicami.
            Bez Drogi Zielonej (2x2) i zakończonej Słowackiego (też 2x2) tunel będzie słabo wykorzystywany.
            Ale przecież lepiej jest pchać samochody przez Śródmieście - vide propozycja tunelu.

            • 5 1

  • (2)

    Hajs poszedł na 500+ a nie dla emerytów i teraz na nic pieniędzy nie ma.

    • 13 5

    • idiota (1)

      • 3 4

      • może idiota ale rację ma

        • 6 0

  • moze po prostu naprawcie w koncu ta zwrotnice na 3 maja

    • 23 1

  • po kombinować jak wystarczy ustawić prioryte świateł dla tramwaju (1)

    ale już wiem wtedy korek w stronę Pruszcza sięga do Wrzeszcza hahaha

    • 11 1

    • kolejny spec

      • 1 1

  • Tory ??

    Dodatkowe tory przy dworcu PKP są potrzebne jak rybie parasol !

    • 19 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane