• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wizja SKM na południe Gdańska. Na ile realna?

Michał Stąporek
4 kwietnia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
Wizja budowy trasy kolejowej, która docierałaby do południowych dzielnic Gdańska. Po powiększeniu grafiki widać także planowaną trasę tramwajową GP-W. Wizja budowy trasy kolejowej, która docierałaby do południowych dzielnic Gdańska. Po powiększeniu grafiki widać także planowaną trasę tramwajową GP-W.

Nowa linia kolejowa ze śródmieścia na południe Gdańska, do pętli Świętokrzyska-Łostowice i dalej, mogłaby poprawić komunikację nie tylko w tej części miasta, ale odkorkowałaby także inne zatłoczone na co dzień miejsca. Jednak jej budowa wymagałaby nie tylko wielkich nakładów, ale i sprecyzowania, w jakich kierunkach rozwijać komunikację w mieście, by było to najbardziej racjonalne - takie wnioski można wysnuć ze zorganizowanej przez redakcję Gazety Wyborczej Trójmiasto debaty, która odbyła się na ten temat w środę.



Czy trasa kolejowa na południe Gdańska pomogłaby rozwiązać problemy komunikacyjne tej dzielnicy?

Wizja jest kusząca. Do istniejącej linii kolejowej prowadzącej z Gdańska do Pruszcza, na wysokości zlokalizowanego na Oruni przystanku towarowego Gdańsk Południe, można dobudować odnogę w kierunku zachodnim.

Pobiegłaby ona estakadą nad Traktem św. Wojciecha i kanałem Raduni, pozostawiając po prawej stronie kościół św. Ignacego. Dalej prowadziłaby przez niezabudowane nieużytki, pokonałaby ul. Zamiejską, a następnie przecięłaby boiska Szkoły Podstawowej nr 56.

Następnie linia pokonałaby wiaduktem ul. Ptasią i dalej prowadziła równolegle do ul. Małomiejskiej, aż do skrzyżowania z Platynową i Wawelską. Cały czas po terenach niezabudowanych dotarłaby wzdłuż ul. Świętokrzyskiej do pętli tramwajowej Łostowice.

Trzy przystanki na 3-kilometrowej trasie



To trzy kilometry nowej trasy kolejowej, na której zmieściłyby się trzy przystanki: Gdańsk Południe (w miejscu odbicia od linii do Pruszcza), Stare Szkoty (blisko ul. Zamiejskiej) i Łostowice-Świętokrzyska (na końcu trasy).

  • Przebieg 3-kilometrowej trasy kolejowej łączącej linię kolejową z Gdańska do Pruszcza Gdańskiego z pętlą tramwajową Łostowice-Świętokrzyska. Źródło: prezentacja Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych.
  • Przebieg 3-kilometrowej trasy kolejowej łączącej linię kolejową z Gdańska do Pruszcza Gdańskiego z pętlą tramwajową Łostowice-Świętokrzyska. Źródło: prezentacja Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych.
  • Przebieg 3-kilometrowej trasy kolejowej łączącej linię kolejową z Gdańska do Pruszcza Gdańskiego z pętlą tramwajową Łostowice-Świętokrzyska. Źródło: prezentacja Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych.
  • Przebieg 3-kilometrowej trasy kolejowej łączącej linię kolejową z Gdańska do Pruszcza Gdańskiego z pętlą tramwajową Łostowice-Świętokrzyska. Źródło: prezentacja Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych.
  • Przebieg 3-kilometrowej trasy kolejowej łączącej linię kolejową z Gdańska do Pruszcza Gdańskiego z pętlą tramwajową Łostowice-Świętokrzyska. Źródło: prezentacja Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych.

- Pociągi mogłyby nią kursować co 7,5 min w szczycie, co 10 min poza nim, a co 20 min wieczorami i w niedzielę. Dzięki nim z Oruni Górnej można by dojechać do Wrzeszcza w 17-18 minut, a do stacji Przymorze Uniwersytet, czyli biurowego zagłębia Gdańska, w 20 minut - opowiadał o zaletach nowej trasy Paweł Pleśniar, wiceprezes Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych.
Jego zdaniem nowa trasa pozwoliłaby poprawić komunikację nie tylko na południu Gdańska, ale i w całym niemal mieście. Gdyby część mieszkańców dzielnicy zostawiła swoje auta pod domem, odciążyliby wiele zakorkowanych dziś skrzyżowań, a także miejskie autobusy i tramwaje.

- Ta trasa nie musi powstać teraz i dokładnie według zaprezentowanej wizji. Ale jeśli chcemy, by mogła powstać kiedykolwiek, to trzeba wykorzystać moment, gdy PKP PLK opracowuje dokumentację przebudowy trasy Gdynia-Tczew, by mogła zaplanować odbicie w kierunku Łostowic - argumentował.

Urzędnicy: Najpierw ustalmy nasze priorytety



Edyta Damszel-Turek, szefowa Biura Rozwoju Gdańska wskazywała, że ponieważ Gdańsk Południe jest i pozostanie najszybciej rozwijającą się dzielnicą miasta, a w 2045 r. może być miejscem zamieszkania dla 140 tys. osób (dziś to ok. 113 tys.), to decyzja o sposobie rozwijania komunikacji w tym rejonie nie może być podejmowana pochopnie.

- Przyszłość takiej inwestycji musi być uzależniona od decyzji o kierunkach rozwoju komunikacji w mieście. Tego nie robi się bez refleksji, to muszą wskazać konkretne studia i analizy. Ale patrząc na tę propozycję, muszę zadać kilka pytań. Czy na pewno chcemy przejść dla pieszych na kładkach lub w tunelach? Czy chcemy estakad kolejowych na poziomie pierwszego, drugiego, a może trzeciego piętra istniejących już budynków? - pytała.
Urzędnicy miejscy nie odcięli się jednoznacznie od propozycji budowy linii kolejowej, ale zaznaczyli, że z ich punktu widzenia najważniejsza jest trasa tramwajowa Gdańsk Południe - Wrzeszcz. To ona ma przewieźć mieszkańców tej dzielnicy na dolny taras miasta.

Zastępca prezydenta Gdańska Piotr Grzelak:

- Zlecimy przygotowanie tzw. studium korytarzowego dla tej linii i plan transportowy miasta. One podpowiedzą, czy inwestycja w kolej na Południe jest uzasadniona, czy też powinniśmy stawiać na inne rozwiązania. Zastrzegam jednak, że to musiałaby być inwestycja ponadlokalna, powiązana z kolejowym układem komunikacyjnym regionu, bo tylko w takiej sytuacji można by liczyć na zewnętrzne finansowanie. Mówię otwarcie: sami na pewno tego nie zrealizujemy. 3 tysiące metrów to za mało.

7-kilometrowa pętla



Warto dodać, że 3-kilometrowa trasa to jednak tylko część wizji, i to ta łatwiejsza do zrealizowania. W drugim etapie kolej mogłaby pobiec od skrzyżowania Havla ze Świętokrzyską na południe, w stronę Osiedla Kolorowego, następnie odbić na zachód do Kowal, potem na północ w kierunku ul. Jaworzniaków, by przez Ujeścisko powrócić do pętli Łostowice-Świętokrzyska.

Ta pętla liczyłaby ok. 7 km. Nie umożliwiałaby jednak wpięcia w inną trasę kolejową, natomiast wymagałaby wykupienia ok. 16 ha gruntów, zmiany planu zagospodarowania terenu na tym obszarze i likwidacji bardzo wielu kolizji z istniejącą i planowaną infrastrukturą.

Andrzej Massel, wicedyrektor Instytutu Kolejnictwa, zauważył plus kolejowej pętli. Jego zdaniem pozwoliłoby to zbudować trasę tylko z jednym torem, bo pociąg jechałby tylko w jednym kierunku.

- To rzadkie rozwiązanie, ale możliwe do realizacji - zaznaczył.
Potwierdził jednak to, o czym mówili wcześniej Piotr Grzelak i Edyta Damszek-Turek, że miasto musi najpierw określić swoje priorytety w rozwoju komunikacji kolejowej. A wyborów jest kilka: rozwój w kierunku Żukowa-Kartuz, Kolbud lub Pruszcza Gdańskiego.

Gdzie jest finansowy sufit



W podobnym kierunku szła argumentacja Ryszarda Świlskiego, zastępcy marszałka województwa, który organizuje przewozy kolejowe na Pomorzu.

- Angażujemy się w poprawę infrastruktury kolejowej na całym Pomorzu, zarówno w Trójmieście - choćby w Gdyni - jak i poza nim. Inwestujemy w tabor, kupiliśmy dziewięć nowych pociągów. Na przewozy kolejowe wydajemy 140 mln zł rocznie. Ale dotarliśmy do sufitu. Nie przebijemy go. Możemy pomóc sfinansować powstanie dokumentów dla tej trasy, ale nie więcej.
Wizja budowy linii kolejowej na pętlę Łostowice-Świętokrzyska jest na tyle odległa, że w dyskusji nie pojawiła się nawet kwestia kosztów jej realizacji. Wstępnie założono natomiast, że do obsługi 3-kilometrowej trasy potrzeba by trzech nowych składów.

Debata na temat możliwości budowy linii kolejowej na południe Gdańska została zorganizowana przez trójmiejską redakcję "Gazety Wyborczej".

Zobacz także: pełna relacja video z debaty

Opinie (553) 8 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Do redakcji (6)

    Zamiast wymyślać coś nowego może wreszcie ktoś przedstawi konkrety dotyczące nowej świętokrzyskiej? Powstaje osiedle za osiedle, infrastruktury drogowej kompletnie nie ma. Nowa Świętokrzyska była priorytetem - ś. p. prezydent Adamowicz obiecywał, że zaraz zacznie się realizacja. Gdzie są konkrety? Nie potrzeba nowych muzeów, hal itp. kiedy nikt nie będzie ich odwiedzać, bo nie będzie możliwości dojazdu. Proszę o podjęcie tematu, bo wiele osób czeka na tę inwestycję.

    • 36 4

    • nowa świętokrzyska - NIE!

      Nowa świętokrzyska - nie ma sensu dopóki nie będzie rozwiązania z Małomiejską, która teraz stoi od Oruni Górnej. szkoda kasy

      • 0 0

    • Ale czy będzie gdzie budować? (4)

      Koło stokrotki jest od paru miesięcy zagrodzony teren z nieużytkami, wygląda jakby ktoś to kupił a zdaje się właśnie tamtędy miała iść planowana nowa świętokrzyska. Tam już w okolicy 3 nowe osiedla powstają, szybko budujące się Świętokrzyska Park i Nowa Niepołomicka, jeszcze na wielkopolskiej też nowe bloki widać. Może by się tak redakcja zainteresowała co się tam dzieje?

      • 4 0

      • Co? kto? gdzie? (1)

        Koło jakiej stokrotki?

        • 0 4

        • Stokrotek akurat za wiele nie ma, idzie zrozumieć. A NŚ ma tam iść koło dawnej firmy budowlanej, równolegle do Srebrnej, na wysokości przystanku autobusowego

          • 0 0

      • Podobno będzie (1)

        Wszystkie projekty z BO z tej okolicy są odrzucane ze względu na nową świętokrzyską. Nie może być placu zabaw, boiska itp. bo będzie droga. A od lat ani drogi ani możliwości rozwoju dzięki BO, tym też ktoś się powinien zająć - indywidualnie niestety niczego konkretnego nie można się dowiedzieć.

        • 2 0

        • tyle sa warte BO

          • 0 1

  • niech zaczną..

    na początek niech zaczną od połączenia SKM do pętli Havla - to już mega odciąży ruch...

    • 0 0

  • chore

    chory pomysł, może do zaakceptowania 15 lat wstecz, kiedy nie było wokół tyle osiedli. Wybudować komuś pociąg 20 metrów od balkonu? to już zakrawa na kpinę.

    • 0 3

  • Opinia wyróżniona

    (3)

    Urzędnicy są śmieszni. Zero inicjatywy, zero wizji. Oni chcieliby tylko nowe autostrady, estakady i parkingi kubaturowe, jak przy Jana z Kolna albo przy Urzędzie Wojewódzkim.

    Natomiast tramwaj ma jechać opłotkami, stać na każdych światłach i wozić tych biedaków, co to nie chcą /nie stać ich na szrot z Niemiec.

    Gdy tylko pojawia się pomysł, który pozwoli na szybki transport publiczny to zasłaniają się analizami, problemami etc. To na spokojnie trzeba przemyśleć, ale w sumie to już wiemy że nie i zbudujemy Wam kolejną autostradę.
    Oni nie szukają rozwiazania, oni szukają argumentu jak to uwalić.

    Szkoda, że nie są tak krytyczni jeśli chodzi o drogę zieloną czy tunel pod pachołkiem albo parkingi na starym mieście.

    Ja nie chcę po mieście jeździć autem, nie chcę kolejnych żołnierzy wykletych, Havla, podwala przedmiejskiego. Chciałbym móc wszędzie spacerować, pedałować w spokojnym otoczeniu, a jeśli muszę jechać gdzieś dalej to korzystać z szybkiego zbiorkomu. Szybkiego nie znaczy jadącego 90 km/h w mieście, ale nie tracącego czasu na przeskalowanych skrzyżowaniach zatkanych samochodami puszkami.

    Niestety BRG ma dokładnie odwrotną wizję do mojej.

    • 72 4

    • Sam sobie zaprzeczas; Szrot z Niemiet to nie jest alternatywa! Im ich mniej tym dla wszystkich lepiej . Kto powiedział że każda rodzina musi mieć samochód? To nie Australia i dzięki że żyjemy tu i teraz , w Europie gdzie poza szrotami z Niemiec , można sie zawsze przemieszczać innymi środkami transportu - publicznego ! PKSy na drogi! :)

      • 0 0

    • Bo z drogami jest tak: wybudują i zapominają, najwyżej dopiszą do przetargu na utrzymanie dróg.

      I dlatego tak lubią te inwestycje.

      • 4 0

    • 100% popieram

      • 6 0

  • A może wystarczy BUS-pass i autobus pośpieszny?

    Nie wystarczy. Najprostsze rozwiązania są za tanie i urzędnik się przy nich nie pożywi. Robimy drogo albo wcale.

    • 0 1

  • Wrocic linie Planetobus (1)

    Z pieniedzy Adamowicza ktory ta dzialalnosc sabotował.

    • 0 2

    • W jaki sposób sabotował? Nie tworząc konkurencji? Prywaciarz sam zamknął, bo ludność woli stać na Spacerowej w korku. A teraz jest PKM.

      • 0 1

  • Super pomysł!!!!!!! (42)

    Linia SKM na Południe jest koniecznością... Tam już mieszka około 100 tys ludzi, to największa dzielnica Gdańska

    • 339 61

    • Ale ta pętla...

      ...po co?? Przecież typowe Kible itd, Mają dwie kabiny... Tak samo, jak te nowe Pesy jazz Duo ;)

      • 0 0

    • Pętla bez sensu, lepiej dociągnąć tramwaj do Kowal. (2)

      A zaznaczyłem drugą opcję, bo kolej powinna biec do Kolbud (raczej od południa) i dalej do Żukowa Zachodniego i obu stolic Kaszub. Świętokrzyska z całą DW odetchnęłaby lepiej niż po powstaniu Obwodnicy Metropolitalnej!

      Remont odcinka linii Pruszcz Gdański - Łeba to raczej dla Straszyna - Gmina Kolbudy dąży do Gdańska czy w ogóle Trójmiasta.

      • 5 1

      • (1)

        Moze do Wałbrzycha od razu?

        • 1 1

        • Moze. Z przystankiem we Wroclawiu.

          • 0 0

    • metro podziemne powinno byc (7)

      • 12 0

      • po co podziemnie? (1)

        tam nie ma ścisłej zabudowy jak w centrach wielkich miast.

        • 4 7

        • W centrach wielkich miast gdzie blask neonow zgasl a tam.. pijany gowniarz bije cie w pysk (w skm)

          • 0 0

      • czemu akurat podziemne? (2)

        jaki jest atut takiego rozwiązania w porówaniu z istniejącą linią SKM czy PKM?

        • 5 3

        • mniej nap***dala (1)

          • 13 1

          • Wez nie pitol, wez nie przytul!

            • 0 0

      • (1)

        Myśle ze powinno być naziemne takie jak mają w gotham !!! A podziemny to tramwaj wodny można zrobić. Oczywiście eko-tramwaj i eko-metro!!!

        • 10 1

        • Podziemny tramwaj wodny miałby przystanek w pewnym centrum :)

          • 6 0

    • A pracują w OBC (4)

      Także władze miasta, nie bójcie się!
      Do dzieła, to się da zrobić"!!!
      A wtedy dojazd do miejsc pracy w Oliwie będzie prosty, szybki i bezpośredni. I zgodnie z trendami - bez samochodu

      • 38 5

      • (1)

        Przekładanie papierków, to nie praca..

        • 2 3

        • genau

          • 0 0

      • Korpo szczurku

        • 2 7

      • Wypad tam

        • 2 9

    • obecnie 112, ale miejsa jest dla 140 tys. (6)

      Sęk w tym, że ta linia nie obsłuży ich wszyskich. Zerknij na mapę. Jeśli ktoś mieszka na Ujeścisku, Zakoniczynie, w Rębowie, okolicach Warszawskiej, to nigdy z tej linii nie skorzysta. Za daleko do stacji, za długo, naokoło. Moim zdanirm wybiorą tramwaj do centrum

      • 26 25

      • (5)

        Dużo ludzi z tych rejonów dojeżdża na Havla i dalej tramwajem. Czasowo chyba wygodniej by było zjechać na dół i na pętli wskoczyć w sam. Aczkolwiek jak planować taka nitkę to wydaje.mi się że z możliwością dalszego przedłużenia właśnie w okolice np "outlet center"

        • 7 0

        • (4)

          Aby cookowiek "rozluźnić" na Południu to musi być Nowa Świętokrzyska

          • 5 3

          • Wystarczy ustalic mniej gesta zabudowe w calym miescie (1)

            • 0 0

            • dokładnie- to takie proste.

              • 0 0

          • a co ona Ci da? Tylko to, że dłużej postoisz na Havla i Małomiejskiej?

            • 7 1

          • Nowa Świętokrzyska ma sens, jeśli zostanie połączona z rozbudową węzła w Kowalach, a także modernizacją fragmentu drogi od granic Gdańska do obwodnicy ( ulica Staropolska) . Inaczej cały ruch na nowo powstałej drodze i tak utknie na skrzyżowaniu z ulicą Guderskiego. Tutaj muszą się porozumieć ze sobą gminy i wypracować jakiś sensowny plan.

            • 2 2

    • To jest zaniedbanie poprzedniej wladzy- ta linia powinna powstac zanim sprzedalo sie tyle gruntow deweloperom (2)

      POdziekowaliscie przy urnach? nie, ani razu. ..

      • 74 19

      • Tak, i zanim wzgórza morenowe wyrosły...

        • 0 0

      • Ja podziękowaniem.. takiej pani, co mi długopis dała..

        • 2 0

    • (3)

      czekej czekej tramwaj na Łostowickiej to była beka teraz mówią o SKM na Łostowice?

      • 21 2

      • (2)

        Lepsze rozwiazanie - tramwajem do wrzeszczą i tak jechałbym godzinę skm 20 minut , a i z dalszych rewirów ludzie by dojeżdżali żeby nie pchać sie autem do centrum.

        • 10 1

        • (1)

          20 minut? wątpię, a koszty wykonania? poza tym nie jest zwolennikiem ani jednej ani drugiej opcji, toczę bekę z tego, że z tramwaj wyśmiali bo był z innej opcji politycznej a tu promują SKM za miliony, może oba pomysły zrealizować?

          • 11 2

          • Tego nie proponują władze miasta

            One są życzliwie przeciwne temu pomysłowi ;-)
            Piszesz o mieście o którym nie masz pojęcia.
            Skąd Ty jesteś?

            • 3 1

    • (1)

      Tylko tu rządzi NieDaSię PoKo....

      • 16 6

      • Dobrze, że nie DaSieSwoim PiS da

        • 2 3

    • super pomysł, ale władze miasta ne chcą go wdrożyć :( (3)

      • 37 8

      • nie moga juz. a prezydent jest tylko marionetka. zwyklym slupem (2)

        rzadzi kto inny.

        • 29 13

        • Przecież słup przegrał (1)

          A szkoda, bo chciał wprowadzić tramwaj jeżdżący 200km/h

          • 7 8

          • Masz na myśli golarkę?

            Tego od Ewy?

            • 1 1

    • Mają rozmach sk...... (2)

      lepiej metro tam zrobić i po sprawie.
      Zamiast SKM jakieś szynobusy, ale nie tramwaje i nie pkm
      Wszędzie kolizyjne przejazdy, a co za tym idzie wstrzymywanie ruchu.
      Jeśli by zrobili kolej podwieszaną lub naziemną tak jak mają w Bangkoku lub innych dobrze rozwiniętych krajach to nie widzę przeszkód :)

      • 31 9

      • I środkiem przez rondo na platynowej korasy

        • 8 1

      • To ma być przedłuzenie linii z Gdańsk Śródmieście

        Masz tam jakieś szynobusy?
        metro na powierzchni to i w Londynie i w Berlinie i Paryżu.
        Wiadomo, że częściowo pójdzie wykopie, a z podwieszaniem to do mięsnego

        • 16 4

    • Jestem za o to trzykrotnie, czy musi być pętla? Pozatym moznaby to zrobić troche jak metro w podziemiach tam gdzie koliduje to z zabudowa, tak naprawdę sa tu same wzgórza wiec jest gdzie sie wkopać , żeby było to w dole a ludzie chodzili nad kolejka ale na zwykłym poziomie .

      • 6 1

    • Ale pod twoim oknem ok

      • 4 7

  • no i tylko tyle?

    Jesli już sie robi taka inwestycje to może nie tylko gdansk-południe, ale przy okazji gdansk-zachód, czyli kowale, otomin, kokoszki i hop na torowisko nierentownej metropolitalnej w okolicy auchana. Tylko "łapiąc" satelitarne dzielnice można mówić o rozwiazywaniu problemów mieszkanców. Gdynia przynajmniej rozwinęła komunikację autobusową w sąsiadujących gminach, a u nas w Gdańsku ZTM to jedna wielka przeginka i marnotrawstwo naszych lokalnych podatków. No w końcu przykład zawsze idzie z góry!

    • 0 1

  • przedewszystkim priorytetem jest ograniczanie maksymalne ruchu blachosmrodów w miescie i zastapienie ich komunikacja miejską. (1)

    • 11 8

    • de..lu, wez pomysl skad sie bierze ruch samochodow w miescie

      i wtedy zwalczaj zjawisko

      • 0 1

  • A nie można tego puścić w ziemi? - metro byłoby super (2)

    Skoro miasto czerpie środki finansowe ze sprzedaży działek deweloperom, potem zbiera podatki od nieruchomości, dostaje kasę z PIT-ów ludzi... to niech da coś od siebie. Wystarczy zainwestować w tunel i zrobić metro. Podziemna SKM rozwiązuje wszystkie problemy. Brak torów na wysokości 1,2 lub 3 piętra, brak przejazdów kolejowych, estakad... I moim zdaniem najpierw powinno się wymyślać układ drogowy i komunikację, a potem sprzedawać działki. Tymczasem wszystko jest od D... strony.

    • 21 3

    • (1)

      warunki geologiczne mądralo.

      • 3 0

      • juz teraz centrum zapada sie

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane