• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wizja SKM na południe Gdańska. Na ile realna?

Michał Stąporek
4 kwietnia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
Wizja budowy trasy kolejowej, która docierałaby do południowych dzielnic Gdańska. Po powiększeniu grafiki widać także planowaną trasę tramwajową GP-W. Wizja budowy trasy kolejowej, która docierałaby do południowych dzielnic Gdańska. Po powiększeniu grafiki widać także planowaną trasę tramwajową GP-W.

Nowa linia kolejowa ze śródmieścia na południe Gdańska, do pętli Świętokrzyska-Łostowice i dalej, mogłaby poprawić komunikację nie tylko w tej części miasta, ale odkorkowałaby także inne zatłoczone na co dzień miejsca. Jednak jej budowa wymagałaby nie tylko wielkich nakładów, ale i sprecyzowania, w jakich kierunkach rozwijać komunikację w mieście, by było to najbardziej racjonalne - takie wnioski można wysnuć ze zorganizowanej przez redakcję Gazety Wyborczej Trójmiasto debaty, która odbyła się na ten temat w środę.



Czy trasa kolejowa na południe Gdańska pomogłaby rozwiązać problemy komunikacyjne tej dzielnicy?

Wizja jest kusząca. Do istniejącej linii kolejowej prowadzącej z Gdańska do Pruszcza, na wysokości zlokalizowanego na Oruni przystanku towarowego Gdańsk Południe, można dobudować odnogę w kierunku zachodnim.

Pobiegłaby ona estakadą nad Traktem św. Wojciecha i kanałem Raduni, pozostawiając po prawej stronie kościół św. Ignacego. Dalej prowadziłaby przez niezabudowane nieużytki, pokonałaby ul. Zamiejską, a następnie przecięłaby boiska Szkoły Podstawowej nr 56.

Następnie linia pokonałaby wiaduktem ul. Ptasią i dalej prowadziła równolegle do ul. Małomiejskiej, aż do skrzyżowania z Platynową i Wawelską. Cały czas po terenach niezabudowanych dotarłaby wzdłuż ul. Świętokrzyskiej do pętli tramwajowej Łostowice.

Trzy przystanki na 3-kilometrowej trasie



To trzy kilometry nowej trasy kolejowej, na której zmieściłyby się trzy przystanki: Gdańsk Południe (w miejscu odbicia od linii do Pruszcza), Stare Szkoty (blisko ul. Zamiejskiej) i Łostowice-Świętokrzyska (na końcu trasy).

  • Przebieg 3-kilometrowej trasy kolejowej łączącej linię kolejową z Gdańska do Pruszcza Gdańskiego z pętlą tramwajową Łostowice-Świętokrzyska. Źródło: prezentacja Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych.
  • Przebieg 3-kilometrowej trasy kolejowej łączącej linię kolejową z Gdańska do Pruszcza Gdańskiego z pętlą tramwajową Łostowice-Świętokrzyska. Źródło: prezentacja Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych.
  • Przebieg 3-kilometrowej trasy kolejowej łączącej linię kolejową z Gdańska do Pruszcza Gdańskiego z pętlą tramwajową Łostowice-Świętokrzyska. Źródło: prezentacja Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych.
  • Przebieg 3-kilometrowej trasy kolejowej łączącej linię kolejową z Gdańska do Pruszcza Gdańskiego z pętlą tramwajową Łostowice-Świętokrzyska. Źródło: prezentacja Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych.
  • Przebieg 3-kilometrowej trasy kolejowej łączącej linię kolejową z Gdańska do Pruszcza Gdańskiego z pętlą tramwajową Łostowice-Świętokrzyska. Źródło: prezentacja Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych.

- Pociągi mogłyby nią kursować co 7,5 min w szczycie, co 10 min poza nim, a co 20 min wieczorami i w niedzielę. Dzięki nim z Oruni Górnej można by dojechać do Wrzeszcza w 17-18 minut, a do stacji Przymorze Uniwersytet, czyli biurowego zagłębia Gdańska, w 20 minut - opowiadał o zaletach nowej trasy Paweł Pleśniar, wiceprezes Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych.
Jego zdaniem nowa trasa pozwoliłaby poprawić komunikację nie tylko na południu Gdańska, ale i w całym niemal mieście. Gdyby część mieszkańców dzielnicy zostawiła swoje auta pod domem, odciążyliby wiele zakorkowanych dziś skrzyżowań, a także miejskie autobusy i tramwaje.

- Ta trasa nie musi powstać teraz i dokładnie według zaprezentowanej wizji. Ale jeśli chcemy, by mogła powstać kiedykolwiek, to trzeba wykorzystać moment, gdy PKP PLK opracowuje dokumentację przebudowy trasy Gdynia-Tczew, by mogła zaplanować odbicie w kierunku Łostowic - argumentował.

Urzędnicy: Najpierw ustalmy nasze priorytety



Edyta Damszel-Turek, szefowa Biura Rozwoju Gdańska wskazywała, że ponieważ Gdańsk Południe jest i pozostanie najszybciej rozwijającą się dzielnicą miasta, a w 2045 r. może być miejscem zamieszkania dla 140 tys. osób (dziś to ok. 113 tys.), to decyzja o sposobie rozwijania komunikacji w tym rejonie nie może być podejmowana pochopnie.

- Przyszłość takiej inwestycji musi być uzależniona od decyzji o kierunkach rozwoju komunikacji w mieście. Tego nie robi się bez refleksji, to muszą wskazać konkretne studia i analizy. Ale patrząc na tę propozycję, muszę zadać kilka pytań. Czy na pewno chcemy przejść dla pieszych na kładkach lub w tunelach? Czy chcemy estakad kolejowych na poziomie pierwszego, drugiego, a może trzeciego piętra istniejących już budynków? - pytała.
Urzędnicy miejscy nie odcięli się jednoznacznie od propozycji budowy linii kolejowej, ale zaznaczyli, że z ich punktu widzenia najważniejsza jest trasa tramwajowa Gdańsk Południe - Wrzeszcz. To ona ma przewieźć mieszkańców tej dzielnicy na dolny taras miasta.

Zastępca prezydenta Gdańska Piotr Grzelak:

- Zlecimy przygotowanie tzw. studium korytarzowego dla tej linii i plan transportowy miasta. One podpowiedzą, czy inwestycja w kolej na Południe jest uzasadniona, czy też powinniśmy stawiać na inne rozwiązania. Zastrzegam jednak, że to musiałaby być inwestycja ponadlokalna, powiązana z kolejowym układem komunikacyjnym regionu, bo tylko w takiej sytuacji można by liczyć na zewnętrzne finansowanie. Mówię otwarcie: sami na pewno tego nie zrealizujemy. 3 tysiące metrów to za mało.

7-kilometrowa pętla



Warto dodać, że 3-kilometrowa trasa to jednak tylko część wizji, i to ta łatwiejsza do zrealizowania. W drugim etapie kolej mogłaby pobiec od skrzyżowania Havla ze Świętokrzyską na południe, w stronę Osiedla Kolorowego, następnie odbić na zachód do Kowal, potem na północ w kierunku ul. Jaworzniaków, by przez Ujeścisko powrócić do pętli Łostowice-Świętokrzyska.

Ta pętla liczyłaby ok. 7 km. Nie umożliwiałaby jednak wpięcia w inną trasę kolejową, natomiast wymagałaby wykupienia ok. 16 ha gruntów, zmiany planu zagospodarowania terenu na tym obszarze i likwidacji bardzo wielu kolizji z istniejącą i planowaną infrastrukturą.

Andrzej Massel, wicedyrektor Instytutu Kolejnictwa, zauważył plus kolejowej pętli. Jego zdaniem pozwoliłoby to zbudować trasę tylko z jednym torem, bo pociąg jechałby tylko w jednym kierunku.

- To rzadkie rozwiązanie, ale możliwe do realizacji - zaznaczył.
Potwierdził jednak to, o czym mówili wcześniej Piotr Grzelak i Edyta Damszek-Turek, że miasto musi najpierw określić swoje priorytety w rozwoju komunikacji kolejowej. A wyborów jest kilka: rozwój w kierunku Żukowa-Kartuz, Kolbud lub Pruszcza Gdańskiego.

Gdzie jest finansowy sufit



W podobnym kierunku szła argumentacja Ryszarda Świlskiego, zastępcy marszałka województwa, który organizuje przewozy kolejowe na Pomorzu.

- Angażujemy się w poprawę infrastruktury kolejowej na całym Pomorzu, zarówno w Trójmieście - choćby w Gdyni - jak i poza nim. Inwestujemy w tabor, kupiliśmy dziewięć nowych pociągów. Na przewozy kolejowe wydajemy 140 mln zł rocznie. Ale dotarliśmy do sufitu. Nie przebijemy go. Możemy pomóc sfinansować powstanie dokumentów dla tej trasy, ale nie więcej.
Wizja budowy linii kolejowej na pętlę Łostowice-Świętokrzyska jest na tyle odległa, że w dyskusji nie pojawiła się nawet kwestia kosztów jej realizacji. Wstępnie założono natomiast, że do obsługi 3-kilometrowej trasy potrzeba by trzech nowych składów.

Debata na temat możliwości budowy linii kolejowej na południe Gdańska została zorganizowana przez trójmiejską redakcję "Gazety Wyborczej".

Zobacz także: pełna relacja video z debaty

Opinie (553) 8 zablokowanych

  • A inne dzielnice?

    Wszystko jeździ do łostowic zamiast zrobić połączenia w stronę Kowal , Szadółek to macie plan zeby zrobić tam gdzie jest full transportu

    • 2 1

  • Tramwaj wzdłuż Spacerowej

    A kiedy tramwaj wzdłuż Spacerowej ???

    • 1 2

  • "..w jakich kierunkach rozwijać komunikację w mieście, by było to najbardziej racjonalne..." (1)

    No i tu jest odpowiedź na wszystkie nurtujące pytania. Gdańsk jest rozbudowywany od lat nieracjonalnie. Ciągi komunikacyjne i ich forma sa stworzone przez i**otę lub skopiowane z PRL. Czy ktoś to planuje ? Chyba grupa kolesi stawiająca nowe osiedla.....może jakiś rabacik sie trafi dla kogoś...

    • 2 0

    • Po pierwsze mniej gesta zabudowa.

      Wtedy i przystanki rzadziej i ulice sie nie korkuja. To naprawde wymaga jedynie podstaw logiki. Kto nami rzadzi?

      • 0 0

  • odgrzewane kotlety (2)

    Za PRL -u była taka koncepcja, kolej miała iść śladem ul Cienistej i obecnej Dragana, ale nowa Polska plany te odrzuciła i zabudowała zarezerwowane tereny, a teraz mają być kosztowne estakady i kluczenie między zabudową . Podobnie jak z tramwajem z Wrzeszcza na Morenę , zabudowano domami jednorodzinnymi (Morenowa i inne) zarezerwowane na ten cel tereny.
    Może urbaniści PRL mieli lepsze wizje od obecnych ?

    • 7 0

    • Oczywiście że tak (1)

      Pomimo, że budynki pozostawiały dużo do życzenia, to byli tam prawdziwi planiści a nie ameby umysłowe nastawiane tylko na kasę. Miasto maiło być dla mieszkańców, a nie dla deweloperów. Były projektowane korytarze powietrzne, do wszystkich osiedli za wczasu musiała być planowana infrastruktura drogowa itp a teraz. Zobaczcie co dzieje sie w centrum Gdańska,

      • 3 0

      • wyksztalceni i swiadomi planisci

        Nie zageszczali nadmiernie miasta co dalo nam mozliwosci w pozniejszych latach. Nawet gdy stan taboru pozostawial wiele do zyczenia komunikacja byla o niebo lepsza. Nie bylo renomy. Byly szkoly w kazdej dzielnicy.

        • 0 0

  • (2)

    SKM należy zaorać a plan na następne 30 lat to przepraszam bardzo ale powinien obejmować wybudowanie linii metra od wejherowa po pruszcz gdański.

    • 3 3

    • Po pierwsze sam sie zaoraj i dwa nie podszywaj sie pode mnie. (1)

      To przez dostosowywanie skm pod reguly UE zniszczono jej funkcjonalnosc (lata 1999-2003)
      Rzady Buzka i pozniej Millera a gdanskie wladze przytakiwaly..

      • 0 0

      • w przypadku pseudonimów, nie ma mowy o podszywaniu się pod nikogo.

        • 0 0

  • W Trójmieście powinny być trzy nowe linie kolejowe (w tytm dwie zrewitalizowane).

    Wszystko fajnie.. pamiętajmy że na północ Gdyni mimo istniejącej infrastruktury (bez modernizacji można jechać do 70 km/h czyli jak na linii Cisowa Gdańsk Śródmieście) jakoś koleją nie jeździmy. Dla czego poruszony temat powrotu skm do Brzeźna utknął na manowcach? przecież tam też buduje się potężne osiedle + to już tam było i powstało do tej pory... Jestem za tym aby ten projekt się udał oraz powrót skm/kolei na północ Gdyni i Gdańska.

    • 3 0

  • Nie (1)

    Nie zgadzam sie na wiadukt Skm zaraz obok budujących się właśnie bloków na ul. Ptasiej. Kto to planuje? Sami sobie postawcie wiadukt na wysokości okna, który zasłoni całe światło i mieszkajcie obok torów. Żadnej Skm w MPZP tam nie ma. Ludzie kupują mieszkania opanujcie sie!

    • 3 3

    • Moze niech kupuja w innych miastach rowniez. Gdansk ma ograniczona pojemnosc.

      Chyba, ze chcemy miec korki, raka i inne plagi ..

      • 1 0

  • wszystko fajnie, Gdańsk ma zainwestować (wyłożyć pieniądze) w/na mieszkańców gminy Kolbudy i Pruszcza Gdańskiego, żeby lepiej dojeżdżało im się do pracy do centrum Gdańska, a na podsumowanie roku podatki odprowadzą do swoich gmin

    • 3 3

  • I znowu na tunelach i kładkach sie miasto skupia (1)

    A czemu im sie to nie podoba botrzeba o to dbać sprzątać, windy serwisować, pilnować przed wandalami itp. a takie przejscie naziemne pasy sie odmaluje, swiatla prawie sie nie psują inie ma problemu a bezpieczeństwo pieszych i kierowcow ... Hmmm niech sie sami ogarną miasto nie ma kasy na tunele i kładki.

    • 3 2

    • bo tu sie dba gora 2 lata. o tzw nowych a pozniej sie o mieszkancu starszym, wychowanym tu ..zapomina.

      • 0 0

  • A wystarczy tak gęsto nie budować i sprawa rozwiązana.

    Tu jest podstawowy problem ze zła komunikacja w srednim miescie.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane