• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wizja rozwoju kolei na Pomorzu do 2035 r.

Krzysztof Koprowski
21 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Plan rozwoju kolei na Pomorzu na najbliższe lata jest niezwykle ambitny. Wymaga on jednak ogromnych nakładów finansowych, przez co jego pełna realizacja będzie bardzo trudna. Plan rozwoju kolei na Pomorzu na najbliższe lata jest niezwykle ambitny. Wymaga on jednak ogromnych nakładów finansowych, przez co jego pełna realizacja będzie bardzo trudna.

Nowe przystanki na trasie SKM i PKM, kolej doprowadzona do północnych dzielnic Gdyni, a do tego reaktywacja linii na Kaszubach i Żuławach. Taką wizję rozwoju sieci kolejowej do 2025 r. przedstawiają włodarze województwa. Władze krajowe proponują natomiast do 2035 r. zbudować zupełnie nowe połączenie kolejowe między Gdańskiem a Elblągiem przez Nowy Dwór Gdański.



Czy na Pomorzu potrzebne są nowe połączenia kolejowe?

Opublikowany właśnie schemat pasażerskich linii kolejowych w województwie pomorskim do 2025 r. daje nadzieje na stworzenie atrakcyjnego systemu transportu zbiorowego, zdolnego konkurować z transportem indywidualnym.

Znajdziemy w nim między innymi:
  • nową trasę kolejową do północnych dzielnic Gdyni z przystankami o roboczych nazwach: Gdynia Pogórze, Gdynia Obłuże Leśne oraz Gdynia Obłuże Górne,
  • nowe przystanki PKM: Gdynia Mały Kack, Gdynia Karwiny Północ, Gdynia Fikakowo, Gdańsk Osowa Północ, Barniewice,
  • kolejowy "bajpas" do Kartuz z przystankami: Gdańsk Karczemki, Gdańsk Kokoszki, Gdańsk Park Maszynowa oraz w Leźnie, Starej Pile, Otominie i Żukowie.

Ponadto na "podstawowej" trasie Szybkiej Kolei Miejskiej przewidziano budowę przystanku Gdynia Śródmieście, zaś w Małym Trójmieście Kaszubskim: Rumia Biała Rzeka oraz Reda Gniewowska.

Na Kaszubach zaplanowano uruchomienie połączeń z Kościerzyny do Czerska, z Kartuz do Sierakowic, zaś na Żuławach postuluje się włączenie do regularnego ruchu liniowego wąskotorowej Żuławskiej Kolei Dojazdowej.

Czytaj też: Przymiarki do budowy dwóch nowych przystanków SKM w Gdyni oraz Gdańsk zyska jeszcze jeden przystanek PKM

Wstępny zarys pasażerskich linii kolejowych na Pomorzu w wariancie maksymalnym w 2025 r. Wstępny zarys pasażerskich linii kolejowych na Pomorzu w wariancie maksymalnym w 2025 r.
Samorządowcy studzą jednak emocje - to wyłącznie zarys maksymalnego wariantu rozwoju połączeń na Pomorzu. Realizacja tak ambitnego planu w ciągu zaledwie siedmiu lat jest niezwykle trudna.

- Jest to wstępna propozycja schematu linii komunikacyjnych, obsługiwanych transportem kolejowym o charakterze przewozów wojewódzkich, powiatowych, gminnych - mówi Emilia Stawikowska z Biura Prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. - Schemat jest jedynie wstępnym projektem, który będzie nadal aktualizowany. Przedstawione warianty wymagają analizy finansowej i montażu finansowego, nad czym będzie pracować Departament Infrastruktury UMWP.
Wąskotorowa Żuławska Kolej Dojazdowa obecnie funkcjonuje tylko w sezonie wiosenno-letnim oraz podczas przejazdów specjalnych. Wąskotorowa Żuławska Kolej Dojazdowa obecnie funkcjonuje tylko w sezonie wiosenno-letnim oraz podczas przejazdów specjalnych.

Schemat może wciąż ulegać dużym zmianom



O tym, że jest to wciąż wstępna wersja mogą świadczyć zmiany, które zaszły w ciągu zaledwie kilku dni. W wersji schematu prezentowanej podczas przejazdu pociągu z Kokoszek do Kartuz zawarte było nowe połączenie z Gdyni Obłuża do Mechelinek, z czego jednak zrezygnowano.

- Schemat został natomiast uzupełniony o linię Kościerzyna - Bytów oraz linie komunikacyjne Szymankowo - Nowy Dwór - Sztutowo - Prawy Brzeg Wisły [czyli wspomnianą wąskotorową ŻKD - dop. red.] - dodaje Stawikowska.
Rycina zawarta w uchwale Rady Ministrów z listopada 2017 r. Rycina zawarta w uchwale Rady Ministrów z listopada 2017 r.

30 minut SKM-ką z Gdańska do Elbląga



Niezależnie od tego schematu, w listopadzie ubiegłego roku na szczeblu krajowym powrócono do pomysłu zarzuconego kilka dekad temu - budowy bezpośredniego połączenia kolejowego z Gdańska do Elbląga przez Nowy Dwór Gdański.

W uchwale Rady Ministrów w sprawie koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego w ramach propozycji regionalnych projektów komplementarnych zaproponowano na tym odcinku uruchomienie "ekspresowych przewozów aglomeracyjnych (SKM)".

Dojazd SKM do Gdańska w 30 minut oznaczałby dla Elbląga zupełnie nową perspektywę rozwojową. Dojazd SKM do Gdańska w 30 minut oznaczałby dla Elbląga zupełnie nową perspektywę rozwojową.
Szacuje się, że przejazd między Gdańskiem a Elblągiem trwałby ok. 30 minut, podczas gdy obecnie, okrężną trasą przez Tczew - Malbork, zajmuje 1-1,5 godz.

Horyzont czasowy tego rządowego dokumentu jest jednak jeszcze bardziej odległy niż plan Urzędu Marszałkowskiego - w zakresie realizacji działań komplementarnych dla CPK określono go na 2035 r.

Opinie (267) 3 zablokowane

  • A kiedy PKM na Oksywie? (3)

    • 32 1

    • Gdynia = Białoruś bis

      NIGDY

      • 9 8

    • jest a artykule. pisowcy z chca wyreczyc szczura. (1)

      • 5 1

      • odpowiedź

        W artykule napisali, że NIGDY.
        PiSowcy też to olali, a linia już jest!
        Trzeba tylko odnowić przystanki.

        • 6 3

  • To jakieś si fi władz województwa

    Plan się zrobiło, miliony się wzięło i styknie. Do szuflady bo piniendzy nie ma.

    • 15 3

  • Dla kontrastu (2)

    Szkoda ze w tym samym czasie rozbieraja linie szlachta-osieczna-skorcz, tracac bezpowrotnie szanse na jej rewitalizacje w przyszlosci.

    • 26 5

    • Tu pretensje miej do samorzadu kuj pom, to oni wiecznie tną koszty na liniach na północ od Bydgoszczy, skoro brak wspolpracy to pomorskie samo nie pociagnie przewozów.

      • 18 0

    • To dobrze że zwijaja ten złom. zabytek to muzeum.

      • 2 12

  • I co z tego? (4)

    To nie plan rozwoju kolei, a plan rozwoju infrastruktury kolejowej - różnica jest zasadnicza!!! Tory zostaną wybudowane, ale co z tego, jeśli pociągi będą jeździć zbyt rzadko, zbyt wolno i nieregularnie?! Tak niestety wygląda polska kolej... :(

    • 27 5

    • Zbudują tory, po czym za dwa lata drut będą wieszać i zamkną linie...ot mi inwestycja.

      • 4 4

    • (2)

      Nie siej defetyzmu. Niech robia - moze beda mieli motywacje zeby tym zarzadzac madrze (moze).

      • 2 0

      • to nie defetyzm tylko realizm (1)

        Nie ma na polskiej kolei taktowanych rozkładów jazdy, regularności połączeń, wysokiej częstotliwości, systemu przesiadek itp. To nie przyciąga pasażerów, tylko zniechęca.
        Popatrz chociażby na koleje czeskie - na każdej linii jest takt, pociągi jeżdżą od wczesnego rana do późnego wieczora z dość wysoką częstotliwością. W efekcie nie trzeba się zastanawiać czy pociąg pojedzie i o której godzinie.
        A u nas najświeższy przykład to nowa linia PKM. I jak jest? Jak wszędzie w Polsce - jak nie sprawdzisz godzin odjazdu, to nie masz szans. Po prawie 4 latach nie ma taktowanego rozkładu (niby jest, ale to propaganda, a nie rzeczywistość).
        Pendolino do Warszawy? To samo. Niezależnie czy to kolej miejska, aglomeracyjna, regionalna czy międzywojewódzka - nie ma zarządzania nastawionego na pasażera, czyli klienta. A bez klienta biznes nie istnieje.
        Tory to nie wszystko.

        • 2 0

        • Pendolino

          Akurat Pendolino takt ma Gdańsk Oliwa xx:40. Warszawa Centralna xx:20. Jest jakaś luka ale wtedy jedzie IC

          • 0 0

  • (8)

    Plan miły dla oka, ktoś premie i pensje za rok projektowania, nadzoru dostał i niestety na tym sprawa się zakończy. I to nie jest malkontenctwo, tylko realizm.... ostbahn i linie Koscierzyna - Czersk, Koscierzyna - Chojnice zdewastowane od lat, ciagłe udowadniania ze ta kolej nie ma sensu, ze za mało pasazerow, zamykane odcinki, cięty rozklad jazdy, a teraz nagle projekt reaktywacji, robienia linii regionalnych? Co bardziej dziwi, te plany snują ludzie uwikłani w polityke od czasów zmiany ustroju w 89 roku, przez 20 lat dewastowali kolej dla dobra EKONOMII, a teraz będą to odtwarzac? Kolej do Elbląga przez NDG? KOGOS BÓG OPUŚCIŁ. Most przez Wisłę to są miliardy zlotych.... mamy u nas mnóstwo starych szlaków które za cene tej jednej pseudo linii można wyremontowac i odkorkowac Trojmiasto z aut i autobusów, linia do Straszyna i dalej, linia do Skarszew, linia na północ Gdyni jako priorytet, linia do Bytowa, linia do Łeby ..... ktoś odjechał, albo układał ten PLAN ktos w Warszawce za biureczkiem a nie ktoś, kto porusza sie po pomorskim na codzień. Linie reaktywowac można malym kosztem, doraznymi remontami, puscic szybobusy a przystanki remontować stopniowo z upływem czasu, a same szlaki dopiescic ... ale u nas megalomania i topienie kasy w błoto...

    • 45 9

    • czy kolej w ogóle powinna się rozwijać? (4)

      wszystko co Pan napisał jest prawdą. Mam propozycję. Wrzucamy kolej na wolny rynek i przekonamy się czy ludzie w ogóle chcą tym zabytkiem się poruszać.

      • 1 15

      • wolny rynek? dlaczego użytkownicy kolei mają płacić za utrzymanie infrastruktury (2)

        a użytkownicy dróg nie?

        To nie jest konkurencja na równych prawach.

        • 8 2

        • Tymczasem w rzeczywistym świecie (1)

          Wydatki na budowę i utrzymanie dróg to niecałe 40% podatków celowych zawartych w cenie paliwa.

          • 2 2

          • W rzeczywistym świecie

            Statystyki z internetów mówią zawsze prawdę. Szczepionki szkodzą, kierowcy dopłacają do wszystkiego, a ziemia jest płaska.

            • 7 3

      • Co Pan ma na myśli pisząc " wrzućmy kolej w wolny rynek"? Cos więcej?

        • 8 0

    • (1)

      linia gdansk elblag to pomysl rzadu w warszawie ...moze nie taki glupi bo mozna czesc pociagow towarowych i osobowych puscic przez elblag do warszawy czy olsztyna i zwiekszyc przepustowosc od malborka do gdanska ...

      • 0 0

      • Tylko, żę towarowe jadą 131

        z Bydgoszczy przez Tczew

        • 0 0

    • Most kolejowy to "miliardy" złotych, a tymczasem tunel pod Wisłą kosztował mniej, niż 1 mld? A za 2,7 mld jest cała droga ekspresowa do Elbląga?

      • 3 0

  • Przystanek Gdynia Śródmieście (3)

    to bezsens. Tył pociągu będzie jeszcze na Wzgórzu lub Gdyni Głównej.

    • 50 11

    • Ale urzędasy wezmą kasę za analizę

      • 4 2

    • ale ktoś chce nadal go budować? to była jedna z wrzutek propagandowych szczurka podobnie jak trasa szybkiego ruchu przy/nad torami

      • 3 1

    • ten przystanek

      Ten przystanek Srodmiescie to najwiekszy idiotyzm Gdyni odkad sie tutaj sprowadzilem pare lat temu. Ale widac Gdynia zazdrosci Gdanskowi takiej nazwy przystanku i tez musi byc u siebie..

      • 3 0

  • czy kolej w ogóle powinna się rozwijać? :D (19)

    Ludzie toż to zabytek :p

    • 4 47

    • Podobnie jak i pozostałe gałęzie transportu. (2)

      • 4 1

      • (1)

        Dorożki też?

        • 5 2

        • Też

          • 5 0

    • (14)

      Zabytkiem.jest twoj pasat 2.0 od Hemluta sciągnięty 10 lat temu...

      • 20 1

      • (13)

        Gdyby do- nie Twojej- kolei dopłacał rząd to nigdy nie byłoby rewitalizacji, a passat całkiem wygodny i jadę gdzie chce. A Ty czekaj bałwanie na rewitalizacje. Ciekawe czym teraz jeździsz :p

        • 1 12

        • Jeździsz po drogach budowanych i utrzymywanych z publicznych pieniędzy. (12)

          Skończ więc wreszcie farmazonić o tych dopłatach do kolei, bo na drogi też idzie olbrzymia ilość publicznej kasy.

          • 8 1

          • Masz rację, drogi też powinny być prywatne. Autostrady już częściowo są.

            • 4 1

          • (10)

            To teraz możemy przyjąć zakład, że na wolnym rynku gdzie ani drogi ani kolej nie będą dotowane, ja obstawiam, że wygrają drogi. A Ty?

            • 1 5

            • Jak się okaże, że przejazd samochodem jest 3x droższy, niż koleją, (9)

              To zobaczymy, jak szybko Passeratti pójdą na złom.

              • 5 1

              • No zobaczymy :D

                • 0 3

              • (7)

                Skoro teraz dotowane są i drogi i kolej, a kolej jest na złomowcu historii to sam sobie odpowiedz na pytanie. Zresztą ciekawe jak towary będziemy dowozic koleją do każdego sklepu i świadczyć inne usługi. Ludzie! Myślcie coś.

                • 1 5

              • Twoja edukacja o transporcie zakończyła się w podstawówce. (5)

                Odpowiedz proszę, jak wyobrażasz sobie transport ładunków masowych do dużych zakładów przemysłowych? Słyszałeś też coś może o transporcie intermodalnym? Ten argument o dowozie towarów do sklepów rozwala mnie na łopatki, cywilizowane kraje w magiczny sposób poradziły sobie z tym problemem. W jaki sposób? Wystarczy wychylić nosa np. do Skandynawii. Tam znajdziesz odpowiedź.

                • 5 1

              • (2)

                zrozum człowieku, że mnie nie interesuje czy ludzie będą chcieli jeździć koleją lub nie. Mówię, że koniecznie trzeba to sprywatyzować A nie do tego dopłacać. Skandynawia jest bardzo cywilizowana :D najwyższe zasiłki na świecie ! Ot cywilizacja dla nierobów.

                • 0 2

              • Jakoś Skandynawowie nie jeżdżą do Polski szorować kible. (1)

                Ale to pewnie dlatego, że są głupi i nie znają się na ekonomii...

                • 1 0

              • Wyjeżdżają ze Skandynawii ale akurat nie do Polski.

                • 0 0

              • Po drugie Twoja edukacja ekonomiczna w ogóle się nie rozpoczęła.

                • 1 0

              • Tory na tiry!

                • 0 1

              • Potrzebujemy nieco szybszych pociągów i tyle.

                Już w tej chwili z Gdańska do Warszawy żeby przegonić InterCity trzeba nieźle cisnąć.

                Gdyby pociągi jeździły 250-300km/h, zwyczajnie nie opłacało by się jeździć dłuższych dystansów samochodem.

                • 1 0

    • szczurek to ty napisałeś?

      • 2 1

  • za PRL-u te wszystkie linie działały. (2)

    czyli chcecie powrotu PRL? :)

    • 14 9

    • (1)

      Tak chcemy komunikacji kolejowej wszędzie tam gdzie była. Autkami zatkany wszystko.

      • 15 3

      • Jak Wam podniosą cenę benzyny do 6 zł, żeby dopłacić do pociągu, to napewno się odetka

        • 0 6

  • To nie do końca Szczurek blokuje.. Poczytaj trochę najpierw. PKP PLK utrudnia sprawę a najpierw wojsko działało na niekorzyść tej inwestycji, o porcie Gdynia nie wspominam bo to już hostoria. W ramach remontu PLK taki rozmach narzucily pod kątem rozwiązań technicznych i remontu że koszty są niewspolmiernie wysokie, nawet gdyby 500 tys mieszkańców było w zasiegu na.gornym tarasie Gdyni to bylo by mało...

    • 3 7

  • Gdynia (3)

    Jest już przecież trasa dokładnie na Stare Obłuże (tor kolejowy do lotniska w Babich Dolach), ale ludzie Szczurka dopuścili do jej demontażu.

    Trzeba tylko położyć od nowa tory.

    W Gdyni to jest oczywiście niemożliwe!

    • 24 2

    • (2)

      ale to chyba pkp pkl odpowiada za to a nie szczurek ?

      • 2 9

      • odpowiedź

        Szczurek przejął końcowy odcinek na lotnisko i... ZDEMONTOWAŁ te tory.

        • 15 1

      • zawsze takie same wytłumaczenie: szczurek za nic nie odpowiada nie ma na nic wpływu:)

        • 10 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane