- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (99 opinii)
- 2 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (313 opinii)
- 3 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (16 opinii)
- 4 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (45 opinii)
- 5 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (49 opinii)
- 6 Partyzantka roślinna okiem przyrodnika (66 opinii)
Wizja rozwoju kolei na Pomorzu do 2035 r.
Nowe przystanki na trasie SKM i PKM, kolej doprowadzona do północnych dzielnic Gdyni, a do tego reaktywacja linii na Kaszubach i Żuławach. Taką wizję rozwoju sieci kolejowej do 2025 r. przedstawiają włodarze województwa. Władze krajowe proponują natomiast do 2035 r. zbudować zupełnie nowe połączenie kolejowe między Gdańskiem a Elblągiem przez Nowy Dwór Gdański.
Znajdziemy w nim między innymi:
- nową trasę kolejową do północnych dzielnic Gdyni z przystankami o roboczych nazwach: Gdynia Pogórze, Gdynia Obłuże Leśne oraz Gdynia Obłuże Górne,
- nowe przystanki PKM: Gdynia Mały Kack, Gdynia Karwiny Północ, Gdynia Fikakowo, Gdańsk Osowa Północ, Barniewice,
- kolejowy "bajpas" do Kartuz z przystankami: Gdańsk Karczemki, Gdańsk Kokoszki, Gdańsk Park Maszynowa oraz w Leźnie, Starej Pile, Otominie i Żukowie.
Ponadto na "podstawowej" trasie Szybkiej Kolei Miejskiej przewidziano budowę przystanku Gdynia Śródmieście, zaś w Małym Trójmieście Kaszubskim: Rumia Biała Rzeka oraz Reda Gniewowska.
Na Kaszubach zaplanowano uruchomienie połączeń z Kościerzyny do Czerska, z Kartuz do Sierakowic, zaś na Żuławach postuluje się włączenie do regularnego ruchu liniowego wąskotorowej Żuławskiej Kolei Dojazdowej.
Czytaj też: Przymiarki do budowy dwóch nowych przystanków SKM w Gdyni oraz Gdańsk zyska jeszcze jeden przystanek PKM
Samorządowcy studzą jednak emocje - to wyłącznie zarys maksymalnego wariantu rozwoju połączeń na Pomorzu. Realizacja tak ambitnego planu w ciągu zaledwie siedmiu lat jest niezwykle trudna.
- Jest to wstępna propozycja schematu linii komunikacyjnych, obsługiwanych transportem kolejowym o charakterze przewozów wojewódzkich, powiatowych, gminnych - mówi Emilia Stawikowska z Biura Prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. - Schemat jest jedynie wstępnym projektem, który będzie nadal aktualizowany. Przedstawione warianty wymagają analizy finansowej i montażu finansowego, nad czym będzie pracować Departament Infrastruktury UMWP.
Schemat może wciąż ulegać dużym zmianom
O tym, że jest to wciąż wstępna wersja mogą świadczyć zmiany, które zaszły w ciągu zaledwie kilku dni. W wersji schematu prezentowanej podczas przejazdu pociągu z Kokoszek do Kartuz zawarte było nowe połączenie z Gdyni Obłuża do Mechelinek, z czego jednak zrezygnowano.
- Schemat został natomiast uzupełniony o linię Kościerzyna - Bytów oraz linie komunikacyjne Szymankowo - Nowy Dwór - Sztutowo - Prawy Brzeg Wisły [czyli wspomnianą wąskotorową ŻKD - dop. red.] - dodaje Stawikowska.
30 minut SKM-ką z Gdańska do Elbląga
Niezależnie od tego schematu, w listopadzie ubiegłego roku na szczeblu krajowym powrócono do pomysłu zarzuconego kilka dekad temu - budowy bezpośredniego połączenia kolejowego z Gdańska do Elbląga przez Nowy Dwór Gdański.
W uchwale Rady Ministrów w sprawie koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego w ramach propozycji regionalnych projektów komplementarnych zaproponowano na tym odcinku uruchomienie "ekspresowych przewozów aglomeracyjnych (SKM)".
Szacuje się, że przejazd między Gdańskiem a Elblągiem trwałby ok. 30 minut, podczas gdy obecnie, okrężną trasą przez Tczew - Malbork, zajmuje 1-1,5 godz.
Horyzont czasowy tego rządowego dokumentu jest jednak jeszcze bardziej odległy niż plan Urzędu Marszałkowskiego - w zakresie realizacji działań komplementarnych dla CPK określono go na 2035 r.
Opinie (267) 3 zablokowane
-
2018-05-21 08:33
To jest spoznione o minimim 10 lat
Pamietam, jak likwidowano linie kolejowe i zwijano tory. Teraz calkowita odbudowa kinfrastruktury jest wielokrotnie drozsza i dzieje sie za pozno.
Dobrze by bylo, gdyby po tych odbudowanych liniach jezdzily pociagi, nie tak jak na obecnej PKM, raz na godzine i spoznione (o zawiezieniu roweru na Kaszuby nie wspomne, bo hejt sie posypie, ze rower to jest od jezdzenia a nie wozenia w pociagu)- 21 4
-
2018-05-21 08:33
Kiełbaska wyborcza
No i co z tego, że marzezszałkuńcio wybuduje ileś tam km linii kolejowych, jak już dzisiaj nie ma pieniędzy na dopłaty do SKM, PKM i POLREGIO i wyciąga łapkę do gmin po pieniądze, strasząc, że jak nie dadzą to będzie obcinać częstotliwość i likwidować kursy.
Przez lata duet Struk-Świlski konserwowali monopol Przewozów Regionalnych i SKM, w czasie gdy w innych województwach powoływano regionalne koleje samorządowe, a w Warszawie samorządową SKM (dla przypomnienia mają tam także metro). Dzisiaj obaj panowie płaczą, że samorządy nie chcą dopłacać. A niby do czego mają dopłacać skoro nie mają żadnego wpływu na funkcjonowanie i rozwój SKM i PolReg?
Żeby było śmieszniej PiS zamierza połączyć spółki holdingu PKP. SKM wówczas w ogóle stanie się bytem niezależnym od samorządów. Będzie jeździć gdzie chce i kiedy chce i będzie dyktował (robi to z powodzeniem już dzisiaj) warunki samorządom - albo dopłacacie, albo zwijmay kursy.
W Strategi Woj. Pom. zapisano powołanie zarządu transportu regionalnego, który miał uporządkować rynek przewozów pozamiejskich i kolejowych i wprowadzić konkurencję na tory. Panowie duet S-Ś, gdzie jest ten zarząd? Minęło 5 lat a kolejami nadal zajmuje się urzędnik-amator Czopek - destant bodajże z TP SA (obecnie Orange).
Co będziecie puszczać po nowowybydowanych torach - drezyny? Gdzie jest masterplan dla kolei w województwie pomorskim, w jasny sposób wskazujący na źródła finansowania ich eksploatacji. Master plan który zaakceptują samorządy lokalne skoro mają do kolei dopłacać. Najpierw źródła finansowania funkcjonowania kolei, a potem decyzja o budowie nowych linii.
I nie cieszcie się, że PKM przewozi 3 mln pasażerów rocznie. Zgodnie z planem marketingowym, czy jak się ten dokument tam nazywał, miało być min. 6 mln rocznie w porywach do 10 mln.
Dlaczego jest 3 mln? Bo częstotliwość jest o połowę mniejsza niż zakładano, a brak integracji taryfowej jest przykładem politycznej indolencji. Przez litość nie podam linków obnażających jakość usług świadczonych przez SKM na własnej linii 250 i linii PKM.
Tak więc panowie z dueciku, pora poszukać sobie nowej roboty. GAiT potrzebują kierowców.- 32 1
-
2018-05-21 08:35
szczurek odejdź, nie blokuj już dłużej rozwoju kolei w Gdyni.
- 12 6
-
2018-05-21 08:48
Gdańsk Główny - Gdańsk Brzeźno (Gdańsk Nowy Port) (5)
Wydaje mi się że w dzisiejszej dobie rewitalizacja tej linii kolejowej tez jest przyszłościowe. Na trasie tej linii znajduje się dużo fabryk czy zakładów przemysłowych, rozbudowują się nowe osiedla, stali mieszkańcy też mieliby bezpośrednie i szybkie połączenie do centrum miasta. Na znaczeniu zyskuje Brzeźno, rozbudowuje się Letnica, Wrzeszcz Dolny to też niemała liczebność populacji w obszarze tej kolei. Uważam że powinno się rozważyć odbudowę tej linii kolejowej do 2025 roku. Prosiłbym włodarzy o przemyślenie tego wariantu.
- 18 3
-
2018-05-21 09:34
(4)
Tam akurat są linie tramwajowe
- 2 3
-
2018-05-21 10:59
(2)
To, że linie tramwajowe są tam wydzielone to fakt ale czy i jak one (tramwaje) tam jeżdżą to drugi fakt i kwestia grubej polemiki :-) - to po pierwsze. Po drugie budują się tam dwa duże osiedla mieszkaniowe: bliżej Brzeźna - Przystań Letnica i na Letnicy - Nowa Letnica. Oprocz tego istnieje już tam osiedle Kolonia Gwiazda Morza. Będzie mieszkać tam w niedługim czasie dość sporo ludzi. Kwestia bliskiej kolei w tym miejscu jest alternatywą dla długiej drogi na przystanki tramwajowe i niepewnego w swej funkcjonalności tramwaju oraz szybszego i bezprzesiadkowego (w niektórych przypadkach) przemieszczenia się do centrum miasta :-)
- 6 2
-
2018-05-21 18:33
(1)
W sumie - dobry pomysł to by był. rozważam kupno mieszkania na nowej letnicy - jak dla mnie to super lokalizacja a tą rozbudową kolei to tyko by przypieczętowali mój zamysł. Zresztą dobre to by było dla miasta.
- 0 0
-
2018-05-22 22:49
Przeczytałam gdzieś że jakiś ekspert twierdzi, że Letnica to doskonała inwestycja. I że ceny za metr pójdą w górę ? Ktoś się inteteresuje tematem i może potwierdzić? szukam mieszkania pod inwestycje, ale nie za kosmiczne pieniądze i powaznie biorę pod uwagę inwestycje Robyga
- 0 0
-
2018-05-21 22:30
a co to przeszkadza? od Gdańska Śródmieścia aż do Zaspy masz linie tramwajową dublującą się z SKM
- 3 0
-
2018-05-21 08:52
Co za brednie? Kolejni misiewicze - tym razem od kolei?
szkoda że coś o hyperlupie ze Słupska do Elbląga nie ma,
przez Żuławy i przez przekop- 8 6
-
2018-05-21 08:54
Linia kolejowa numer 229: Pruszcz Gdański - Łeba (1)
Istniały dwie możliwości. Jedną z nich był przejazd przez Trójmiasto - Gdańsk, Sopot, Gdynię i Wejherowo. Drugą, atrakcyjniejszą stanowiła dłuższa trasa przez Kartuzy i Sierakowice. Przesiadka w Pruszczu Gdańskim przynosiła same nowości. Pociąg złożony z dwóch, może trzech wagonów, prowadzony przez zieloną lokomotywę spalinową, z charakterystyczną, pomarańczową literą „V”. Przejazd przez Kolbudy, otoczony lasem most w Rutkach, oraz niewielkie kaszubskie miejscowości leżące pośród jezior i wzgórz. Za Kartuzami coraz częściej pasażerowie używali ciekawego, nieco innego języka, który mógłby wskazywać, że chwilowo znaleźliśmy się w innej rzeczywistości. Miechucino, Sierakowice, Linia Zakrzewo… Po chwilach spędzonych w oknie wagonu, kończyła się dłuższa niż zwykle podróż malowniczą, zapierającą dech w piersiach trasą.
Pociągi pasażerske na trasie Kartuzy - Sierakowice - Lębork kursowały do 26 czerwca 2000 r.
Kartuzy - Prokowo - Garcz - Reskowo - Miechucino - Mojusz - Sierakowice - Kamienica Królewska - Niepoczołowice - Linia Zakrzewo - Kętrzyno - Nawcz - Rozłazino - Lębork- 34 0
-
2018-05-22 04:00
Tam to był klasyczny przypadek wygaszania popytu. Rozkład jazdy był tak układany, żeby zniechęcić ludzi do podróżowania. Na przykład obcinano kursy, którymi ludzie wracali z pracy i szkoły do domów. W rezultacie przesiadali się do autobusów lub samochodów.
- 3 0
-
2018-05-21 08:57
Koleją do Elbląga.... (2)
Pewnie tylko po to, by nią wozić kajaki do wypływania zbudowanym przez Mierzeję Przekopem na otwarte morze. Bo rząd PiS już zdał sobie chyba sprawę z tego, że tym Przekopem to tylko ewentualnie kajaki i żaglówki będą pływać...
- 6 5
-
2018-05-21 09:04
S7 i ewentualna kolej rozłożą ten przekop (1)
Skoro połączeniem drogowym lub kolejowym będzie z Elbląga 30 minut do najgłębszego portu w okolicy, to po cholerę pchać się do portu, który najlepiej nadaje się dla desek surfingowych.
- 3 0
-
2018-05-21 10:08
Ale jak wtedy wkurzymy Ruskich?
- 1 1
-
2018-05-21 08:58
Rumia Biała Rzeka oraz Reda Gniewowska, Gdynia śródmieście? po co te przystanki? zamiast 20 min jechać 35 ?
- 13 1
-
2018-05-21 09:22
ale to są plany - jak wiadomo z Gdyni planować można - dlaczego TERAZ nie usprawni się rozkładu BEZKOSZTOWO? (3)
powtarzam to kiedy tylko widzę artykuł o PKM
- głównym zadaniem jest połączenie obszarów Trójmiejskich i tu KONIECZNA jest duża częstotliwość, inaczej PKM traci sens (zarówno jako środek transportu dla mieszkańców jak i połączenie z lotniskiem)
- połączenie regionalne na Kaszuby można zapewnić dostosowując DOWOLNIE częstotliwość przez osobna linię do Osowej, która jest przystosowana do przesiadek
- dodatkowo MUSI być przynajmniej raz na godzinę połączenie nocne w trójmieście (lepiej co 30 minut jak w Warszawie już za komuny jeździły autobusy), pociągi towarowe z Gdyni powinny być puszczane TYLKO nocą, by nie kreować problemów
wydaliśmy miliardy nie po to by wstawić PKM do muzeum - to ma być funkcjonująca kolejka - ale w sposób sensowny, wedle zapotrzebowania podróżujących, a nie na odpieprz- 14 2
-
2018-05-21 10:28
czy ktoś może dopilnować by te przystanki powstały? i to w planowanym czasie?
- 3 0
-
2018-05-21 11:33
PKM powstała wyłącznie dlatego, że było dofinansowanie z UE. (1)
Ona nie powstała w żadnym innym celu niż to, żeby skorzystać z dofinansowania. To, że funkcjonuje i wozi pasażerów to tylko skutek uboczny. To nic, że jeździ w szczycie co 30 minut a poza raz na godzinę. Projekt ukończony został z powodzeniem. A że jest 3mln pasażerów zamiast 6mln? To nic, we wniosku o dofinansowanie ładnie to wyglądało i milionów z UE popłynęło więcej. A że nie ma połączenia do Gdańska Głównego to nieistotny szczegół. Wstęga przecięta, kasa wzięta...
- 4 2
-
2018-05-21 11:38
niestety na tym przykładzie (a są inne) wychodzi nasza polska bylejakość i to w jaki sposób marnujemy pieniądze jak za PRL - na zachodzie nikt nie wyrzuca z taką ochota pieniądze w błoto, tam się planuje i potem te plany realizuje
- 1 0
-
2018-05-21 09:31
zastanawia mnie czy takie przystanki jak Karwiny polnoc to nie jest przesada ?
- 7 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.