• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wizja rozwoju kolei na Pomorzu do 2035 r.

Krzysztof Koprowski
21 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Plan rozwoju kolei na Pomorzu na najbliższe lata jest niezwykle ambitny. Wymaga on jednak ogromnych nakładów finansowych, przez co jego pełna realizacja będzie bardzo trudna. Plan rozwoju kolei na Pomorzu na najbliższe lata jest niezwykle ambitny. Wymaga on jednak ogromnych nakładów finansowych, przez co jego pełna realizacja będzie bardzo trudna.

Nowe przystanki na trasie SKM i PKM, kolej doprowadzona do północnych dzielnic Gdyni, a do tego reaktywacja linii na Kaszubach i Żuławach. Taką wizję rozwoju sieci kolejowej do 2025 r. przedstawiają włodarze województwa. Władze krajowe proponują natomiast do 2035 r. zbudować zupełnie nowe połączenie kolejowe między Gdańskiem a Elblągiem przez Nowy Dwór Gdański.



Czy na Pomorzu potrzebne są nowe połączenia kolejowe?

Opublikowany właśnie schemat pasażerskich linii kolejowych w województwie pomorskim do 2025 r. daje nadzieje na stworzenie atrakcyjnego systemu transportu zbiorowego, zdolnego konkurować z transportem indywidualnym.

Znajdziemy w nim między innymi:
  • nową trasę kolejową do północnych dzielnic Gdyni z przystankami o roboczych nazwach: Gdynia Pogórze, Gdynia Obłuże Leśne oraz Gdynia Obłuże Górne,
  • nowe przystanki PKM: Gdynia Mały Kack, Gdynia Karwiny Północ, Gdynia Fikakowo, Gdańsk Osowa Północ, Barniewice,
  • kolejowy "bajpas" do Kartuz z przystankami: Gdańsk Karczemki, Gdańsk Kokoszki, Gdańsk Park Maszynowa oraz w Leźnie, Starej Pile, Otominie i Żukowie.

Ponadto na "podstawowej" trasie Szybkiej Kolei Miejskiej przewidziano budowę przystanku Gdynia Śródmieście, zaś w Małym Trójmieście Kaszubskim: Rumia Biała Rzeka oraz Reda Gniewowska.

Na Kaszubach zaplanowano uruchomienie połączeń z Kościerzyny do Czerska, z Kartuz do Sierakowic, zaś na Żuławach postuluje się włączenie do regularnego ruchu liniowego wąskotorowej Żuławskiej Kolei Dojazdowej.

Czytaj też: Przymiarki do budowy dwóch nowych przystanków SKM w Gdyni oraz Gdańsk zyska jeszcze jeden przystanek PKM

Wstępny zarys pasażerskich linii kolejowych na Pomorzu w wariancie maksymalnym w 2025 r. Wstępny zarys pasażerskich linii kolejowych na Pomorzu w wariancie maksymalnym w 2025 r.
Samorządowcy studzą jednak emocje - to wyłącznie zarys maksymalnego wariantu rozwoju połączeń na Pomorzu. Realizacja tak ambitnego planu w ciągu zaledwie siedmiu lat jest niezwykle trudna.

- Jest to wstępna propozycja schematu linii komunikacyjnych, obsługiwanych transportem kolejowym o charakterze przewozów wojewódzkich, powiatowych, gminnych - mówi Emilia Stawikowska z Biura Prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. - Schemat jest jedynie wstępnym projektem, który będzie nadal aktualizowany. Przedstawione warianty wymagają analizy finansowej i montażu finansowego, nad czym będzie pracować Departament Infrastruktury UMWP.
Wąskotorowa Żuławska Kolej Dojazdowa obecnie funkcjonuje tylko w sezonie wiosenno-letnim oraz podczas przejazdów specjalnych. Wąskotorowa Żuławska Kolej Dojazdowa obecnie funkcjonuje tylko w sezonie wiosenno-letnim oraz podczas przejazdów specjalnych.

Schemat może wciąż ulegać dużym zmianom



O tym, że jest to wciąż wstępna wersja mogą świadczyć zmiany, które zaszły w ciągu zaledwie kilku dni. W wersji schematu prezentowanej podczas przejazdu pociągu z Kokoszek do Kartuz zawarte było nowe połączenie z Gdyni Obłuża do Mechelinek, z czego jednak zrezygnowano.

- Schemat został natomiast uzupełniony o linię Kościerzyna - Bytów oraz linie komunikacyjne Szymankowo - Nowy Dwór - Sztutowo - Prawy Brzeg Wisły [czyli wspomnianą wąskotorową ŻKD - dop. red.] - dodaje Stawikowska.
Rycina zawarta w uchwale Rady Ministrów z listopada 2017 r. Rycina zawarta w uchwale Rady Ministrów z listopada 2017 r.

30 minut SKM-ką z Gdańska do Elbląga



Niezależnie od tego schematu, w listopadzie ubiegłego roku na szczeblu krajowym powrócono do pomysłu zarzuconego kilka dekad temu - budowy bezpośredniego połączenia kolejowego z Gdańska do Elbląga przez Nowy Dwór Gdański.

W uchwale Rady Ministrów w sprawie koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego w ramach propozycji regionalnych projektów komplementarnych zaproponowano na tym odcinku uruchomienie "ekspresowych przewozów aglomeracyjnych (SKM)".

Dojazd SKM do Gdańska w 30 minut oznaczałby dla Elbląga zupełnie nową perspektywę rozwojową. Dojazd SKM do Gdańska w 30 minut oznaczałby dla Elbląga zupełnie nową perspektywę rozwojową.
Szacuje się, że przejazd między Gdańskiem a Elblągiem trwałby ok. 30 minut, podczas gdy obecnie, okrężną trasą przez Tczew - Malbork, zajmuje 1-1,5 godz.

Horyzont czasowy tego rządowego dokumentu jest jednak jeszcze bardziej odległy niż plan Urzędu Marszałkowskiego - w zakresie realizacji działań komplementarnych dla CPK określono go na 2035 r.

Opinie (267) 3 zablokowane

  • To jest spoznione o minimim 10 lat

    Pamietam, jak likwidowano linie kolejowe i zwijano tory. Teraz calkowita odbudowa kinfrastruktury jest wielokrotnie drozsza i dzieje sie za pozno.

    Dobrze by bylo, gdyby po tych odbudowanych liniach jezdzily pociagi, nie tak jak na obecnej PKM, raz na godzine i spoznione (o zawiezieniu roweru na Kaszuby nie wspomne, bo hejt sie posypie, ze rower to jest od jezdzenia a nie wozenia w pociagu)

    • 21 4

  • Kiełbaska wyborcza

    No i co z tego, że marzezszałkuńcio wybuduje ileś tam km linii kolejowych, jak już dzisiaj nie ma pieniędzy na dopłaty do SKM, PKM i POLREGIO i wyciąga łapkę do gmin po pieniądze, strasząc, że jak nie dadzą to będzie obcinać częstotliwość i likwidować kursy.
    Przez lata duet Struk-Świlski konserwowali monopol Przewozów Regionalnych i SKM, w czasie gdy w innych województwach powoływano regionalne koleje samorządowe, a w Warszawie samorządową SKM (dla przypomnienia mają tam także metro). Dzisiaj obaj panowie płaczą, że samorządy nie chcą dopłacać. A niby do czego mają dopłacać skoro nie mają żadnego wpływu na funkcjonowanie i rozwój SKM i PolReg?
    Żeby było śmieszniej PiS zamierza połączyć spółki holdingu PKP. SKM wówczas w ogóle stanie się bytem niezależnym od samorządów. Będzie jeździć gdzie chce i kiedy chce i będzie dyktował (robi to z powodzeniem już dzisiaj) warunki samorządom - albo dopłacacie, albo zwijmay kursy.
    W Strategi Woj. Pom. zapisano powołanie zarządu transportu regionalnego, który miał uporządkować rynek przewozów pozamiejskich i kolejowych i wprowadzić konkurencję na tory. Panowie duet S-Ś, gdzie jest ten zarząd? Minęło 5 lat a kolejami nadal zajmuje się urzędnik-amator Czopek - destant bodajże z TP SA (obecnie Orange).
    Co będziecie puszczać po nowowybydowanych torach - drezyny? Gdzie jest masterplan dla kolei w województwie pomorskim, w jasny sposób wskazujący na źródła finansowania ich eksploatacji. Master plan który zaakceptują samorządy lokalne skoro mają do kolei dopłacać. Najpierw źródła finansowania funkcjonowania kolei, a potem decyzja o budowie nowych linii.
    I nie cieszcie się, że PKM przewozi 3 mln pasażerów rocznie. Zgodnie z planem marketingowym, czy jak się ten dokument tam nazywał, miało być min. 6 mln rocznie w porywach do 10 mln.
    Dlaczego jest 3 mln? Bo częstotliwość jest o połowę mniejsza niż zakładano, a brak integracji taryfowej jest przykładem politycznej indolencji. Przez litość nie podam linków obnażających jakość usług świadczonych przez SKM na własnej linii 250 i linii PKM.
    Tak więc panowie z dueciku, pora poszukać sobie nowej roboty. GAiT potrzebują kierowców.

    • 32 1

  • szczurek odejdź, nie blokuj już dłużej rozwoju kolei w Gdyni.

    • 12 6

  • Gdańsk Główny - Gdańsk Brzeźno (Gdańsk Nowy Port) (5)

    Wydaje mi się że w dzisiejszej dobie rewitalizacja tej linii kolejowej tez jest przyszłościowe. Na trasie tej linii znajduje się dużo fabryk czy zakładów przemysłowych, rozbudowują się nowe osiedla, stali mieszkańcy też mieliby bezpośrednie i szybkie połączenie do centrum miasta. Na znaczeniu zyskuje Brzeźno, rozbudowuje się Letnica, Wrzeszcz Dolny to też niemała liczebność populacji w obszarze tej kolei. Uważam że powinno się rozważyć odbudowę tej linii kolejowej do 2025 roku. Prosiłbym włodarzy o przemyślenie tego wariantu.

    • 18 3

    • (4)

      Tam akurat są linie tramwajowe

      • 2 3

      • (2)

        To, że linie tramwajowe są tam wydzielone to fakt ale czy i jak one (tramwaje) tam jeżdżą to drugi fakt i kwestia grubej polemiki :-) - to po pierwsze. Po drugie budują się tam dwa duże osiedla mieszkaniowe: bliżej Brzeźna - Przystań Letnica i na Letnicy - Nowa Letnica. Oprocz tego istnieje już tam osiedle Kolonia Gwiazda Morza. Będzie mieszkać tam w niedługim czasie dość sporo ludzi. Kwestia bliskiej kolei w tym miejscu jest alternatywą dla długiej drogi na przystanki tramwajowe i niepewnego w swej funkcjonalności tramwaju oraz szybszego i bezprzesiadkowego (w niektórych przypadkach) przemieszczenia się do centrum miasta :-)

        • 6 2

        • (1)

          W sumie - dobry pomysł to by był. rozważam kupno mieszkania na nowej letnicy - jak dla mnie to super lokalizacja a tą rozbudową kolei to tyko by przypieczętowali mój zamysł. Zresztą dobre to by było dla miasta.

          • 0 0

          • Przeczytałam gdzieś że jakiś ekspert twierdzi, że Letnica to doskonała inwestycja. I że ceny za metr pójdą w górę ? Ktoś się inteteresuje tematem i może potwierdzić? szukam mieszkania pod inwestycje, ale nie za kosmiczne pieniądze i powaznie biorę pod uwagę inwestycje Robyga

            • 0 0

      • a co to przeszkadza? od Gdańska Śródmieścia aż do Zaspy masz linie tramwajową dublującą się z SKM

        • 3 0

  • Co za brednie? Kolejni misiewicze - tym razem od kolei?

    szkoda że coś o hyperlupie ze Słupska do Elbląga nie ma,
    przez Żuławy i przez przekop

    • 8 6

  • Linia kolejowa numer 229: Pruszcz Gdański - Łeba (1)

    Istniały dwie możliwości. Jedną z nich był przejazd przez Trójmiasto - Gdańsk, Sopot, Gdynię i Wejherowo. Drugą, atrakcyjniejszą stanowiła dłuższa trasa przez Kartuzy i Sierakowice. Przesiadka w Pruszczu Gdańskim przynosiła same nowości. Pociąg złożony z dwóch, może trzech wagonów, prowadzony przez zieloną lokomotywę spalinową, z charakterystyczną, pomarańczową literą „V”. Przejazd przez Kolbudy, otoczony lasem most w Rutkach, oraz niewielkie kaszubskie miejscowości leżące pośród jezior i wzgórz. Za Kartuzami coraz częściej pasażerowie używali ciekawego, nieco innego języka, który mógłby wskazywać, że chwilowo znaleźliśmy się w innej rzeczywistości. Miechucino, Sierakowice, Linia Zakrzewo… Po chwilach spędzonych w oknie wagonu, kończyła się dłuższa niż zwykle podróż malowniczą, zapierającą dech w piersiach trasą.

    Pociągi pasażerske na trasie Kartuzy - Sierakowice - Lębork kursowały do 26 czerwca 2000 r.

    Kartuzy - Prokowo - Garcz - Reskowo - Miechucino - Mojusz - Sierakowice - Kamienica Królewska - Niepoczołowice - Linia Zakrzewo - Kętrzyno - Nawcz - Rozłazino - Lębork

    • 34 0

    • Tam to był klasyczny przypadek wygaszania popytu. Rozkład jazdy był tak układany, żeby zniechęcić ludzi do podróżowania. Na przykład obcinano kursy, którymi ludzie wracali z pracy i szkoły do domów. W rezultacie przesiadali się do autobusów lub samochodów.

      • 3 0

  • Koleją do Elbląga.... (2)

    Pewnie tylko po to, by nią wozić kajaki do wypływania zbudowanym przez Mierzeję Przekopem na otwarte morze. Bo rząd PiS już zdał sobie chyba sprawę z tego, że tym Przekopem to tylko ewentualnie kajaki i żaglówki będą pływać...

    • 6 5

    • S7 i ewentualna kolej rozłożą ten przekop (1)

      Skoro połączeniem drogowym lub kolejowym będzie z Elbląga 30 minut do najgłębszego portu w okolicy, to po cholerę pchać się do portu, który najlepiej nadaje się dla desek surfingowych.

      • 3 0

      • Ale jak wtedy wkurzymy Ruskich?

        • 1 1

  • Rumia Biała Rzeka oraz Reda Gniewowska, Gdynia śródmieście? po co te przystanki? zamiast 20 min jechać 35 ?

    • 13 1

  • ale to są plany - jak wiadomo z Gdyni planować można - dlaczego TERAZ nie usprawni się rozkładu BEZKOSZTOWO? (3)

    powtarzam to kiedy tylko widzę artykuł o PKM

    - głównym zadaniem jest połączenie obszarów Trójmiejskich i tu KONIECZNA jest duża częstotliwość, inaczej PKM traci sens (zarówno jako środek transportu dla mieszkańców jak i połączenie z lotniskiem)

    - połączenie regionalne na Kaszuby można zapewnić dostosowując DOWOLNIE częstotliwość przez osobna linię do Osowej, która jest przystosowana do przesiadek

    - dodatkowo MUSI być przynajmniej raz na godzinę połączenie nocne w trójmieście (lepiej co 30 minut jak w Warszawie już za komuny jeździły autobusy), pociągi towarowe z Gdyni powinny być puszczane TYLKO nocą, by nie kreować problemów

    wydaliśmy miliardy nie po to by wstawić PKM do muzeum - to ma być funkcjonująca kolejka - ale w sposób sensowny, wedle zapotrzebowania podróżujących, a nie na odpieprz

    • 14 2

    • czy ktoś może dopilnować by te przystanki powstały? i to w planowanym czasie?

      • 3 0

    • PKM powstała wyłącznie dlatego, że było dofinansowanie z UE. (1)

      Ona nie powstała w żadnym innym celu niż to, żeby skorzystać z dofinansowania. To, że funkcjonuje i wozi pasażerów to tylko skutek uboczny. To nic, że jeździ w szczycie co 30 minut a poza raz na godzinę. Projekt ukończony został z powodzeniem. A że jest 3mln pasażerów zamiast 6mln? To nic, we wniosku o dofinansowanie ładnie to wyglądało i milionów z UE popłynęło więcej. A że nie ma połączenia do Gdańska Głównego to nieistotny szczegół. Wstęga przecięta, kasa wzięta...

      • 4 2

      • niestety na tym przykładzie (a są inne) wychodzi nasza polska bylejakość i to w jaki sposób marnujemy pieniądze jak za PRL - na zachodzie nikt nie wyrzuca z taką ochota pieniądze w błoto, tam się planuje i potem te plany realizuje

        • 1 0

  • zastanawia mnie czy takie przystanki jak Karwiny polnoc to nie jest przesada ?

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane