• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wizja rozwoju kolei na Pomorzu do 2035 r.

Krzysztof Koprowski
21 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Plan rozwoju kolei na Pomorzu na najbliższe lata jest niezwykle ambitny. Wymaga on jednak ogromnych nakładów finansowych, przez co jego pełna realizacja będzie bardzo trudna. Plan rozwoju kolei na Pomorzu na najbliższe lata jest niezwykle ambitny. Wymaga on jednak ogromnych nakładów finansowych, przez co jego pełna realizacja będzie bardzo trudna.

Nowe przystanki na trasie SKM i PKM, kolej doprowadzona do północnych dzielnic Gdyni, a do tego reaktywacja linii na Kaszubach i Żuławach. Taką wizję rozwoju sieci kolejowej do 2025 r. przedstawiają włodarze województwa. Władze krajowe proponują natomiast do 2035 r. zbudować zupełnie nowe połączenie kolejowe między Gdańskiem a Elblągiem przez Nowy Dwór Gdański.



Czy na Pomorzu potrzebne są nowe połączenia kolejowe?

Opublikowany właśnie schemat pasażerskich linii kolejowych w województwie pomorskim do 2025 r. daje nadzieje na stworzenie atrakcyjnego systemu transportu zbiorowego, zdolnego konkurować z transportem indywidualnym.

Znajdziemy w nim między innymi:
  • nową trasę kolejową do północnych dzielnic Gdyni z przystankami o roboczych nazwach: Gdynia Pogórze, Gdynia Obłuże Leśne oraz Gdynia Obłuże Górne,
  • nowe przystanki PKM: Gdynia Mały Kack, Gdynia Karwiny Północ, Gdynia Fikakowo, Gdańsk Osowa Północ, Barniewice,
  • kolejowy "bajpas" do Kartuz z przystankami: Gdańsk Karczemki, Gdańsk Kokoszki, Gdańsk Park Maszynowa oraz w Leźnie, Starej Pile, Otominie i Żukowie.

Ponadto na "podstawowej" trasie Szybkiej Kolei Miejskiej przewidziano budowę przystanku Gdynia Śródmieście, zaś w Małym Trójmieście Kaszubskim: Rumia Biała Rzeka oraz Reda Gniewowska.

Na Kaszubach zaplanowano uruchomienie połączeń z Kościerzyny do Czerska, z Kartuz do Sierakowic, zaś na Żuławach postuluje się włączenie do regularnego ruchu liniowego wąskotorowej Żuławskiej Kolei Dojazdowej.

Czytaj też: Przymiarki do budowy dwóch nowych przystanków SKM w Gdyni oraz Gdańsk zyska jeszcze jeden przystanek PKM

Wstępny zarys pasażerskich linii kolejowych na Pomorzu w wariancie maksymalnym w 2025 r. Wstępny zarys pasażerskich linii kolejowych na Pomorzu w wariancie maksymalnym w 2025 r.
Samorządowcy studzą jednak emocje - to wyłącznie zarys maksymalnego wariantu rozwoju połączeń na Pomorzu. Realizacja tak ambitnego planu w ciągu zaledwie siedmiu lat jest niezwykle trudna.

- Jest to wstępna propozycja schematu linii komunikacyjnych, obsługiwanych transportem kolejowym o charakterze przewozów wojewódzkich, powiatowych, gminnych - mówi Emilia Stawikowska z Biura Prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. - Schemat jest jedynie wstępnym projektem, który będzie nadal aktualizowany. Przedstawione warianty wymagają analizy finansowej i montażu finansowego, nad czym będzie pracować Departament Infrastruktury UMWP.
Wąskotorowa Żuławska Kolej Dojazdowa obecnie funkcjonuje tylko w sezonie wiosenno-letnim oraz podczas przejazdów specjalnych. Wąskotorowa Żuławska Kolej Dojazdowa obecnie funkcjonuje tylko w sezonie wiosenno-letnim oraz podczas przejazdów specjalnych.

Schemat może wciąż ulegać dużym zmianom



O tym, że jest to wciąż wstępna wersja mogą świadczyć zmiany, które zaszły w ciągu zaledwie kilku dni. W wersji schematu prezentowanej podczas przejazdu pociągu z Kokoszek do Kartuz zawarte było nowe połączenie z Gdyni Obłuża do Mechelinek, z czego jednak zrezygnowano.

- Schemat został natomiast uzupełniony o linię Kościerzyna - Bytów oraz linie komunikacyjne Szymankowo - Nowy Dwór - Sztutowo - Prawy Brzeg Wisły [czyli wspomnianą wąskotorową ŻKD - dop. red.] - dodaje Stawikowska.
Rycina zawarta w uchwale Rady Ministrów z listopada 2017 r. Rycina zawarta w uchwale Rady Ministrów z listopada 2017 r.

30 minut SKM-ką z Gdańska do Elbląga



Niezależnie od tego schematu, w listopadzie ubiegłego roku na szczeblu krajowym powrócono do pomysłu zarzuconego kilka dekad temu - budowy bezpośredniego połączenia kolejowego z Gdańska do Elbląga przez Nowy Dwór Gdański.

W uchwale Rady Ministrów w sprawie koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego w ramach propozycji regionalnych projektów komplementarnych zaproponowano na tym odcinku uruchomienie "ekspresowych przewozów aglomeracyjnych (SKM)".

Dojazd SKM do Gdańska w 30 minut oznaczałby dla Elbląga zupełnie nową perspektywę rozwojową. Dojazd SKM do Gdańska w 30 minut oznaczałby dla Elbląga zupełnie nową perspektywę rozwojową.
Szacuje się, że przejazd między Gdańskiem a Elblągiem trwałby ok. 30 minut, podczas gdy obecnie, okrężną trasą przez Tczew - Malbork, zajmuje 1-1,5 godz.

Horyzont czasowy tego rządowego dokumentu jest jednak jeszcze bardziej odległy niż plan Urzędu Marszałkowskiego - w zakresie realizacji działań komplementarnych dla CPK określono go na 2035 r.

Opinie (268) 3 zablokowane

  • Jak w New Yorku

    Wygląda niemalże jak sieć linii Subway w Nowym Jorku, tylko że oni od ponad 100 lat budują, rozbudowują i modernizują sieć kolejową. Ale powodzenia...

    • 3 0

  • Dla Gdańska skm jadąca z Elbląga 30 min to mega rozwojowa inwestycja.

    Patrząc na brak rąk do pracy w Gdańsku to powinno być priorytetem.

    • 3 1

  • No tak, fajnie. (4)

    ale dzięki PiSowcom, a właściwie dzięki tym beznamiętnym wyborcom tych nacjonalistów, Polsce właśnie obcina się fundusze unijne na inwestycje i na rolnictwo. Podają - o 10% mniej na inwestycje strukturalne i o 15 % mniej na rolnictwo.

    Tak więc hasta la vista bejbi. Głosujcie nadal na PiS dziel ców. Dzięki wam toniemy. Idzie bieda.

    • 11 12

    • (1)

      Problem z pisem polega na tym ze oni oddaja zydom to co jest nasze. PO oddawala niemcom. Pretensje do jednych i drugich kieruj.

      • 3 1

      • twój problem też na czymś polega.

        to widać.

        • 1 2

    • Bo tak ci bajki wciskają w ten pusty łeb :) (1)

      • 1 1

      • informacje to nie wypociny TV reżimowej.

        więc jak już wyłączysz radio ma buzię to wtedy dopiero coś napisz.

        alle luje

        • 1 2

  • Mi osobiście brakuje połączenia Pruszcz-Lotnisko wzdłuż obwodnicy. Dojechanie np. z Tczewa do firm przy obwodnicy jest bardzo wydłużone (nie mówię o samochodach).

    • 3 0

  • SKM/PKM wizja

    O ile wagonami po modernizacji jakos jeszcze da sie jechac to te najstarsze o pomste do nieba wołają - syf, smród i tylko klejarzy ( wąchaczy nie kolejarzy) brak , ale jak tak dalej pojdzie to i oni bedą.

    • 2 0

  • Kartuzy - Lębork

    Aż się prosi, żeby domknąć tę linię od Sierakowic

    • 3 1

  • jak w NYC

    ja proponuję kolejkę z Chwarzna do centrum Witomina, jakoś przez środek lasu. Stamtąd coś a'la wyciąg narciarski (kolejka z górki na dół) i dalej jedziemy SKM. Albo autobusem. Wszystko w ramach biletu miesięcznego, który miałby być nieco droższy, niechby był droższy o 30-40 złotych na łebka. Za to bez korków, bez stania nie wiadomo ile i puchnięcia w tych korkach.

    • 3 1

  • Wizja nigdy (1)

    PKM Gdańsk Główny - Osowa - Gdynia co 15 minut

    • 24 2

    • co 5 minut powinno być, aby zachęcić ludzi do transportu publicznego

      • 2 0

  • Banino - Tokary

    Oj wiecej autobusow dojazdowych dla Banina i Tokar przez Tuchom do PKM lub SKM niz jedna linia Gdynska i pare Gdanskich.... bylo by milo. Do tego uruchomic linie nocna do Zukowa :)

    • 3 0

  • Połączenie z Kolbudami

    rozładowałoby korki na Południu Gdańska i części obwodnicy, ale kto by na to patrzył...

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane