• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wizja rozwoju kolei na Pomorzu do 2035 r.

Krzysztof Koprowski
21 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Plan rozwoju kolei na Pomorzu na najbliższe lata jest niezwykle ambitny. Wymaga on jednak ogromnych nakładów finansowych, przez co jego pełna realizacja będzie bardzo trudna. Plan rozwoju kolei na Pomorzu na najbliższe lata jest niezwykle ambitny. Wymaga on jednak ogromnych nakładów finansowych, przez co jego pełna realizacja będzie bardzo trudna.

Nowe przystanki na trasie SKM i PKM, kolej doprowadzona do północnych dzielnic Gdyni, a do tego reaktywacja linii na Kaszubach i Żuławach. Taką wizję rozwoju sieci kolejowej do 2025 r. przedstawiają włodarze województwa. Władze krajowe proponują natomiast do 2035 r. zbudować zupełnie nowe połączenie kolejowe między Gdańskiem a Elblągiem przez Nowy Dwór Gdański.



Czy na Pomorzu potrzebne są nowe połączenia kolejowe?

Opublikowany właśnie schemat pasażerskich linii kolejowych w województwie pomorskim do 2025 r. daje nadzieje na stworzenie atrakcyjnego systemu transportu zbiorowego, zdolnego konkurować z transportem indywidualnym.

Znajdziemy w nim między innymi:
  • nową trasę kolejową do północnych dzielnic Gdyni z przystankami o roboczych nazwach: Gdynia Pogórze, Gdynia Obłuże Leśne oraz Gdynia Obłuże Górne,
  • nowe przystanki PKM: Gdynia Mały Kack, Gdynia Karwiny Północ, Gdynia Fikakowo, Gdańsk Osowa Północ, Barniewice,
  • kolejowy "bajpas" do Kartuz z przystankami: Gdańsk Karczemki, Gdańsk Kokoszki, Gdańsk Park Maszynowa oraz w Leźnie, Starej Pile, Otominie i Żukowie.

Ponadto na "podstawowej" trasie Szybkiej Kolei Miejskiej przewidziano budowę przystanku Gdynia Śródmieście, zaś w Małym Trójmieście Kaszubskim: Rumia Biała Rzeka oraz Reda Gniewowska.

Na Kaszubach zaplanowano uruchomienie połączeń z Kościerzyny do Czerska, z Kartuz do Sierakowic, zaś na Żuławach postuluje się włączenie do regularnego ruchu liniowego wąskotorowej Żuławskiej Kolei Dojazdowej.

Czytaj też: Przymiarki do budowy dwóch nowych przystanków SKM w Gdyni oraz Gdańsk zyska jeszcze jeden przystanek PKM

Wstępny zarys pasażerskich linii kolejowych na Pomorzu w wariancie maksymalnym w 2025 r. Wstępny zarys pasażerskich linii kolejowych na Pomorzu w wariancie maksymalnym w 2025 r.
Samorządowcy studzą jednak emocje - to wyłącznie zarys maksymalnego wariantu rozwoju połączeń na Pomorzu. Realizacja tak ambitnego planu w ciągu zaledwie siedmiu lat jest niezwykle trudna.

- Jest to wstępna propozycja schematu linii komunikacyjnych, obsługiwanych transportem kolejowym o charakterze przewozów wojewódzkich, powiatowych, gminnych - mówi Emilia Stawikowska z Biura Prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. - Schemat jest jedynie wstępnym projektem, który będzie nadal aktualizowany. Przedstawione warianty wymagają analizy finansowej i montażu finansowego, nad czym będzie pracować Departament Infrastruktury UMWP.
Wąskotorowa Żuławska Kolej Dojazdowa obecnie funkcjonuje tylko w sezonie wiosenno-letnim oraz podczas przejazdów specjalnych. Wąskotorowa Żuławska Kolej Dojazdowa obecnie funkcjonuje tylko w sezonie wiosenno-letnim oraz podczas przejazdów specjalnych.

Schemat może wciąż ulegać dużym zmianom



O tym, że jest to wciąż wstępna wersja mogą świadczyć zmiany, które zaszły w ciągu zaledwie kilku dni. W wersji schematu prezentowanej podczas przejazdu pociągu z Kokoszek do Kartuz zawarte było nowe połączenie z Gdyni Obłuża do Mechelinek, z czego jednak zrezygnowano.

- Schemat został natomiast uzupełniony o linię Kościerzyna - Bytów oraz linie komunikacyjne Szymankowo - Nowy Dwór - Sztutowo - Prawy Brzeg Wisły [czyli wspomnianą wąskotorową ŻKD - dop. red.] - dodaje Stawikowska.
Rycina zawarta w uchwale Rady Ministrów z listopada 2017 r. Rycina zawarta w uchwale Rady Ministrów z listopada 2017 r.

30 minut SKM-ką z Gdańska do Elbląga



Niezależnie od tego schematu, w listopadzie ubiegłego roku na szczeblu krajowym powrócono do pomysłu zarzuconego kilka dekad temu - budowy bezpośredniego połączenia kolejowego z Gdańska do Elbląga przez Nowy Dwór Gdański.

W uchwale Rady Ministrów w sprawie koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego w ramach propozycji regionalnych projektów komplementarnych zaproponowano na tym odcinku uruchomienie "ekspresowych przewozów aglomeracyjnych (SKM)".

Dojazd SKM do Gdańska w 30 minut oznaczałby dla Elbląga zupełnie nową perspektywę rozwojową. Dojazd SKM do Gdańska w 30 minut oznaczałby dla Elbląga zupełnie nową perspektywę rozwojową.
Szacuje się, że przejazd między Gdańskiem a Elblągiem trwałby ok. 30 minut, podczas gdy obecnie, okrężną trasą przez Tczew - Malbork, zajmuje 1-1,5 godz.

Horyzont czasowy tego rządowego dokumentu jest jednak jeszcze bardziej odległy niż plan Urzędu Marszałkowskiego - w zakresie realizacji działań komplementarnych dla CPK określono go na 2035 r.

Opinie (268) 3 zablokowane

  • Przystanek PKM Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana

    Na planie widać jeszcze jeden nowy przystanek PKM - na wysokości przystanku Wzgórze Św. Maksymilina

    • 3 0

  • Brakuje tylko ciuchci do szwecji

    Moze do Londynu też da sie pociągnąć? To by była dla Wysp Brytyjskich zupełnie nowa perspektywa rozwojowa!

    • 2 2

  • akiedy marszałek pomorski odbuduje trasę z Pruszcza do Żukowa, widać że gminy Kolbudy i Pruszcza ma gdzieś głęboko

    • 3 0

  • 45 minut dla sprinterow

    Sorry ale zamiast dawać do Elbląga wieloprzystankowca (80km) na tym co jest, lepiej na teraz zmodernizowac prostą jak drut linię Malbork-Elbląg do v160 i mamy Gdansk-Tczew-Malbork-Elbląg dla sprinterow w 45 minut.

    • 5 1

  • Przystanek PKM na Zaspie

    KIEDY ???

    • 3 2

  • Rewelacja, czekamy. To najważniejsze inwestycje.

    • 2 0

  • Gdańsk Południe

    A linia kolejowa zbierająca ludzi ze wszystkich południowych osiedli dobijająca do PKM w rejonie Jasienia i/albo do R5 między Orunią a Lipcami?

    • 4 0

  • Przywrócić linię Gdynia Chylonia-Gdynia Oksywie

    Póki jeszcze torów nie rozebrali.
    Od lat 50 do końca lat 90-tych funkcjonowało kolejowe połączenie między st.Gdynia Chylonia- Gdynia Oksywie przez Gdynię "Rzeżnia"- Gdynia Pogórze-Gdynia Obłuże i stacja Końcowa Gdynia Oksywie.
    Pociągi zaczynające trasę na st.Gdynia-Oksywie jeżdziły chyba do Kartuz. Kiedyś było mniej samochodów, a więcej ludzi pracowało na Oksywiu-z tego względu ta linia była potrzebna i ekonomiczna. Teraz można było by uruchomić połączenie do Obłuża Górnego/Pogórza Górnego ze stacją końcową/początkową zlokalizowaną gdzieś w okolicach Galerii Szperk. Tor jest cały czas do lotniska Babie Doły- a wystarczy wybudować tylko ze 150 metrów peronu. Czy to problem ????

    • 3 1

  • Pruszcz->Polibuda

    popatrz na schemat - Pruszcz Polibuda.... na raz nie da się no poprostu się qrka nie da-ja pierdziu

    • 1 1

  • Wizjonerzy

    Kiedyś spotkałem takiego, który też "miał wizje". Przy nosie trzymał woreczek foliowy, a w nim słoiczek z butaprenem. Te wszystkie "wizje" to ściema przedwyborcza, bo niestety w kasie jest już widoczne dno.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane