• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wizja rozwoju kolei na Pomorzu do 2035 r.

Krzysztof Koprowski
21 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Plan rozwoju kolei na Pomorzu na najbliższe lata jest niezwykle ambitny. Wymaga on jednak ogromnych nakładów finansowych, przez co jego pełna realizacja będzie bardzo trudna. Plan rozwoju kolei na Pomorzu na najbliższe lata jest niezwykle ambitny. Wymaga on jednak ogromnych nakładów finansowych, przez co jego pełna realizacja będzie bardzo trudna.

Nowe przystanki na trasie SKM i PKM, kolej doprowadzona do północnych dzielnic Gdyni, a do tego reaktywacja linii na Kaszubach i Żuławach. Taką wizję rozwoju sieci kolejowej do 2025 r. przedstawiają włodarze województwa. Władze krajowe proponują natomiast do 2035 r. zbudować zupełnie nowe połączenie kolejowe między Gdańskiem a Elblągiem przez Nowy Dwór Gdański.



Czy na Pomorzu potrzebne są nowe połączenia kolejowe?

Opublikowany właśnie schemat pasażerskich linii kolejowych w województwie pomorskim do 2025 r. daje nadzieje na stworzenie atrakcyjnego systemu transportu zbiorowego, zdolnego konkurować z transportem indywidualnym.

Znajdziemy w nim między innymi:
  • nową trasę kolejową do północnych dzielnic Gdyni z przystankami o roboczych nazwach: Gdynia Pogórze, Gdynia Obłuże Leśne oraz Gdynia Obłuże Górne,
  • nowe przystanki PKM: Gdynia Mały Kack, Gdynia Karwiny Północ, Gdynia Fikakowo, Gdańsk Osowa Północ, Barniewice,
  • kolejowy "bajpas" do Kartuz z przystankami: Gdańsk Karczemki, Gdańsk Kokoszki, Gdańsk Park Maszynowa oraz w Leźnie, Starej Pile, Otominie i Żukowie.

Ponadto na "podstawowej" trasie Szybkiej Kolei Miejskiej przewidziano budowę przystanku Gdynia Śródmieście, zaś w Małym Trójmieście Kaszubskim: Rumia Biała Rzeka oraz Reda Gniewowska.

Na Kaszubach zaplanowano uruchomienie połączeń z Kościerzyny do Czerska, z Kartuz do Sierakowic, zaś na Żuławach postuluje się włączenie do regularnego ruchu liniowego wąskotorowej Żuławskiej Kolei Dojazdowej.

Czytaj też: Przymiarki do budowy dwóch nowych przystanków SKM w Gdyni oraz Gdańsk zyska jeszcze jeden przystanek PKM

Wstępny zarys pasażerskich linii kolejowych na Pomorzu w wariancie maksymalnym w 2025 r. Wstępny zarys pasażerskich linii kolejowych na Pomorzu w wariancie maksymalnym w 2025 r.
Samorządowcy studzą jednak emocje - to wyłącznie zarys maksymalnego wariantu rozwoju połączeń na Pomorzu. Realizacja tak ambitnego planu w ciągu zaledwie siedmiu lat jest niezwykle trudna.

- Jest to wstępna propozycja schematu linii komunikacyjnych, obsługiwanych transportem kolejowym o charakterze przewozów wojewódzkich, powiatowych, gminnych - mówi Emilia Stawikowska z Biura Prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. - Schemat jest jedynie wstępnym projektem, który będzie nadal aktualizowany. Przedstawione warianty wymagają analizy finansowej i montażu finansowego, nad czym będzie pracować Departament Infrastruktury UMWP.
Wąskotorowa Żuławska Kolej Dojazdowa obecnie funkcjonuje tylko w sezonie wiosenno-letnim oraz podczas przejazdów specjalnych. Wąskotorowa Żuławska Kolej Dojazdowa obecnie funkcjonuje tylko w sezonie wiosenno-letnim oraz podczas przejazdów specjalnych.

Schemat może wciąż ulegać dużym zmianom



O tym, że jest to wciąż wstępna wersja mogą świadczyć zmiany, które zaszły w ciągu zaledwie kilku dni. W wersji schematu prezentowanej podczas przejazdu pociągu z Kokoszek do Kartuz zawarte było nowe połączenie z Gdyni Obłuża do Mechelinek, z czego jednak zrezygnowano.

- Schemat został natomiast uzupełniony o linię Kościerzyna - Bytów oraz linie komunikacyjne Szymankowo - Nowy Dwór - Sztutowo - Prawy Brzeg Wisły [czyli wspomnianą wąskotorową ŻKD - dop. red.] - dodaje Stawikowska.
Rycina zawarta w uchwale Rady Ministrów z listopada 2017 r. Rycina zawarta w uchwale Rady Ministrów z listopada 2017 r.

30 minut SKM-ką z Gdańska do Elbląga



Niezależnie od tego schematu, w listopadzie ubiegłego roku na szczeblu krajowym powrócono do pomysłu zarzuconego kilka dekad temu - budowy bezpośredniego połączenia kolejowego z Gdańska do Elbląga przez Nowy Dwór Gdański.

W uchwale Rady Ministrów w sprawie koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego w ramach propozycji regionalnych projektów komplementarnych zaproponowano na tym odcinku uruchomienie "ekspresowych przewozów aglomeracyjnych (SKM)".

Dojazd SKM do Gdańska w 30 minut oznaczałby dla Elbląga zupełnie nową perspektywę rozwojową. Dojazd SKM do Gdańska w 30 minut oznaczałby dla Elbląga zupełnie nową perspektywę rozwojową.
Szacuje się, że przejazd między Gdańskiem a Elblągiem trwałby ok. 30 minut, podczas gdy obecnie, okrężną trasą przez Tczew - Malbork, zajmuje 1-1,5 godz.

Horyzont czasowy tego rządowego dokumentu jest jednak jeszcze bardziej odległy niż plan Urzędu Marszałkowskiego - w zakresie realizacji działań komplementarnych dla CPK określono go na 2035 r.

Opinie (268) 3 zablokowane

  • Ale byloby cudnie gdyby ta mapka weszla w zycie, koniec korkow, milo i przyjemnie, na opener pociagiem, przestojow praktycznie zadnych, szczurek odwiedzajacy zaklady pracy i szerzacy idee dojazdow kolejka. Cud, miod i malina, i kolejna kadencja w kieszeni.

    • 7 2

  • (1)

    Priorytet, to PKM do przystanku Gdańsk- Śródmieście.Każdy skład, bez przesiadki we Wrzeszczu!
    Wtedy ta linia miałaby sens, a obłożenie wzrośnie o 100%.

    • 6 2

    • to priorytet na wczoraj

      • 3 0

  • Mieszkańcy Chwarzna, Wiczlina i przyległości. (1)

    Pamiętacie artykuł sprzed czterech lat na tym portalu?

    https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Jak-budowac-kolej-w-Gdyni-do-Kosakowa-czy-do-Chwarzna-n80320.html

    Macie okazje lobbować, lobbować i jeszcze raz lobbować. Dawno minęły czasy, gdy zachód Gdyni miał sielską atmosferę. Kiedy kicham, 11.111 ludzi mówi "100 lat ciężkich robót". W artykule nie ma ani słowa o tej odnodze. Plan jeszcze jest do zmodyfikowania. Pewnie nie zrealizują wszystkiego. Ale postarajcie się nie być na liście anulowanych.

    • 8 2

    • Przy okazji skorzystalaby dabrowa.

      • 2 0

  • >zamieszkaj na zad*piu
    >narzekaj na brak połączeń

    • 1 7

  • Wspaniała wizja

    Do tego potrzeba ogromnych pieniędzy ale byłoby super. Działajcie i zacznijcie od wymiany taboru SKM bo to juz wstyd.

    • 5 1

  • Podłączcie STRASZYN !!!

    W czasach komuny i przed wojną pociągi do Straszyna, Bielkowa, Kolbud Dolnych, Łapina i Żukowa kursowały. Dlaczego nie reaktywować tej linii???!!! Przecież te miejscowości też są sypialniami Gdańska, Sopotu, Gdyni czy Pruszcza Gdańskiego.

    • 10 1

  • a czemu nie ma nitki PKP przez Orunię

    w kierunku Łososiowic i dalszych osiedli?

    • 4 1

  • A ten schemat to praca dyplomowa starszaków na zakończenie przedszkola?

    • 3 1

  • Pomorze to nie tylko metropolia trójmiejska.

    jw.

    • 5 2

  • Gdynia Śródmieście

    Bo 10 minut pieszo między Gdynią Główną a Wzgórzem to za dużo. Proponuję jeszcze ze dwa przystanki między Orłowem a Kamiennym Potokiem i voś między Stocznią a Leszczynkami. Ludzie polubią dłuższą jazdę koleją tak jak polubili punktualność ostatniego półrocza.

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane