• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wraca pomysł wspólnego biletu za 150 zł. W sprzedaży od 1 stycznia?

Krzysztof Koprowski
24 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Wprowadzenie biletu miesięcznego w cenie 150 zł oznacza wycofanie z oferty pozostałych biletów łączonych kolejowych w ramach taryfy MZKZG. Obecnie odpowiednik biletu za 150 zł kosztuje 230 zł. Wprowadzenie biletu miesięcznego w cenie 150 zł oznacza wycofanie z oferty pozostałych biletów łączonych kolejowych w ramach taryfy MZKZG. Obecnie odpowiednik biletu za 150 zł kosztuje 230 zł.

Czy wspólny bilet metropolitalny w cenie 150 zł zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2021 r.? Taki pomysł pojawił się w gronie gmin wchodzących w skład MZKZG. Pierwotnie nowy bilet metropolitalny planowano wprowadzić do oferty 1 lipca br., lecz sytuacja związana z pandemią koronawirusa i spadek przychodów samorządów przerwał prace nad nowym rozwiązaniem taryfowym.



Kiedy powinien zostać wprowadzony wspólny bilet w cenie 150 zł?

Oficjalnie ogłoszenie wprowadzenia nowego biletu metropolitalnego za 150 zł miesięcznie (obecnie jego odpowiednik kosztuje 230 zł), obejmującego wszystkich przewoźników komunalnych, SKM oraz PolRegio w granicach gmin wchodzących w skład Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej ogłoszono w lutym br.

Nowy wspólny bilet kolejowo-komunalny tylko w Gdańsku



Bilet miał się pojawić w ofercie 1 lipca, do czego jednak nie doszło na względu na pandemię koronawirusa.

Należy przy tym jednak odnotować, że Gdańsk nie wycofał się ze swojej "miejskiej" oferty biletu miesięcznego ZTM + kolej, który obowiązuje od 25 marca br., w efekcie czego gdańszczanie jako jedyni w Trójmieście mogą cieszyć się z atrakcyjnej cenowo oferty przewozowej na wszystkie środki lokalnego transportu zbiorowego w granicach miasta.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście


Konferencja prasowa 12 lutego, podczas której zapowiedziano wprowadzenie wspólnego biletu w cenie 150 zł już od 1 lipca. Pandemia koronawirusa pokrzyżowała te plany samorządowców. Konferencja prasowa 12 lutego, podczas której zapowiedziano wprowadzenie wspólnego biletu w cenie 150 zł już od 1 lipca. Pandemia koronawirusa pokrzyżowała te plany samorządowców.

Wspólny bilet za 150 zł od 1 stycznia - Sopot zdecydowanie "za"



Podczas ostatniego zgromadzenia MZKZG pojawił się pomysł, by wrócić do tematu biletu na całą aglomerację. Za tym rozwiązaniem z trójmiejskich samorządów optuje przede wszystkim Sopot, mniejszymi entuzjastami są Gdańsk oraz Gdynia.

- Termin 1 stycznia jest racjonalny i naturalny. Wydaje mi się, że już dłużej nie możemy czekać z tą ofertą. Nie wytłumaczymy mieszkańcom, że po raz kolejny odsuwamy w czasie wejście w życie tego projektu - przekonuje Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu.
- Chciałbym z ostateczną decyzją poczekać do września. Popyt na usługi transportu publicznego spadł o połowę. Widać wprawdzie tendencję wzrostową, ale nie spodziewam się, byśmy w tym roku odbudowali ją do stanu sprzed pandemii - argumentuje Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.
- Powinniśmy jeszcze chwilę zaczekać z podjęciem decyzji. Przyszłość biletu Fala [zgromadzenie MZKZG odbyło się przed ostatecznym wyborem wykonawcy Fali - dop. red.], który jest wprawdzie czymś zupełnie innym, ma zasadnicze znaczenie dla wprowadzenia biletu łączonego w cenie 150 zł - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Czytaj też:

22 mln zł straty na biletach w Gdańsku, ale nie będzie podwyżek



Samorządy sceptycznie patrzą na wyliczenia MZKZG dotyczące kosztów wprowadzenia nowego rozwiązania, które pochodzą z czasów sprzed pandemii. Przedstawiciel Wejherowa uznał wręcz skalę proponowanych dopłat w obecnej sytuacji za "kosmiczną".

Zgodnie z nimi koszt wprowadzenia wspólnego biletu wyniósłby dla 14 gmin ok. 9,39 mln zł. W przypadku miast Trójmiasta będzie to odpowiednio:
  • dla Gdańska - ok. 4,68 mln zł (obecnie ok. 2,59 mln zł),
  • dla Gdyni - ok. 2,53 mln zł (obecnie ok. 1,4 mln zł),
  • dla Sopotu - ok. 260 tys. zł (obecnie ok. 144 tys. zł).

Gminy zrzeszone w MZKZG, w których nowy bilet pozwalałby na przejazdy koleją SKM, PolRegio (w tym na szlaku PKM) oraz lokalnymi przewoźnikami komunikacji miejskiej. Gminy zrzeszone w MZKZG, w których nowy bilet pozwalałby na przejazdy koleją SKM, PolRegio (w tym na szlaku PKM) oraz lokalnymi przewoźnikami komunikacji miejskiej.

W oczekiwaniu na ostateczną decyzję samorządów



- Uwzględniając taką wysokość składki na przyszły rok, przyjęte zostało założenie, że zostanie odbudowany popyt sprzed pandemii, choć faktycznie dzisiaj nikt nie wie, czy jesienią przyjdzie druga fala zachorowań i kolejny drastyczny spadek dochodów - mówił podczas zgromadzenia Kamil Bujak, przewodniczący Zarządu MZKZG.
Jak zapewnia Kamil Bujak, Zarząd MZKZG prowadzi prace, aby modyfikacja oferty była możliwa do wdrożenia 1 stycznia.

- Ostateczna decyzja w tej sprawie podjęta zostanie przez gminy - członków MZKZG - na podstawie przygotowywanych przez biuro Związku analiz oraz po uwzględnieniu możliwości finansowych, które ze względu na stan pandemii zostały mocno w samorządach ograniczone. Kwestia wprowadzenia biletu metropolitalnego w cenie 150 zł będzie jeszcze omawiana na najbliższych posiedzeniach Zgromadzenia Związku - dodaje przewodniczący Zarządu MZKZG.

Miejsca

  • MZKZG Gdańsk, Sobótki 9

Opinie (247) 8 zablokowanych

  • GWE (2)

    Wejherowo ma zawsze jakieś ale..... do rowerów nie dokłada się i teraz do wspolnego biletu za 150 ...

    • 8 7

    • Jako jedyni przewidzieli blamaż rowerków elektrycznych

      i teraz się śmieją z tych, co kasę w błoto wywalili

      • 4 1

    • I dobrze na tym wychodzą

      Bo to ludzie wyprowadzają się z Gdańska do Wejherowa, a nie na odwrót

      • 4 5

  • co sie tak podniecacie to tylko pomysl:) przed wyborami bedzie wiecej pomyslow krolowej

    • 7 0

  • Bledne kolo (3)

    Popyt sie nie odbuduje przy obcietych kursach. Wiele ludzi szczegolnie z dalszych gmin musi wybierac samochod w dobie pandemii bo albo siatka polaczen okrojona albo tlok. A jezeli nie wspolny bilet ZTM+SKM+polregio to niech wprowadza chociaz sieciowy SKM+PKM. Teraz sa takie bilety sieciowe dobowe i trzydobowe ale miesiecznego brak.

    • 15 2

    • Mieszkam w srodku Trojmiasta, mam pod nosem tramwaj i autobusy, do SKMki 10 minut ale tez wybieram samochod. Jak mam sie tluc tramwajem ponad godzine to mi sie odechciewa. Komunikacji miejskiej uzywam jak samochod jest w warsztacie i nie moge uzyc traficara bo nie mozna w nim przewozic dziecka.

      • 0 1

    • Bzdura (1)

      Od lipca jest Taryfa Pomorska. Można latać na tym samym bilecie SKM i Polregio. A czyje pociągi jeżdżą po PKM? SKM i Polregio :) . Nawet na bilecie jednorazowym można się przesiadać, więc o co te żale?

      • 1 2

      • o, ktoś po doktoracie z trujmiejskiej biletologii komunikacyjnej...
        miło posłuchać człowieka po wieloletnim studiowaniu
        nikomu niepotrzebnych spraw

        • 4 0

  • Jak Spychalska będzie w zespole to za jakieś 10 lat będzie bilet (3)

    pani intryga to kłopot w miescie

    • 108 6

    • niewiem kim jest, ale nazwisko idealne na urzednika (2)

      • 8 0

      • To ta

        Która odpowiadała za lotnisko w Gdyni. Nie dość że nikt jej nie rozliczył, to w nagrodę dostała wice prezydenta. Takie rzeczy tylko w Gdyni

        • 5 0

      • Wice Gdyni...

        Dwojga nazwisk, oba "nomen omen", "na wierzbie" a potem segregator.
        Okragly...

        • 3 0

  • (1)

    Może powinien być 1-Burmistrz i 1 bilet komunikacji zbiorowej na Trójmiasto? Ciagle od 50 lat to samo, może jakaś zmiana?

    • 16 0

    • Slusznie. Od Pruszcza az do Wejherowa powinno byc jedno miasto. Jest mi obojetne jak sie bedzie nazywalo i gdzie bedzie mial siedzibe prezydent. Mieszkalibysmy wtedy w 2 co do ludnosci miescie w Polsce, a to duzo ulatwia. No i na pewno wtedy daloby sie zrobic jeden bilet bo nie byloby kilku ztmow czy innych gaitow.

      • 4 0

  • pomysł na wspólny bilet wraca co jakiś czas od około 40 LAT !!!!

    To jakaś komedia !!!!!

    • 9 0

  • Zacznijmy od tego ze powinien byc o połowe tańszy !!A jak im kasy brakuje to opodatkowac szkodników w blachosmrodach (2)

    Tak jak w innych miastach podatek za jazde 20 letnim szrotem w mieście których jest obecnie najwięcej.

    • 9 7

    • (1)

      Zad ci zrobił pfffffff, bo nie masz nawet na taki :D

      • 0 4

      • Dziecko wracaj do przedszkola, niech cie nauczą się wysławiać .

        • 1 0

  • Czy np. w gminie Pruszcz Gdański można będzie jechać komunikacją gminną, dofinansowywaną przez miasto (Gryf) w tym bilecie?

    • 1 2

  • Jeszcze nigdy tak wielu, za tak wiele, nie uczyniło tak mało (1)

    w normalnych miastach są dzienne i tygodniowe karty dla turystów, a dla mieszkańców regionalne miesięczne i semestralne.
    Po prostu mamy niższe kwalifikacje - mnóstwo "inżynierów" i "magistrów" tylko pod czaszką niewiele.

    • 9 0

    • lokalni politycy mają mało po czaszką albo mają w tym interes , kadry są tylko są bezradni

      Jak polityka i interesy mówią nie .

      • 0 0

  • Oszuści i naciągacze. (2)

    Poltegio tak się przestraszył ewentualnej obniżki biletów, że podnieśli ostatnio ceny. Reakcja godna pożałowania.

    • 4 1

    • (1)

      To nie Polregio czy SKM zmienia ceny biletów, przewoźnicy są tylko wykonawcami. Za ceny biletów odpowiada organizator, w tym wypadku Urząd Marszałkowski.

      • 3 0

      • dokładnie , organizator kreuje to jak jest

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane