• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wspólny bilet w Trójmieście to mrzonki?

rb
17 lutego 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Nie będzie jednolitego biletu dopóki samorządy Trójmiasta nie przejmą  większościowego pakietu udziałów w SKM, Nie będzie jednolitego biletu dopóki samorządy Trójmiasta nie przejmą  większościowego pakietu udziałów w SKM,

Z analiz władz Gdyni wynika, że topnieją szanse na pełną integrację komunikacji miejskiej w Trójmieście. Dlaczego? Samorządy musiałyby przejąć całą SKM-kę, a na to ich nie stać.



Czy warto wprowadzać jednolity bilet w Trójmieście

W najbliższym czasie nie ma szans, by taki sam bilet obowiązywał jednocześnie w Gdyni, Gdańsku i SKM - donosi "Polska Dziennik Bałtycki". Analizę wykonano po tym, jak o losy wspólnego biletu władze miasta zapytali gdyńscy radni.

Mimo że władze Gdańska, Gdyni, Sopotu i Wejherowa, należące do Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, deklarowały, że porozumienie jest blisko, do radnych dochodziły informacje o barierach prawnych, które uniemożliwiały jego zawarcie.

Zastępca prezydenta Gdyni Marek Stępa odpisał radnym, że na drodze do integracji komunikacyjnej stoi prawo, a konkretnie to, że SKM-ka nie jest spółką w pełni komunalną, ponieważ obok samorządów jej współwłaścicielem jest PKP SA. Przejęcie przez Gdańsk, Gdynię, Sopot i samorząd województwa wszystkich udziałów w SKM-ce wiązałoby się z koniecznością ponoszenia wysokich dopłat do działalności tego przewoźnika, które dziś pochodzą ze środków budżetowych.

- PKP SKM w Trójmieście otrzymuje dotacje z budżetu państwa w wysokości kilkunastu milionów złotych. Po komunalizacji samorządy musiałyby wziąć ten ciężar na własne barki. Pozbawienie SKM dotacji z budżetu centralnego i uiszczanie jej z budżetów samorządów na pewno nie byłoby w obecnej sytuacji (spowolnienie gospodarcze oraz liczne inwestycje) dla trójmiejskich włodarzy łatwą decyzją - podkreśla w rozmowie z "Polską Dziennikiem Bałtyckim" Marcin Wołek, radny Gdyni i jednocześnie pracownik Katedry Rynku Transportowego Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego.

Szybkie skomunalizowanie spółki będzie trudne m.in. ze względu na pokaźny majątek, jakim dysponuje SKM.

Problem wspólnego biletu tkwi też w różnym systemie ulg w ZKM Gdynia, ZTM Gdańsk i SKM Trójmiasto. W komunikacji miejskiej uczniowie, emeryci i renciści kasują dziś bilety z 50 proc. zniżką, natomiast w SKM wynosi ona tylko 37 proc. Wprowadzenie 50 proc. upustu w kolejkach, spowodowałoby konieczność zwiększenia dopłat do działalności SKM.
rb

Miejsca

  • MZKZG Gdańsk, Sobótki 9

Opinie (115) ponad 10 zablokowanych

  • Ciekawe jak sobie na Slasku radza? (15)

    • 36 4

    • na Slasku (1)

      fedruja pierony jedne

      • 12 0

      • A to takie cwaniaki

        No kto by pomyslal

        • 4 1

    • Na Śląsku słabo z KM, ale Warszawa sobie radzi! (4)

      • 6 1

      • (3)

        Warszawa dostaje znacznie większe dotacje. No i to jedno miasto, tutaj mamy trzy.

        • 7 1

        • Nie o ilość miast idzie, a o kolej.

          • 3 1

        • 2+Sopot, który nie wiadomo jakim cudem ma własną samorządność

          • 3 1

        • dofinansowanie

          jakoś w warszawie skm nie wymaga dofinasowania i samo zarabia na siebie...
          może dlatego że jest spółką miejską a nie nie należącą do PKP...

          • 0 0

    • należące do Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej ?! (2)

      pytam się: to po co oni są?!
      do kur* nędzy co to jest ? jak nie mogą tego całego burdelu ogarnąć?
      tylko po to żeby kolejne urzędnicze stołki piastować?

      a tak na marginesie to pierwszy raz o czym takim słyszę, a o ich działalności pewnie nikt nic nie wie i nigdzie znaleźć nie można

      ale się zdenerwowałem na koniec dnia,
      koniec imprezy, do widzenia !

      • 31 2

      • Na Śląsku? (1)

        Porównując ceny gdańskie i okręgu katowickiego, południe Polski wypada naprawde tanio. Wiem,bo pochodze stąd,a w Gdańsku mieszkałam 2 lata.
        Bilet normalny miesieczny na tramwaje i autobusy we wszystkich miastach za 104zł. Nie wyobrazam sobie tego w Trójmieście.

        • 7 2

        • zapomniałeś o tym, że nie ma tam biletu łączonego na pociąg, autobus i tramwaj

          • 1 0

    • na Śląsku sobie radzą tak: (3)

      "Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego powołany został w roku 1991. Podstawą prawną powołania Związku jest Ustawa o samorządzie gminnym z 8 marca 1990 r., która stanowi, że obowiązek organizacji komunikacji miejskiej leży w gestii gmin. Jednocześnie przewiduje również możliwość tworzenia (m.in. w aglomeracjach miejskich) związków międzygminnych. W Polsce samorządy gminne mogą tworzyć związki w celu wspólnego wykonywania zadań publicznych, których wykonanie przekracza możliwości jednej gminy. W przypadku aglomeracji katowickiej samodzielne realizowanie tego zadania przez poszczególne gminy jest niemożliwe. Wobec tego pojawiła się konieczność porozumienia się w sprawie zarządzania oraz organizacji komunikacji lokalnej. Sprawdzonym i efektywnym rozwiązaniem stało się utworzenie związku komunikacyjnego. Związki gmin są bardzo często stosowanym rozwiązaniem organizacyjno-prawnym w wysoko rozwiniętych krajach europejskich, takich jak Austria, Dania, Niemcy czy Francja. Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego pełni funkcję organizatora komunikacji miejskiej

      Obecnie Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego skupia 25 gmin, organizując na ich terenie komunikację z miejscowościami ościennymi. Korzystając z komunikacji organizowanej przez KZK GOP, pasażer może dotrzeć również do miejscowości, które do związku nie należą, takimi przykładami są np. Tychy czy Mikołów. Zasięg działania Związku obejmuje prawie całą aglomerację katowicką i niektóre obszary z nią sąsiadujące - teren o powierzchni 1,4 tys. km2, zamieszkany przez ponad 2 miliony osób. Z transportu komunalnego organizowanego przez Związek codziennie korzysta 1,2 mln pasażerów - stanowi to 57 proc. udział w ruchu.

      Obecnie do KZK GOP należą: Katowice, Bytom, Bobrowniki, Będzin, Chorzów, Czeladź, Dąbrowa Górnicza, Chełm Śląski, Gierałtowice, Gliwice, Imielin, Knurów, Mysłowice, Piekary Śląskie, Psary, Pyskowice, Radzionków, Ruda Śląska, Siemianowice Śląskie, Siewierz, Sławków, Sosnowiec, Świętochłowice, Wojkowice, Zabrze"

      • 9 0

      • (1)

        Czyli można!Trzeba tylko chcieć i umieć!. Niestety lebiody trójmiejskie nie chcą i nie umieją! Zastanówmy się zatem , kogo my do tych wladz samorządowych wybraliśmy!!!

        • 1 0

        • Co mozna?
          na Sląsku NIE MA biletów kolejowo-komunalnych.

          • 3 1

      • A byles kiedys na Slasku? Bo ja nie wybrazam sobie tutaj kolei laczacej wszystkie miasta. Gorzej,niz siec pajecza.

        • 1 0

    • kręcą mniej lodów

      kręcą mniej lodów

      • 0 1

  • no to czekamy na posty, że to wina budynia i renomy :) (10)

    no dalej frustraci - do dzieła!

    • 30 63

    • odezwali sie a winnym artykule napisano (1)

      ze spalil im sie sprzet komputerowy.

      • 7 2

      • Wina Budynia jest niezaprzeczalna bo razem z Maciejem L.

        kłamali, że wspólny bilet metropolitalny jest uzasadnieniem dla złodziejskich podwyżek cen biletów miesięcznych z których korzystała większość pasażerów komunikacji miejskiej w Gdańsku. Nie ma biletu metropolitalnego - natychmiat przywrócić poprzednie ceny! Budyń i spółka nie potrafią dogadać się z nikim. Likwidacja wodnego tramwaju do Sopotu to przecież też wynik niesnasek i oskarżania Sopotu w kwestiach finansowych. Ciekawe skąd ta paranoja.

        • 13 2

    • a co do Budynia (7)

      ktos kto twierdzi ze to dobry prezydent chyba nie byl nigdzie poza gdanskiem, a jak byl to slepak

      wroclaw, krakow, poznan, lodz... w 90 roku start gorszy niz gdanska, mniejszy potencjal, obecnie dekada do przodu

      a era budynia trwa juz 10 lat

      • 21 4

      • daj mi prosze jakies przyklady na to, ze te miasta poszly do przodu w porownaniu do Gdanska (3)

        bo ja siedze za granica chwilowo, a chetnie bym sie dowiedzial. Dzieki.

        • 6 8

        • wystarczy przejść się ulicami kraka albo wrocka i zobaczyć jak ludzie są ubrani (2)

          a jak ubrani są u nas ;)
          o statystykach nie będę wspominał ;)

          • 2 4

          • z ubraniami to moze nietrafione porownanie, ale moze ranking forbes z miastami najbardziej przedsiebiorczymi.

            • 0 0

          • w Słupsku prawie wszyscy chodza jak na dyskotekę, a chyba nie ma co porównywać...

            • 2 0

      • Eeee, Łódź akurat to chyba nie za dobry przykład ;P

        Przecież całkiem niedawno pogonili ichniego przywódcę.
        Potencjał takiego np. Wrocławia czy Krakowa z pewnością nie był mniejszy aniżeli Gdańska. Poznań spokojnie można porównać z Gdańskiem.
        Realia, realia - kolego/koleżanko - gdzie są realia?
        Uważasz, że wymienione przez Ciebie miasta miały gorszy start, bo np. stąd był Prezydent? To jakaś kpina. A innego argumentu na Twoją pisaninę nie znajduję.
        Era Budynia będzie trwała nadal jeśli nie znajdzie się jakiś charyzmatyczny kontrkandydat - a z pewnością nie jest nim Jacek Kur..ski czy Cymański.

        • 2 2

      • kisiel s.p. era Budynia trwa w Gdańsku 20 lat

        od 12 lat jest preziem, a przedtem przez 8 lat był przewodniczącym rady miasta
        skutki są opłakane każdy chyba to widzi. fajnie zauważyłeś, że na początku lat 90 mieliśmy lepsze warunki rozwoju niż inne miasta, a teraz zapadamy się w prowincje
        żal

        • 7 1

      • a gdzie jest lepszy ..............zrobić 3-city i szczurek na prezydenta ........

        tylko takie rozwiązanie...............

        • 3 1

  • lepiej te kilkanascie milnionów do skm niz ecs (1)

    dokładać

    • 101 13

    • popieram, przynajmniej skm każdy z nas ma szanse odwiedzić więcej niż jeden raz :)

      • 22 1

  • kilkanascie milionow dla dobra mieszkancow to za duzo (4)

    a 300 milionow na ECS dla dobra... no wlasnie kogo? to staC. Wymienic wszystkich za takie myslenie

    • 85 8

    • Też jestem przeciw wywalaniu forsy na ECS... (2)

      ... ale ta kasa na SKM to kilkanaście baniek samej dopłaty do funkcjonowania ROCZNIE!Oczywiście (jak znam życie) SKM nie będzie w stanie sfinansować w takim wypadku zakupu nowych składów z własnych środków.
      Chociaż z drugiej strony,gdyby pan Sz. i jego ekipa odpuścili sobie lotnisko i nowy Urząd Miejski,a także zostawili w spokoju Park Rady Europy,to kasa by się znalazła...

      • 8 4

      • Dodam jeszcze,że chyba wystarczy ten bilet metropolitalny...

        Może po prostu osiągnęliśmy złoty środek i dalej nie ma sensu pogłębiać tej integracji,bo koszty przerosną zyski,a ta cała integracja (nie tylko z tego powodu) nam bokiem wyjdzie...

        • 10 3

      • ECS oprócz tych 300 na budowę będzie kosztować17 mln rocznie. W sam raz na SKM.

        • 17 0

    • +17 na utrzymanie/rok

      • 2 0

  • szkoda, że nie można utrzymać tych rządowych dotacji :( (1)

    tak to by można przejmować. A tak to nie wiem czy chcę, by tyle kasy szło z podatków na dojazdy, z których ja nie korzystam.

    • 10 6

    • kpina

      "a drodze do integracji komunikacyjnej stoi prawo, a konkretnie to, że SKM-ka nie jest spółą w pełni komunalną, ponieważ obok samorządów jej współwłaścicielem jest PKP SA."

      NIE NO - TO JEST KPINA! ROZGRYWY FORMALNEJ WŁASNOŚCI PRZECIWKO CZŁOWIEKOWI! TAKIE WYKRĘTY SĄ MOŻLIWE TYLKO W CHORYM USTROJU ZWANYM KAPITALIZMEM.

      Jednak można go zmienić! Pozdrawiamy wątpiących i tych małej wiary
      www.kaszebskorewolucejo.pl

      • 1 0

  • Ujednolicenie (cen) biletów (1)

    Po co to ujednolicanie, kiedy nie mogę skasować biletu kupionego w Gdańsku w autobusie, albo trojlebusie w Gdyni? Dzięki temu "ujednoliceniu" mam droższe przejazdy w Gdyni. Akurat w mojej sytuacji (mieszkam w Gdyni a pracuję w Gdańsku) sprawę upraszcza bilet metropolitalny i za jego wprowadzenie należą się brawa. Ale po co ujednolicać bilety, a właściwie ceny, kiedy mieszkańcy i turyści nie mają możliwości korzystania z takich samych biletów w całym Trójmieście?
    A skm to osobna sprawa. Tutaj nie dziwi, że trzeba kupić inny bilet, bo to inny rodzaj transportu. Kolejne ujednolicenie znowu zaowocuje podwyżką...

    • 33 5

    • oto właśnie

      oto właśnie jak prawo własności które jest dziś absolutne, a nie jest funkcjonalne, staje na przeszkodzie realizacji dążeń i potrzeb społeczeństwa.

      to trzeba zmienić! ważny jest człowiek i potrzeba społeczna a nie absolutyzacja własności która staje temu na drodze

      myślących pozdrawiamy
      www.kaszebskorewolucejo.pl

      • 1 2

  • jakie to trudne (1)

    A założyć nową spółkę, to nie łaska?
    Ta dzisiejsza młodzież - wszystko chcą mieć podane na tacy.....

    • 10 10

    • Zalozyc spolke tylko po co?

      NIKT nie radzi sobie ze spolkami dotychczasowymi, a ty nowe chcesz powolywac?
      Metropolitarna, Przetargowa, Konkursowa, Trojmiejska?

      Nie liczysz , czy o co chodzi?

      • 3 2

  • żal, żal, żal (9)

    Podstawą funkcjonowania miasta jest dobra komunikacja zbiorowa. Teraz, żeby się gdzieś dostać bez auta, trzeba kupować różne bilety - gros ludzi to zniechęca i jadą samochodami -> tworzą się korki -> miasta biadolą, że trzeba budować szerokie drogi -> wydają miliony.

    żal, żal, żal

    Pozdrawiam myślących

    • 34 7

    • Co racja to racja (4)

      Jak nie wiedza jak rozwiązać ten problem to może trzeba POszukac.Na POczatek niech POpatrza na wyżej wspomniany Slask, oraz Europejskie metropolie np. Berlin albo Londyn.To niedaleko jest.Tylko czerpać garściami z ich rozwiązań.A tak 3miasto nadal będzie prowincja.

      • 2 1

      • (1)

        A gdzie są te same bilety na wszystko? Chyba, że mowa o biletach okresowych. Poza tym to są pojedyncze miasta, POmyśl!

        • 1 3

        • Szczekajace pieski uPOrczywie i zalosnie POpierajace P O

          POjedyncze miasta to są co najwyżej dla takich krótkowzrocznych POlitykow-wszak od dawna na tym i innych 3miejskich forach mówi się ze 3miasto to tak naprawdę jedno miasto i to sie liczy dla jego mieszkańców.A ze w metropoliach liczących po kilka, kilkanaście milionów mieszkańców da sie jakoś sprawnie zorganizować publiczny transport.Zamiast POPiSywac sie tu, lepiej wyjedzcie gdzieś, doedukujcie się, odetchnijcie wielkomiejska atmosfera innych miast zamiast siedzieć w tym waszym grajdole i smęcić na każdego kto ma czelność was skrytykować.

          • 1 0

      • z czego chcesz czerpać? Z grupowego biletu landowego na Berlin i Brandenburgię, ważnego od 9.00 do 3.00 za jedyne 27 euro?

        • 0 0

      • Nie podkreśliłeś PO w słowach "wspomniany" i "metropolie"

        • 0 0

    • Większość jak wnioskuję z obserwacji (2)

      woli d..pę wieźć 3 przystanki (tramwajowe) swoim samochodem, a nie komunikacją miejską z czystej wygody. To nic, że narzekają później, że nie ma gdzie zaparkować itp, bo oni przecież muszą pod sam sklep/firmę podjechać. Bilet nie ma tu nic do rzeczy niestety. Część ludzi i tak wybierze samochód

      • 8 0

      • (1)

        Racja, poza tym należy promować rowery jako komunikację ludzi myślących, tudzież kalkulujcych.

        • 5 0

        • bombardiera na rower!:)

          • 2 0

    • zal żal

      za dziewczyną
      za zieloną Ukrainą
      Hey sokoły

      • 0 1

  • W trójmieście w ogóle cokolwiek się opłaca??? (5)

    ECS za 300 mln (z Gda. idzie 130mln) a na komunikację nie mają?
    Takie numery to tylko w trójmieście wychodzą. Na odśnieżanie nie ma, na remonty dróg też nie ma. Ale Podobno w Pomorskim tak super się żyje, tak się Kozłowski chwalił PO czym dał dyla do Europarlamentu.
    Wiadomo w pogoni za "sianem". Tylko to interesuje włodarzy 3M i wyborcy muszą w końcu to "docenić".

    • 59 3

    • Zapewnw Kurski jest twoim lekiem?? (3)

      • 3 14

      • Dzieciaku wczoraj tez straszyles ludzi Kurskim, za kogo masz ludzi?? Za idiotow?? (2)

        Czy PO to tylko Adamowicz??

        • 17 0

        • a ja Wam powiem, że wszyscy politycy są tacy sami - denni. a partia jaką reprezentują, nie ma żadnego znaczenia.

          • 9 1

        • PO to również D. Tusk, Miro i Zbycho:)

          Nie wsPOminając o ich senatorze Piesiewiczu, który ćpał z kobietami "lekkich obyczajów". PO pozwoliło mu na zachowanie immunitetu...
          Niestety aby coś zmienić w 3M należy zmienić partię rządzącą. Zmiana figurantów na miejscu prezydentów miast nic nie zmieni.
          Bagno i tak POzostanie.

          • 1 1

    • Myślisz, że żołądki dywizji urzędasów napełniają się za darmo?

      • 0 0

  • WIES (2)

    WIES I TYLE!!!

    • 17 3

    • MEGA WIES (1)

      pogonmy wkoncu soltysa

      • 5 0

      • he he

        ja, Zdisiek i Murzyn zapewnimy opony,
        ekipa z nowego tez chetna

        • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane