• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wspólny bilet w Trójmieście to mrzonki?

rb
17 lutego 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Nie będzie jednolitego biletu dopóki samorządy Trójmiasta nie przejmą  większościowego pakietu udziałów w SKM, Nie będzie jednolitego biletu dopóki samorządy Trójmiasta nie przejmą  większościowego pakietu udziałów w SKM,

Z analiz władz Gdyni wynika, że topnieją szanse na pełną integrację komunikacji miejskiej w Trójmieście. Dlaczego? Samorządy musiałyby przejąć całą SKM-kę, a na to ich nie stać.



Czy warto wprowadzać jednolity bilet w Trójmieście

W najbliższym czasie nie ma szans, by taki sam bilet obowiązywał jednocześnie w Gdyni, Gdańsku i SKM - donosi "Polska Dziennik Bałtycki". Analizę wykonano po tym, jak o losy wspólnego biletu władze miasta zapytali gdyńscy radni.

Mimo że władze Gdańska, Gdyni, Sopotu i Wejherowa, należące do Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, deklarowały, że porozumienie jest blisko, do radnych dochodziły informacje o barierach prawnych, które uniemożliwiały jego zawarcie.

Zastępca prezydenta Gdyni Marek Stępa odpisał radnym, że na drodze do integracji komunikacyjnej stoi prawo, a konkretnie to, że SKM-ka nie jest spółką w pełni komunalną, ponieważ obok samorządów jej współwłaścicielem jest PKP SA. Przejęcie przez Gdańsk, Gdynię, Sopot i samorząd województwa wszystkich udziałów w SKM-ce wiązałoby się z koniecznością ponoszenia wysokich dopłat do działalności tego przewoźnika, które dziś pochodzą ze środków budżetowych.

- PKP SKM w Trójmieście otrzymuje dotacje z budżetu państwa w wysokości kilkunastu milionów złotych. Po komunalizacji samorządy musiałyby wziąć ten ciężar na własne barki. Pozbawienie SKM dotacji z budżetu centralnego i uiszczanie jej z budżetów samorządów na pewno nie byłoby w obecnej sytuacji (spowolnienie gospodarcze oraz liczne inwestycje) dla trójmiejskich włodarzy łatwą decyzją - podkreśla w rozmowie z "Polską Dziennikiem Bałtyckim" Marcin Wołek, radny Gdyni i jednocześnie pracownik Katedry Rynku Transportowego Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego.

Szybkie skomunalizowanie spółki będzie trudne m.in. ze względu na pokaźny majątek, jakim dysponuje SKM.

Problem wspólnego biletu tkwi też w różnym systemie ulg w ZKM Gdynia, ZTM Gdańsk i SKM Trójmiasto. W komunikacji miejskiej uczniowie, emeryci i renciści kasują dziś bilety z 50 proc. zniżką, natomiast w SKM wynosi ona tylko 37 proc. Wprowadzenie 50 proc. upustu w kolejkach, spowodowałoby konieczność zwiększenia dopłat do działalności SKM.
rb

Miejsca

  • MZKZG Gdańsk, Sobótki 9

Opinie (115) ponad 10 zablokowanych

  • Jeżu, co za prowincja! (1)

    Ile lat jeszcze rajcy będą deliberować nad tak prostymi sprawami? Spece od wyważania otwartych drzwi. Polska się z Was śmieje, drodzy trójmiejscy decydenci.

    • 9 0

    • Jeszcze 125 lat.

      • 1 0

  • jakie to trudne (1)

    A założyć nową spółkę, to nie łaska?
    Ta dzisiejsza młodzież - wszystko chcą mieć podane na tacy.....

    • 10 10

    • Zalozyc spolke tylko po co?

      NIKT nie radzi sobie ze spolkami dotychczasowymi, a ty nowe chcesz powolywac?
      Metropolitarna, Przetargowa, Konkursowa, Trojmiejska?

      Nie liczysz , czy o co chodzi?

      • 3 2

  • Nieopłacalne dla wszystkich

    Cała ta integracja to tylko podwyzki cen biletów.Lepiej niech zostanie jak jest. Ceny i tak są wysokie.Pozatym prezesi i zarządy skm zkm mzk itp po integracji stracą prace wiec nigdy się na to nie zgodzą.

    • 5 1

  • Normalnie to w 3city

    Normalnie to w 3city nigdy nie będzie. Jedyna rada to zaorać albo sprzedać/oddać lub wydzierżawić innym ( nawet obcym ), bo budynizm zalał już urzędy i wylewa się na ulice. A urzędasów i przydupasów wystrzelić w kosmos !!!!!

    • 6 2

  • Sprawy najwyrazniej nie da sie logicznie rozwiazac.

    W PRL-u takim problemem byl m-dzy innymi skup butelek.
    Niech zyja politycy masci wszelakiej!
    ME zblizaja sie wielkimi krokami, wspolnego biletu nie bedzie, drog dojazdowych tez raczej nie- moze chociaz stadion da rade do tego czasu wybudowac?

    • 6 0

  • Ujednolicenie (cen) biletów (1)

    Po co to ujednolicanie, kiedy nie mogę skasować biletu kupionego w Gdańsku w autobusie, albo trojlebusie w Gdyni? Dzięki temu "ujednoliceniu" mam droższe przejazdy w Gdyni. Akurat w mojej sytuacji (mieszkam w Gdyni a pracuję w Gdańsku) sprawę upraszcza bilet metropolitalny i za jego wprowadzenie należą się brawa. Ale po co ujednolicać bilety, a właściwie ceny, kiedy mieszkańcy i turyści nie mają możliwości korzystania z takich samych biletów w całym Trójmieście?
    A skm to osobna sprawa. Tutaj nie dziwi, że trzeba kupić inny bilet, bo to inny rodzaj transportu. Kolejne ujednolicenie znowu zaowocuje podwyżką...

    • 33 5

    • oto właśnie

      oto właśnie jak prawo własności które jest dziś absolutne, a nie jest funkcjonalne, staje na przeszkodzie realizacji dążeń i potrzeb społeczeństwa.

      to trzeba zmienić! ważny jest człowiek i potrzeba społeczna a nie absolutyzacja własności która staje temu na drodze

      myślących pozdrawiamy
      www.kaszebskorewolucejo.pl

      • 1 2

  • szkoda, że nie można utrzymać tych rządowych dotacji :( (1)

    tak to by można przejmować. A tak to nie wiem czy chcę, by tyle kasy szło z podatków na dojazdy, z których ja nie korzystam.

    • 10 6

    • kpina

      "a drodze do integracji komunikacyjnej stoi prawo, a konkretnie to, że SKM-ka nie jest spółą w pełni komunalną, ponieważ obok samorządów jej współwłaścicielem jest PKP SA."

      NIE NO - TO JEST KPINA! ROZGRYWY FORMALNEJ WŁASNOŚCI PRZECIWKO CZŁOWIEKOWI! TAKIE WYKRĘTY SĄ MOŻLIWE TYLKO W CHORYM USTROJU ZWANYM KAPITALIZMEM.

      Jednak można go zmienić! Pozdrawiamy wątpiących i tych małej wiary
      www.kaszebskorewolucejo.pl

      • 1 0

  • Obniżcie cenę biletu metropolitarnego !

    To wystarczy. Każdy kto porusza się pomiędzy miastami różnymi środkami lokomocji na pewno kupiłby sobie taki bilet pod warunkiem, że miałby rozsądną cenę.

    • 4 0

  • hmm

    a to ciekawostka... bo jakiś czas temu słyszałem, że skmka jako jedna z niewielu spółek pkp wypracowuje ZYSKI. to jak DOKŁADAĆ? z czego w takim razie te zyski - z dotacji?

    • 3 0

  • no jasne, bo trzeba w SKM zracjonalizować wydatki

    poprawić efektywność i zacząć myśleć z głową - a to przecież zbyt trudne

    Trójmiasto to jednak mentalność zapyziałej prowincji

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane