- 1 Ukradli 25 tysięcy złotych przez kody BLIK (57 opinii)
- 2 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (223 opinie)
- 3 Lodzińska i Borawski wiceprezydentami (91 opinii)
- 4 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (260 opinii)
- 5 Pajęczyny pełne larw na Zaspie (90 opinii)
- 6 Ławka robi za śmietnik w centrum Gdańska (87 opinii)
Wspólny bilet w Trójmieście to mrzonki?
Z analiz władz Gdyni wynika, że topnieją szanse na pełną integrację komunikacji miejskiej w Trójmieście. Dlaczego? Samorządy musiałyby przejąć całą SKM-kę, a na to ich nie stać.
Mimo że władze Gdańska, Gdyni, Sopotu i Wejherowa, należące do Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, deklarowały, że porozumienie jest blisko, do radnych dochodziły informacje o barierach prawnych, które uniemożliwiały jego zawarcie.
Zastępca prezydenta Gdyni Marek Stępa odpisał radnym, że na drodze do integracji komunikacyjnej stoi prawo, a konkretnie to, że SKM-ka nie jest spółką w pełni komunalną, ponieważ obok samorządów jej współwłaścicielem jest PKP SA. Przejęcie przez Gdańsk, Gdynię, Sopot i samorząd województwa wszystkich udziałów w SKM-ce wiązałoby się z koniecznością ponoszenia wysokich dopłat do działalności tego przewoźnika, które dziś pochodzą ze środków budżetowych.
- PKP SKM w Trójmieście otrzymuje dotacje z budżetu państwa w wysokości kilkunastu milionów złotych. Po komunalizacji samorządy musiałyby wziąć ten ciężar na własne barki. Pozbawienie SKM dotacji z budżetu centralnego i uiszczanie jej z budżetów samorządów na pewno nie byłoby w obecnej sytuacji (spowolnienie gospodarcze oraz liczne inwestycje) dla trójmiejskich włodarzy łatwą decyzją - podkreśla w rozmowie z "Polską Dziennikiem Bałtyckim" Marcin Wołek, radny Gdyni i jednocześnie pracownik Katedry Rynku Transportowego Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego.
Szybkie skomunalizowanie spółki będzie trudne m.in. ze względu na pokaźny majątek, jakim dysponuje SKM.
Problem wspólnego biletu tkwi też w różnym systemie ulg w ZKM Gdynia, ZTM Gdańsk i SKM Trójmiasto. W komunikacji miejskiej uczniowie, emeryci i renciści kasują dziś bilety z 50 proc. zniżką, natomiast w SKM wynosi ona tylko 37 proc. Wprowadzenie 50 proc. upustu w kolejkach, spowodowałoby konieczność zwiększenia dopłat do działalności SKM.
Miejsca
Opinie (115) ponad 10 zablokowanych
-
2010-02-18 00:38
Jeżu, co za prowincja! (1)
Ile lat jeszcze rajcy będą deliberować nad tak prostymi sprawami? Spece od wyważania otwartych drzwi. Polska się z Was śmieje, drodzy trójmiejscy decydenci.
- 9 0
-
2010-02-18 07:37
Jeszcze 125 lat.
- 1 0
-
2010-02-17 22:14
jakie to trudne (1)
A założyć nową spółkę, to nie łaska?
Ta dzisiejsza młodzież - wszystko chcą mieć podane na tacy.....- 10 10
-
2010-02-18 01:07
Zalozyc spolke tylko po co?
NIKT nie radzi sobie ze spolkami dotychczasowymi, a ty nowe chcesz powolywac?
Metropolitarna, Przetargowa, Konkursowa, Trojmiejska?
Nie liczysz , czy o co chodzi?- 3 2
-
2010-02-18 00:04
Nieopłacalne dla wszystkich
Cała ta integracja to tylko podwyzki cen biletów.Lepiej niech zostanie jak jest. Ceny i tak są wysokie.Pozatym prezesi i zarządy skm zkm mzk itp po integracji stracą prace wiec nigdy się na to nie zgodzą.
- 5 1
-
2010-02-17 23:56
Normalnie to w 3city
Normalnie to w 3city nigdy nie będzie. Jedyna rada to zaorać albo sprzedać/oddać lub wydzierżawić innym ( nawet obcym ), bo budynizm zalał już urzędy i wylewa się na ulice. A urzędasów i przydupasów wystrzelić w kosmos !!!!!
- 6 2
-
2010-02-17 23:50
Sprawy najwyrazniej nie da sie logicznie rozwiazac.
W PRL-u takim problemem byl m-dzy innymi skup butelek.
Niech zyja politycy masci wszelakiej!
ME zblizaja sie wielkimi krokami, wspolnego biletu nie bedzie, drog dojazdowych tez raczej nie- moze chociaz stadion da rade do tego czasu wybudowac?- 6 0
-
2010-02-17 22:11
Ujednolicenie (cen) biletów (1)
Po co to ujednolicanie, kiedy nie mogę skasować biletu kupionego w Gdańsku w autobusie, albo trojlebusie w Gdyni? Dzięki temu "ujednoliceniu" mam droższe przejazdy w Gdyni. Akurat w mojej sytuacji (mieszkam w Gdyni a pracuję w Gdańsku) sprawę upraszcza bilet metropolitalny i za jego wprowadzenie należą się brawa. Ale po co ujednolicać bilety, a właściwie ceny, kiedy mieszkańcy i turyści nie mają możliwości korzystania z takich samych biletów w całym Trójmieście?
A skm to osobna sprawa. Tutaj nie dziwi, że trzeba kupić inny bilet, bo to inny rodzaj transportu. Kolejne ujednolicenie znowu zaowocuje podwyżką...- 33 5
-
2010-02-17 23:28
oto właśnie
oto właśnie jak prawo własności które jest dziś absolutne, a nie jest funkcjonalne, staje na przeszkodzie realizacji dążeń i potrzeb społeczeństwa.
to trzeba zmienić! ważny jest człowiek i potrzeba społeczna a nie absolutyzacja własności która staje temu na drodze
myślących pozdrawiamy
www.kaszebskorewolucejo.pl- 1 2
-
2010-02-17 22:10
szkoda, że nie można utrzymać tych rządowych dotacji :( (1)
tak to by można przejmować. A tak to nie wiem czy chcę, by tyle kasy szło z podatków na dojazdy, z których ja nie korzystam.
- 10 6
-
2010-02-17 23:26
kpina
"a drodze do integracji komunikacyjnej stoi prawo, a konkretnie to, że SKM-ka nie jest spółą w pełni komunalną, ponieważ obok samorządów jej współwłaścicielem jest PKP SA."
NIE NO - TO JEST KPINA! ROZGRYWY FORMALNEJ WŁASNOŚCI PRZECIWKO CZŁOWIEKOWI! TAKIE WYKRĘTY SĄ MOŻLIWE TYLKO W CHORYM USTROJU ZWANYM KAPITALIZMEM.
Jednak można go zmienić! Pozdrawiamy wątpiących i tych małej wiary
www.kaszebskorewolucejo.pl- 1 0
-
2010-02-17 23:23
Obniżcie cenę biletu metropolitarnego !
To wystarczy. Każdy kto porusza się pomiędzy miastami różnymi środkami lokomocji na pewno kupiłby sobie taki bilet pod warunkiem, że miałby rozsądną cenę.
- 4 0
-
2010-02-17 23:18
hmm
a to ciekawostka... bo jakiś czas temu słyszałem, że skmka jako jedna z niewielu spółek pkp wypracowuje ZYSKI. to jak DOKŁADAĆ? z czego w takim razie te zyski - z dotacji?
- 3 0
-
2010-02-17 23:18
no jasne, bo trzeba w SKM zracjonalizować wydatki
poprawić efektywność i zacząć myśleć z głową - a to przecież zbyt trudne
Trójmiasto to jednak mentalność zapyziałej prowincji- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.