• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wszystko o pojazdach komunikacji miejskiej w Trójmieście

Krzysztof Koprowski
28 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Tabor SKM, choć modernizowany, wciąż opiera się na rozwiązaniach zastosowanych w pociągach dla ruchu regionalnego, a nie miejskiego. Nz. zmodernizowany EZT przez Pesę i ZNTK Mińsk Maz. Tabor SKM, choć modernizowany, wciąż opiera się na rozwiązaniach zastosowanych w pociągach dla ruchu regionalnego, a nie miejskiego. Nz. zmodernizowany EZT przez Pesę i ZNTK Mińsk Maz.

Autobusy, tramwaje, trolejbusy i pociągi SKM - widujemy je codziennie na naszych ulicach. Sprawdziliśmy, ile pojazdów jest niezbędnych, by zaspokoić codziennie potrzeby transportowe mieszkańców Trójmiasta.



Nie największym, ale z pewnością najbardziej pojemnym taborem poszczycić się może Szybka Kolej Miejska. Przewoźnik ten w liniowej eksploatacji wykorzystuje dwa rodzaje pociągów - 45 sztuk trzywagonowych EN57 oraz 12 sztuk czterowagonowych EN71. Niestety skonstruowane one zostały z myślą o jeździe regionalnej, a nie typowo miejskiej, stąd wynikają wszelkie wady, w tym uciążliwy odstęp od peronu.

- Liniowo zespolonych jeździ 17 składów pociągów SKM. Są one zestawiane z dwóch składów typu EN57 lub EN57+EN71. Do realizacji bieżącego rozkładu jazdy niezbędnych jest 38 Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych serii EN57 oraz 10 EZT-ów serii EN71 - informuje Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

W utrzymaniu SKM znajdują się też pociągi, które przeszły różnego typu modernizacje. Są to cztery sztuki EN57, jeden pociąg typu EN71 tzw. metro, jeden pociąg niedawno wyremontowany w opolskich zakładach oraz cztery sztuki EN57AKM z rozruchem impulsowym.

Czytaj też: SKM-ka jak metro jeździ już po Trójmieście

Istniejący tabor jest też w toku modernizacji przez Pesę w zależnych od bydgoskiej Fabryki Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego Mińsk Mazowiecki. Docelowo przebudowie przez Pesę zostanie poddanych przypuszczalnie 21 EZT-ów.

Czytaj też: Pierwsza SKM-ka zmodernizowana przez Pesę już w Trójmieście

W posiadaniu SKM-ki jest też siedem trzywagonowych pociągów EW58. To jedyne pociągi, które zostały skonstruowane z myślą o ruchu miejskim. Niestety są bardzo energochłonne, a ponadto, zdaniem kolejarzy, użyte materiały oraz jakość ich wykonania pozostawiają wiele do życzenia (były produkowane w latach 1974-1980). Między innymi z tych powodów odstawione są obecnie na boczny tor, czekając na modernizację lub kasację.

Na transport szynowy - tramwajowy - od lat stawiają też włodarze Gdańska. Tramwaje formalnie są w posiadaniu Zakładu Komunikacji Miejskiej, a liniowy stan taborowy składa się z pojazdów: Konstal 105Na (56 wagonów), Pesa 120NaG (35 pojazdów), Bombardier NGT6 (trzy pojazdy), Konstal 114Na (dwa pojazdy), Konstal NGd99 (cztery sztuki) oraz zmodernizowanych Duewagów N8C z Dortmundu oznaczonych jako N8C MF01 (46 pojazdów).

- Zgodnie z umową z Zarządem Transportu Miejskiego na br. do realizacji usług przewozowych potrzebne są: cztery tramwaje do 15 metrów [czyli pojedyncze wagony 105Na - dop. red.], 67 pojazdów o długości od 22 do 36 metrów oraz 31 składów dwuwagonowych z wagonami o dł. 15 metrów każdy lub 31 pojazdów o długości 22-36 metrów - mówi Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Umowa między ZTM-em a ZKM-em nie precyzuje czy tramwaje podstawione na linie muszą być niskopodłogowe. Należy jednak pamiętać, że z wyjątkiem "stopiątek", wszystkie pojazdy są częściowo lub całkowicie przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Wkrótce do tramwajów niskopodłogowych dołączy pięć fabrycznie nowych Pes Jazz Duo. Wszystko wskazuje też na to, że Gdańsk ostatecznie pozyska 14 tramwajów typu N8C z Kassel, które przejdą modernizację na wzór tej dokonanej na 46 pojazdach z Dortmundu.

Pod względem taboru autobusowego, ZKM posiada zróżnicowane typy pojazdów. Dominującym producentem jest polski Solaris - 44 autobusy 12-metrowe oraz tyle samo przegubowych. Gdański przewoźnik zaufaniem darzy też Mercedesy, bo tych ma również 88, ale niektóre z nich przyjechały do Gdańska z Niemiec - chodzi m.in. o modele O405GN2 oraz O405N2, które pochodzą z Aachen, Muenster, Monachium oraz Berlina i wyprodukowane zostały w drugiej połowie lat 90.

Wśród pozostałych producentów wyliczyć można MAN-y (27 szt.), Neoplany (18 szt.) oraz Kapeny (6 szt.) służące do obsługi linii 100 w Śródmieściu.

- Jeżeli chodzi o zapotrzebowanie na autobusy, to w komunikacji dziennej potrzebnych jest pięć minibusów, pięć midibusów, 112 autobusów standardowych oraz 75 wielkopojemnych. Nocą do zapewnienia obsługi potrzebnych jest 11 autobusów standardowych (noce pt/sb i sb/nd) i 20 szt. w pozostałe noce oraz dziewięć autobusów wielkopojemnych (noce pt/sb i sb/nd). W pozostałe dni tygodnia nie kursują autobusy wielkopojemne - dodaje Mongird.

Oprócz największego gdańskiego przewoźnika, obsługę komunikacyjną w Gdańsku świadczą też PKS Gdańsk oraz Warbus. Pierwszy z przewoźników preferuje głównie MAN-y, zaś drugi wykorzystuje m.in. Solbusy oraz MAZ-y.

- Maksymalne zapotrzebowanie w szczycie komunikacyjnym, uwzględniające po jednej sztuce rezerwy dla każdego operatora na autobusy pojemny kształtuje dla PKS Gdańsk: jeden midibus, cztery autobusy standardowe oraz dziesięć wielkopojemnych, zaś dla Warbusa: dziesięć autobusów standardowych oraz siedem wielkopojemnych - wylicza Zygmunt Gołąb, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

W Gdyni dokładny stan taborowy wszystkich przewoźników realizujących zadania na zlecenie Zarządu Komunikacji Miejskiej prezentowany jest na stronie organizatora. Oznaczenie typu pojazdu oznacza odpowiednio: SN - autobus niskopodłogowy o długości ok. 12 m (zwane też autobusami "standardowymi"), WN - niskopodłogowy o dł. ok. 15 m, PN - niskopodłogowy o dł. ok. 18 m, SS - średniopodłogowy o dł. ok. 12 m, MS/KS - minibusy/midibusy średniopodgłowe o dł. ok. 6/9 m oraz MN/KN - minibusy i midibusy niskopodłogowe o dł. ok. 6/9 m.

Biorąc pod uwagę wszystkie modele autobusów i trolejbusów, bez wątpienia w Gdyni dominującym producentem jest Mercedes - 139 pojazdów, przy czym aż 42 z nich to polska produkcja fabryki Jelcz na licencji Mercedesa, zaś 30 to przebudowane na trolejbusy używane pojazdy głównie z lat 90. Drugi w kolejności jest Solaris - 100 szt, zaś trzeci MAN - 56 pojazdów.

- Łącznie linie ZKM w Gdyni obsługuje dwieście autobusów jednocześnie będących w ruchu, w tym 79 przegubowych oraz trzy piętnastometrowe. Na trasie są też maksymalnie 74 trolejbusy. W nocy na liniach nocnych pojawia się 14 autobusów. Od niedzieli do czwartku są to wyłącznie autobusy krótkie, zaś w piątki i soboty - przegubowe. Wyjątek stanowi linia N30, gdzie kursują tylko autobusy przegubowe - dodaje Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM Gdynia.

Gdynianie będą mogli w I kw. 2015 r. skorzystać także z nowych dziesięciu autobusów hybrydowych, wyposażonych w napęd gazowy oraz elektryczny. Koszt zakupu zostanie w 95 proc. sfinansowany z programu "Gazela" Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Gdynia wraz z Częstochową są jedynymi miastami w Polsce, które dostaną taką dotację (łącznie złożono 32 wnioski o pozyskanie funduszy z "Gazeli").

Całkowita wartość gdyńskiego projektu to nieco ponad 15 mln zł (14 mln zł pochodzi z dotacji). Projekt zakłada nie tylko zakup dziesięciu autobusów, ale też gruntowne przeszkolenie 25 kierowców z obsługi nowego taboru.

Miejsca

Opinie (187) 2 zablokowane

  • (5)

    moze wreszcie ktos zsynchronizuje przyjazdy pociagow z odjazdami autobusow na przymorzu i w oliwie.
    Rozklad jazdy jest tak ustawiony ze wiekszosc autobusow szczegulnie wieczorem odjezdza 3-4 min przed przyjazdem pociagu.Nastepny autobus za 30 MIN to jest paranoja

    • 65 12

    • ROZI (1)

      taksowki sa obok albo czas mozna zabic w ROZI

      • 3 1

      • wydziałem kiedys jakie pasztety płaskie deski od nich wychodza

        • 0 0

    • Takich "kwiatków" jest dużo więcej (1)

      Ci, którzy ustalają rozkłady jazdy komunikacji zbiorowej "nie czują", bo sami jeżdżą samochodami.

      • 12 3

      • zapomniałes dodać jeżdżą samochodami słuzbowymi na koszt podatnika!!

        :D - leming nie zmieniaj tematu bo może pisać jak chce nikogo to nie kosztuje !!W przeciwieństwie do Komunikacji miejskiej, która zatrudnia mnóstwo urzędasów po znajomości POlitycznej i opłacanych z kasy podatnika!!

        • 2 3

    • Szczególnie a nie " szczegulnie" moze czekajac te 30 minut na autobus nauczysz sie poprawnie pisac?

      • 16 10

  • (8)

    A czy projektanci nowych tramwajów są informowani, ile razy 'automatyczne' drzwi już przykleszczyły starszych ludzi? W sumie nie wiem czy śmiać się czy płakać.

    • 17 29

    • (3)

      a czy starsi ludzie nie wiedzą, że wchodzac na siłę w zamykające sie drzwi zostana przykleszczeni

      • 10 6

      • (2)

        Wydaje mi się, że są przyzwyczajeni do tego, że o zamknięciu drzwi decyduje motorniczy. Widzą otwarte drzwi, wchodzą, a tu ciach. Przyzwyczajenia są druga naturą człowieka.
        Co do sygnałów, to widocznie są nieskuteczne, skoro klienci nie reagują.
        Dopóki my w Polsce nie będziemy potrafili wymagać jako konsumenci, to niestety patologie będą się szerzyć.
        W normalnym kraju już paru dyrektorów by potraciło pracę za zaniedbania skutkujące zagrożeniem życia i zdrowia.

        • 4 4

        • Ciekawe, ciekawe (1)

          Jak widać po 30 - letnich N8C nikt stołka nie stracił. Ale możliwe że Niemcy to nie kraj normalny.

          Klienci nie przestrzegają podstawowych zasad, czy to kasa do 10 sztuk w supermarkecie, czy sygnał zamykania drzwi, czy szlaban kolejowy, czy zakaz zatrzymywania się. Dlatego na miejscu kierownictwa wrzucałbym do kosza wszystkie skargi na przytrzaśnięcie drzwiami a patologie i roztargnienie konsumenta wyśmiewał.

          • 5 2

          • Dlatego , że stary i niedołężny i nic ci nie zrobi? Pięknie.

            • 2 1

    • Tak bywa

      jak ktoś pole widzenia zawęża do szukania miejsca siedzącego

      • 6 1

    • (1)

      Sygnał przy zamykaniu się drzwi nie działa?

      • 13 6

      • Zobaczymy, czy za 50 lat będziesz wszystkie sygnały słyszał

        • 7 9

    • ZUS wysłał pismo

      Zauważając notoryczne przykleszczanie starszych ludzi, aby ratować nasz niewydolny system emerytalny, uprasza się projektantów o zamontowanie gilotyny w drzwiach 'automatycznych'.

      Jednocześnie informuje się, że sygnał ostrzegawczy powinien zostać zdemontowany, aby przedwcześnie nie płoszyć potencjalnych zdekapitowanych.

      Podpisano
      Prezes d.s. Obniżania ilości osób uprawnionych
      Zbigniew Paszczur

      • 12 2

  • Tylko "modraków" mi żal...

    "Mimo licznych remontów pociągów, wciąż znaczną część stanowi wysłużony tabor, którego lata świetności dawno minęły."
    Czyżby???
    Pierwsze kolejki elektryczne zwane "modraki" to były składy z berlińskiego metra S-Bahn,typów: ET165, ET166 i ET167 Miały tylko jedną wadę, zasilanie nietypowe jak na polskie warunki napięciem 800 V prądu stałego. Poza tym były świetne. Miały bardzo dobre przyspieszenie, były szybkie i pojemne, każdy wagon miał po 4 pary rozsuwanych drzwi dzięki czemu szybko się wsiadało i wysiadało. Pomimo, że były wyprodukowane w latach 30tych do tej pory nie wyprodukowano lepszych.

    • 6 0

  • Ikarusy powinny wrócić

    Było dużo miejsca między siedzeniami,okna można było otworzyć latem a i zimą nie było trzeba w autobusie kurtki zdejmowac

    • 3 2

  • SKM i część pojazdów ZKM (szczególnie w Gdańsku) jest brudna i śmierdząca

    Tapicerka siedzeń jest brudna i śmierdzi. Podłogi nie umyte. Powietrze morowe, a jeśli doda się do tego niedomytych ludzi to można powiedzieć że warunki przejazdu są fatalne.

    Ciekawy jestem kiedy ktoś ostatni raz ozonował te pojazdy i kiedy podłoga widziała szmatę?

    Do tego obrazu przyłączają się jeszcze cuchnący i robiący pod siebie menele. Strach usiąść w porządnym ubraniu i czegokolwiek dotknąć żeby nie załapać jakieś zarazy.

    • 2 6

  • Czas zrobić referendum za połączeniem Gdańska, Gdyni, Sopotu, Pruszcza, Rumi, Redy, Wejcherowa (2)

    i okolicznych miejscowości w 1 miasto. Dość już wzajemnej nienawiści podsycanej przez urzędasów bojących się utraty stołków. Tylko razem możemy przegonić Poznań, Wrocław czy Kraków i stać się wiodącą aglomeracją w kraju.

    • 8 4

    • odpieprz się z łaski od Pruszcza (1)

      Gdyby nie burmistrz, to miasto wyglądałoby równie świetnie co Nowy Port albo Chylonia.

      • 3 1

      • Nikt się Pruszcza nie czepia.

        Skoro burmistrz taki dobry to niech startuje do rządzenia całą metropolią

        • 3 1

  • Czy kiedykolwiek doczekam się tego, że w całym trójmieście obowiązywać będzie tylko 1 bilet na całą komunikację miejska?

    • 10 1

  • (6)

    Zdecydowanie wolę stare niemieckie tramwaje poruszające się po wydzielonym pasie, niż ekonomiczne trolejbusy stojące w korku jak każde auto.A jeszcze bardziej stawiam na rower.W Gdańsku jest pełno ścieżek rowerowych natomiast w Gdyni ścieżki rowerowe to dopiero nowość i mało kto wie jak z tym się obchodzić.

    • 14 7

    • W Gdyni nawet zazdroszczą szalików!Skandal żeby kibice Arki wpadali na boisko wyrywali dzieciom szaliki i szarpali rodziców! (3)

      • 7 6

      • (2)

        Gdynia ma powolne miasto głęboko :)

        • 0 0

        • Nie można być we własnej d..e

          • 2 1

        • No i dlatego jest w czarnej d...

          • 2 1

    • Tramwaj to przyszłość

      linia tramwajowa na początek do Sopotu z możliwością przesiadki na trolejbus, potem już do Gdyni i gdzie się da w Sopocie i Gdyni

      • 9 0

    • te niemieckie tramwaje są jeszcze bardziej ekonomiczne od trajtków

      porównaj cenę wozokilometropasażera dla każdego rodzaju transportu

      • 9 3

  • Mamy najświeższy tabor w Europie! (1)

    • 0 3

    • bo prowadzący pojazd

      choinki na lusterku zawiesił!

      • 4 0

  • EW 58

    EW 58 były mniej ekonomiczne, bo jako jedyne zostały wyposażone w dwa silniki w zespole EZT, stąd większy pobór energii. Za to miały doskonały moment obrotowy, świetne przyspieszenie, dobre hamulce. Co więcej, konstrukcja przedziałów bazowała na wzorcach przestrzennych z wagonów metra. Jak na czasy PRL te kolejki były bardzo pojemne i nowoczesne. Mankamentem był ciężar właściwy EZT oraz kiepsko działające drzwi pneumatyczne czy fatalna konstrukcja okien w przedziałach pasażerskich. To są kwestie na pewno do modernizacji, pytanie tylko czy nie nadszedł czas na naprawdę nowoczesne, na miarę UE i XXI wieku rozwiązania np. z bydgoskiej Pesy czy tylko pucowanie starci???

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane