• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wydłużenie linii ciągłej ma poprawić ruch na Czarnym Dworze

Maciej Korolczuk
4 marca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Przesuń aby
porównać

Wiosną kierowcy korzystający z ul. Czarny Dwór w Gdańsku mogą spodziewać się zmiany w organizacji ruchu. Według drogowców nowe oznakowanie poziome pozytywnie wpłynie na upłynnienie ruchu i skróci korki na trasie łączącej Brzeźno z Zaspą i Przymorzem. Ciekawe rozwiązanie - pozytywnie zaopiniowane przez dział inżynierii ruchu - zaproponował też jeden z naszych czytelników.



Który z pomysłów skróciłby korki na Czarnym Dworze?

Czarny Dwór to ulica łącząca Obrońców Wybrzeża i al. Jana Pawła II z al. Hallera i al. Płażyńskiego prowadzącą do tunelu pod Martwą Wisłą. Od otwarcia podwodnej przeprawy w kwietniu w 2016 r. jezdnia między Przymorzem a Brzeźnem jest jedną z najbardziej zakorkowanych w całym Gdańsku.

Wąskie gardło i codzienne korki (o poranku w kierunku tunelu, po południu w stronę Zaspy i Przymorza) sprawiają, że drogowcy szukają pomysłu na usprawnienie ruchu w tym miejscu. Dotychczas rozpatrywano kilka propozycji: jedną z nich była budowa ronda na skrzyżowaniu z al. Jana Pawła II. Później opisywaliśmy też pomysł poszerzenia jezdni tak, aby między Przymorzem a al. Hallera można było przejechać w obu kierunkach po dwóch pasach. Na razie jednak oba pomysły odłożono na półkę.

  • Jednym z pomysłów na skrócenie korków i upłynnienie ruchu była budowa ronda na skrzyżowaniu Czarnego Dworu i al. Jana Pawła II.
  • Kolejną propozycją było dobudowanie po jednym pasie w każdym kierunku, by przez skrzyżowanie można było przejechać dwoma pasami w każdą stronę.
Teraz propozycję upłynnienia ruchu przedstawił jeden z naszych czytelników. Według pana Marka przepustowość skrzyżowania jest znacznie zmniejszona w wyniku połączenia wzajemnej uprzejmości i niepewności niektórych uczestników ruchu. Zdaniem naszego czytelnika wiele samochodów przy zamiarze jazdy w kierunku Przymorza wykorzystuje do tego na dużym odcinku lewy pas służący do skrętu w lewo.

Czytelnik: wyłączenie fragmentu pasa usprawni ruch



- Zmianę pasa na środkowy do jazdy prosto kierowcy wykonują tuż przed ciągłą linią i sygnalizacją świetlną. Zmiana pasa w tym miejscu wymaga uprzejmości kierowców na pasie środkowym, związaną z opóźnieniem ruszenia lub hamowaniem. Takie działanie powoduje zwiększanie odstępów między samochodami i zmniejsza liczbę pojazdów przejeżdżających przez skrzyżowanie w danej fazie. Do tego utrudnia to pokonanie skrzyżowania pojazdom skręcającym w lewo oraz powoduje frustrację u kierowców utrzymujących prawy pas od początku zatoru - opisuje pan Marek.
Jego zdaniem rozwiązaniem sytuacji mogłoby być utworzenie w odległości 100-120 m od skrzyżowania na lewym pasie odcinka wyłączonego z ruchu zmuszającego wszystkich użytkowników drogi do zajęcia pasa prawego, z wykorzystaniem nowo obowiązujących klarownych przepisów jazdy na zamek.

- Na drugim końcu odcinka wyłączonego z ruchu lewy pas stanowiłby już wyłącznie lewoskręt, a prawy rozdzielałby się na pasy do jazdy prosto i w prawo. Koszt rozwiązania nie jest duży, a pozwoliłby na wcześniejsze segregowanie ruchu - na konkretnych pasach znajdowałyby się pojazdy zmierzające w kierunkach zgodnie z przeznaczeniem pasa, co w konsekwencji przełożyłoby się na mniejsze odstępy między samochodami - wyjaśnia czytelnik. - Samochody skręcające w lewo na tym skrzyżowaniu wbrew pozorom nie pogorszą swojej sytuacji, bo obecnie i tak są blokowane przez pojazdy w ostatnim momencie zmieniające pas na ten do jazdy prosto. Rozwiązanie zwiększyłoby też przepustowość skrzyżowania al. Płażyńskiego z al. Hallera, gdzie obecnie częstą sytuacją jest wykorzystywanie przez kierowców do jazdy na wprost głównie prawego pasa.

Drogowcy: pomysł czytelnika jest trafny



Propozycję czytelnika przesłaliśmy gdańskim drogowcom. Po kilku dniach otrzymaliśmy odpowiedź, z której wynika, że pomysł wydaje się "trafny"

- Temat omówiliśmy w większym gronie, przy udziale zespołu ds. zarządzania ruchem - mówi Robert Krasowski, kierownik działu inżynierii ruchu GZDiZ. - Samo rozwiązanie, biorąc pod uwagę argumenty przedstawione w propozycji, jest trafne. Stosujemy takie m.in. w ciągu ul. Marynarki Polskiej, w relacji do ul. Śnieżnej, za skrzyżowaniem z al. Macieja Płażyńskiego. Rozwiązania takie wpływają pozytywnie na przepustowość i bezpieczeństwo ruchu drogowego. Co do zasady lepszą jest sytuacja, gdy ewentualna konieczność przeplatania realizowana jest w dalszej odległości od skrzyżowania, a przez samo skrzyżowanie pojazdy już jadą po pasach dla siebie dedykowanych.
Jednak, jak przyznaje Krasowski, rozwiązanie takie jest uwarunkowane występującymi natężeniami ruchu. Jak tłumaczy, powyższe rozwiązanie sprawdza się tylko w warunkach umiarkowanego natężenia. Przy dużym ruchu istnieje ryzyko powstawania zatorów, które w przypadku Czarnego Dworu mogą odłożyć się do skrzyżowania z al. Hallera.

- W efekcie w ocenie działu i zespołu takie rozwiązanie w analizowanym miejscu nie jest korzystne - przyznaje Krasowski.

Wiosną zmiana oznakowania poziomego



Ale to nie wyklucza zmian, jakie wkrótce zostaną wprowadzone na tym skrzyżowaniu.

- Wskazane przez czytelnika uwagi i sytuacje prawdopodobnie uda się rozwiązać inną projektowaną już zmianą w organizacji ruchu. Obecnie, około 80-90 metrów przed skrzyżowaniem, zlokalizowana jest tablica typu F wskazująca, który z pasów ruchu jakiej relacji służy. Jest to duża odległość, która daje kierowcy możliwość płynnej zmiany pasa w zależności od potrzeb. Tuż za znakiem typu F na jezdni rozpoczyna się oznakowanie poziome wskazujące strzałki w lewo na lewym pasie. Aby jeszcze bardziej wskazać zasadne relacje i wymusić wśród kierujących wybór pasa w znacznej odległości od skrzyżowania, co rzeczywiście poprawia przepustowość samego skrzyżowania, w sezonie wiosenno-letnim, w czasie odświeżania oznakowania poziomego przedłużeniu ulegnie linia ciągła między pasem do jazdy w lewo a pasem do jazdy na wprost. Obecnie linia ciągła poprowadzona jest na odcinku około 25 metrów od linii warunkowego zatrzymania. Zgodnie z projektem będzie miała ona długość około 60 metrów. Wymusi to wśród kierujących zmianę pasa i wybór tego odpowiedniego w znacznej odległości od skrzyżowania - podkreśla Krasowski.

Wideo archiwalne z 2017 r.

Miejsca

Opinie (206) 2 zablokowane

  • Dwa pasy na wprost w każdym kierunku to jedyny sposób. Reszta to pudrowanie trupa. (2)

    • 13 4

    • Korek przeniesie sie na kolejne skrzyzowanie

      z Kaczynskiego

      • 0 0

    • no i mamy wówczas coś w rodzaju

      obwodnicy, WZ-ki czy Żołnierzy Wyklętych - droga szybkiego ruchu przez park

      • 0 3

  • (3)

    Słusznie,nawet to się komponuje z koncepcją malowania pasów a nie remontów czy budowy nowych arterii....mam nadzieję że na ten sezon zapasy farby uzupełnione.Na budowę tunelu na Puckiej, generalnego remontu estakady czy Hutniczej nie ma i tak co liczyć.Ehhh...ręce opadają.

    • 48 18

    • obywatel

      K...żwa tyle miejsca i sto bezsensownych wariantów.

      • 0 0

    • Jeszcze Adamowicz obiecywał zawsze przed wyborami

      W Gdańsku nic się nie zmieniło

      • 1 3

    • sven

      czy ty śpisz chociaż..w Luzinie mieszkasz a do trójmiasta sie wpirdz....lasz lepszy jak encyklopedia powszechna....wszystko wie lepiej ,,a dzieci jak nie ma tak nie ma,dlaczego.

      • 6 2

  • Czyli problemem jest to, ze kierowcy korzystaja z dwoch pasow, zamiast z jednego? :) (2)

    Ja rozumiem, ze ktoś to mogl wymyslic, ale żeby "specjalisci' temu przyklasnęli? Zamiast korzystać z dwóch pasow i zjezdzac na jeden w bliskiej odleglosci od sygnalziacji, zarzadca chce wymusić dużo wcześniejsze zjezdzanie wszystkich pojazdow na zakorkowanej już ulicy na jeden pas. Przeciez to musi wydluzyc korek, nie ma innej możliwości.

    • 11 0

    • A zjeżdżają?

      • 0 0

    • Bo urzędasy potrafią tylko pierdzieć w stołki i żądać coraz więcej kasy na swe apanaże.

      Nikt tam od nich nie wymaga myślenia.

      • 0 0

  • Wydłużenie czasu przejazdu na zielonym wzdłuż Czarnego Dworu

    Ruch z/do Jana Pawła II jest niewielki w porównaniu z ruchem wzdłuż Czarnego Dworu w obu kierunkach. Wystarczy w godzinach szczytu wydłuzyć czas zielonego światła i problem załatwiony.

    • 0 0

  • Tunel na wzór Monte Cassino w Sopocie....

    • 0 0

  • Nieskuteczne (17)

    Myślicie, że wydłużona linia ciągła odstraszy cwaniaków jadących lewym pasem pod same światła i wciskanie się siłą na prawy pas? Nie, bo oni i tak mają przepisy gdzieś, więc przejeżdżanie przez linie ciągłą ich nie powstrzyma. Jedyne sensowne rozwiązanie w tym miejscu to budowa ronda.

    • 131 11

    • Ja jeżdżę lewem pasem i zmieniam na prawy przed skrzyzowaniem i nie uważam się za cwaniaka

      Po prostu jeżdżę zgodnie ze znakami które aktualnie widzę. Po przekroczeniu skrzyżowana z Hallera widzę dwupasmową drogę, na której prawy pas jest zapchany a lewy luźny. Naturalnym jest, ze wybieram ten luźny. Dopiero po przejechaniu dobrych kilkuset metrów dostrzegam znak informujący o tym, że lewy pas służy do lewoskrętu. Wtedy zmieniam go na prawy. Gdzie tu cwaniakowanie, czy łamanie przepisów?

      • 1 1

    • Dlaczego cwaniaków? (5)

      To jest legalny manewr w tym miejscu. Mam na myśli zmianę pasa przed linią ciągłą czyli to o czym jest artykuł. A nie jakieś pojedyncze przypadki łamania przepisów i wbijania się na ciągłej przed światłami. Moim zdaniem skraca korki a nie wydłuża, to tak samo jak jazda na zamek gdy jeden pas się kończy. Gdyby oceniać innych tak jak pan proponuję, to trzeba by dzielić na cwaniakowi i frajerów. Tylko po co?

      • 11 7

      • OMG

        Gościu, tego że stoisz jak wół zatrzymując ruch na lewym pasie i czekasz aż łaskawie ktoś ciebie wpuści to już nie zrozumiesz... poza tym nawet jeśli chcesz zjechać na inny pas gdy masz przerywaną linię i na tym pasie jadą wozy a ty się na siłę wpitzielasz to nie jest to "legalne" i jest złamaniem przepisów.
        Ciężko ci wcześniej zjechać na prawy? Musisz się na siłę wbijać? Nie musisz odpowiadać...

        Kto wam dał prawko...

        • 6 3

      • (1)

        A jak celowe łamanie przepisów, bo nie chce mi się stać nie nazywać cwaniactwem? Pojedyncze łamanie przepisów? Zapraszam tam w godzinach szczytu drogowego i proszę zobaczyć jak ludzie zmieniają pas, gdy są już na lewym pasie gdzie mają wytypowany kierunek jazdy. To nie pojedynczy przypadek, a duży problem.

        • 7 2

        • Zmiana pasa przed linią nie jest łamaniem przepisów, gdzie napisałem, że jadę przez linię? Jak chcesz stać na prawym, to stój, pozdrów tych, co mają spóźniony refleks i przez nich robią się luki.

          • 4 2

      • Nie nie skraca korka (1)

        Tylko stwarza niebezpieczeństwo dla tych który hamują za Tobą, wydłuża czas przejazdu tym skrecającym w Jana Pawła i tym co jadą prosto, bo przez takich jak ty stoją dwie zmiany dłużej. Dlatego ja tam nikogo nie wpuszczam, a cwaniaków traktuje utratą zniżek z oc

        • 5 6

        • Ależ jedź, szerokiej drogi

          Ten z tyłu mnie wpuści. BTW Trzeba być mega frajerem, by celowo uszkodzić swój samochód, licząc na to, że to kogoś coś nauczy.

          • 3 7

    • Dobrze mówisz. Jedynie twarde separatory by coś dały.

      • 3 0

    • (7)

      Ale taka jazda obecnie (mimo, że "cwaniacka" - sam tak robię), jest uzasadniona. Po pierwsze - oba pasy są prawie równo zapełnione i nie jest blokowane skrzyżowanie z Hallera, po drugie - jest tam na prawym pełno osobników szukających dopiero stopą sprzęgłą, jak się zrobi przed nimi 50 metrów luzu. Ja prawy pas wykorzystuję do zrobienia manewru skrętu w Jana Pawła zawracając na parkingu nadmorskim. Nie jadę na Przymorze. Czyli wykorzystuję to skrzyżowanie jak rondo. Z tego, co widzę, sporo osób tak robi i odciąża lewoskręt.

      • 16 22

      • No to gratuluję cwaniactwa :/ żeby jeszcze się tym chwalić w necie... (3)

        Chcąc skręcić w lewo z Czarnego Dworu w JP2 to mam jechać od początku prawym pasem, po to żeby machnąć na prawo na parking przy plaży, zawinąć i pojechać na JP2, po to żeby wydłużać jeszcze bardziej korek na prawym? Taki manewr jak opisujesz jest spoko i sam tak robię ale jak nie ma takiego tłoku jak w godzinach szczytu i na lewoskręcie jest więcej niż 10 samochodów. A jazda lewym do końca i wbijanie przed światłami na prawy, o ile nikt cię nie wpuszcza (a prawie nikt z prawego nie wpuszcza takich cwaniaczków), to wymuszenie pierwszeństwa. Jeżdżę tam praktycznie codziennie i widzę jak to wygląda. Wolisz nie wiedzieć co mówię na takich co jadą lewym a potem wbijają na prawy przed krzyżówką, blokując mi tym samym skręt w lewo w Jana Pawła, tym bardziej, że okienko do lewoskrętu jest tam masakrycznie krótkie i mieści się jakieś 5 samochodów.

        • 7 3

        • (2)

          Nigdzie nie napisałem, że wbijam się poprzez ciągłą. Sam sobie to dopowiedziałeś. Jak nie ma luki na prawym przed linią, to stoję już za linią i czekam, aż skręcę w lewo.

          • 1 0

          • (1)

            A widzisz, tego, że czekasz i skręcasz w lewo nie dopisałeś w poprzednim poście.

            • 1 0

            • Prawda, przyznaję się.

              • 0 0

      • (2)

        Zmiana pasa do pewnego momentu, gdzie nie masz wyznaczonego kierunku jazdy i linii ciągłej jest ok. Pisałem o cwaniakach, którzy podjeżdżają do końca lewego pasa pod światła, gdzie masz już znak poziomy z kierunkiem jazdy wciskają się na prawy pas. Taka jazda jest niezgodna z prawem, i dorysowanie linii ciągłej nic nie da.

        • 14 0

        • Szczerze to ja takich tam nie widuję, albo jeżdzę o złej porze, bo zazwyczaj na lewoskręcie stoi tyle aut, że koniec kolejki tych chcących skręcać w lewo jest dalej niż koniec linii ciągłej. Nadal będę się upierać, że wydłużenie tel linii to błąd, bo prawdziwych cwaniaków nie ubędzie a przestrzegający przepisy utkną tylko w dłuższym korku. Tam się prosi o rondo.

          • 4 3

        • dokładnie, takich wykorzystujących prawdziwe luki jest jakieś 5%. Większość wpycha się na chama, powodujac potrzebę nagłego hamowania prawidłowo poruszajacych się pojazdów a jak już nie mogą się wcisnać to wręcz taranują inne auta. Sam widziałem z 8 stłuczek z tego powodu plus jedną bójkę

          • 7 1

    • Albo dodanie slupkow na polu wylaczonym z ruchu

      • 1 1

  • Budowa dodatkowego pada jezdni? Jest miejsce na takie rozwiązanie.

    • 0 0

  • Niema i nie bedzie pozwolenia mieszkanców na autostrade przez park Reagana!Blachosmrody poza miasto ewakuowac (9)

    Budowa tej szkodliwej dla mieszkańców i środowiska autostrady zlikwiduje Kraine zabawy największy i najbardziej popularny plac zabaw nad morzem. Jednocześnie przechodzi przez strefe ujęcia wody która jest niby chroniona. Władze miasta zamiast poprawić i inwestować w komunikacje miejską inwestują w rozwiązania drogowe które szybko się zatykają przez rosnącą lawinowo liczbe starych szrotów masowo sprowadzanych lawetami z niemieckich złomowisk!Ludzie wybierają trujacy saplinami złom do jazdy wmiejscie bo komunikacja miejska jest beznadziejna ,a władze zamiast w komunikacje inwestują w wygode dla tych trujących spalinami a potem zdziwienie ze mamy mnóstwo dzieci chorych które chorują przez wdychanie zatrutego spalinami powietrza!

    • 21 41

    • (3)

      Za chwile będą elektryczne samochody i argument smrodzenia kompletnie będzie nieaktualny a problem pozostanie. Plac zabaw można przesunąć, jest gdzie. Można zrobić z prawdziwego zdarzenia drogę z dwoma pasami w obie strony, ze zjazdami, z chodnikami, przejściami, drogami rowerowymi, wtedy problem zniknie i będzie dobrze.

      • 4 5

      • To ze jestes i**ota i musiałes to potwierdzic wpisem to ni nowego.Elektryki nie beda za chwile tyla za lat wiele! (2)

        Nikt nie będzie przesuwał placu zabaw dla kaprysu jakiegoś roszczeniowego cymbała.
        I jeszcze jedno niema już obecnie miejsca dla większej liczby roszczeniowych cymbałów.Limit miejsca został wyczerpany dlatego tak właśnie likwiduje się pasy wprowadza opłaty za jazde wmieście itp. w krajach zachodnich .

        • 0 3

        • (1)

          Na zachodzie wprowadza się ograniczenia w centrach miast ale nie 10 km od centrum.
          Cos mi się wydaje ze Ty jeszcze nie dorobiłeś się samochodu i trochę jesteś tym sfrustrowany bo język masz niezbyt elegancki.

          • 2 1

          • biedaku pochwale sie swoim 20 letnimszrotem i jaki to bogaty jestes

            gdybys miał mózg przynajmniej muszki owocówki bys wiedział ze obecnie na auto stać nawet sprzataczke ze szkoły a rower więcej kosztuje

            • 0 1

    • Fobie daje się leczyć. (2)

      Ale najpierw poczytaj, co to jest autostrada żebyś wiedział, o czym piszesz.

      • 16 9

      • Niestety ale nieda sie wyleczyc twojego braku mózgu :)

        • 0 0

      • w warunkach polskich

        to dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, czyli dokładnie to, co ma być na Czarnym Dworze

        • 7 8

    • nie ma (1)

      a co za problem wybudować tunel,a blachosmrody to te najlepsze BMW jak ktoś wi,szmelcevagen i plebejski mesedes zwany biodegrowalnym HEJ mercedes

      • 1 7

      • To proszę nie narzekać na opóźnione 148 i 127 :)

        • 5 2

  • żart (10)

    Co za kpina ten pomysł, korek zaczyna się już czasem od początku ulicy, na lewym jak i prawym pasie. Zamiast poważnie podejść do problemu to jak zwykle malowanie trawy na zielono. Co da przedłużona linia ciągła i tak ludzie będą cwaniakować i próbować zmienić pas z lewego na prawy by minąć korek. Rozbudowa o kolejny pas, ewentualnie rondo, innego pomysłu nie widzę.

    • 90 5

    • Kpina to twoja głupota to ty tworzysz korek z innymi rozwiazanie to komunikacja miejska (9)

      • 3 25

      • dzbanie (6)

        korzystając z tej pseudo komunikacji miejskiej w tym mieście jechałbym do pracy godzinę, samochodem nawet stojąc w tym śmiesznym korku jadę 25 minut, po za tym wole nie mieć styczności z takim elementem jak ty

        • 19 4

        • Taaa (5)

          Bo przecież jakby wszyscy co mogą się przesiedli do autobusu i byłoby mniej aut na drodze to ten autobus i tak na złość Tobie by jechał godzinę. Jak to już udowodniono w kilku europejskich miastach wprowadzenie opłaty za wjazd do szeroko rozumianego centrum znacząco zmniejszyło ruch samochodowy i nieproporcjonalnie poprawiło funkcjonowanie komunikacji miejskiej, nieproporcjonalne bo zmniejszenie ruchu o 20% dawało rezultat w 40% polepszeniu działania komunikacji. z drugiej strony się cieszę, że nie widzę Cię w autobusie, przedstawiasz tak ciężki przypadek kretynizmu, że aż strach się czymś takim od Ciebie zarazić.

          • 3 12

          • Wszedzie sie da tylko nie w polsce bo 20 letnie szroty to dla buraków synonim luksusu

            • 0 0

          • Ta jasne, szczególnie w Londynie, który ma problem z korkami większy niż wcześniej (2)

            i autobusy jadą ze średnią prędkością 6-8 km/h. Wpisz sobie w google "Londyn w kłopocie" i pierwszy link, artykuł z 22 lutego 2020. Chociaż i tak nie podejrzewam, żeby coś do tego zindoktynowanego łba dotarło.

            • 9 2

            • (1)

              bo jest tam za duzo samochodów, miejsc do parkowania nie ma, wszyscy mają powykupowane.

              • 1 0

              • oj to jednak miejskie programy typu czysta strefa, płatne parkingi, opłata za wjazd do centrum, blokada diesli, itp

                NIE działają?!

                Jak to? Przecież to się nam wmawia, że to po to żeby było mniej samochodów a nie po to żeby ciągnąć kasę!

                Aha, Londyn ma METRO w praktycznie każdym ważniejszym punkcie miasta.

                • 5 2

          • jako że nasza komunikacja jest zapełniona na maksa powinieneś się cieszyć że ludzie jeżdżą samochodami !!!!

            • 7 0

      • To powiedz mi o wszechwiedzący

        Ile czasu jedzie tam autobus?

        • 3 0

      • No proszę, mamy mędrca z autobusu.

        • 16 3

  • Przecież koncepecja 2x2 Czarnego Dworu jest oprotestowane przez mieszkańców Przymorza! (9)

    Biuro Rozwoju Gdańska ma już koncepcję na zmianę do 1x1. Więc korki pozostaną, a będą jeszcze większe, ponieważ powstają nowe inwestycje w tym rejonie.
    Pytam się dlaczego mieszkańcy tego chcą? Sami sobie utrudniają życie. Jaki był sens budować tunel, Sucharskiego, Płażyńskiego, 4-pasmówkę przy Ergo, skoro na Przymorzu będzie nadal zawężenie?

    • 31 10

    • a ty chcesz zwiększenie ruchu przed oknem (1)

      • 1 3

      • wolę, żeby większy ruch - a płynny

        niż mniejszy i ciągle rusza i hamuje...

        • 2 0

    • Tak jest oprotestowane ale to dlaczego juz nie przeczytałes bo nie rozumiesz wiecej niz jedno zdanie które przeczytasz

      wiec nie oczekujesz odpowiedzi by było ich już kilkaset

      • 0 0

    • droga 2x2 przez tereny rekreacyjne? (2)

      no chyba że w domyśle BRG była obustronna zabudowa Czarnego Dworu i likwidacja parku na rzecz hotelowców i apartamentowców

      • 1 6

      • Nie górą tylko w wykopie lub tunelu. (1)

        Trochę wyobraźni!

        • 2 1

        • z wyobraźnią wszystko ok

          ale tu jest Gdańsk i na tunel czy wykop nie będzie kasy

          • 1 0

    • Przecież masz dwupasmową (1)

      Rzeczypospolitej i trzypasmową Grunwaldzką. Nie trzeba robić autostrady przy plaży.

      • 6 12

      • I jak według Ciebie dojechać dwupasmówką z tunelu na Rzeczypospolitej?

        • 4 3

    • Sens budować tunel itd. był taki, że miała powstać np. Nowa Kościuszki.

      • 11 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane