- 1 Tajemnicza baszta zostanie otwarta (29 opinii)
- 2 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (253 opinie)
- 3 Znów były wyścigi na al. Grunwaldzkiej (316 opinii)
- 4 Jest reakcja na serię kolizji z tramwajami (113 opinii)
- 5 Pościg między autami na trzypasmówce (64 opinie)
- 6 Kto wygra wybory do Europarlamentu? (481 opinii)
Wysokie kary za opóźnienia tramwajów. Cztery Pesy za darmo
W nocy z czwartku na piątek do Gdańska dojechał ostatni z 30 tramwajów Pesa Jazz Duo, zamówiony w dwóch transzach przez spółkę Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Pierwotnie wszystkie tramwaje miały być dostarczone do końca 2020 r. GAiT za opóźnienia - ale tylko pierwszej transzy 15 składów - nałożył na bydgoskiego producenta kary umowne w wysokości 38 mln zł. Co ciekawe, Pesa uniknęła kar za drugą transzę, powołując się na tzw. "ustawę covidową".
Aktualizacja, piątek 19.02, godz. 7:30.
Ostatni z 15 tramwajów Pesa Jazz Duo dziś w nocy dotarł do Gdańska. Tym samym zakończyła się dostawa w sumie 30 nowych tramwajów (w dwóch transzach) dla spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Nad ranem tramwaj został odebrany na Nowych Ogrodach i zjechał do zajezdni. Po kilku dniach i przystosowaniu składu do obsługi pasażerów zostanie włączony do obsługi liniowej.
Znaczące opóźnienie pierwszej transzy, w ramach której GAiT wzbogacił się o 15 nowoczesnych składów, poskutkowało nałożeniem na Pesę kar umownych. Kar wysokich, bo łącznie za opóźnienia naliczono prawie 40 mln zł, co oznacza, że roszczenia pokryły koszty czterech z 15 tramwajów. Co ciekawe, obie strony - GAiT i Pesa - negocjowały ewentualne obniżenie kar, ale ostatecznie do ugody nie doszło.
- Producent występował z propozycją ugody w kwestii kar, ale strony nie doszły do porozumienia - przyznaje Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT. - Łącznie kary za opóźnienia w dostawie 15 tramwajów z pierwszej transzy zamówienia wraz z pakietami specjalistycznymi wyniosły ponad 38 mln zł. Wszystkie zobowiązania finansowe wynikające z nałożonych kar regulowane były na bieżąco.
Dostawa składów z drugiej transzy rozpoczęła się jesienią. Do końca ubiegłego roku dostarczonych zostało 27 tramwajów (z 30 zamówionych). W tym roku przyjechały kolejne dwa. Ostatni - dojedzie dziś w nocy.
- Realizacja drugiej transzy zamówienia pierwotnie zakończyć miała się 31 grudnia 2020 r., termin ten został jednak wydłużony - podkreśla Dobrowolska. - Zmiana terminu została dokonana na wniosek producenta w oparciu o ustawę z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.
Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska, mówi, że dzięki zakończeniu dostawy 30 tramwajów Gdańsk od piątku będzie dysponował wyłącznie pojazdami niskopodłogowymi.
- To bardzo istotne dla osób niepełnosprawnych, starszych czy rodziców z dziećmi. Nowy tabor już przyczynił się do znaczącego obniżenia liczby awarii i podniesienia niezawodności oraz komfortu podróży. Liczę, że przekona to pasażerów do powrotu do komunikacji miejskiej po okresie pandemii - mówi Borawski.
Nowe Pesy zastąpią w eksploatacji wysłużone Konstale 105Na. Popularne "stopiątki" w ostatnich latach były sukcesywnie wycofywane z obsługi liniowej i złomowane. Część z nich GAiT wystawiał też na sprzedaż.
- "105" to ważny rozdział historii gdańskiej komunikacji miejskiej i na pewno godnie je pożegnamy. Planowane jest pozostawienie jednego składu dwuwagonowego i włączenie go do floty pojazdów historycznych GAiT - dodaje Dobrowolska.
Miejsca
Opinie (212) 8 zablokowanych
-
2021-02-18 12:03
Pesa może i zapłaciła te kary... (1)
ale teraz w cenniku części zamiennych lusterko skoczy z 800 zł na 4800zł a wkładki hamulcowe z 500 na 4900. A części innego producenta = utrata gwarancji.
Tak więc nie ma się czym podniecać- 20 3
-
2021-02-18 13:07
Jakby zaloga z Wita Stwosza sie tym w ogole przejmowala. Mlotek i duct tape w garsc.
- 3 0
-
2021-02-18 12:49
Komfort
Komfort w tych ,,nowoczesnych" tramwajach? Mówimy o tych, które jak wchodzą w zakręt, to pasażerowie spadają z siedzeń a motorniczy lata w kabinie jak piłka w Pinball?
- 15 3
-
2021-02-18 11:16
Teraz jeszcze należy obciążać kierowców za opóźnianie i paraliż tych tramwajów jak już będą na trasie (1)
- 9 9
-
2021-02-18 12:46
za wyjazdy za wcześnie też
- 1 0
-
2021-02-18 12:32
ciekawostka
wraz z pakietami specjalistycznymi a gdzie można uzyskać informację o tych pakietach ?
- 1 1
-
2021-02-18 11:11
ciekawe, jak dojeżdża tramwaj.. (8)
czym, pociągiem??
- 6 56
-
2021-02-18 12:29
Wystarczy jak się przypatrzysz (zdjęcie główne)
Chyba że jesteś z Gdyni?
- 10 6
-
2021-02-18 12:28
samochodem
- 3 0
-
2021-02-18 12:25
tirem
- 4 0
-
2021-02-18 11:21
lawetą (1)
przecież jest na górze zdjęcie z rozładunku
- 33 1
-
2021-02-18 11:35
kuurde...
jest:-))
- 5 2
-
2021-02-18 11:25
zdalne nauczanie?
- 22 4
-
2021-02-18 11:20
Samolotem...
- 7 5
-
2021-02-18 11:19
Ooo ciekawe jak transport jest rozwiązywany. Ja obstawiam jednak dostawę drogową.
- 11 3
-
2021-02-18 12:22
Dramat te Pesy. Miejsc siedzacych jak na lekarstwo, a stac nie ma gdzie bo sroimy na stopach siedzacych. Kto zamontowal siedzenia pod katem?
- 10 2
-
2021-02-18 11:41
Eee tam, kary. Podwyższą ceny biletów i wszyscy podróżni się zrzucą na te kary. (2)
- 8 9
-
2021-02-18 11:43
(1)
Ty kumasz o co biega?
- 6 1
-
2021-02-18 12:21
o to bmw co uszkodzilo dotarczony tramwaj?
- 0 0
-
2021-02-18 12:19
I tak nie maja i nie beda mialy gdzie jezdzic
bo infrastruktura jest w zlym stanie i sie sypie..
Stogi odpaDAJA, a za nimi cala reszta.- 3 1
-
2021-02-18 12:17
Kare to moze nalozyc sąd
gdanskie gryzipiorki moga powiedziec dwa zle slowa.
- 1 2
-
2021-02-18 12:13
Nie ważne...
Nie ważne, że są opóźnienia, jakieś wymigania powołując się na "ustawę covidową" czy problematyka z tymi wozami na trasie (awarie). I tak w następnych, przyszłych latach będzie wygrywać Pesa, bo mają u nas jakiś dziwny monopol. Tak samo jak z autobusami Mercedes.
- 4 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.