• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wysokie wpływy ze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania w Gdańsku

Maciej Korolczuk
15 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
W tym roku parkowanie w centrum Gdańska stało się łatwiejsze, ale i droższe. Jest więcej wolnych miejsc do postoju, ale trzeba za nie zapłacić więcej niż w latach ubiegłych. W tym roku parkowanie w centrum Gdańska stało się łatwiejsze, ale i droższe. Jest więcej wolnych miejsc do postoju, ale trzeba za nie zapłacić więcej niż w latach ubiegłych.

Wakacyjny dochód ze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania wyniósł w Gdańsku 3,1 mln zł. Rocznie nowa - droższa - strefa w centrum miasta może dać więc ok. 18 mln zł. Aż 80 proc. z tej kwoty miasto przeznaczy na potrzeby pieszych, rowerzystów i nowe nasadzenia. Większe przychody mają też zapewnić elektryczne pojazdy do e-kontroli, które wzorem Warszawy wkrótce mają pojawić się także na ulicach Gdańska.



Jak wprowadzenie Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania zmieniło twoje dotychczasowe przyzwyczajenia transportowe?

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania funkcjonuje w Gdańsku od 29 czerwca. Nowy obszar, w którym obowiązują wyższe ceny za parkowanie, ma na celu uporządkowanie parkowania w ścisłym centrum oraz przede wszystkim ograniczenie napływu samochodów do Śródmieścia.

Sprzyja temu większa rotacja aut, co z kolei powoduje, że maleją korki związane z poszukiwaniem wolnego miejsca. Mniej aut korzystnie wpływa z kolei na ograniczenie hałasu oraz redukuje emisję CO2. W efekcie więcej kierowców w drodze do centrum wybiera komunikację miejską, rower lub po prostu parkuje auto na krócej i po załatwieniu sprawy odjeżdża.

Aby ten cel osiągnąć, urzędnicy - na mocy ustawy - musieli podnieść opłaty za parkowanie. Pierwsza godzina w ŚSPP kosztuje od początku wakacji 5,5 zł, druga - 6,60, a trzecia 7,90 zł. Trzygodzinna wizyta w centrum Gdańska kosztuje więc 20 zł. I to niezależnie od dnia tygodnia, bo opłaty obowiązują także w weekendy. Dla porównania godzinny bilet na komunikację miejską kosztuje 3,80 zł.

Parkowanie po nowemu w Śródmieściu. Są plusy i minusy



W dwa miesiące 3,1 mln zł dochodu



Po wakacjach zwróciliśmy się do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni z prośbą o wstępne finansowe podsumowanie pierwszych miesięcy funkcjonowania ŚSPP.

Jak wynika z danych zebranych przez urzędników, dochód ze ŚSPP tylko w lipcu i sierpniu wyniósł 3,1 mln zł. Aż 2,9 mln zł pochodzi z opłat za parkowanie wnoszonych w parkomatach. Pozostała kwota to wpływy z abonamentów dla mieszkańców (115 tys. zł) oraz z opłat dodatkowych wystawionych przez kontrolerów (55 tys. zł).

Co ciekawe, znacząco spadła przy tym liczba wystawianych "mandatów" za brak opłaty parkingowej. Rok temu takich wezwań w lipcu i sierpniu na terenie całego miasta wystawiono 7,9 tys., a w tym roku tylko 4,9 tys.. Gdy w statystykach cofniemy się do początku roku, różnica jest jeszcze większa - liczba wystawianych opłat dodatkowych spadła z 32 tys. w 2019 r. do niespełna 17 tys. w 2020 r.

Większa dyscyplina kierowców wynika głównie z ubiegłorocznej podwyżki karnej opłaty, której stawka wzrosła z symbolicznych 50 do 200 zł. Innymi słowy - kierowcom przestało się opłacać nie płacić za parkowanie, o czym pisaliśmy już pod koniec 2019 r.

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania obowiązuje w Gdańsku od 29 czerwca. Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania obowiązuje w Gdańsku od 29 czerwca.

Potencjał na 38 mln zł rocznie?



W wakacje poprawiły się też dochody zwykłej Strefy Płatnego Parkowania. Przed rokiem tylko w czasie wakacji kierowcy w parkomatach, abonamentach i opłatach zostawili 2,5 mln zł. W tym roku - głównie przez podniesienie opłat i powiększenie strefy o kolejne sektory - wpływy były już na poziomie 3,3 mln zł. Łącznie z dochodem ze ŚSPP wakacyjne parkowanie w Gdańsku przyniosło więc 6,4 mln zł, co w skali 12 miesięcy daje szacunkową kwotę ok. 38 mln zł.

Trzeba jednak przy tym pamiętać, że na dotychczasowe dochody wpływ miały dwa czynniki: więcej pieniędzy pojawiało się w parkomatach dzięki turystom, a z drugiej strony ograniczała go trwająca pandemia i czas letnich urlopów, podczas których ruch w mieście wygląda inaczej niż w czasie roku szkolnego.

Od tygodnia po ulicach Warszawy jeżdżą już trzy elektryczne pojazdy do e-kontroli w Strefie Płatnego Parkowania. Urzędnicy zapowiadają, że podobny system chcą wprowadzić także w Gdańsku. Od tygodnia po ulicach Warszawy jeżdżą już trzy elektryczne pojazdy do e-kontroli w Strefie Płatnego Parkowania. Urzędnicy zapowiadają, że podobny system chcą wprowadzić także w Gdańsku.

E-kontrola także w Gdańsku



Urzędnicy nie poprzestają na zmianach w SPP i ŚSPP i w przyszłości chcą jeszcze bardziej uszczelnić system płatnego parkowania w mieście. Mają w tym pomóc elektryczne samochody z systemem kamer, skanujących tablice rejestracyjne aut zaparkowanych w strefie. Od stycznia pierwszy tego typu system działa w stolicy. I jest bardzo efektywny.

Jak podaje Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie, do końca lipca dwa takie pojazdy skontrolowały w sumie 679 tys. pojazdów zaparkowanych w warszawskiej Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN). Po systemowej weryfikacji właściciela auta jest mu naliczana (bądź nie) opłata dodatkowa. Do tej pory dwa auta pozwoliły na wystawienie 100 tys. opłat dodatkowych. W tym samym czasie piesze patrole, które wymagają zatrudnienia znacznie większej liczby osób, ukarały 116 tys. kierowców.

Wkrótce podobny system ma działać także w Gdańsku. Jeszcze przed pandemią urzędnicy zapowiedzieli techniczną wizytę w stolicy, by podpatrzeć u kolegów z ZDM, jak system sprawdza się w praktyce. Niestety wizytę trzeba było przesunąć o kilka miesięcy.

- Na skutek pandemii planowana przez nas wizyta w Warszawie nie doszła do skutku, niemniej będziemy się starać, aby zapoznanie się z doświadczeniami stolicy nastąpiło w możliwie najszybszym terminie. Ponieważ w warszawskim Zarządzie Dróg i Mostów obowiązuje ścisły reżim sanitarny, przewidywanym jest, że co najmniej do końca września nie są możliwe jakiekolwiek spotkania z osobami zewnętrznymi - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.
Tymczasem od 7 września na ulice Warszawy wyjechał trzeci pojazd do e-kontroli.

Opinie (602) ponad 20 zablokowanych

  • Pieniadze kierowców

    Na potrzeby pieszych i rowerzystów?Czy urzędnicy już nie maja nic w głowach?Siano?A za co powstaną parkingi i remonty dróg?Za pieniądze od pieszych i rowerzystów?To jest właśnie tzw samorząd,czyli brak odgórnej kontroli,hulaj dusza opchniemy wszystko deweloperom i ustawimy swoje rodziny na 3 pokolenia do przodu.

    • 16 2

  • Gdzie najbardziej oczywista opcja w ankiecie? /przestałem jeździć docentrum/ (1)

    W moim wypadku odpowiedź brzmi zaprzestałem "podróży: do centrum. Nie jeżdżę do centrum miasta. Opłaty są wygórowane.

    • 47 1

    • Kiedyś zdarzało mi się po prostu zjechać do centrum i powłóczyć tu i tam, siadając w róznych miejscach. Teraz - wpadam, załatwiam sprawę i znikam... /Szym

      • 15 2

  • Jest jeszcze jedna kwestia

    Przez pandemię przyjeżdża mniej osób z zagranicy a więcej turystów z kraju, którzy jednak często wybierają samochód. Zajmuje się wynajmem lokali dla turystów i nie miałem jeszcze tak wielu zapytań o możliwość parkowania auta w centrum, jak w tym roku.

    • 15 0

  • (1)

    Bakuje opcji - przestalem jezdzic do centrum

    • 46 0

    • Również bym wybrał tę odpowiedź. Jadę, gdy muszę: załatwić coś w urzędzie (jak wczoraj, w sanepidzie, czy wcześniej w urzędzie miasta). A rezygnuję, gdy mogę znaleźc alternatywę. Bajdurzenie o alternatywnych środkach transportu jest mydleniem oczu - skoro na załatwienie jakiejś sprawy potrzebujesz autem x czasu, to środkami komunikacji jest od razu x*2 lub 3, przy czym niestety jest taniej nieznacznie, ale jak się policzy stracony czas - to już nie jest w ogóle opłacalne.

      • 15 0

  • Nieroby i złodzieje urzędnicy bedą mogli sobie wypłacić premie.

    • 24 2

  • Ankieta - moja odpowiedź: (1)

    Po wprowadzeniu strefy nadal korzystam z komunikacji miejskiej.

    • 16 11

    • Mojej odpowiedzi tez brakuje:

      w ogóle ograniczam bywanie w centrum

      • 16 0

  • To był jeden z niewielu trafionych pomysłów miasta. Wymusza rotację. (3)

    Teraz straż miejska powinna zabrać się za:
    Cwaniaków co wjeżdżają do głównego miasta bez identyfikatorów i konkretnie za parkowanie na osiedlach byle jak i byle gdzie.

    • 158 189

    • Kasa kasa

      Oczywiste , nigdy nie chodziło o klimat i rotację . Im kasą w głowach a nie dobro ludzi . Dla kasy opodatkują parkingi na terenie całego Gdańska . Kto uwierzył w dobre intencje UM musi też wierzyć w krasnoludki .

      • 17 8

    • Straż miejska i zadania? (1)

      Czy ty aby nie przesadzasz????

      • 21 8

      • 101% ich czasu pochłania walka z koronowirusem

        i siedzenie na zdalnym

        • 11 3

  • komunikacja miejska?

    W czasie pandemii i koniecznosci zachowania odleglosci - Miasto w godzinach szczytu upycha mieszkancow w autobusach i tramwajach, niech szybciej przechorują Covida. Kierowcy autobusów mają ponaklejane kartki na pijazdach, że 50% lub 107 osób, ale nic z tym nie mogą zrobić,bo ludzie do pracy i szkoły nie dojadą jak nie wpuszczą więcej. Nast. pojazd za 10min.
    Skoro tyle dobra wpłynęło za parkingi, niech część pójdzie na wypłaty dla kierowców GAiT! Bo pojazdy w zajezdniach stoją i czekają!

    • 34 3

  • Tak tak, niech SM uszczelni cwaniakowanie z unikaniem opłat!!!

    "Urzędnicy nie poprzestają na zmianach w SPP i ŚSPP i w przyszłości chcą jeszcze bardziej uszczelnić system płatnego parkowania w mieście."

    • 2 9

  • Wspaniale! Kiedy ruszą opłaty za Podwalem Przedmiejskim?;)

    • 3 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane