- 1 Nocna komunikacja do poprawki (156 opinii)
- 2 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (357 opinii)
- 3 Znów były wyścigi na al. Grunwaldzkiej (328 opinii)
- 4 Tajemnicza baszta zostanie otwarta (51 opinii)
- 5 Zaginione dzieła na wiadukcie i budynku (69 opinii)
- 6 Pościg między autami na trzypasmówce (66 opinii)
Wysokie wpływy ze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania w Gdańsku
Wakacyjny dochód ze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania wyniósł w Gdańsku 3,1 mln zł. Rocznie nowa - droższa - strefa w centrum miasta może dać więc ok. 18 mln zł. Aż 80 proc. z tej kwoty miasto przeznaczy na potrzeby pieszych, rowerzystów i nowe nasadzenia. Większe przychody mają też zapewnić elektryczne pojazdy do e-kontroli, które wzorem Warszawy wkrótce mają pojawić się także na ulicach Gdańska.
Sprzyja temu większa rotacja aut, co z kolei powoduje, że maleją korki związane z poszukiwaniem wolnego miejsca. Mniej aut korzystnie wpływa z kolei na ograniczenie hałasu oraz redukuje emisję CO2. W efekcie więcej kierowców w drodze do centrum wybiera komunikację miejską, rower lub po prostu parkuje auto na krócej i po załatwieniu sprawy odjeżdża.
Aby ten cel osiągnąć, urzędnicy - na mocy ustawy - musieli podnieść opłaty za parkowanie. Pierwsza godzina w ŚSPP kosztuje od początku wakacji 5,5 zł, druga - 6,60, a trzecia 7,90 zł. Trzygodzinna wizyta w centrum Gdańska kosztuje więc 20 zł. I to niezależnie od dnia tygodnia, bo opłaty obowiązują także w weekendy. Dla porównania godzinny bilet na komunikację miejską kosztuje 3,80 zł.
Parkowanie po nowemu w Śródmieściu. Są plusy i minusy
W dwa miesiące 3,1 mln zł dochodu
Po wakacjach zwróciliśmy się do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni z prośbą o wstępne finansowe podsumowanie pierwszych miesięcy funkcjonowania ŚSPP.
Jak wynika z danych zebranych przez urzędników, dochód ze ŚSPP tylko w lipcu i sierpniu wyniósł 3,1 mln zł. Aż 2,9 mln zł pochodzi z opłat za parkowanie wnoszonych w parkomatach. Pozostała kwota to wpływy z abonamentów dla mieszkańców (115 tys. zł) oraz z opłat dodatkowych wystawionych przez kontrolerów (55 tys. zł).
Co ciekawe, znacząco spadła przy tym liczba wystawianych "mandatów" za brak opłaty parkingowej. Rok temu takich wezwań w lipcu i sierpniu na terenie całego miasta wystawiono 7,9 tys., a w tym roku tylko 4,9 tys.. Gdy w statystykach cofniemy się do początku roku, różnica jest jeszcze większa - liczba wystawianych opłat dodatkowych spadła z 32 tys. w 2019 r. do niespełna 17 tys. w 2020 r.
Większa dyscyplina kierowców wynika głównie z ubiegłorocznej podwyżki karnej opłaty, której stawka wzrosła z symbolicznych 50 do 200 zł. Innymi słowy - kierowcom przestało się opłacać nie płacić za parkowanie, o czym pisaliśmy już pod koniec 2019 r.
Potencjał na 38 mln zł rocznie?
W wakacje poprawiły się też dochody zwykłej Strefy Płatnego Parkowania. Przed rokiem tylko w czasie wakacji kierowcy w parkomatach, abonamentach i opłatach zostawili 2,5 mln zł. W tym roku - głównie przez podniesienie opłat i powiększenie strefy o kolejne sektory - wpływy były już na poziomie 3,3 mln zł. Łącznie z dochodem ze ŚSPP wakacyjne parkowanie w Gdańsku przyniosło więc 6,4 mln zł, co w skali 12 miesięcy daje szacunkową kwotę ok. 38 mln zł.
Trzeba jednak przy tym pamiętać, że na dotychczasowe dochody wpływ miały dwa czynniki: więcej pieniędzy pojawiało się w parkomatach dzięki turystom, a z drugiej strony ograniczała go trwająca pandemia i czas letnich urlopów, podczas których ruch w mieście wygląda inaczej niż w czasie roku szkolnego.
E-kontrola także w Gdańsku
Urzędnicy nie poprzestają na zmianach w SPP i ŚSPP i w przyszłości chcą jeszcze bardziej uszczelnić system płatnego parkowania w mieście. Mają w tym pomóc elektryczne samochody z systemem kamer, skanujących tablice rejestracyjne aut zaparkowanych w strefie. Od stycznia pierwszy tego typu system działa w stolicy. I jest bardzo efektywny.
Jak podaje Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie, do końca lipca dwa takie pojazdy skontrolowały w sumie 679 tys. pojazdów zaparkowanych w warszawskiej Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN). Po systemowej weryfikacji właściciela auta jest mu naliczana (bądź nie) opłata dodatkowa. Do tej pory dwa auta pozwoliły na wystawienie 100 tys. opłat dodatkowych. W tym samym czasie piesze patrole, które wymagają zatrudnienia znacznie większej liczby osób, ukarały 116 tys. kierowców.
Wkrótce podobny system ma działać także w Gdańsku. Jeszcze przed pandemią urzędnicy zapowiedzieli techniczną wizytę w stolicy, by podpatrzeć u kolegów z ZDM, jak system sprawdza się w praktyce. Niestety wizytę trzeba było przesunąć o kilka miesięcy.
- Na skutek pandemii planowana przez nas wizyta w Warszawie nie doszła do skutku, niemniej będziemy się starać, aby zapoznanie się z doświadczeniami stolicy nastąpiło w możliwie najszybszym terminie. Ponieważ w warszawskim Zarządzie Dróg i Mostów obowiązuje ścisły reżim sanitarny, przewidywanym jest, że co najmniej do końca września nie są możliwe jakiekolwiek spotkania z osobami zewnętrznymi - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.
Tymczasem od 7 września na ulice Warszawy wyjechał trzeci pojazd do e-kontroli.
Opinie (602) ponad 20 zablokowanych
-
2020-09-15 08:38
Pieniadze kierowców
Na potrzeby pieszych i rowerzystów?Czy urzędnicy już nie maja nic w głowach?Siano?A za co powstaną parkingi i remonty dróg?Za pieniądze od pieszych i rowerzystów?To jest właśnie tzw samorząd,czyli brak odgórnej kontroli,hulaj dusza opchniemy wszystko deweloperom i ustawimy swoje rodziny na 3 pokolenia do przodu.
- 16 2
-
2020-09-15 07:59
Gdzie najbardziej oczywista opcja w ankiecie? /przestałem jeździć docentrum/ (1)
W moim wypadku odpowiedź brzmi zaprzestałem "podróży: do centrum. Nie jeżdżę do centrum miasta. Opłaty są wygórowane.
- 47 1
-
2020-09-15 08:34
Kiedyś zdarzało mi się po prostu zjechać do centrum i powłóczyć tu i tam, siadając w róznych miejscach. Teraz - wpadam, załatwiam sprawę i znikam... /Szym
- 15 2
-
2020-09-15 08:33
Jest jeszcze jedna kwestia
Przez pandemię przyjeżdża mniej osób z zagranicy a więcej turystów z kraju, którzy jednak często wybierają samochód. Zajmuje się wynajmem lokali dla turystów i nie miałem jeszcze tak wielu zapytań o możliwość parkowania auta w centrum, jak w tym roku.
- 15 0
-
2020-09-15 07:55
(1)
Bakuje opcji - przestalem jezdzic do centrum
- 46 0
-
2020-09-15 08:32
Również bym wybrał tę odpowiedź. Jadę, gdy muszę: załatwić coś w urzędzie (jak wczoraj, w sanepidzie, czy wcześniej w urzędzie miasta). A rezygnuję, gdy mogę znaleźc alternatywę. Bajdurzenie o alternatywnych środkach transportu jest mydleniem oczu - skoro na załatwienie jakiejś sprawy potrzebujesz autem x czasu, to środkami komunikacji jest od razu x*2 lub 3, przy czym niestety jest taniej nieznacznie, ale jak się policzy stracony czas - to już nie jest w ogóle opłacalne.
- 15 0
-
2020-09-15 08:28
Nieroby i złodzieje urzędnicy bedą mogli sobie wypłacić premie.
- 24 2
-
2020-09-15 07:14
Ankieta - moja odpowiedź: (1)
Po wprowadzeniu strefy nadal korzystam z komunikacji miejskiej.
- 16 11
-
2020-09-15 08:24
Mojej odpowiedzi tez brakuje:
w ogóle ograniczam bywanie w centrum
- 16 0
-
2020-09-15 07:01
To był jeden z niewielu trafionych pomysłów miasta. Wymusza rotację. (3)
Teraz straż miejska powinna zabrać się za:
Cwaniaków co wjeżdżają do głównego miasta bez identyfikatorów i konkretnie za parkowanie na osiedlach byle jak i byle gdzie.- 158 189
-
2020-09-15 08:10
Kasa kasa
Oczywiste , nigdy nie chodziło o klimat i rotację . Im kasą w głowach a nie dobro ludzi . Dla kasy opodatkują parkingi na terenie całego Gdańska . Kto uwierzył w dobre intencje UM musi też wierzyć w krasnoludki .
- 17 8
-
2020-09-15 07:12
Straż miejska i zadania? (1)
Czy ty aby nie przesadzasz????
- 21 8
-
2020-09-15 07:38
101% ich czasu pochłania walka z koronowirusem
i siedzenie na zdalnym
- 11 3
-
2020-09-15 08:09
komunikacja miejska?
W czasie pandemii i koniecznosci zachowania odleglosci - Miasto w godzinach szczytu upycha mieszkancow w autobusach i tramwajach, niech szybciej przechorują Covida. Kierowcy autobusów mają ponaklejane kartki na pijazdach, że 50% lub 107 osób, ale nic z tym nie mogą zrobić,bo ludzie do pracy i szkoły nie dojadą jak nie wpuszczą więcej. Nast. pojazd za 10min.
Skoro tyle dobra wpłynęło za parkingi, niech część pójdzie na wypłaty dla kierowców GAiT! Bo pojazdy w zajezdniach stoją i czekają!- 34 3
-
2020-09-15 08:02
Tak tak, niech SM uszczelni cwaniakowanie z unikaniem opłat!!!
"Urzędnicy nie poprzestają na zmianach w SPP i ŚSPP i w przyszłości chcą jeszcze bardziej uszczelnić system płatnego parkowania w mieście."
- 2 9
-
2020-09-15 07:55
Wspaniale! Kiedy ruszą opłaty za Podwalem Przedmiejskim?;)
- 3 8
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.