• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Za dwa lata pociągi elektryczne na PKM

Michał Brancewicz
22 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Nowy przystanek PKM Firoga wraz z trakcją elektryczną.
  • Nowy przystanek PKM Firoga wraz z trakcją elektryczną.
  • Trakcja widoczna na 900-metrowej estakadzie na wysokości portu lotniczego.
  • Wiadukt przy PKM Niedźwiednik z widocznymi bramownicami sieci trakcyjnej.
  • Przystanek PKM Jasień po elektryfikacji.
  • Przystanek PKM Jasień po elektryfikacji.

Pod koniec stycznia dowiemy się, jakie są najkorzystniejsze oferty na elektryfikację linii PKM i budowę nowego przystanku FirogaMapka. Wybrany wykonawca będzie miał półtora roku na realizację obu zadań. Równolegle trwać będzie budowa kolejowego objazdu - tzw. bajpasu kartuskiego.



Odczuwasz różnicę, jadąc pociągiem elektrycznym i spalinowym?

Po linii PKM pociągi jeżdżą już od ponad pięciu lat, ale są to wyłącznie składy spalinowe. Od początku nowa linia kolejowa była zaplanowana jako trasa zelektryfikowana i ta część inwestycji zbliża się wielkimi krokami.

Spółka Pomorska Kolej Metropolitalna ogłosiła właśnie przetarg na elektryfikację całego odcinka między Wrzeszczem a Osową. Drugim niezwykle istotnym elementem tego zamówienia jest budowa przystanku PKM Gdańsk Firoga między Matarnią a portem lotniczym.

Pociągi pojadą 120 km/h



Po elektryfikacji składy będą mogły kursować po niemal całej linii PKM z prędkością do 120 km/h. Wyjątkiem będzie odcinek między stacją Gdańsk Rębiechowo a Osową - tam będą mogły rozpędzić się maksymalnie do 100 km/h.

Wykonawcy mogą składać oferty do 29.01.2021 r. Wybrana firma będzie miała 18 miesięcy na realizację wszystkich zadań. Istnieje również opcja rozszerzenia zamówienia o dodatkowe prace.

Zwycięzcą przetargu zostanie firma, która zaproponuje najkorzystniejszą cenę na realizację prac podstawowych (95 proc.) i opcjonalnych (5 proc.).

Według szacunków prace mogą pochłonąć ok. 90 mln zł.

Zamawiający oczekuje również, że wykonawca zapewni gwarancję na swoje roboty na okres 7 lat, w trakcie których będzie naprawiał zgłaszane wady.

14 nowych pociągów, w tym 6 hybrydowych



Elektryfikacja wymagać będzie zakupu nowego taboru. Samorząd Województwa Pomorskiego przymierza się do zamówienia sześciu trójczłonowych składów hybrydowych mogących jeździć zarówno po trasach zelektryfikowanych, jak i spalinowych oraz ośmiu 4-członowych składów elektrycznych. W listopadzie zapowiadano, że przetarg zostanie ogłoszony jeszcze przed końcem roku.

134 mln zł za bajpas kartuski



Żeby w czasie elektryfikacji ruch kolejowy z Gdańska na Kaszuby mógł zostać utrzymany, potrzebne jest stworzenie objazdu - tzw. bajpasu kartuskiego. Będzie to 17,5-kilometrowy, jednotorowy odcinek, którego budowa została podzielona między PKM i PLK.


  1. Modernizacja ok. 16 km istniejącej linii Gdańsk-Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz, którą zrealizuje PKP PLK za 91 mln zł.
  2. Odbudowa niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki - za inwestycję wartą 43 mln zł odpowiada PKM.
  3. We wtorek 22.12 zostanie podpisana umowa z wykonawcą odcinka PKM. Pierwszych dziewięć miesięcy będzie on musiał poświęcić na prace projektowe. Obie części bajpasu mają być gotowe jesienią 2022 r.

    Elektryfikacja i rozbudowa o dodatkowy tor obejmie również linię 201 należącą do PKP PLK. Prace między Gdynia a Kościerzyną trwać będą do 2025 r.

Opinie (171) 8 zablokowanych

  • PKM linia z Gdyni (1)

    Może elektryfikacja wpłynie na zwiększenie częstotliwości kursowania składów z Gdyni w kierunku lotniska i Kościerzyny

    • 4 2

    • wpływ elekryfikacja na ilość kursów jest żaden

      Wpływ ma na to zasobność kiesy samorządu, który za te kursy musi zapłacić...

      • 0 1

  • Priorytety (1)

    - Trzeci z Gdańska do Tczewa
    - SKM na Gdańsk południe

    • 16 6

    • Z Pruszcza do Tczewa jest już trzeci tor. Brakuje tylko z Gdańska -Głównego do Pruszcza dwóch nowych torów i było by super.

      • 2 0

  • elektryczne szybciej się rozpędzają :) (1)

    takiego muła, jak SKM, to ze świecą szukać. Jak ktoś jeździł metrem, to wie. SKM powinno być jak metro. Szybko się rozpędzać, szybko zatrzymywać, mieć więcej wejść. U nas minutę się rozpędza, 3 minuty stoi na stacji i znów prędkość przelotową uzyskuję 5 sekund przed hamowaniem.

    • 10 0

    • były nowoczesne ew58 i ew60 ale postawiono na składy z lat 60-tych

      • 2 0

  • słowa słowa słowa

    a to wszystko dzieję się naprawdę - w ramach pracy zdalnej .
    W teams'ach ( coś ala simcity tylko w nowym wydaniu )

    Nie wierzę że " 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki " będzie kosztowało 40 mln złotych .
    To stanowczo za mało !!
    Absolutnie minimum to 200 a powinno tak 300-400 mln zlotych żeby można było jakoś 'pozakmykać' otwarte szeroko dziobki . Takie ceny . Wnuki będą się dziwić w jakim dobrobycie żyliśmli , ich kosztem .

    • 5 2

  • Częstotliwość kursów (1)

    Ta trasa ma przeogromny potencjał, tylko jak wszystko już wróci do normy, to liczba kursów na godzinę musi być znacząco zwiększona. Na początku tego roku te poranne kursy były przeładowane i około 8 na przystanku Gdańsk Jasień nie dało się spokojnie wsiąść.
    Tu potrzebne jest zrozumienie miasta, że komunikacja nie jest rentowna (może Warszawa jest innym przypadkiem) ale należy w nią inwestować żeby ludzie mogli jeździć do pracy innym środkiem lokomocji niż auto!

    • 4 2

    • Warszawa zdecydowanie nie jest tym przypadkiem

      Ale Warszawa policzyła, ile kosztuje niekończąca się rozbudowa sieci drogowej oraz tkwienie w korkach dziesiątków tysięcy ludzi...

      • 2 0

  • Zleceniodawca szacuje i publikuje koszt elektryfikacji na 90 mln. (3)

    Teraz wszyscy oferenci wiedzą pod co oferty szykować i zamiast zrobić za 70, zrobią za 90... brawo urzędnicy!

    Po co 120 km/h na tej linii skoro przystanki są co 2-3km? przecież pociąg się nigdy nie rozpędzą się do takiej prędkości... to nie kolej międzymiastowa a miejska, tu liczy się przyśpieszenie a nie Vmax.

    • 14 6

    • a wiesz, co to ujemna

      licytacja?
      Co z tego, że wiedzą jaka jest kwota maksymalna.

      • 1 1

    • ;) nie do końca - parę razy właściciel przetargu się zdziwił ...

      ... jak dostał oferty i każda była powyżej jego szacunków :)
      Niech jest z dopuszczalną 120 km/h, co to szkodzi? Jak zbiegnie to będzie w sam raz ;)

      • 0 0

    • Pociąg przyspieszony, który zatrzymuje się tylko na wybranych przystankach, może to 120 km/h wykorzystać. Oczywiście elektryczny.

      • 6 0

  • Kiedy PKM bedzie dojezdzac do Dworca Glownego w Gdansku ? (3)

    Czy doczekamy tej wiekopomnej chwili ze PKM dojedzie do Dworca Glownego w Gdansku, a nie bedzie miala przystanek koncowy niewiadomo po co i niewiadomo czemu we Wrzeszczu

    • 31 6

    • gdy zostanie zwiększona ilość torów między Wrzeszczem a Głównym

      a biorąc pod uwagę, że są na dużym nasypie - raczej sie na to nie zapowiada...
      Inna ewentualność, to linia przez "południe" - ale na to też się nie zapowiada...
      Na połączenie z torami linii 250 (SKM) nie ma co liczyć, bo:
      - to własnosć SKM
      - wymagałoby przesunięcia przystanku Zaspa i przebudowy całej istniejącej "wcinki".

      Znacznie korzystniejszym rozwiązaniem jest szybka i skoordynowana przesiadka. Niestety, "drzwi w drzwi" też się nie da zrobić

      • 4 1

    • była ta wiekopomna chwila już dawno, ale zlikwidowali te połączenia :D (1)

      • 9 2

      • To dlatego zlikwidowano, że wiele osób we Wrzeszczu nie wie, że na bilet SKM mogliby dojechać bez zatrzymywania się do Gdańska... Lepiej by było gdyby od Wrzeszcza jeździła po torze SKM a nie dalekobieżnym. W końcu przewoźnik jest ten sam.

        • 1 0

  • Fajnie! Jak za 20 lat bedzie projektowana linia na południe...

    I wtedy budowa zacznie się za 50 lat, czyli powiedzmy w 2070 roku to też dobrze by było zeby najpierw wybudować linie nieelektryczną (żeby przyspieszyć budowę), żeby potem na wybudowanej już linii stawiać linie elektryczne do 2080 roku

    • 2 3

  • EN57 ma vmax 110 km/h

    • 2 0

  • A co z bajpasem szlabanu na hokejowej? (2)

    Obiecali i co?
    Ci z PiSu chociaż robią co obiecali

    • 5 6

    • w zamian możesz popatrzeć sobie na tęczowa flagę na budynku u Pani Prezydentki

      • 2 0

    • Chyba w 2021 będziemy zbierać te wszystkie oceny

      Jeżeli zlekceważą obietnice związana z przetargiem będzie trzeba zacząć podsumowywać przed kolejnymi wyborami.
      Kłamstwo władzy nie może mieć miejsca w demokratycznych społeczeństwach

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane