• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Za parking Trytona na prawie 500 aut Gdańsk nie zapłaci, ale czy na tym nie straci?

Krzysztof Koprowski
16 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Poznaliśmy szczegóły umowy między miastem a firmą deweloperską Echo Investment, dotyczącej budowy parkingu na terenie miejskiej pętli autobusowej przy Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska.



Czy potrzebny jest nowy płatny parking zamiast pętli autobusowej w środmieściu Gdańska?

Historię budowy parkingu na 493 auta przy ul. Gdyńskich Kosynierów opisywaliśmy wielokrotnie. W skrócie: z powodów geologicznych pod biurowcem Tryton, który powstanie przy ul. Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska, znajdzie się tylko 107 miejsc parkingowych, więc jego deweloper - firma Echo Investment - wybuduje dodatkowy parking kilkaset metrów od budynku, na terenie należącej do miasta i służącej mieszkańcom pętli autobusowej.

Jak dotąd nie informowano jednak na jakiej zasadzie deweloper zabuduje ten teren: czy zapłaci miastu odszkodowanie za zniszczenie miejskiej infrastruktury, czy działkę na parking kupi czy weźmie w dzierżawę, czy parking będzie dostępny dla wszystkich, a jeśli tak - to na jakich zasadach.

Postanowiliśmy poszukać odpowiedzi na te pytania.

Ustaliliśmy, że Echo Investment otrzyma teren, na którym powstanie parking, w odpłatne użytkowanie. Umowę przedwstępną w tej sprawie podpisano między miastem i deweloperem w 2011 r.

Miasto nie będzie dofinansowywało budowy parkingu, ani ponosiło kosztów jego utrzymania. Te spadną na stronę prywatną. Może to być Echo Investment, ale może też być jakaś inna firma.

- Użytkownik będzie uprawniony do wynajęcia, wydzierżawienia, przekazania w administrowanie lub zarządzanie wybudowanego parkingu, w szczególności na rzecz podmiotów wyspecjalizowanych w tym zakresie - tłumaczy Anna Dobrowolska z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Pętla zniszczona, a odszkodowanie?

Zgodnie z warunkiem zawartym w umowie, oddanie do użytkowania parkingu jest warunkiem wydania pozwolenia na użytkowanie biurowca.

Choć zadaliśmy pytanie o zysk dla miasta od dewelopera za wykorzystanie pętli autobusowej pod parking, to nie dostaliśmy na nie odpowiedzi.

Zabudowana zostanie jednak tylko część pętli autobusowej. Spory trawnik zobacz na mapie Gdańska nadal będzie niezagospodarowany, bowiem miasto nie ma planów co do jego przyszłości.

Parking będzie ogólnodostępny

Dlaczego jednak miasto zdecydowało się na - de facto - zlecenie budowy parkingu w miejscu, w którym w zasięgu kilkuminutowego spaceru znajdują się przystanki tramwajowe i SKM? Jak to się ma do limitów ograniczających liczbę miejsc postojowych w nowych budynkach, jak np. wieżowcu Neptun we Wrzeszczu czy też pomysłu likwidacji parkingu na Targu Węglowym?

- Polityka ograniczania miejsc parkingowych w strefach parkingowych A i B [to obszar Śródmieścia oraz centralne części Wrzeszcza i Oliwy - dop. red.] dotyczy parkingów zamkniętych, a nie ogólnodostępnych. Realizowane przez Echo Investment miejsca parkingowe na pętli autobusowej przy ul. Jana z Kolna, będą dostępne dla wszystkich - wyjaśnia Anna Dobrowolska.

Podczas przygotowania materiału poprosiliśmy firmę Echo Investment o wyjaśnienie, w jaki sposób będzie regulowany dostęp na parking dla osób niepracujących w Trytonie. Nie otrzymaliśmy jednak żadnej odpowiedzi.

Pętla autobusowa przeniosła się na... ulice

Rozpoczęcie prac przy budowie parkingu wymusiło nową organizację ruchu w śródmieściu Gdańska. Przypomnijmy, 31 sierpnia całkowitej likwidacji uległa pętla autobusowa Jana z Kolna w Śródmieściu Gdańska zobacz na mapie Gdańska. Wszystkie autobusy kończące tutaj bieg zostały przekierowane w inne miejsca, w tym siedem linii na ul. Rybaki Górne zobacz na mapie GdańskaHeweliusza zobacz na mapie Gdańska (pętla uliczna Stare Miasto).

- Władze miasta cichaczem przeniosły pętlę autobusową na ulice, które nie są do tego przystosowane. Pojazdy nie mieszczą się na wąskich ulicach i zakrętach. Do tego nikt nie pytał nas, mieszkańców, o zgodę na taką zmianę organizacji ruchu - skarży się pan Marcin, czytelnik Trojmiasto.pl i mieszkaniec tego rejonu miasta.

Zdecydowanie w gorszej sytuacji znaleźli się jednak mieszkańcy starej kamienicy przy ul. Rybaki Górne. - Kamienica, w której mieszkam, nie przeszła od 1964 r. remontu. Każdorazowy przyjazd autobusu przegubowego powoduje wstrząsy. Do tego nawierzchnia ulicy uległa znacznemu pogorszeniu, a łaty wykonane w ubiegłych latach rozlatują się w oczach - dodaje pan Zbigniew, czytelnik portalu.

- Ulice, po których poruszają się autobusy, są drogami publicznymi. Nie mamy więc obowiązku przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami. Układ komunikacyjny uzyskał niezbędne zgody i aprobatę komisji ds. bezpieczeństwa i organizacji ruchu drogowego - odpiera zarzuty Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Jednocześnie ZTM zapewnia, że obecna organizacja nie jest docelowa. Zmieni się chociażby po zakończeniu robót na ul. Łagiewniki zobacz na mapie Gdańska, dzięki czemu autobusy nie będą w obu kierunkach pokonywać ul. Rybaki Górne, a pojadą najpierw ul. Łagiewniki i dalej przez Rybaki Górne do ul. Wałowej.

- Nie ma czegoś takiego jak stały układ linii autobusowych. Sytuacja jest dynamiczna i będzie się ciągle zmieniać w najbliższych latach w związku z różnymi inwestycjami: trasą tramwajową na Piecki-Migowo, budową ul. Nowej Wałowej, Pomorską Koleją Metropolitalną itp. - dodaje Zomkowski.

Prowadzone inwestycje spowodują, że część autobusów zostanie "zatrzymanych" na węzłach integracyjnych z dala od centrum miasta, a to pozwoli na inną lokalizację przystanków końcowych tych linii, które nadal będą kończyć bieg w centrum. Obecnie, zdaniem urzędników, nie ma fizycznie możliwości "upchnięcia" linii ze Starego Miasta w inną lokalizację np. przy dworcu, bo pozostałe miejsca i tak są już przeciążone.

Opinie (185) 1 zablokowana

  • Pytam za ile oddajecie im ten plac ?

    Za ile ?
    I od razu pytanie: nikt nie da więcej ?

    • 13 2

  • Echo, echo (1)

    czy to to samo co z polanki redłowskiej?

    • 8 2

    • nie to samo wiec nie wiem za co te plusy dostales...

      • 1 1

  • ehhhh .... (5)

    Dobrze ze już zamknęli ta pętlę od dziecka miałem ja przed oknami racja człowiek mieszka w centrum a jednak na zadupiu :) Niech teraz inna cześć gdańska się Martwi o hałas

    • 5 11

    • Na Łagiewnikach 64 to teraz mają 500 kursów dziennie (2)

      a do tego dziesiątki ciężarówek i ciężkiego sprzętu budowlanego.
      Wałowa i Łagiewniki obecnie powinny obsługiwać budowę Nowej Wałowej/ Młodego Miasta i już to wystarczy na obciążenie substandardowym ruchem drogowym.

      Wprowadzenie tam dodatkowych siedmiu linii autobusów z pętli Jana z Kolna (do sześciu już istniejących wcześniej), bo nie było co z nimi zrobić, to sen wariata pozbawionego elementarnej wyobraźni. Aż strach się bać skoro tacy ludzie zarządzają ruchem w tym mieście.

      • 9 3

      • Opinia została zablokowana przez moderatora

      • Parking

        I dodatkowo zmniejszyli przepustowość aut przez zabranie jednego pasa ulicy na parking. Auta zamiast parkować na chodniku, jak to zawsze było, ptzeniesiono na ulice i przez to tworzy sie jeszcze większy korek w godzinach szczytu!

        • 9 1

    • Modlitwa Polaka?

      I z czego się cieszysz?

      Skoro pętla przy mieszkaniówce na Jana z Kolna, ale jednocześnie przy głównej drodze dojazdowej, która nie jest drogą lokalną i nigdy nie była - było dla niektórych problemem, to jak mają to potraktować ludzie z lokalnych uliczek Starego Miasta i zabytki na Łagiewnikach, które ZTM chce bezmyślnie zniszczyć.

      • 3 1

    • Była pętla i skrawek nieba, a teraz będzie widok na szare mury albo zardzewiałe blachy, mało tego, że tramwaje, kolej szpalery samochodów i totalnie zapchane przez stające na ulicach wyrzucone autobusy w których pracują ludzie, którzy teraz nie mają gdzie nawet zrobić siusiu, a pracują parę godzin i czy to jest w porządku.

      • 1 0

  • Warunki geologiczne zadecydowały... (2)

    czyżby projektant i inwestor nie zapoznali się z warunkami przed podjęciem budowy, czy może WARUNKI zmieniły się w międzyczasie i czy w takim razie były to na pewno warunki geologiczne ???

    • 29 1

    • Sugeruję lekturę- dostępna w Sieci. Pouczające.

      PROTOKÓŁ NR 73 10/ 2010 z posiedzenia Komisji Rozwoju Przestrzennego Rady Miasta Gdańska z z 21 czerwca 2010 roku.
      Ciekawe co na takie zmiany mówią ci, którzy wiedzieli od początku, że przy tym poziomie wód gruntowych nie da się zbudować tylu miejsc podziemnych i uczciwie nie przystąpili do przetargu.
      To wygląda na promocję albo pokerzystów albo ludzi nieodpowiedzialnych i przystępujących do przetargu bez znajomości rzeczy. Tak czy siak - mało fajne.

      • 18 3

    • Na Bliskim Wschodzie budują autostrady 8-pasmowe na pustyni, stawiają sztuczne wyspy i drążą kilkupoziomowe metro pod kilkumilionowym miastem, a my nie umiemy prostego parkingu zbudować mając do tego idealne warunki?

      • 6 1

  • "Kamienica, w której mieszkam, nie przeszła od 1964 r. remontu." (4)

    Panie Zbigniewie, do Obi - tam się wie, jak się to robi :)

    • 15 8

    • Głupawe podśmiech.jki.

      Ciekawe co byłoby, gdyby Tobie puścili pod samym domem z dnia na dzień taki ruch. Obejrzyj sobie zdjęcia, (były pod którymś artykułem w tym temacie na trojmiasto) jak wygląda sytuacja na Rybakach 11,12 i 13, a potem przeproś.

      • 7 4

    • popieram p. zbigniewę (1)

      więcej autobusów w śródmieściu, mniej samochodów, lepsze życie

      • 1 8

      • Popierasz do 10 autobusów na godzinę

        kilkadziesiąt metrów od zabytków klasy 0?
        A z głową wszystko w porządku?

        Minibusy TAK, pętla autobusowa dla przegubowych spalinowców NIE. Tego się nie da ani popierać ani racjonalnie wyjaśnić/ usprawiedliwić (no chyba, że za to komuś płacą).

        • 7 3

    • No i co?

      Wyremontowałby i patrzył jak się rozpada, bo ktoś mu 250 autobusów postanowił puścić dziennie 3 metry od okna?

      • 3 0

  • "Autobusy, które dotąd kończyły trasę na pętli przy ul. Gdyńskich Kosynierów, teraz kursują po ulicach Starego Miasta, czym (1)

    a co, nie ma jak zastawic drogi? to gdzie maja jezdzic autobusy?

    • 3 6

    • Co to za bełkot. Nie potrafisz napisać poprawnie nawet jednego zdania?

      • 9 0

  • puki co (1)

    Zajezdni już nie ma a na miejscu gdzie ma być Tryton rosną 2-u metrowe drzewa. Podobna sytuacja z budynkami stoczni przy Jana z Kolna- najpierw wyburzyli bo miejsce potrzebne dla biurowców, piękne wizualizacje były, ale gdzie te budynki??? a może jeszcze rozwalić ratusze oba bo można tam co innego postawić - panie budyń podpiszesz się pod tym???

    • 10 3

    • pętla nie zajezdnia

      PÓKI co skonsultuj się ze słownikiem matołku

      • 2 3

  • (1)

    Oddajcie nam pętlę!

    • 5 7

    • A bierzcie ją sobie z powrotem :-)

      Dorzucimy pół litra.

      • 6 1

  • ???

    Żaden z "planerów" nie wpadł na pomysł zaprojektowania parkingu i pętli w jednym???

    • 8 3

  • A kto w tych wszystkich nowych, pięknych biurowcach ma pracować?

    ???

    • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane