• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Za parking Trytona na prawie 500 aut Gdańsk nie zapłaci, ale czy na tym nie straci?

Krzysztof Koprowski
16 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Poznaliśmy szczegóły umowy między miastem a firmą deweloperską Echo Investment, dotyczącej budowy parkingu na terenie miejskiej pętli autobusowej przy Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska.



Czy potrzebny jest nowy płatny parking zamiast pętli autobusowej w środmieściu Gdańska?

Historię budowy parkingu na 493 auta przy ul. Gdyńskich Kosynierów opisywaliśmy wielokrotnie. W skrócie: z powodów geologicznych pod biurowcem Tryton, który powstanie przy ul. Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska, znajdzie się tylko 107 miejsc parkingowych, więc jego deweloper - firma Echo Investment - wybuduje dodatkowy parking kilkaset metrów od budynku, na terenie należącej do miasta i służącej mieszkańcom pętli autobusowej.

Jak dotąd nie informowano jednak na jakiej zasadzie deweloper zabuduje ten teren: czy zapłaci miastu odszkodowanie za zniszczenie miejskiej infrastruktury, czy działkę na parking kupi czy weźmie w dzierżawę, czy parking będzie dostępny dla wszystkich, a jeśli tak - to na jakich zasadach.

Postanowiliśmy poszukać odpowiedzi na te pytania.

Ustaliliśmy, że Echo Investment otrzyma teren, na którym powstanie parking, w odpłatne użytkowanie. Umowę przedwstępną w tej sprawie podpisano między miastem i deweloperem w 2011 r.

Miasto nie będzie dofinansowywało budowy parkingu, ani ponosiło kosztów jego utrzymania. Te spadną na stronę prywatną. Może to być Echo Investment, ale może też być jakaś inna firma.

- Użytkownik będzie uprawniony do wynajęcia, wydzierżawienia, przekazania w administrowanie lub zarządzanie wybudowanego parkingu, w szczególności na rzecz podmiotów wyspecjalizowanych w tym zakresie - tłumaczy Anna Dobrowolska z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Pętla zniszczona, a odszkodowanie?

Zgodnie z warunkiem zawartym w umowie, oddanie do użytkowania parkingu jest warunkiem wydania pozwolenia na użytkowanie biurowca.

Choć zadaliśmy pytanie o zysk dla miasta od dewelopera za wykorzystanie pętli autobusowej pod parking, to nie dostaliśmy na nie odpowiedzi.

Zabudowana zostanie jednak tylko część pętli autobusowej. Spory trawnik zobacz na mapie Gdańska nadal będzie niezagospodarowany, bowiem miasto nie ma planów co do jego przyszłości.

Parking będzie ogólnodostępny

Dlaczego jednak miasto zdecydowało się na - de facto - zlecenie budowy parkingu w miejscu, w którym w zasięgu kilkuminutowego spaceru znajdują się przystanki tramwajowe i SKM? Jak to się ma do limitów ograniczających liczbę miejsc postojowych w nowych budynkach, jak np. wieżowcu Neptun we Wrzeszczu czy też pomysłu likwidacji parkingu na Targu Węglowym?

- Polityka ograniczania miejsc parkingowych w strefach parkingowych A i B [to obszar Śródmieścia oraz centralne części Wrzeszcza i Oliwy - dop. red.] dotyczy parkingów zamkniętych, a nie ogólnodostępnych. Realizowane przez Echo Investment miejsca parkingowe na pętli autobusowej przy ul. Jana z Kolna, będą dostępne dla wszystkich - wyjaśnia Anna Dobrowolska.

Podczas przygotowania materiału poprosiliśmy firmę Echo Investment o wyjaśnienie, w jaki sposób będzie regulowany dostęp na parking dla osób niepracujących w Trytonie. Nie otrzymaliśmy jednak żadnej odpowiedzi.

Pętla autobusowa przeniosła się na... ulice

Rozpoczęcie prac przy budowie parkingu wymusiło nową organizację ruchu w śródmieściu Gdańska. Przypomnijmy, 31 sierpnia całkowitej likwidacji uległa pętla autobusowa Jana z Kolna w Śródmieściu Gdańska zobacz na mapie Gdańska. Wszystkie autobusy kończące tutaj bieg zostały przekierowane w inne miejsca, w tym siedem linii na ul. Rybaki Górne zobacz na mapie GdańskaHeweliusza zobacz na mapie Gdańska (pętla uliczna Stare Miasto).

- Władze miasta cichaczem przeniosły pętlę autobusową na ulice, które nie są do tego przystosowane. Pojazdy nie mieszczą się na wąskich ulicach i zakrętach. Do tego nikt nie pytał nas, mieszkańców, o zgodę na taką zmianę organizacji ruchu - skarży się pan Marcin, czytelnik Trojmiasto.pl i mieszkaniec tego rejonu miasta.

Zdecydowanie w gorszej sytuacji znaleźli się jednak mieszkańcy starej kamienicy przy ul. Rybaki Górne. - Kamienica, w której mieszkam, nie przeszła od 1964 r. remontu. Każdorazowy przyjazd autobusu przegubowego powoduje wstrząsy. Do tego nawierzchnia ulicy uległa znacznemu pogorszeniu, a łaty wykonane w ubiegłych latach rozlatują się w oczach - dodaje pan Zbigniew, czytelnik portalu.

- Ulice, po których poruszają się autobusy, są drogami publicznymi. Nie mamy więc obowiązku przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami. Układ komunikacyjny uzyskał niezbędne zgody i aprobatę komisji ds. bezpieczeństwa i organizacji ruchu drogowego - odpiera zarzuty Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Jednocześnie ZTM zapewnia, że obecna organizacja nie jest docelowa. Zmieni się chociażby po zakończeniu robót na ul. Łagiewniki zobacz na mapie Gdańska, dzięki czemu autobusy nie będą w obu kierunkach pokonywać ul. Rybaki Górne, a pojadą najpierw ul. Łagiewniki i dalej przez Rybaki Górne do ul. Wałowej.

- Nie ma czegoś takiego jak stały układ linii autobusowych. Sytuacja jest dynamiczna i będzie się ciągle zmieniać w najbliższych latach w związku z różnymi inwestycjami: trasą tramwajową na Piecki-Migowo, budową ul. Nowej Wałowej, Pomorską Koleją Metropolitalną itp. - dodaje Zomkowski.

Prowadzone inwestycje spowodują, że część autobusów zostanie "zatrzymanych" na węzłach integracyjnych z dala od centrum miasta, a to pozwoli na inną lokalizację przystanków końcowych tych linii, które nadal będą kończyć bieg w centrum. Obecnie, zdaniem urzędników, nie ma fizycznie możliwości "upchnięcia" linii ze Starego Miasta w inną lokalizację np. przy dworcu, bo pozostałe miejsca i tak są już przeciążone.

Opinie (185) 1 zablokowana

  • ech kuźwa co ja się podniecam i wkurzam, zapomniałem, że z Gdyni jestem :)

    • 7 1

  • Wyraźnie widać, że Gdańskiem rządzą wielcy Deweloperzy.

    Rządy Budynia to już fikcja. Na bank mają na niego jakieś haczyki. Deweloper praktycznie robi co chce. Ciekawe czy jak przyjdą następni, to deweloperzy ich nie wciągną w układziki.

    • 23 4

  • oj chyba budyń nie wygra następnych wyborów... (1)

    • 18 4

    • oby

      • 5 1

  • PARKOWANIE

    Miasto powinno wreszcie zrobić to, co robi wiele innych miast na świecie. Podpisać umowy z laweciarzami. Ze wszystkimi, i firmami, i prywatnymi, którzy się zgłoszą, i zechcą wywozić nieprawidłowo zaparkowane pojazdy.

    W cywilizowanych miastach to działa tak, że krąży taki laweciarz po mieście jak sęp. Znajdzie nieprawidłowo zaparkowane auto, to wzywa policje normalną albo municypalną, cykane jest zdjęcie, do kasy miasta wędrują pieniądze z mandatu, a do laweciarza "nierynkowa" opłata za przewóz auta i parking pod miastem.

    Po kwartale takiej polityki mielibyśmy w Gdańsku porządek z parkowaniem bez żadnych słupków, czy innych upiększaczy. A tak tabuny niby kierowców parkują byle jak i byle gdzie. Ponadto większość nie potrafi zaparkować tak, aby nie wystawał samochód poza miejsce postojowe. Tłumaczenie, że nie ma miejsca to żadne tłumaczenie. Trzeba pojechać dalej i tyle.

    • 7 4

  • Łaskawca z ZTM (1)

    puści autobusy Łagiewnikami, aby rozjeżdżały dzieci idące do szkoły Muzycznej i na Aksamitną?

    I co to zmieni w ilości spalin i hałasu w okolicy(tyle że zamiast części mieszkańców Heweliusza problem będą mieli mieszkańcy Aksamitnej i Łagiewników - bilans zerowy)?

    Co konserwator zabytków na dodatkowe autobusy koło zabytkowych kościołów na Łagiewnikach? Ten murek koło Bartłomieja to wytrzyma, bo jakoś tak się niebezpiecznie wygina od strony Łagiewników, a zdaje się już ktoś zginął na Gnilnej z jego powodu?

    • 6 4

    • Ciągną dotacje z UE i z budżetu centralnego na renowację zabytków

      a po chwili bezmyślnie skazują je na ponowną dewastację. Te środki ktoś rozlicza i mam nadzieję, że nie obowiązują tam takie same zasady jak w lokalnym piekiełku, w którym dwa razy remontuje się te same drogi, a w innych akceptuje dziury wielkości piłki zagrażające życiu i zdrowiu.

      • 5 1

  • XXI wiek - może parkingi podziemne

    sorry głupio mi się powiedziało. w centrum jest tyle wolnego terenu.

    • 4 2

  • Pan Zbigniew z tej kamienicy z 1964 r (2)

    Może warto zamienić mieszkanie na jakieś nowsze np. na Havla?

    • 1 8

    • szadółki łelkam tu, czekają SPA Szadóły :)

      • 0 1

    • Zamienisz się z nim?

      • 3 1

  • pętla ,a parking piętrowy

    Dla kogo parking naziemny , źle skomunikowany z dworcami PKP I PKS,oddalony od zasadniczej części Starego Miasta. Brak organizacji dojazdów i kolejne unicestwienie skrawków zieleni .Metody budowy podziemnych parkingów w niekorzystnych warunkach geologicznych dawno na świecie opanowano . Czy przed podjęciem decyzji o lokalizacji Panowie z Biura Rozwoju Miasta nie mieli warunków geologicznych dla Trytona*

    • 8 3

  • Budyń to geniusz moża.

    Wszystko może.

    • 8 3

  • cd,o nowoczesnych miastach , parkingach i zieleni

    Zakładając ,że parking będzie przedsięwzięciem komercyjnym samochody z dyrekcji PKP , Zieleniaka i Trytona dalej będą parkować na chodnikach, trawnikach itp.,już jeden piętrus wieje pustką,vide Era .Inżynierowie z Gdańska , gdzie wasze ambicja projektowe , wizje przestrzenne , opieracie się tylko na starych podkładkach projektowych< Nowa Wałowa< Gdańszczanie chcą zmian przyjaznych mieszkańcom ,przestrzeni i zieleni.

    • 12 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane