• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zapomniany węzeł Śródmieście. Jego rola ma wzrosnąć

Maciej Korolczuk
11 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Węzeł komunikacyjny powstał w partnerstwie publiczno-prywatnym w ramach budowy Forum Gdańsk jako cel publiczny. Podobnie jak Kunszt Wodny, wciąż nie udało się go oddać do użytku w pełnym zakresie.
  • Węzeł komunikacyjny powstał w partnerstwie publiczno-prywatnym w ramach budowy Forum Gdańsk jako cel publiczny. Podobnie jak Kunszt Wodny, wciąż nie udało się go oddać do użytku w pełnym zakresie.
  • Przepełnione kosze i porozrzucane śmieci na przystankach.
  • Na stałe na węźle zatrzymują się tramwaje czterech linii i jedna linia autobusowa.
  • Na co dzień węzeł świeci pustkami.
  • Z podmurówki zadaszenia nad zejściem do tunelu odpadła kamienna płyta.
  • Tymczasowo na węzeł zostały przekierowane autobusy linii 118. W kwietniu mają wrócić na swoją stałą trasę przez ul. Cienistą.

Wiosną miną trzy lata od powstania węzła przesiadkowego przy Forum GdańskMapka. Docelowo miało z niego korzystać nawet 30 tys. pasażerów, którzy w jednym miejscu mieli w komfortowych warunkach korzystać z kolejek SKM, tramwajów i autobusów. Te ostatnie - poza jedną linią - wciąż omijają węzeł szerokim łukiem, a samo miejsce wydaje się zapomniane przez urzędników.



Czy miasto powinno lepiej wykorzystać potencjał węzła Śródmieście?

Obiekt - podobnie jak Kunszt Wodny, który także nie doczekał się jeszcze otwarcia - powstał przed trzema laty jako cel publiczny w ramach budowy Forum Gdańsk.

Według zamierzeń miał integrować w jednym miejscu trzy środki transportu - tramwaje, kolejki SKM i autobusy (zarówno miejskie, jak i podmiejskie). Urzędnicy zakładali, że miejsce będzie tętnić życiem i każdego dnia będzie z niego korzystać nawet do 30 tys. podróżnych. Plany zakładały, że węzeł przejmie 18 proc. dotychczasowego ruchu w transporcie publicznym na obszarze Śródmieścia.

Tymczasem - prawie trzy lata po otwarciu - węzeł nadal nie funkcjonuje w pełnym zakresie. Zatrzymują się na nim w zasadzie tylko tramwaje (linie 2, 3, 6 i 7) i autobusy jednej linii nocnej (N4).

Tymczasowo - ze względu na zamknięty przejazd na Zaroślaku - skierowano tam też linię 118, która po zakończeniu inwestycji związanej z budową wiaduktu Biskupia Górka wróci na stałą trasę przez CienistąMapka.

Kunszt Wodny także nie doczekał się jeszcze otwarcia. Kunszt Wodny także nie doczekał się jeszcze otwarcia.
Wszystkie pozostałe autobusy korzystają z przystanku przy ToruńskiejMapka. Przystanku - dodajmy - który nadal nie posiada wiaty przystankowej i choćby jednej ławki, a słupek przystankowy podpierają worki z piaskiem. Na węzeł nie wjeżdżają też autobusy podmiejskie, które korzystają z przystanków na Podwalu GrodzkimMapka na tyłach budynku Rady Miasta.

Z węzła nie korzystają nie tylko przewoźnicy i pasażerowie, ale miejsce zdaje się też zapomniane przez samych urzędników. Gabloty, w których wiszą rozkłady jazdy są pomazane przez wandali, a widniejące tam napisy dotyczą zaproszenia na piłkarskie derby Trójmiasta Arka-Lechia... z jesieni 2019 r.

Przygnębiającego obrazu dopełniają też przepełnione kosze na śmieci i odpadające elementy wiaty nad zejściem do tunelu. W samym tunelu też nie jest lepiej. Ściana, na której miał zostać wyeksponowany fragment odkrytego Bastionu Kot, jest zakryta plandeką, a sam tunel przecieka. Nie działa też jedna z wind, która jest w budowie.

  • Zasłonięty brezentem Bastion Kot.
  • Tak wyglądał Bastion Kot w czasie budowy.

GZDiZ: zwiększymy nadzór nad wykonawcami



Jak wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, który na co dzień zajmuje się utrzymaniem węzła, kamienna płyta, która odpadła z wiaty nad tunelem zostanie naprawiona w ramach gwarancji. Dodatkowo zapewniła, że kosze na śmieci na Armii Krajowej są opróżniane każdego dnia przez współpracującą z miastem firmę.

- W związku ze zgłoszonym zanieczyszczeniem zwiększymy kontrolę oraz nadzór nad firmą realizującą usługę w tym miejscu - mówi Kiljan. - Wiaty przystankowe ostatni raz na węźle Śródmieście były myte w grudniu 2020 roku myjką ciśnieniową. Obowiązkiem wykonawcy jest też usunięcie graffiti. Sprawę wyjaśnimy z wykonawcą prac. W ciągu kilku dni wiata zostanie umyta.


DRMG: Bastion Kot zabezpieczony na czas prac



Jak wyjaśnia Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, zasłonięty plandekami Bastion Kot i znajdująca się obok winda są elementami wciąż trwającej inwestycji przy wiadukcie Biskupia Górka.

- Plandeki mają na celu zabezpieczenie trzech okien strzelniczych znajdujących się w zabytkowym murze bastionu Kot. Mur bastionu zostanie uwidoczniony po zakończeniu prac budowlanych związanych z budową wiaduktu Biskupia Górka - wyjaśnia Zakrzacka. - Z kolei winda w okolicy ul. Toruńskiej, tak jak i pozostałe będące w zakresie budowy wiaduktu, zostaną uruchomione w drugiej połowie roku, po zakończeniu wszystkich prac budowlanych i uzyskaniu niezbędnych pozwoleń.
  • Przystanek przy Toruńskiej, na którym wysiadają pasażerowie autobusów z południa Gdańska i Pruszcza Gdańskiego to słupek podparty workami z piaskiem.
  • Pomazana przez wandali gablota z rozkładem jazdy.
  • Napisy pochodzą z jesieni 2019 r.
  • Winda w pobliżu Bastionu Kot czeka na zakończenie budowy.

Za funkcjonowanie komunikacji miejskiej na węźle odpowiada z kolei Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku, który jest też autorem przedstawionej radom dzielnic koncepcji węzła. Gdy dwa lata temu zapytaliśmy ZTM, jaki ma pomysł na to miejsce i kiedy węzeł zacznie działać w pełnym zakresie, urzędnicy tłumaczyli zwłokę trwającymi inwestycjami: przebudową linii tramwajowej na Stogi, przebudową Podwala Przedmiejskiego i budową wiaduktu Biskupia Górka.

Zaproponowane przez ZTM pomysły zostały jednak oprotestowane. Zarówno przez rady dzielnic, jak i pasażerów linii autobusowych, które miały korzystać z węzła. Radni podnosili argument, że dodatkowe postoje wraz z czasem potrzebnym na wjazd i wyjazd z węzła spowolni autobusy i lepiej, by wymiana pasażerów następowała szybciej - przy Bramie Wyżynnej od strony centrum i przy Toruńskiej dla pasażerów jadących z Pruszcza Gdańskiego i południa Gdańska.

Porozumienia nadal brak



Jak mówi Zygmunt Gołąb, Plan Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Województwa Pomorskiego wskazuje węzeł integracyjny "Gdańsk Śródmieście" jako regionalny, co oznacza, że nie ma przeszkód, by korzystali z niego regionalni przewoźnicy autobusowi.

Schemat węzła integrującego komunikację w centrum Gdańska. Schemat węzła integrującego komunikację w centrum Gdańska.
- Przez węzeł prowadzą trasy linii tramwajowych obsługujących Chełm, Ujeścisko i Łostowice, a po zakończeniu budowy Nowej Warszawskiej również tramwaje linii 13 ze Stogów przez węzeł Śródmieście-Ujeścisko do Brętowa PKM - wylicza rzecznik ZTM. - W związku z budową wiaduktu Biskupia Górka przejeżdżają tędy autobusy linii 118. Węzeł jest również obsługiwany przez autobusy linii nocnej N4. Integralną częścią tego węzła jest nowa para przystanków "Toruńska" z którego korzystają autobusy linii 106, 111, 123, 131, 132, 154, 189, 205, 207, 256 (108 i 118 po otworzeniu ul. Zaroślak). Z tego przystanku istnieje możliwość przesiadki na pociągi SKM. Inwestycja jeszcze trwa, to wciąż plac budowy, stąd też ustawiony tymczasowo słupek. Docelowo na południowym krańcu węzła, gdzie również znajduje się wejście na peron kolejowy, stanie wiata.
Gołąb wskazuje też, że mimo upływu kilku lat wciąż nie udało się znaleźć porozumienia z radami dzielnic.

- Nie można nie wspomnieć o negatywnym zaopiniowaniu rad dzielnic, dotyczącym obsługi węzła przez ww. linie autobusowe, co spowodowałoby wydłużenie czasów ich przejazdów. Jednocześnie wskazujemy, iż przy wyznaczaniu trasy linii autobusowych stosowana jest zasada, by przebieg tychże linii nie dublował istniejących tras linii tramwajowych na dłuższych odcinkach
Tak miała wyglądać organizacja ruchu autobusów na nowym węźle. Na razie z planów nic nie wyszło. Tak miała wyglądać organizacja ruchu autobusów na nowym węźle. Na razie z planów nic nie wyszło.
Urzędnicy wskazują, że budowa węzła została zapoczątkowana pod koniec lat 70. i od samego początku jego głównym przeznaczeniem miała być integracja "szyna-szyna", tj. tramwaje i SKM.

- Wraz z rozbudową układu drogowego wokół Forum Gdańsk zaistniała możliwość zagospodarowania terenu w taki sposób, aby uzupełniająco dać możliwość autobusom komunikacji regionalnej, miejskiej, taksówkom, autobusom turystycznym zatrzymania się możliwie blisko tego węzła; w każdej chwili przewoźnicy komercyjni mogą rozpocząć korzystanie z węzła, np. dla autokarów wycieczkowych.
Gołąb zwraca też uwagę, że w dalszym ciągu trwają prace na Podwalu Przedmiejskim przy skrzyżowaniu z Żabim Krukiem i Słodowników. Cały projekt europejski dotyczący budowy węzłów integracyjnych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych miasto musi zakończyć w przyszłym roku.

Rola węzła będzie rosnąć



Jak dodaje, rola węzła może wzrosnąć jeszcze w tym roku, gdy ruszy długo oczekiwana budowa przejścia przy Bramie Wyżynnej. Niewykluczona jest w tym czasie także modernizacja nawierzchni między Huciskiem a węzłem SKM Śródmieście wraz z nawrotką na wysokości budynku Narodowego Banku Polskiego.

W tym miejscu ma powstać naziemne przejście dla pieszych. W tym miejscu ma powstać naziemne przejście dla pieszych.
- Należy więc liczyć się z utrudnieniami dotyczącymi przejezdności ulic w Śródmieściu. Zatoki autobusowe "Brama Wyżynna" już przed pandemią pracowały na granicy przepustowości, a niewykluczone, że po pandemii nastąpi zwiększenie liczby autobusów komercyjnych. To, w połączeniu z planowanymi inwestycjami drogowymi w obrębie Śródmieścia, może oznaczać potrzebę wprowadzenie odpowiednich rozwiązań z wykorzystaniem zespołu przystanków "SKM Śródmieście" jako przystanków początkowo-końcowych.
Zdaniem miejskich planistów w kontekście perspektywy rozbudowy SKM do południowych dzielnic Gdańska najsprawniej dla pasażera będzie się przesiąść na kolej w kierunku południowym właśnie na węźle Śródmieście SKM.

- Niewykluczone, że wystąpi wtedy potrzeba skomunikowania węzła liniami relacji wschód-zachód. Niemniej, jest to kwestia przyszłości - kończy Gołąb.

Miejsca

Opinie (265) 7 zablokowanych

  • (9)

    Takich inwestycji Adamowicza, które nie spełniają deklarowanej wcześniej roli, jest więcej. Ale to podobno dobry prezydent był, zresztą Aleksandra "Olivia" Dulkiewicz też podobno jest świetna. :)

    • 66 11

    • (6)

      Mozę wreszcie dotrze, że prezydent popisuje podsunięte mu na biurko papiery, na których teoretycznie wykształceni inżynierowie ruchu drogowego, projektanci, architekci i grono innych specjalistów udowodnili jakie to wspaniałe będzie życie Gdańszczan gdy zrealizuje się ich mętną wizję. Prezydent jako np. historyk to nie taka alfa-omega od technicznych koncepcji. Wierzy ludziom, którym płaci.

      • 4 17

      • Ale tu nie chodzi o prezydent, tylko o to, że jest z PO. (2)

        Wpadło zlecenie z Nowogrodzkiej, to trzeba jej dogryzać na każdym kroku.

        • 3 18

        • Twoje chore anty pisie dywagacje mało mnie obchodzą. Nie o tym jest artykuł.

          • 8 3

        • Jasne

          Prezes osobiście interweniował w tej sprawie. Jeszcze jakieś teorie spiskowe? To się robi nudne i żałosne.

          • 5 3

      • Najlepsi inżynierowie nic nie dadzą

        Kiedy się zderzą z bałaganem i niekompetencją gdańskich urzędów.
        Prezydent za to odpowiada jakich ludzi sobie dobiera i odpowiada za efekty ich pracy.
        Przede wszystkim historyk nie powinien być prezydentem miasta.

        • 22 3

      • Dobry szef umie dobrać dobrych współpracowników.

        Jak nie umie, to się nie nadaje. I tyle.
        Przejedz się na południe. Olbrzymie osiedla powstały, a drogi dalej jak na wsi. I nie mówcie, że słoiki tam mieszkają tylko. Wynajem krótkoterminowy spowoduje, że większość gdańszczan tam wyląduje. Patrz Barcelona i inne

        • 11 1

      • Facet był prezydentem przez 20 lat, miał wystarczająco dużo czasu, aby dobrać sobie profesjonalnych współpracowników.

        • 5 0

    • To samo z wiaduktem tramwajowym w Brętowie (1)

      Kosztował miliony, nikt prawie nie korzysta z tramwajów na tym odcinku

      • 15 2

      • a będzie następny

        przy Wileńskiej.

        Urząd wie lepiej... gdzie jest śmietanka...

        • 3 1

  • Czyżby gdańska normalność?

    Za ostateczną decyzję odpowiada Prezydent Miasta, ale winni są "specjaliści" którzy przygotowali chybioną koncepcję i udowadniali, że jest niezbędna dla życia miasta. Za komuny już by polecieli ze stanowisk na żądanie kw pzpr. tak to się odbywało. Teraz społeczny pieniądz to złoto do rozgrabienia i podziału między wykonawcę i inwestora. Ciekawe jak miasto wyplącze się z Kunsztu Wodnego, bo pierwotna koncepcja przechowalni - schroniska dla kolejnych urzędników chyba jest zbyt droga. Już wiadomo ,że pieniądze na tramwaje wodne poszły w piach, bo ich nie będzie. Z przystanków tylko cieszą się wędkarze a same statki to złom. Znów gromy pójdą na prezydent a doradcy, którzy przygotowali te utopię, podobnie jak np. Mevo, zgarniają tylko kolejne kwartalne premie , trzynastki i śmieją się w kułak.

    • 37 2

  • Pan Gołąb (2)

    powiedział tyle, na temat węzła komunikacyjnego, tyle co nic. Namotał, namotał, powymyślał sztuczne problemy....a prawda jest taka, że nie wiedza co z tym fantem zrobić. Bo opinia pasażerów i opinia rad dzielnic jest negatywna, bo autobus będzie jechał parę minut dłuzej.A sprawę trzeba postawić jasno....Likwidujemy przystanek "Brama Wyżynna" w kierunku Oruni, bo utrudnia płynny ruch i przenosimy go na Śródmieście, albo część kursów zaczyna "bieg" na nowym węźle...od razu wiecznym malkontentom mina zrzednie. Wybudowano wezeł ,to niech spełnia swoją rolę a nie opowiadajmy bajek ...że plany siegaja lat 70-tych, i że to nie my a oni....Panie Gołąb !

    • 39 7

    • Cały widz w tym, że brama Wyżynna to kluczowy przystanek, w tym dla uczniów. (1)

      Przystanek centrum ma sens tylko dla klientów forum..
      Przesiadka na SKM z tramwaju ok. Ale nie każdy wysiadający, wsiadający na bramie to przesiadający się. Przystanek forum jest zbudowany za kupę kasy i niewykorzystany, bo był wybudowany dla wybudowania a nie dla wygody mieszkańców. Pieniądze wydane, a dalej będzie jak zwykle. Patrz zajezdnia Chełm. Brak kogoś kto ma plan jakikolwiek dla rozwoju miasta. Wstyd.

      • 6 0

      • Proszę mi nie wmawiać

        ,że przejście 200 m to dla uczniów i innych, będzie wielkim problemem. Po galerii chodza "tam i z powrotem" wzdłuż, wszerz, w góre i dół wiele razy a tu nagle 200 m to problem ? A jeśli problem to niech podjadą tramwajem !

        • 0 6

  • No taa...fuszera za fuszerą (2)

    Zapomniana to jest pętla tramwajowa na Chełmie. Następny pokaz zdolności logistycznych planistów w tym mieście

    • 42 7

    • Jak to zapomniana? Przecież co chwila odbywa się odsłonięcie nowych patronów dla tramwaju.

      • 0 3

    • Ta pętla,jak i również

      te np na Siedlcach czy Przeróbce sa niezbędne na wypadek sytuacji awaryjnych. Mozna na nich "skrócić" trase tramwaju, lub odstawić uszkodzony wagon, bez konieczności wyłączania innego odcinka linii.Takie pętle "techniczne" są często spotykane na sieci i są zgodne ze "sztuką" budowy linii tramwajowych, prosze malkontenta !

      • 8 3

  • Założenia sensowne a wykonanie wyszło jak zwykle. Czyli zła organizacja, syf, niewygodne i źle wyprofilowane schody, brak zejścia do SKM od jednej ze stron, do tego pojazdy komunikacji kwitnace na swiatlach (zwłaszcza autobusy). Zresztą nie ma tam przeciez nawet ani jednego wyświetlacza z rzeczywistym rozkładem jazdy to o czym mówimy.

    Co do zatrzymujacego sie tam nocnego to najlepsze jest to, ze zatrzymuje się tam ten który jeździ ta trasa tymczasowo, a stały przystanek omija.

    • 22 2

  • Przejście naziemne tylko naprzeciwko Dworca Głównego A kunszt wodny rozebrać,zaorać i trochę zieleni posadzić

    • 19 6

  • moze trzeba było główny ruch przekierować (1)

    na poszerzoną ulicę 3 maja. Wtedy przed lotem została by głównie komunikacja i deptaki dla ludzi.

    • 21 3

    • Dokładnie.

      Niech mają swoje przelotówki pod urzędem.

      • 8 0

  • Moja prezydenturę oceniam na 4 (1)

    • 21 6

    • z małym plusikiem

      • 2 0

  • Gdzie logika tych urzedasow (4)

    Zmniejszają prędkość, wprowadzają przejścia naziemnie, deptaku itd. i chcą ...

    • 22 6

    • Ja jestem zdecydowanie za zmniejszaniem prędkości i wprowadzaniem przejść naziemnych

      • 2 9

    • uspokojenie ruchu poprawia przepustowość (2)

      nie każdy potrafi to ogarnąć, ale to fakt

      • 2 7

      • lol (1)

        Zwłaszcza na przelotówce przez środek miasta, nieprawdaż?

        • 5 2

        • "przelotówce"?

          przecież tam jest prędkość nie dająca się rozwinąć: 80% czasu to okres stania w korkach.

          • 0 1

  • Niewypał ! Projekt oddzielił miasto od peronów ten kto to projektował powinien zobaczyć krakow i Warszawkę ! To w Gdańsku to gniot nad gnioty!

    • 38 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane